• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
سیدجواد هاشمی پیرامون حواشی فیلم شهر گربه ها:

چه کسی گفته است که رقصیدن حرام است؟! / بخاطر نظرات و عواطف دینداران فیلم را اصلاح می کنم

  • کد خبر : 32232
  • 07 آذر 1400 - 16:17
چه کسی گفته است که رقصیدن حرام است؟! / بخاطر نظرات و عواطف دینداران فیلم را اصلاح می کنم
فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدجواد هاشمی، از سوم آذرماه در ۱۳۴ سالن سینما روی پرده رفته است. به ادعای هاشمی، این فیلم نقد مهاجرت و زندگی رویایی در آن‌سوی آب است. با این حال گویا وسیله مناسبی برای هدف خود انتخاب نکرده و اقشار مذهبی و دغدغه‌مند را نسبت به محتوای فیلم به ویژه سکانس‌های رقص و آواز آن دل‌آزرده کرده است. مخاطبان با اعتراض به بخش هایی از این اثر، خواستار توقف اکران این فیلم شده‌اند.

به گزارش صدای حوزه، فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدجواد هاشمی، از سوم آذرماه در ۱۳۴ سالن سینما روی پرده رفته است. به ادعای هاشمی، این فیلم نقد مهاجرت و زندگی رویایی در آن‌سوی آب است.

با این حال گویا وسیله مناسبی برای هدف خود انتخاب نکرده و اقشار مذهبی و دغدغه‌مند را نسبت به محتوای فیلم به ویژه سکانس‌های رقص و آواز آن دل‌آزرده کرده است. مخاطبان با اعتراض به بخش هایی از این اثر، خواستار توقف اکران این فیلم شده‌اند.

دغدغه مندهایی که تندرو خوانده می شوند!

حجت‌‌الاسلام حمید تهرانی، طلبه ۲۸ ساله‌ای که یکی از این سوژه‌‌ها را ثبت کرده است، درباره دغدغه‌هایش گفت: در گروه طلاب در ایتا، فیلمی از آقای سیدجواد هاشمی دیدم که در آن عنوان کرده بود چه کسی گفته رقص حرام است؟ ناراحت شدم از اینکه نه تنها با چنین تفکری مقابله نشده است، بلکه ایشان در کار مراجع دخالت هم می‌کند. از آن‌جایی که رهبری فرمودند آشوب و تجمع نکنید و مطالبه کنید، تنها کاری که می‌توانستیم بکنیم این مطالبه‌گری از طریق فضای مجازی بود.

او تأکید کرد: با توجه به واکنش گسترده مردم، چنین موضوعی دغدغه پدرها و مادرها هم هست.

هاشمی در مصاحبه‌‌ای ویدئویی گفته است: «در آموزه‌های دینی گفته‌اند رقص گناه دارد و حرام است؛ البته رقصیدن زن برای شوهرش اشکالی ندارد. من این تناقض را متوجه نمی‌شوم. اگر برای زن اشکالی ندارد ـ به شرطی که برای نامحرم نباشد ـ پس برای مرد اصلاً‌ اشکالی ندارد!

فیلم من وقتی دارد در جمهوی اسلامی دارد اکران می‌شود، پس خط قرمزی را رد نکرده است. رقص در این اندازه‌ای که ما در فیلم ارائه کرده‌ایم، اشکال شرعی ندارد. خیلی‌ها دوست ندارند ببینند، خب نبینند. اصولاً قشری که تندرو هستند و قضاوت‌های خودشان را از دین و مذهب دارند، به شدت به من اعتراض کرده‌اند. مگر من چه‌کار کرده‌ام؟ حلال خدا را نباید که حرام کرد! من اعتقاد دارم این حرام نیست، حلال خدا را که نباید حرام کرد. من دیدگاهم این است که این حرام نیست، اگر حرام بود که در جمهوری اسلامی پخش نمی‌شد.»

این موضوع برخی دغدغه‌مندان ساحت فرهنگ و مذهب را بر آن داشته تا نسبت به اباحه‌‌گری در سینما و ترویج رقص و مسائل جنسی، معترض باشند. آن‌ها نوشته‌اند «شهر گربه‌ها» خلاف شئونات شرعی و اسلامی است و کارگردانش در قالب نقش گربه‌ها، رقص و پایکوبی زنان و خوانندگی آنها مجاز دانسته و حتی در مقام دفاع هم برآمده است.

 

فتوای رهبر انقلاب درباره رقص

در بخشی از این مطالبه آمده است:اگر دشمن بخواهد جامعه‌ای را به انحطاط اخلاقی بکشد باید ابتدا برای فرزندان و نسل‌های آن برنامه ریزی کند تا رفته رفته ارزشهای اخلاقی رنگ خوشان را ببازند. این کار را دشمن بسیار نامحسوس و بدون اینکه توجه‌برانگیز باشد در قالب‌های مختلفی به خورد فرزندان جامعه میدهد. ابتدا از کار‌های مربوط به کودکان شروع میکنند که حساسیت کمتری دارد و سناریویی می‌چینند که کمتر حساسیت برانگیز باشد. چون نمی‌توانند از ابتدا در فیلم بزرگسال سکانس رقص را اجرا کنند ابتدا در فیلم‌های کودک و نوجوان آن هم در قالب رقص حیوانات انحراف را پایه‌ریزی می‌کنند. باید جامعه مؤمنین نسبت به این امر هشیار باشند و از نفوذ فرهنگی دشمن جلوگیری کنند قبل از اینکه خیلی دیر شود.

متأسفانه کارگردان این اثر پا را از این حد هم فراتر گذاشته و در توجیه کار خود به نظریه‌پردازی غیر تخصصی در دین پرداخته و شبهاتی را علیه فتوای مراجع عظام تقلید مطرح کرده و اساسا منکر حرمت رقص شده است.

در ادامه فتوای رهبر عزیزمان در کتاب اجوبه الاستفتائات را مبنی بر حرمت رقص می‌آوریم:

رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند، مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌گونه‌ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‌ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.

در پایان این اعتراض آمده است: «اگر در شرایط فعلی جامعه اسلامی نسبت به اینگونه امور بی‌‌تفاوت باشد، کسی را غیر از خود نمی‌تواند ملامت کند و باید پاسخگویی خون شهیدانی باشد که با خون خود این شجره طیبه را آبیاری کرده‌اند. در پایان از وزارت ارشاد و قوه قضائیه در خواست داریم که از ادامه اکران این فیلم جلوگیری کند و با کسانی که با مسامحه‌کاری نسبت به صدور مجوز برای این فیلم اقدام کرده‌اند برخورد کند و پاسخ مناسبی به کسانی که مجوز اکران آن را داده‌اند، داده شود.»

هاشمی اخیراً گفته است: «آنقدر بدهکاری دارم که باید به نحوی برای پرداخت آن‌ها اقدام کنم و پرداخت بدهی‌ها نیز منوط به این است که فیلم فروش خوبی داشته باشد و اگر نفروشد در زندان همه را ملاقات می‌کنم.» ورشکستگی فیلم‌های بی‌محتوا و برنامه‌ریزی عوامل برای حاشیه‌سازی و فروش بیشتر، یکی از راه‌های غیراخلاقی عوامل فیلم برای دیده‌شدن و موفقیت در گیشه است.

واکنش هاشمی به اعتراض ها

سیدجواد هاشمی تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان این فیلم  در واکنش به این اعتراض‌ها اظهار داشت: به نظر می‌رسد کسانی که نسبت به محتوای فیلم «شهر گربه‌ها» معترض هستند و حتی برخی از آنها کمپینی را نیز بر علیه فیلم راه اندازی کردند، هنوز به تماشای این فیلم ننشستند، زیرا اگر اینگونه بود فروش فیلم «شهر گربه‌ها» حداقل از یک میلیارد گذشته بود. کار تیزرساز، ساخت کلیپی از بخش‌های جذاب فیلم برای جمعیت سینمارو است.

وی افزود: من ۳۰ سال مربی تربیتی بوده‌ام و بارها در فیلم‌ها شهید شده‌ام و یادواره شهدا برگزار کرده‌ام، بنابراین حساسیت‌ها را درک می‌کنم اما برای بچه‌ها فیلم می‌سازم و بارها آن را تماشا می‌کنند و مفاهیمی همچون نفی مهاجرت غلط را درک می‌کنند. چون فیلمسازی یعنی نفوذ غیرمستقیم برای بیان مفاهیم بلند.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه فیلم را ندیده قضاوت کردند، درحالی‌که داستان و پیام فیلم «شهر گربه‌ها» مبارزه با ترامپ و خوی استکبارستیزی است.

احترام به نظرات مخاطبان

کارگردان فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» اظهار داشت: به احترام معترضان به این فیلم، تعدادی از پلان‌هایی را که در تیزر استفاده شده است، حذف می‌کنم و فیلم را اصلاح خواهم کرد تا این تصور به وجود نیاید که برای من نظرات و عواطف دینداران و افراد مذهبی که همیشه به من لطف داشتند، مهم نیست.

هاشمی در پایان تأکید کرد: بعد از اصلاح برخی پلان‌ها و انجام مراحل فنی، نسخه جدید فیلم در اختیار سالن‌های سینما قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32232
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.