• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
حجت الاسلام و المسلمین رهدار در برنامه جهان آرا مطرح کرد؛

امام جمعه ای که نماینده مردم و هدایتگر آنهاست باید مطالبش به روز و جذاب باشد/ فسادهایی که کل شهر و مردم را نشانه رفته، باید در نماز جمعه طرح شود و مردم را بیدار کند!

  • کد خبر : 29849
  • 09 آبان 1400 - 14:17
امام جمعه ای که نماینده مردم و هدایتگر آنهاست باید مطالبش به روز و جذاب باشد/ فسادهایی که کل شهر و مردم را نشانه رفته، باید در نماز جمعه طرح شود و مردم را بیدار کند!
ائمه جمعه ای که توانسته اند برای نظام سرمایه درست کنند  و موفق بودند خارج از سازوکارهای شورای سیاست گذاری بوده است و متاسفانه شاهد آن هستیم که بعد از مدتی همین امام جمعه را هم عزل می کنند که چرا ضوابط شورا را رعایت نکرده و از ریل آن خارج شده است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار شامگاه شنبه در برنامه جهان آرا که با موضوع ” آسیب شناسی وضعیت فعلی نهاد نماز جمعه” از شبکه افق پخش شد، در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اصلی ترین نقد به نهاد نماز جمعه، اظهار داشت: نقدها به سیستم شورای سیسات گذاری موجب نادیده گرفتن زحمات آن ها نیست و آن چه که دلسوزان نظام را رنج می دهد این است که نهاد نماز جمعه که به حسب ذات و ساختارش باید میان مردم و حاکمیت، امت و امامت، ارتباط ایجاد کند، چرا نتوانسته است برای نظام اسلامی سرمایه جذب کند.

وی با بیان این که  رفتارها و ارتباطات امام جمعه به عنوان مشاور امین حکومت، با مردم باید بدان ها امید بدهد، گفت: نماز جمعه یک عبادت سیاسی اجتماعی است و کسی که در آن حاضر می شود باید این احساس در او به وجود بیاید که تمام اتفاقات مهم هفته در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شرکت کننده صرفا برای ثواب حاضر نشود.

تریبون نماز جمعه باید افق ها را باز کند

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه اضافه کرد: تریبون نماز جمعه باید افق ها را باز کند، به مردم انگیزه و دید روشن بدهد و این مسائل در نماز جمعه دیده نمی شود و ائمه جمعه ای که توانسته اند برای نظام سرمایه درست کنند  و موفق بودند خارج از سازوکارهای شورای سیاست گذاری بوده است و متاسفانه شاهد آن هستیم که بعد از مدتی همین امام جمعه را هم عزل می کنند که چرا ضوابط شورا را رعایت نکرده و از ریل آن خارج شده است.

وی با بیان این که با توجه به اهمیت بالای دید تمدنی برای جمهوری اسلامی، نماز جمعه باید از ظرفیت خود در پیشبرد مقاصد نظام در این مورد استفاده کند، افزود: ساختار کنونی نماز جمعه توانایی شتاب دادن مردم در جهت حرکت به سمت تمدن نوین را ندارد و با توجه به این که قوام و دوام تمدن ها بر دوش مردم است، تریبون نماز جمعه فرصت بسیاری خوبی است تا در وجود مردم سیر و حرکت هایی را به وجود بیاوریم و مشارکت عمومی را در ساخت تمدن دینی به کار بگیریم.

 حجت الاسلام و المسلمین رهدار گفت: باید جهت گیری کلان ائمه جمعه، محتوا، ساختار، روش ها و مبانی شان به سمت مهم ترین دغدغه های اسلامی را نشان برود و به بهانه مبارزه با تشتت با تعددها و تکثرها که موجب به وجود آمدن تمدن ها می شود، مقابله نشود و در محل تناقض منافع امت و ملت، نفع امت را مقدم بدارند.

وی در جواب سوال مجری مبنی بر این که بسیاری بر سخن حضرت امام خمینی (ره) استناد می کنند که اختلاف را به تریبون نماز جمعه نیاورید، بیان داشت: همه با این مسئله موافق هستند که اختلاف بین دو شخص باید در یک محفل خصوصی و تخصصی حل شود و به نماز جمعه کشده نشود اما در مورد فسادهایی که کل شهر و مردم را نشانه رفته است باید در نماز جمعه طرح شود و مردم را بیدار کند و از آن ظرفیت عمومی برای مقابله با آن استفاده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم خاطرنشان کرد: در فسادهایی که ثروت عمومی مردم را جابجا می کند اگر امام جمعه نتواند از ظرفیت افکار عمومی که سلاح و ابزار امامت جمعه هستند، برای مبارزه با آن استفاده کند، هیچ وقت نخواهد توانست با اختیارات قانونی محدود با فساد مبارزه کند و در سیستم های پیچیده، فسادها باندی است نه فردی و امام جمعه در پشت پرده نمی تواند با این سیستم ها گلاویز بشود.

وی با اشاره به سخنان اخیر حجت الاسلام علی اکبری گفت: چنین سخنانی این شائبه را در بین مردم به وجود می آورد که مسئولین از بیداری مردم هراس دارند و جریان فساد بسیط نیست و اگر مردم وسط میدان بیایند، مسئول جرأت به اقدام می کند.

حجت الاسلام و المسلمین رهدار با بیان این که باید مراکز و حوزه هایی جهت تربیت ائمه جمعه راه اندازی شود، گفت: امام جمعه امتداد ولی و به عنوان نماینده ولی فقیه و سخنگوی دین در منطقه خود است و باید ضمن دارا بودن به تمام کمالات به همه مبانی امامین انقلاب و ولی زمان تسلط داشته باشد و لازمه آن آموزش است و بنابراین ضروری است که موسسه ای برای تربیت ائمه جمعه راه اندازی شود و تمام نیازهای ارتباطی لازم در عصر حاضر به او آموزش داده شود و اگر در میانه آموزش تشخیص داده شد که توانایی ندارد کنار گذاشته شود

وی تسلط به فقه الصلاه خصوصا نماز جمعه را لازم و ضروری دانست و افزود: فردی که امام جمعه می شود باید تسلط کامل استدلالی به فقه نماز خصوصا صلاه الجمعه داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: امام جمعه ای که به مبانی فکری ولی فقیه تسلط نداشته باشد، ناخواسته و به نیت خدمت، در برخی قضاوت های اجتماعی به خطا خواهد رفت و باید تمام ائمه جمعه یک دوره کامل صحیفه نور امام را بخوانند و با مبانی فکر امام و محکمات و متشابهات آن آشنا شوند و نزدیک به سی جلد از بیانات رهبر معظم انقلاب در این چند دهه در مورد روحانیت بیان شده است و امام جمعه نمی تواند از آن ها مطلع نباشد.

وی اضافه کرد: صرف تقوا و اقامه نماز جمعه برای امام جمعه بودن کافی نیست بلکه نهاد امامت قوم و فرمانده یک شهر و استان می باشد و لازم است چنین افرادی مهارت های لازم را آموزش ببیند و در بسیاری از افراد این مهارت دیده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رهدار در پاسخ به سوال مجری مبنی بر پیشنهاد وی در خصوص بالا رفتن اطلاعات ائمه جمعه، گفت: چند سال قبل که رهبر انقلاب به قم تشریف آورده بودند مطالبی در قالب پیشنهاد ارائه شد از جمله این که سالانه تعدادی از مجتهدین و افرادی که قرار است در سال های آتی در مصدر مسئولیت و فتوا قرار بگیرند، به کشور ها و مناطق مختلف برده شوند تا زمانی که می خواهند موضع بگیرند و فتوا بدهند با دید باز و افق بین المللی باشد و با توجه به این که اندیشه اسلامی یک اندیشه جهانی است یک امام جمعه و مسئول اسلامی نمی تواند در دیدگاه های خود جهانی فکر نکند و لو در یک شهر کوچک مسئولیت داشته باشد.

وی با بیان این که برخی ها با این توجیه که امام جمعه باید برای همه پدری کند، اجازه ورود وی را به برخی مسائل به صورت شفاف و صریح نمی دهند، افزود: زمانی امام جمعه می تواند برای همه مردم پدری کند که جوانان و مردم را پشتوانه خود قرار بدهد و صرفا برای چند نفر پیرمرد نماز نخواند و این زمانی حاصل خواهد شد که در نماز های جمعه افرادی را که آبروی نظام و دین را با دزدی و .. می برند، بیاورند و با آن ها برخورد قانونی اسلامی انجام بدهند، آن وقت هر هفته به تعداد مردم نماز جمعه اضافه خواهد شد و جوانان جذب و پشتوانه امام جمعه خواهند شد.

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه، مکان، نحوه آرایش محیط، مخاطبین و مردم، جایگاه و تریبونی که برای امام جمعه قرار داده می شود، را از عوامل جذابیت نماز جمعه دانست و گفت: باید برای کارآمدی بیشتر نماز جمعه برنامه ریزی شود و همه موارد در آن مد نظر قرار گیرد که در نقطه ثقل آن شخص امام جمعه که نماینده مردم و هدایتگر آنهاست می باشد و باید مطالبش به روز و تازه و جذاب باشد.

وی با بیان این که دفتر امام جمعه محل رجوع و انتظار مردم است و با توجه به انتظارات، امکانات محدودی بدان داده شده است، اضافه کرد: باید سازکارهایی برای به روز رسانی علمی و معنوی ائمه جمعه در نظر گرفته شود و با توجه به ساختارهای اداری که در وظائف ائمه جمعه وجود دارد، عملا این کار امکان پذیر نیست و باید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نشست های فصلی برای همه ائمه جمعه برگزار کند و در آن آخرین دستاوردهای علمی حوزه، دانشگاه، کشور و جهان را به آن ها بیان کنند و هم چنین از نهادها و سازمان ها و ارگان های نظام که آخرین تحقیقات را در مورد مسائل و زمنیه های متعدد روز انجام می دهند بخواهند آن را به ائمه جمعه عرضه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رهدار افزود: خود ائمه جمعه هم می توانند نشست های هفتگی و یا دو هفته یکبار با نخبگان منطقه خود برگزار کنند که در آن جلسات به دور از دید اداری، مهم ترین مسائل منطقه را که بررسی شده است، از نخبگان دریافت کنند به گونه ای که بعد از آن جلسات دانشی به علوم حاضرین در جلسه اضافه شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های تقویت نماز جمعه و تغییر ساختار آن، این است که شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور از موسسات و نخبگان کشور در جهت تقویت این تریبون نماز جمعه نظرخواهی کند و با ذوق سلیم آن نظرها جمع آوری و پیشنهادهای قوی مشخص شود و شورای سیاست گذاری صاحبان آن طرح ها را دعوت کند و به صورت عمیق این ایده ها بررسی و عملیاتی شود و با این راها کار، حرکتی که شورا در چندین سال قرار است برود، در چند ماه اتفاق می افتد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=29849

مطالب مرتبط

17شهریور
مشایه تماشایی یک امام جمعه + تصاویر
31فروردین
از امام جمعه فارس بخاطر عمل در راستای جهاد تبیین قدردانی می کنیم
مدیر حوزه علمیه استان فارس در واکنش به حواشی سخنان امام جمعه شیراز:

از امام جمعه فارس بخاطر عمل در راستای جهاد تبیین قدردانی می کنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.