• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

3
حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر در گفتگوی اختصاصی با صدای حوزه و پیرامون نقد دلایل مخالفان واکسن:

نزاع فعلی بین تاجران طب سنتی و طب مدرن است/با دو ماه دوره ادعای طب سنتی دارند +فیلم

  • کد خبر : 31954
  • 02 آذر 1400 - 19:09
نزاع فعلی بین تاجران طب سنتی و طب مدرن است/با دو ماه دوره ادعای طب سنتی دارند +فیلم
کرونا هراسی را از قم شروع کردند، دیدند موفق نمی شوند، حالا هم بحث واکسن هراسی را از این شهر علی رغم این که مراجع تقلید و علمای حوزه واکسن زده اند، شروع کرده اند،

به گزارش صدای حوزه، بحث استفاده از واکسن و عدم استفاده از آن بحثی است که از زمان شیوع کرونا در محافل مختلف مورد بحث و نقد قرار گرفته است، عده ای (مدعیان طب سنتی)  آن را یک توطئه جهانی می دانند و در مقابلش موضع تند می گیرند و از سوی دیگر متخصصین پزشکی کشور و دنیا معتقد هستند که برای مقابله با شیوع بیشتر کرونا باید به متخصصین امر تن داد و از واکسن استفاده کرد.

اخیرا عده ای از طلاب هم شروع به اقداماتی از قبیل تجمع خیابانی و تحصن علیه واکسن کرونا کرده اند و حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر در مصاحبه ای اعلام کرده اند، این امر یک حرکت سیاسی و اقتصادی است و ارتباطی با محالفت علمی با واکسن ندارد.

گفتنی است اخیرا مصاحبه ای از ایشان به نقل از یکی از خبرگزاری های حوزوی منتشر شد که طی آن آقای غفاری فر به شکلی قطعی خبر از تزریق میلیاردی پول جهت تشویق به استمرار تجمعات و … منتشر شد که باعث واکنش منفی همان هایی شد که همزمان در حال تدارک تحصنی جدید مقابل نهاد ریاست جمهوری بودند.

ایشان در آن مصاحبه گفته بودند:
“برخی سردمداران تجمع قم، مبلغ یک میلیارد تومان از فردی که ادعای طب سنتی در ایران دارد، برای ترویج طبیب و طب سنتی گرفته و همچنین یکی از جریان های طب سنتی که پشت قضیه تجمعات واکسن ستیزی بوده در مهرماه امسال بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان گردش مالی داشته است./وی با اشاره به حضور بانوان شرکت کننده در تجمع که از تهران به قم آمده بودند، افزود: پشت صحنه تجمع کنندگان، طلبه لرستانی بوده که با جریان احمدی نژاد ارتباط دارد و همچنین طلبه یزدی بوده که سینه چاک بقایی و مشایی بوده و فردی که در میان مردم شعار می داد، دارای منفعت از طب سنتی است.”

در این راستا به سراغ شان رفتیم و نظر وی را در این خصوص و اساسا حواشی و ابهانات مربوط به جنبش واکسن در حوزه، جویا شدیم که در ادامه می خوانید:

صدای حوزه – حاج اقای غفاری فر حضرتعالی جریان واکسن هراسی را که توسط برخی از طلاب و روحانیون هدایت و تشدید می شود، از بُعد سیاسی، امنیت ملی، جایگاه رهبری، عقلانیت دینی و نگاه مردم به روحانیت، چگونه ارزیابی می کنید؟

از چند دریچه می شود این مسئله را مقایسه کرد، اولین مسئله، علمی است، هیچ موضوعی در جهان وجود ندارد که اجماع جهانی بر روی آن باشد حتی در قضیه جاذبه زمین هم عده ای نظر مخالف دارند، نمی خواهم نسبی گرایی را طرح کنم، بلکه بحث من نسبت گرایی است، یعنی هر موضوع در یک نسبتی یک تعریفی دارد. واکسن و کل داروهای شیمایی و حتی گیاهی هم همین حالت را دارند. در ضرب المثل های فارسی هم هست که “از قضا سرکنگبین صفرا فزود”، یعنی دارویی که قرار بود صفرا را درمان کند، خود عامل این بیماری شد.

اصل اختلاف چه با حسن نیت باشد و چه با سوء نیت اشکالی ندارد و نظر دین و عقل این است که در زمان اختلاف به اکثریت رجوع می کنند، ساده ترین تعبیر فقهی در هنگام داوری در موضوعی که اختلاف است، بعد از برهان عقلی و نص عقلی، اجماع است و بعد از آن شهرت و بعد از شهرت هم اشهر و مشهور می باشد.

منطق علمی تاریخی شیعه، این است که در مباحث اختلافی، نخبگان به اکثریت رجوع می کنند و بنده نه متخصص طب سنتی هستم و نه متخصص طب مدرن و به عنوان یک روحانی که احکام دینی را می داند،از دوستان مخالف واکسن سوال می کنم، امروز در فضای جهانی و ایران، با توجه به مخالفت ها در مورد واکسن، اجماعی نیست و ما هم با شما موافق هستیم ، حالا بین اشهر و شهرت کدام را انتخاب کنیم؟ آیا هر دو در یک درجه هستند؟

به یکی از سردمداران مخالف واکسن گفتم که آیا مخالفین شما در حوزه واکسن کمتر از شما هستند، گفت نه بیشتر هستند، گفتم عقل و نقل و علم کدام را تایید می کند،  باید حرف شما را گوش کرد یا آن ها را ؟

صدای حوزه چیزی که باعث می شود آن ها این اکثریت را قبول نکنند این است که می گویند این یک نوع استبداد اکثریت است و دوم این که در طول تاریخ جهانی “اکثریت ساختگی” با رسانه ها و فشار ها و نظام سرمایه داری، توانستند خود را بر مردم غالب کنند و شاید این اکثریت هم از همین نوع باشد!

شاید در مسئله واکسن خطا هم باشد، ما شیعه هستیم و باید یک حجتی باشد که ما هم طبق آن عمل کنیم و در دین ما اگر مجتهدی در تحقیقات خود خطای سهوی کرد، مورد مواخذه قرار نمی گیرد و دین می گوید در مسائل یا باید خودت مجتهد باشی و یا به یک مجتهد و متخصص مراجعه کنی.

بر فرض که می گویم نظر مخالفین این است که احتمال دارد اکثریت خطا کنند، حالا وظیفه حکومت براساس منطق و عقل و شرع چیست؟ در این قضیه به اکثریت رجوع کند و یا به اقلیتی که بدون منطق خاص سخن می گویند؟ قاضی طبق کدام یک باید عمل کند؟

صدای حوزه – حرف مخالفین این است که اجازه بدهید ما خودمان تصمیم بگیریم و چرا مسئله واکسن را همگانی و اجباری می کنید؟

ما هم در طب سنتی کشته داشتیم و هم در طب مدرن، من البته در مورد طب مدرن هم حرف دارم اما طرف بحث من دکان داران سیاسی، اقتصادی و امنیتی هستند و مخاطب من، تاجران و صاحب سهمان اقتصادی است.

در این میان سهام داران اقتصادی طب سنتی و ورشکستگان سیاسی و رد صلاحیت شده ها، برای سود بیشتر خود و ایجاد یک جنبش اجتماعی علیه حکومت استفاده ابزاری می کننند و البته پشت این جریان تعدادی از صاحبان طب مدرن هم هستند.

برخی از علمداران این جریان رسما با آن فرد رد صلاحیت شده سیاسی، در ارتباط هستند و یکی از این آقایان وقتی در زمان انتخابات می خواست بحث کند، از او خواستند نسبت به رئیس جمهور اسبق اعلام برائت کند اما حاضر نشد و نفر بعدی هم در ماه رمضان، روزه خود را رها کرد و از تهران آمد قم تا یکی از فضلای حوزه را راضی کند که دست از حمایت آقای رئیسی بردارد و به سمت احمدی نژاد برود و همین آدم بعد از انتخابات به من زنگ می زد و می گفت تو صلاحیت وزارت اطلاعات آقای رئیسی را داری و من از تو حمایت می کنم، به شرطی که تو هم از من حمایت کنی تا من هم معاون فرهنگی شهرداری تهران بشوم و این آقا روز پنج شنبه در تجمع ضد واکسن ها  کف خیابان هیهات من الذّله می گفت!

صدای حوزه – شاید این کار این فرد صرفا یک کنش شخصی بوده است و لزوما به معنای این نیست که با پول این جریانات و تظاهرات را رهبری می کند؟

بله لزوما به معنای این نیست که عده ای پول دادند تا تظاهرات را ترتیب بدهند، اما عرض کردم که برخی از این افراد دنباله رو یک جریان سیاسی هستند، تجّار سیاسی هستند، عده ای در تولید دارو سهم دارند، در وسط میدان چند دسته است، یکی از این افرد قبلا هر کجا می رفت با عبا و عمامه می رفت و اخیرا عکس هایی از خودش منتشر کرده با لباس شخصی احمدی نژادی، اگر واقعا معتقد هستند که از جریان مخالفت با واکسن سودی نمی برند، از بانک استعلام بگیرند و گردش حساب مالی خود را در مهر ماه اعلام کنند.

صدای حوزه – حاج آقا در جواب سوال شما هم شاید آن ها بگویند این یک کار عادی است و ما کسب و کار و تجارت و صادرات داریمو …

ببینید؛ یکی از شعارهای این آقایان در تجمعات این بود که آن هایی که در قضیه واکسن صاحب سهم هستند، نباید در مورد واکسن اعلام نظر کنند و ما هم همین مطلب را می گوییم، آن هایی که صاحب سهم در طب سنتی هستند حق ندارند وسط خیابان بیایند و با واکسن مخالفت کنند.

صدای حوزه – پس به شکلی کلی بیان می کنید که افرادی که از طب سنتی سود می برند، حق ندارند در مخالفت با واکسن اعلام موضع کنند، اما این که کسی پول داده و این افراد را تحریک کرده است، سندی وجود ندارد، درسته؟

عرض کردم که یکی از مهم ترین دلائل شان در مخالفت با واکسن این است که، واکسن عامل سود اندوزی افراد شده، خودشان بیایند گردش مالی خود را اعلام کنند تا مشخص شود آیا این افراد از طب سنتی و مخالفت با واکسن سود می برند یا خیر؟

یکی دیگر از این افرد که گفتم با فرد رد صلاحیت شده و ورشکسته سیاسی ارتباط دارد هم به بنده گفت و به یکی از بزرگان دیگر،که حدود دو سه سال قبل که همایش طب اسلامی گذاشتند، فلانی به من یک میلیارد برای ترویج این همایش و طب سنتی و اسلامی پول داده است و در برابر آن مجوز پزشک حاذق سنتی گرفت.

سوال اصلی اینجاست این افراد کجا تحصیل کردند و پای درس کدام متخصصین نشستند؟ ما چهل سال است در قم تحصیل می کنیم و بیست سال است خودم تدریس می کنم و اکثر مراجع و بزرگان هم بنده را به نام می شناسند، به خودمان اجازه نمی دهیم بگوییم مجتهد هستیم.

این مدعیان طب سنتی و اسلامی کجا درس خواندند و متخصص شدند و از کدام مجموعه گواهی گرفتند؟ ما با همان استدلال های خودشان به آن ها جواب می دهیم که خودتان هم متهم هستید.

یکی از علمداران این جریان، تاجر بوده، آن دیگری واسطه برای ترویج و یکی دیگر با صاحبان سرمایه در ارتباط است.

وزرات بهداشت مکرر اعلام می کند از مراجعه به بیمارستان ها خودداری کرده و سعی کنید به واسطه داروهای عادی، خود را مداوا و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، حال سوال این است که اگر مدعیان طب سنتی داروها را با قیمت تمام شده و یا با قیمت تجاری آن می فروختند، دولت جلوی آن را می گرفت؟ آیا با این امر قیمت ها پایین نمی آمد؟

حساب این سودجو ها با اکثر طلاب که کف میدان هستند برای مقابله با کرونا ، جداست، یکی از طلاب جهادی تعریف می کرد که ما با این آقایان کار می کردیم، دیدیم داروها را از بازار گرانتر می دهند و داروی این ها با داروی در بازار ۳۰ هزار تومان اختلاف دارد.

آن چه ما تا الان گفتیم، بحث های تجاری بود و مسئله داران طب سنتی و مدرن با هم در افتادند.

افراد خالص در هر دو طب وجود دارند و به وظیفه خود عمل می کنند و عده ای اندک از دو جریان که دارند سود می برند، با هم در افتادند و مهم ترین بحثشان هم رفتن زیر بلیط بیمه است که اگر حاصل بشود، از ۸۰ درصد خواسته های خود دست می کشند، برخی از اعضای خانواده ما با کرونا درگیر بودند و من به پزشک مراجعه کردم دارو داد و اسم برخی داروهای سنتی را هم گفت که از این ها استفاده کنید برای مداوا، بحث ما در باره صاحبان سرمایه است، دعوا بین دانشمندان طب سنتی و مدرن نیست، نزاع فعلی بین تاجران طب سنتی و طب مدرن است. بحث بر سر فردی است که پول می دهد و می گوید برو من را معرفی کن و …

صدای حوزه – تلقی از مصاحبه شما این گونه بوده که افرادی به حساب عده ای از طلاب شب قبل از اعتراضات پول ریختند تا تجمع را سامان دهی کنند.

من چنین حرفی را نزدم، این ها خودشان این تلقی را کردند و خود را لو دادند و یکی از این ها به واسطه یکی از اساتید به من پیام داده بود که آن مقدار میلیارد پولی که در حساب من جابجا شد ربطی به طب سنتی نداشته  است و اگر این افراد از طب سنتی سود نمی برند، چه لزومی داشت به بنده پیام بدهند؟ و این نشان می دهد که این ها کار علمی نمی کنند، کارشان تجاری، سیاسی و امنیتی است و این ها ظرفیت گستاخی دارند و دشمن بر آن سوار شده است که از علمداران این تجمع روز پنج شنبه پای خود را به زمین می کوبد و می گوید کسی جرأت ندارد با من برخورد کند.

مدعیان طب سنتی آمار درمان و تلفاتشان را اعلام کنند

طب مدرن در کشور اعلام کرده است که ده میلیون نفر را مداوا کرده است و در بین آن ها احتمال دارد چند درصدی هم فوت کرده باشند که با توجه به توضیحات ارائه شده توسط مسئولین، برخی ها از فوتی ها ربطی به کرونا هم ندارد، حال سوال این است، مدعیان طب سنتی چند نفر را درمان کرده اند و تلفاتشان چند درصد بود؟

به جای هوچی گری، بروند کار علمی بکنند و مردم و نخبگان را هم قانع کنند، با وسط خیابان آمدن که مشکلی حل نمی شود.

ما در هشت سال دفاع مقدس جانبازان خود را با همین طب مدرن صددرصد وارداتی درمان کردیم و در جنگ تحمیلی همان درصد که از مردم آمده بود، پزشکان و دانشجویان طب مدرن هم بودند، امروز بعد از چهل سال به برکت انقلاب دانشگاه بقیه الله و … راه اندازی شده و طب مدرن ما تقویت شده و رزمندگان عرصه پزشکی،فکور، دانشمند و تقویت شدند، و این ها خبره و مورد اعتماد نظام هستند و مراجع و رهبری را درمان می کنند و باید بیشتر از گذشته به متخصصین خودمان اعتماد کنیم.

ما معتقدیم در هر امری باید به متخصص آن مراجعه کرد، حال پزشکان ما بین بد و بدتر و یا بین خوب و خوبتر، انتخاب کردند و می گویند باید واکسن بزنیم، با کدام منطق با آنها مخالفت کنیم؟

من به آقای رحیمی گفتم که بروید کار علمی کرده و مردم را قانع کنید، اینطور که روی یک بیمار که کار می کنید، قبل، حین و بعد درمان از بیمار فیلم بگیرید و پخش کنید تا مردم آگاه شوند، بجای کارهای پیش پا افتاده، کار تبیینی انجام بدهید.

می گویند ما را قانع کنند، مگر شما آن ها را قانع کردید؟

اکثریت را قبول ندارند، جمهوری اسلامی حاصل رای اکثریت است، ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم و نود درصد مردم ما مسلمان هستند، نمی شود که همه را به بی دینی متهم کرد و رهبر انقلاب هم در سال ۸۸ فرمودند که این افراد در مقابل اکثریت ایستادند.

من در بحث واکسن متخصص نیستم و با عملکرد تحلیل جامعه شناختی و علم فقه و حقوق سیاسی وارد می شوم و اگر این  افراد صرفا به آگاهی سازی به جامعه می پرداختند و کف خیابان نمی آمدند از آن ها حمایت می کردم، تحرکات خیابانی مضر به حال کشور است.

من به آن فردی که در مجلس آن هتاکی را بعد از چهل سال انجام داد، گفتم که لازمه حرف شما این است که جمهوری اسلامی حتی نمی تواند خیمه شخصی خود را اداره کند و باید عذرخواهی کنید و علمی دفاع کنید که من هم قول می دهم تا آخر از شما دفاع کنم.

گفت ۱۱ هزار نفر در کانالمان این پست را دیدند و من گفتم می خواهی با ۱۱ هزار نفر مقابل نظام بایستی؟

صدای حوزه  -دولت می گوید واکسن اجباری نیست، از طرفی هم بحث علمی نمی کند و مثلا می گوید کارمندان دولت باید واکسن بزنند و یا اینکه می گویند اگر واقعا به نظر مخالفین احترام می گذاشتید از اول و قبل از اعلام اجبار می آمدید در مورد اجبار بحث می کردیم!

با دو ماه دوره ادعای طب سنتی دارند، لازم است وزارت بهداشت علیه کسانی که هیچ گونه مدرکی در مورد طب سنتی ندارند اعلام جرم کند.

در طب اسلامی باید اجتهاد در آن باشد و تعارضات حل شود، بومی شناسی شود، در احکام قاعده داریم اما در طب نداریم و باید در طب، بوم هم رعایت شود.

بحث تعارض منافع است، دولت می گوید شما که در اجتماع حاضر می شوید و با عموم مردم ارتباط دارید، و واکسن نزدن شما موجب انتقال ویروس است، باید قانون را رعایت کنید، مردم اعتراض داشتند که وقتی ماسک زدن یک قانون است، چرا نباید رعایت بشود، در واکسن نزدن هم احتمال ضرر است و هم اینکه قانون شکنی اساسا خلاف دستور حضرت آقا و امام راحل است، بنابر این استفاده از اماکن عمومی به شرط رعایت قانون اجتماعی است  و اگر در اجتماع حضور نداری می توانی واکسن نزنی.

مخالف قانون هم باید قانونی اقدام کند، برود صد نماینده مجلس را با عقل و منطق قانع کند و قانون اجبار را لغو کنند و کار تبیین با آگاه سازی است و با چماق صورت نمی گیرد، این ها به خیال این که صدای رسای جامعه هستند، صدایشان را بلند کردند بعدا دیدند که از همه جای حوزه علمیه علیه شان بیانیه صادر شد.

به عنوان مطالبه از مراکز حقوقی حوزه می خواهیم که وقتی این همه نهادهای حوزوی و مردمی وجود دارد باید دادگاه و وزارت خانه کسانی را که به اسم حوزه انقلابی کف میدان آمدند محاکمه کند.

کرونا هراسی را از قم شروع کردند، دیدند موفق نمی شوند، حالا هم بحث واکسن هراسی را از این شهر علی رغم این که مراجع تقلید و علمای حوزه واکسن زده اند، شروع کرده اند،  نهادهای حوزوی چرا اجازه می دهند چهار نفر بیایند کف خیابان و اگر این کار را حوزه نکند در دیوان عالی کشور شکایت تنظیم می کنیم.

من ادمین کانال این آقایان بودم و دیدم در حرف هایشان هتاک هستند و حضور بنده و اقای مقدمی برای تعدیل این جریان بود، با اطلاع بزرگان و تحلیل خودم از سال ۹۵ چنین روزی را پیش بینی می کردم،  وقتی دیدیم به هیچ وجه حاضر نیستند معتدل شوند، در گام اول خصوصی به بزرگان حوزه اطلاع دادیم و از شورای هماهنگی هم آن ها را کنار گذاشتیم، در گام دوم وقتی آن ماجرای ۱۳ آبان را به وجود آوردند علیه شان بیانیه داده و از کارهایشان تبری جستیم و مرحله سوم هم این بود که علیه شان مصاحبه کردیم.

ما دیدیم این ها به منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی فکر نمی کنند، سال های قبل نصیحت می کردیم و گاهی قهر می کردیم و فاصله را کم می کردیم اما گوششان بدهکار نبود.

به هر حال پشت این جریانات تاجران اقتصادی و سیاسی وجود دارند..

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31954

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.