• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
کارشناس فضای مجازی کودک در ارتباط با تاثیر کارتون ها بر کودکان مطرح کرد؛

کودکان قهرمانان کارتونی را بُت می‌دانند و آرزو دارند شبیه آنها باشند/ راهکارهایی برای مقابله با عوارض کارتون بر کودک

  • کد خبر : 33971
  • 01 دی 1400 - 16:22
کودکان قهرمانان کارتونی را بُت می‌دانند و آرزو دارند شبیه آنها باشند/ راهکارهایی برای مقابله با عوارض کارتون بر کودک
علیرضا زارعی: تماشای کارتون روش خوبی برای آموزش آداب و رسوم، سنت‌ها، تاریخ و اسطوره‌های ملّی و محلی به فرزندان است.

به گزارش صدای حوزه، از زمان پیدایش فیلم‌های انیمیشنی بیش از یک قرن گذشته و چندین نسل از کودکان با تماشای آنها بزرگ شده‌اند و سال‌ها است که کارتون ها مهم‌ترین سرگرمی کودکان‌اند؛ از همین رو تأثیرات مثبت و منفی کارتـون ها نقش بسزایی بر رشد شناختی و رفتار کودک دارند. در حال حاضر انیمیشن‌های خارجی فراوانی در تلویزیون و بسترهای ویدیویی منتشر می‌شود که هرکدام دارای این تأثیرات بر ذهن و روان بچه‌ها هستند. محتواهایی که خانواده‌‌ها را نسبت به اثرگذاری آنها در فرزندانشان نگران می‌کند. علیرضا زارعی کارشناس و کنشگر فضای مجازی کودک از تأثیرات کارتون بر کودکان می‌گوید و راهکارهایی برای مقابله با اثرات منفی آن ارائه می‌دهد.

علیرضا زارعی کارتون کودکان

تاثیرات مثبت تماشای کارتون بر کودکان

علیرضا زارعی با بیان اینکه کارتون‌ها به فرایند یادگیری سرعت می‌بخشند، ابراز داشت: کارتـون های آموزشی که اشکال، اعداد و رنگ‌ها را آموزش می‌دهند، می‌توانند مفاهیم اساسی را در قالبی جذاب، سرگرم کننده و تعاملی به کودکان بیاموزند و در نتیجه یادگیری را به یک فعالیت لذت بخش تبدیل کنند.

این کارشناس فضای مجازی کودک تشریح کرد: تماشای کارتـون روش خوبی برای آموزش آداب و رسوم، سنت‌ها، تاریخ و اسطوره‌های ملّی و محلی به فرزندان است. نسخه‌های متحرک «رامایانا» یا «مهابهاراتا» می‌تواند به بچه‌ها درباره اسطوره‌های هندی بیاموزد، یا مجموعه «پهلوانان» و «قصه‌های شکرستان» که مبتنی بر فرهنگ ایرانی هستند و مجموعه کارتون «سگ‌های نگهبان» آموزه‌هایی درباره اخلاق نیکو، مهربانی و جوانمردی دربردارند.

وی در ادامه گفت:کارتون‌های مناسب می‌توانند به رشد مهارت‌های شناختی کودک کمک کنند و درک منطق، توانایی استدلال، پردازش دیداری و شنیداری و توجه پایدار و انتخابی کودک را ارتقا بدهد.

وی افزود: برخی کارتون‌ها به کودکان در رشد توانایی‌های زبانی بویژه زبان مادری کمک می‌کنند و بچه‌ها می‌توانند تلفظ و نحوه صحبت کردن خود را نیز بهبود ببخشند.

زارعی تماشای کارتون را موجب افزایش تخیل و خلاقیت کودکان دانست و در این باره تصریح کرد: کودک می‌تواند با الهام‌گرفتن از رویداهای کارتونی به ایده‌های جدیدی فکر کند و بر اساس کارتون‌هایی که تماشا می‌کند، داستان‌ها یا آثار هنری جدیدی ارائه کند.

این کارشناس فضای مجازی کودک با بیان اینکه کارتون‌های بامزه استرس را از بین می‌برند، در این باره گفت:کودکان آستانه خنده پایینی دارند و براحتی با حرکات و گفتار بامزه شخصیت‌های کارتونی می‌خندند و خندیدن استرس را کاهش می‌دهد.

تأثیر منفی تماشای کارتون بر کودکان

زارعی خشونت را یکی از عناصر مهم برخی کارتون‌های مهیج دانست و در این باره تأکید کرد:تماشای کارتون‌هایی که خشونت را به تصویر می‌کشند می‌تواند کودکان را به خشونت در زندگی واقعی تشویق کنند. همچنین وقتی برای شخصیت‌های کارتونی پس از تجربه خشونت، تصادف و حتی انفجار هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد، کودکان درک نادرستی از آسیب و درد پیدا می‌کنند. برای مثال، شخصیت‌های تام و جری، دونده جاده (میگ میگ) اغلب به یکدیگر ضربه می‌زنند یا باعث سقوط یکدیگر از ارتفاع می‌شوند اما هیچ آسیبی به جسم آنها وارد نمی‌شود.

این کارشناس فضای مجازی کودک درباره الگوهای نامناسب و گمراه‌کننده یادآور شد: کودکان قهرمانان کارتونی را بُت می‌دانند، آرزو دارند شبیه آنها باشند، بنابراین رفتار آنها را شبیه‌سازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، برخی قهرمانان عادت‌های نادرست را تشویق می‌کند یا نسبت به موجودات دیگر بی‌مسئولیت هستند. گاهیکارتون‌ها پیام‌های نادرستی به کودکان می‌دهند، پرخاشگری را تشویق می‌کند و رفتارهای زشت را ترویج می‌دهند. اینها می‌تواند بر رفتار کودک شما تأثیر بگذارد و باعث شود که او فکر کند پرخاشگری، بداخلاقی یا خشن بودن طبیعی و حتی خوب است.

زارعی بازگو کرد: در برخی کارتـون هایِ نسل جدید قهرمانان کودک رفتارهای سرکش و گستاخانه‌ای در برابر بزرگترها نشان می‌دهند یا ادبیات گفتاری برخی شخصیت‌های انیمشینی مناسب تماشاگران کودک نیست.

وی تأکید کرد: برخی دیگر از کارتـون ها اساساً برای بزرگسالان ساخته شده و حاوی برخی اشاره‌های نامتعارف هستند که در فرهنگ ما برای بزرگسالان هم مناسب نیست.

زارعی همچنین به آسیب‌های جسمی‌ ناشی تماشای بی‌رویه کارتون‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: تماشای پیوسته و طولانی صفحه نمایش و در نتیجه کم تحرکی موجب چاقی، ضعف بینایی و کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود.

کارتون کودکان

راهکارهایی برای مقابله با عوارض کارتون بر کودک

با فرزند خود کارتـون تماشا کنید

این کارشناس فضای مجازی کودک گفت: تماشای یک کارتـون با بچه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که به آنچه می‌بینند، نظارت کنید و همچنین واکنش آنها را به رویدادهای مختلف در روند داستان مشاهده کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا با فرزندتان ارتباط بهتری برقرار کنید. با شناختن شخصیت کارتونی مورد علاقه آنها و خندیدن با آنها به شما با طرز فکر کودک خود بیشتر آشنا می‌شوید و می‌توانید رابطه خود را با کودکتان بهبود ببخشید.

کارتـون های مناسب یا آموزشی را انتخاب کنید

زارعی تأکید کرد: بهفرزندتان اجازه دهید فقط کارتون‌های آموزشی یا متناسب با سن را تماشا کند که رفتار منفی را به تصویر نمی‌کشد یا تشویق نمی‌کند.

تفاوت بین کارتـون و واقعیت را توضیح بدهید

وی در ادامه گفت: تفاوت بین کارتون و واقعیت را برای کودک خود توضیح دهید. به کودک خود بیاموزید که چه چیزی مضر است، چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی واقع بینانه نیست. به عنوان مثال، می‌توانید به فرزندتان توضیح دهید که اگرچه به نظر می‌رسد شخصیتی پس از تجربه خشونت، سالم فرار کرده است، اما در زندگی واقعی اینطور نیست.

برای تماشای کارتـون برنامه زمانی تعیین کنید

این کارشناس فضای مجازی کودک خاطرنشان کرد: قانونی را تعیین کنید که زمان تماشای تلویزیون یا کارتـون را به مدت ۱ ساعت در روز، به ویژه برای کودکان خردسال، محدود کند. آنها را تشویق کنید که به جای نشستن و تماشای کارتـون، بیرون بروند و بازی کنند.

از ابزارهای مدیریت و نظارت استفاده کنید

زارعی توصیه کرد: از برنامه‌های کنترل والدین که دارای نرم افزار نظارت و فیلتر هستند برای فیلتر کردن محتوای نامناسب و قفل کردن محتوایی که نمی‌خواهید فرزندتان به آن دسترسی داشته باشد استفاده کنید. تبلت کودک امکان بسیار خوبی برای مدیریت زمان و مدیرت محتوا در اختیار والدین قرار می‌دهد.

به رده‌بندی سنی و تحلیل‌های روانشناسانه توجه کنید

وی در پایان تصریح کرد: در تمام دنیا محتوای کودک رده‌بندی سنی می‌شود، توجه داشته باشیم که هر کارتونی برای هر کودکی در هر سنی مناسب نیست، مثلا مخاطب کارتـون بچه رییس، بزرگسالان هستند چون اساساً هدف آن تشویق فرزندآوری است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33971
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.