• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
در جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصویب شد؛

افزایش ظرفیت پزشکی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تایید اعضا رسید

  • کد خبر : 33384
  • 24 آذر 1400 - 13:38
افزایش ظرفیت پزشکی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تایید اعضا رسید
براساس اعلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، کلیات ماده واحده افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی را تصویب و ستاد نقشه جامع علمی کشور را موظف کرده تا در مدت ۱۰ روز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جزئیات این طرح ازجمله تعداد دقیق افزایش دانشجویان دوره‌های عمومی و تخصصی پزشکی را بررسی و به جلسه بعدی شورا اعلام کند.

به گزارش صدای حوزه، ۱۸آبان امسال، جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، یک مصوبه مهم و پرحاشیه داشت؛ مصوبه‌ای که پس از دو جلسه بحث و بررسی به تایید اکثریت اعضا رسید و برای گرفتن تاییدیه اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، راهی صحن شورا شد.

پزشکی

چندروز پس از اعلام تصویب مصوبه‌ای با موضوع اجرایی‌سازی سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش‌عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر سرانه پزشک و پذیرش دانشجو به میزان سالانه ۳ تا ۵ هزار نفر، به مدت ۵ سال واکنش‌های متعددی در رسانه‌ها مطرح شد.

روابط عمومی شورا در پاسخ به ادعای غیرکارشناسی بودن مصوبه اعلام کرد استدلال‌های موافق و مخالف پیرامون افزایش ظرفیت، به‌طور مبسوط در جلسات ۱۵۴ و ۱۵۵ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه شده و توسط اعضا موردبحث قرار گرفته و مبنای آن‌هم آمار و اطلاعات موجود درخصوص ظرفیت پذیرش پزشکی در سال‌های گذشته و نیز شاخص‌های موجود از سرانه پزشکان در کشور و مقایسه آن با کشورهای مختلف بوده است.

البته ماجرا به همین‌جا ختم نشد. منتقدان مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی به اعتراض خود ادامه دادند. در یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم‌پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند طرح افزایش ظرفیت پزشکی از دستورکار خارج شود.

نامه‌ای که با دستور رئیس‌جمهور رسیدگی به این مصوبه در صحن شورا را مدتی به تعویق انداخت، اما درنهایت پس از برگزاری نشست‌های متعدد کارشناسی روز گذشته موضوع افزایش ظرفیت پزشکی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تایید اعضا رسید.

تایید طرح کلیات افزایش ظرفیت پزشکی

براساس اعلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، کلیات ماده واحده افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی را تصویب و ستاد نقشه جامع علمی کشور را موظف کرده تا در مدت ۱۰ روز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جزئیات این طرح ازجمله تعداد دقیق افزایش دانشجویان دوره‌های عمومی و تخصصی پزشکی را بررسی و به جلسه بعدی شورا اعلام کند. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز در این جلسه از آمادگی این نهاد برای تامین منابع مالی اجرای این طرح خبر داد.

عاملی گفته در ماده‌واحده تنظیم شده بود که سالیانه ۳ هزار داوطلب پزشکی عمومی و ۱۵۰۰ داوطلب دوره‌های تخصصی پزشکی اضافه شود که براساس روندشناسی صورت‌گرفته، انتظار می‌رود پس از ۱۱ سال نسبت تعداد ۲۲ پزشک به ۱۰ هزار جمعیت کشور برسد.

بنا شد این موضوع دوباره در ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح شود و یک‌بار دیگر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را درباره تعداد دقیق افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی اخذ و جمع‌بندی خود را تا ۱۰روز دیگر به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

این درحالی است که رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی که به‌نوعی در طیف منتقدان این طرح جای می‌گیرد، دقایقی پس از پایان جلسه شورا، در پیامی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و نیز ریاست‌جمهوری، ریاست مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان صداوسیما و کلیه کارشناسان و صاحب‌نظران که درنهایت مانع افزایش ظرفیت بی‌رویه و غیرمتعارف پذیرش دانشجوی رشته‌های پزشکی شدند، قدردانی کرد!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33384
  • منبع : فرهیختگان

مطالب مرتبط

26اسفند
اولویت تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حوزه فرهنگ شکل می‌گیرد
حجت الاسلام سعیدرضا عاملی در بیستمین جلسه شورای انقلاب فرهنگی در سال 1400:

اولویت تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حوزه فرهنگ شکل می‌گیرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.