• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
خاطره ای از بازپس گیری ارتفاعات قوچ سلطان کردستان؛

وقتی ذکر رعب آور «الله اکبر» رزمندگان، روحیه سربازان بعثی را در هم می شکست

  • کد خبر : 33955
  • 01 دی 1400 - 10:07
وقتی ذکر رعب آور «الله اکبر» رزمندگان، روحیه سربازان بعثی را در هم می شکست
حاج احمد متوسلیان با شناختی که از منطقه کردستان داشت، توانست تنها با ۲۰۰ نیرو عملیات را پیش ببرد؛ یک افسر اسیر شده عراقی اعتراف کرده بود، نیروهای ایرانی آنچنان پر قدرت «الله‌اکبر» گویان در ارتفاعات بودند که ما فکر کردیم با تعداد بی‌شماری از رزمندگان مواجه هستیم و خود را باختیم و تسلیم شدیم.

به گزارش صدای حوزه، ۲۷ آذر سال ۵۹ بود و تازه چند ماهی از آغاز جنگ می‌گذشت. دشمن در غرب کشور توانسته بود، مناطقی از جمله ارتفاعات «قوچ سلطان» یا همان ارتفاعات «کنگرک» را به تصرف خود درآورد. تصرف چنین جایی که مشرف بر شهرهای با اهمیتی چون مریوان بود، توسط دشمن می‌توانست خسارات سنگینی به بار آورد و عملا انجام هرگونه عملیات و تحرک نظامی از اختیار قوای اسلام خارج می‌شد.

اولین روز از دی سال ۵۹ قرار شد هر طور که شده قوچ سلطان باز پس‌گرفته شود. پس از یک عملیات شناسایی نیروهای سپاه مریوان که فرماندهی آنها بر عهده حاج احمد متوسلیان بود، سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد و تیپ مریوان از لشکر ۲۸ ارتش با حمله به ارتفاعات «قوچ سلطان» و «قلنجان» توانستند قسمت‌هایی از منطقه را بگیرند. در مرحله اول این عملیات ۱۰۰ نفر از نیروهای بعثی کشته شدند.

اما هنوز ارتفاعات قوچ سلطان به کلی باز پس گرفته نشده بود و در اول فروردین سال ۶۰ تا پنجمین روز از آغاز سال جدید، نیروهای اسلام، دوباره دست به عملیات دیگری زدند. در این مرحله عملیات صد نفر از نیروهای تیپ ارتش مریوان به فرماندهی سرهنگ رسول عبادت از روبه‌رو و تعداد ۲۰۰ نفر از نیروهای سپاه و سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد به فرماندهی حاج احمد متوسلیان توانستند دشمن را دور زده و مواضع دیگری از منطقه استراتژیک قوچ سلطان را از دشمن بگیرند.

قوای اسلام همچنین با پاکسازی این مناطق موفق شدند، شهر پنجوین را نیز به تصرف خود درآورند، اما به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات، نتوانستند این منطقه را حفظ کنند و به همین خاطر به ارتفاعات قوچ سلطان بازگشتند.

مرحله سوم عملیات بازپس‌گیری ارتفاعات قوچ سلطان در ۵ خرداد ۶۰ تا شانزدهم همین ماه، انجام شد و ارتفاعات «باشماق»، «گود خزینه» و همچنین روستای «بایوه» و «مرانه» هم از تصرف دشمن خارج شد. سرانجام منطقه به طور کامل از لوث وجود دشمنان بعثی پاک شد.

نکته قابل توجه این است که حاج احمد متوسلیان که ماه‌ها در کردستان به سر می‌برد با شناختی که از منطقه داشت، توانست تنها با ۲۰۰ نیرو عملیات را پیش ببرد. این در حالی بود که یک افسر اسیر شده عراقی اعتراف کرده بود، نیروهای ایرانی آنچنان پر قدرت «الله‌اکبر» گویان در ارتفاعات بودند که ما فکر کردیم با تعداد بی‌شماری از رزمندگان مواجه هستیم و خود را باختیم و تسلیم شدیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33955
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

27فروردین
مسجدی: از هر کجا به ایران حمله شود، به آنجا ضربه می‌زنیم
گفت‌وگوی سفیر ایران با شبکه تلویزیونی الشرقیه؛

مسجدی: از هر کجا به ایران حمله شود، به آنجا ضربه می‌زنیم

20بهمن
روایت حاج مهدی سلحشور از عملیات پرافتخار والفجر ۸+فیلم
در آستانه سالروز عملیات غرور آفرین والفجر۸؛

روایت حاج مهدی سلحشور از عملیات پرافتخار والفجر ۸+فیلم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.