• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
معاون فرهنگی و روابط عمومی نیروی هوایی ارتش مطرح کرد؛

نظم حداکثری و زندگی در شهرهای مختلف؛ دو دردسر اصلی طلاب در ارتش! / روایتی شنیدنی از ظرفیت بی بدیل تبلیغی در نیروهای مسلح

  • کد خبر : 31382
  • 02 آذر 1400 - 16:59
نظم حداکثری و زندگی در شهرهای مختلف؛ دو دردسر اصلی طلاب در ارتش! / روایتی شنیدنی از ظرفیت بی بدیل تبلیغی در نیروهای مسلح
حجت الاسلام رسول بنیادی: مسأله نظم از جمله مسائلی است که برای مردم تبیین می‌کنیم و ارتش یعنی نظم داشتن و اگر روحانیون گرامی یکی نظم ارتش و دیگری زندگی کردن در شهرهای مختلف را بپذیرند مشکل دیگری در زمینه اشتغال در نیروهای مسلح وجود ندارد و معمولا طلابی که از حضور در نیروهای مسلح گریزان هستند با این دو موضوع مشکل دارند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، مسأله حضور طلاب و روحانیون در میان نیروهای مسلح به عنوان مبلغ و یا مسؤول عقیدتی سیاسی واحدهای نظامی یکی از مهمترین مسائلی است که باید با نگاهی دقیق و راهبردی به آن نگریست، امروزه افرادی هم از میان مردم و هم نیروهای مسلح و هم طلاب و روحانیون هستند که نسبت به ابعاد این حضور روحانیون در نیروهای مسلح آگاهی درستی نداشته و اهداف این حضور به درستی برای آنها تبیین نشده است.

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ مهرماه سال ۱۳۵۸ به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب و موافقت امام خمینی به عنوان مجموعه‌ای مستقل و تحت نظر فرماندهی کل قوا تأسیس و آغاز به کار کرده است که تا به امروز این سازمان با قوت مشغول فعالیت بوده و طلاب و روحانیون بسیاری در این سازمان در یگان‌های مختلف ارتش سرتاسر کشور مشغول به فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی هستند.

در همین راستا گفت‌وگویی با حجت الاسلام رسول بنیادی معاون فرهنگی و روابط عمومی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی داشته‌ایم تا به بررسی ابعادی از فعالیت سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و نقش طلاب و روحانیون در این سازمان و در میان نیروهای مسلح داشته باشیم که در ادامه مشروح آن را می توانید مطالعه کنید.

رسول بنیادی

صدای حوزه ـ آیا قرار گرفتن شما در سمتی که دارید باعث ایجاد فاصله با هویت طلبگی شما شده است؟

این سؤال بسیار مهمی است که از طلاب نیز شنیده‌ام و ابهاماتی در اذهان طلاب در این خصوص وجود دارد، چرا که با این مجموعه‌ها غریبه هستند و این تصور را می‌توان تا حدی عادی دانست. مهمترین وظیفه یک طلبه تبلیغ است و رسالت طلاب تبلیغ است، باید در تبلیغ اهم و مهم کرد و ببینیم چه عرصه‌هایی برای تبلیغ باید در نظر گرفته شود و یکی از مهمترین اقشار کشور ما اقشاری هستند که امنیت ساز هستند و این اقشار موجب می‌شوند مردم ما بتوانند زندگی کنند و اگر امنیت سازی دچار مشکل شود همه چیز با مشکل مواجه خواهد شد، همین موضوع اهمیت کار برای این قشر را برای ما مشخص کرده است.

 

ظرفیت تبلیغی نیروهای مسلح بی بدیل است

بحث دیگر این است که بیانات رهبر معظم انقلاب را در مناسبت‌های مختلف اگر بررسی کنیم شاهد تأکید ایشان بر ظرفیت بی بدیل نیروهای مسلح در کشور هستیم، چرا که در نیروهای مسلح چند قشر وجود دارد، یکی کارکنان وظیفه هستند که هزاران نفر از جوانان کشور از مقطع سنی ۱۷ تا ۲۵ سال و از زیر دیپلم تا دکتری به مدت ۲ سال مشغول خدمت سربازی هستند و این یک ظرفیت ویژه برای تبلیغ دینی می باشد.

امروز بیش از یک هزار نفر جوان در مساجد یگان‌های ما جمع می‌شوند و می‌توان از ظرفیت های آنها به خوبی استفاده کرد، قشر دیگری که با آنها ارتباط داریم کارکنان نیروهای مسلح هستند که به عنوان قشر امنیت ساز کشور نقش دارند؛ مهمترین تفاوت نیروهای ما با نیروهای دیگر کشورها که عامل موفقیت ایشان در دوران دفاع مقدس در برابر هجوم همه جانبه دشمنان بوده و پس از آن هم همواره با قدرت در مقابل تهدیدات ایستاده‌اند، سلاح ایمان بوده است، اگر ایمان، معنویت و اعتقادات نباشد بهترین تجهیزات را هم به یک نیرو بدهید به هدفی که می‌خواهید دست پیدا نخواهد کرد.

به تأیید فرماندهان نیروهای مسلح، کارکنانی که باورهای دینی و معنوی بیشتر و بهتری دارند در انجام وظایف خود نیز عملکرد بهتر و مؤثرتری دارند و اینجا است که نقش طلاب و روحانیون به خوبی مشخص می‌شود و طلاب باید به این عرصه ورود کنند. در ارتش جمهوری اسلامی ایران جو به نحوی است که مقبولیت بالایی در خصوص مبلغان و فعالیت‌های تبلیغی و معنوی وجود دارد.

 

روحانیت در ارتش پا به پای کارکنان در میدان حضور دارند

روحانیت در ارتش پا به پای کارکنان در میدان حضور دارند تا در مکتبی ماندن ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی و انجام وظیفه داشته باشند و خواهشی که از طلاب و روحانیت معظم دارم این است که از این فضا و ظرفیت غفلت نکنند و البته این موضوع برای بسیاری از مبلغان حل شده و نسبت به آن آگاهی دارند.

به نظر من بهترین فضا و ظرفیت برای تبلیغ در میان نیروهای مسلح فراهم است، کارکنان وظیفه، کارکنان پایور، خانواده و فرزندان کارکنان همگی ظرفیت‌هایی هستند که در عرصه تبلیغ در نیروهای مسلح در اختیار داریم و این فرصت‌ها را باید مورد توجه قرار بدهیم.

ظرفیت بی بدیل تبلیغی نیروهای مسلح

صدای حوزه ـ به نظر شما فضای نظامی با روحیه طلبگی در تضاد نیست؟

مسأله نظم از جمله مسائلی است که برای مردم تبیین می‌کنیم و ارتش یعنی نظم داشتن و اگر روحانیون گرامی یکی نظم ارتش و دیگری زندگی کردن در شهرهای مختلف را بپذیرند مشکل دیگری در زمینه اشتغال در نیروهای مسلح وجود ندارد و معمولا طلابی که از حضور در نیروهای مسلح گریزان هستند با این دو موضوع مشکل دارند.

نکته خوبی که در حوزه رفاهی، ارتش برای طلاب مهیا می‌کند این است که طلاب در هر یگانی در هر شهری باشند خانه سازمانی برای آنها فراهم هست و مسائلی نظیر مدرسه برای فرزندان نیروها تدارک دیده شده است و امکانات نسبتا خوبی برای همه از سوی ارتش در نظر گرفته شده است و مشکلی در این زمینه‌ها وجود ندارد و طلاب با یک آسودگی خاطر می توانند رسالت خود را انجام بدهند و ظرفیت و مخاطب و شرایط برای فعالیت تبلیغی فراهم است.

 

صدای حوزه ـ ارتش یک احترام ویژه‌ای برای طلاب و روحانیون قائل است، علت این موضوع در چیست؟

در ارتش هر شخص و هرجایگاه تعریف خاص خود و چارچوب مشخص و شرح وظایف مشخصی را دارد و در این بین برای طلاب و دیگران تفاوتی وجود ندارد، اما در این میان به صورت ویژه‌تر روحانیون و طلابی که در مجموعه ارتش هستند از جایگاه و مقبولیت ویژه‌ای برخوردار هستند، در همه قسمت‌های ارتش و البته در نیروهای مسلح روحانیت عزیز ما جایگاهی ویژه‌ای در دید فرماندهان و نقشی اساسی و کلیدی در یگان‌ها دارند و به اذعان فرماندهان، هر یگانی که روحانیت و عقیدتی سیاسی آن حضور مؤثرتری داشته در فعالیت‌های عملیاتی هم عملکرد بهتری داشته است.

 

صدای حوزه ـ وضعیت عملکرد طلاب و روحانیون در ارتش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وقتی خروجی و اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی طلاب و روحانیون را شاهد هستیم قطعا این عزیزان عملکرد اثرگذار و خوبی داشته‌اند و با ایثار و جانفشانی پا به پای نیروهای مسلح مشغول به فعالیت بوده‌اند. آسیبی که باید مراقب باشیم به آن دچار نشویم این است که دچار روزمرگی نشویم، دوری از حوزه علمیه و اساتید و دروس اخلاق حوزه علمیه این احتمال را دارد که غفلت روحانیون و طلاب در نیروهای مسلح باعث روزمرگی آنها و نبود ابتکار و خلاقیت در آنها بشود.

باید طلاب و روحانیون در نیروهای مسلح از مسائل به روز آگاه باشند و تلاش کنند دچار روزمرگی نشوند، البته نظارت هایی نیز وجود دارد و دوره‌هایی هم برگزار می‌شود تا روحانیون شاغل در ارتش به صورت هفتگی در تهران و استان‌ها آموزش‌هایی را دریافت کنند تا هم بروزرسانی اطلاعاتی داشته باشند هم مانعی باشد در برابر روزمرگی این عزیزان و البته هر قشری امکان دارد که کم و بیش دچار روزمرگی بشود.

باید بگویم شاهد هستیم که هم رهبر معظم انقلاب و هم فرماندهان از عملکرد سازمان عقیدتی سیاسی رضایت دارند و باید در این خصوص شکرگزار خداوند باشیم.


صدای حوزه
ـ طلاب برای ورود به عقیدتی سیاسی ارتش باید چه اقداماتی انجام بدهند؟

امروز شرایط برای طلاب و روحانیون در ارتش فراهم است و در قم هم دفتر جذب سازمان عقیدتی سیاس ارتش جمهوری اسلامی ایران برپا است که هم مسأله جذب روحانیون تبلیغی برای یگان ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به صورت مقطعی از آنها استفاده می‌کنند و دیگری جذب است که روحانیون شاغل در سازمان عقیدتی سیاسی می‌شوند و طلاب نیازمند مدرک سطح سه هستند و پس از آن از طریق آزمونی جذب سازمان عقیدتی سیاسی شده و در یکی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران تقسیم و سپس براساس نیازهای موجود در یکی از یگان‌ها به کار گرفته می‌شوند و از نظر سنی نیز ملزم به رعایت قانون سنی استخدامی هستند.

 

صدای حوزه ـ میزان آمادگی نیروهای هوایی ارتش را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این خصوص باید از دو جنبه مسأله را بیان کنم، یکی از دید خودم به عنوان طلبه‌ای در مجموعه نیروی هوایی ارتش باید بگویم نیروی هوایی ما از نظر معنوی و روحی آماده است و حقیقتا لقب نیروی الهی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برازنده این نیرو است و سابقه و شناسنامه نیروی هوایی در عرصه های مختلف گواهی بر این مسأله است، امروز نیروی هوای ما از منظر معنوی و ایمانی در حد اعلا قرار دارد.

از نظر دفاعی هم رزمایشی که اخیرا برگزار و رسانه‌ای هم شد و کل کشور را تحت پوشش داشت یک نوآوری داشت و آن هم استفاده از فضای سایبری بود و تمامی انواع هواپیماهای شکاری، سوخت گیری‌های هوایی، انواع موشک‌های بروزرسانی شده و توانمند همگی مورد استفاده قرار گرفت و هیأت داوری که در این رزمایش از سوی ستادکل نیروهای مسلح حضور داشتند مهر تأیید را بر این پیشرفت‌ها زدند و کل نیروهای مسلح ما به ویژه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی هم از نظر علمی و هم از نظر تولیدات به خودکفایی رسیده است.

نیروی هوایی یک نیروی امنیت ساز سریع است که در کمترین زمان بنابر دستور رهبر معظم انقلاب حاضر شده و پاسخی ویران کننده و دندان شکن به دشمنان خواهند داد.

 

کارکنان ارتش به فرماندهی کل قوا از سوی رهبر معظم انقلاب افتخار می کنند

صدای حوزه ـ این دسته بندی که برخی می‌گویند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجموعه‌ای حکومتی و ارتش مجموعه‌ای صرفا مردمی و نسبتا جدا از حکومت است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از افتخارات کارکنان ارتش این است که فرماندهی کل قوا، رهبر معظم انقلاب هستند و این یکی از افتخارات کارکنان ارتش است و همیشه هم به این موضوع افتخار می‌کنند و این افتخار به فرماندهی رهبر معظم انقلاب بر کل قوا از افتخاراتی است که در میان همه کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در تمام رده‌ها وجود دارد. این مسأله همان نگاهی است که فرماندهان ارتش به این موضوع دارند.

تعریفی که برای وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران شده است متفاوت است و هرکدام وظایف مشخصی در راستای تأمین امنیت کشور بر عهده دارند و فرماندهی کل قوا رهبر معظم انقلاب هستند که دستورات از سوی ایشان صادر شده و همه مطیع ایشان هستند و همه چیز از یک نقطه فرماندهی می‌شود.

دشمن به دنبال تفرقه میان نیروهای مسلح است که تا کنون موفق نشده و ارتش و سپاه همیشه همدل و همصدا و همراه هم هستند تا برای برقراری امنیت جانفشانی کنند. رزمایش‌های مشترک و اقدامات بسیار خوبی به صورت مشترک در نیروهای مسلح انجام می‌شود و توطئه‌های دشمنان با بصیرت کارکنان نیروهای مسلح همیشه خنثی شده و کسی نمی‌تواند میان نیروهای مسلح تفرقه ایجاد کند.

ظرفیت بی بدیل تبلیغی نیروهای مسلح

صدای حوزه ـ ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، کلام پایانی خود را مطرح کنید.

امیدوار هستم که معرف خوبی برای حوزه علمیه در میان نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران باشیم، از پایگاه صدای حوزه برای فرصتی که به بنده داده شد تشکر می‌کنم. از دوستان طلبه و روحانی خواهش می‌کنم که واقعا توجهی ویژه به قشر نیروهای مسلح داشته باشند.

نیروهای مسلح وظایف سنگینی داشته و فشار زیادی را تحمل می‌کنند و تنها چیزی که موجب می‌شود این عزیزان صبر بر مشکلات داشته باشند و از ارزشهای انقلاب اسلامی، میهن اسلامی و انقلاب اسلامی با صبر و تمام توان دفاع کنند ایمان و روحیه معنوی این عزیزان است که طلاب و روحانیون در این زمینه وظیفه بسیار مهم و اثرگذاری دارند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.