• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

3
مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان مطرح کرد؛

حضور کمرنگ جوانان در مساجد بزرگترین مصیبت است/ نباید ائمه جماعات دلخوش به جمعیت اندک میانسال کنند

  • کد خبر : 29265
  • 04 آبان 1400 - 11:45
حضور کمرنگ جوانان در مساجد بزرگترین مصیبت است/ نباید ائمه جماعات دلخوش به جمعیت اندک میانسال کنند
امروز به جای افزایش جمعیت جوانان در مساجد، شاهد افزایش میز و صندلی برای افراد مسن در مساجد هستیم.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدصادق ابطحی، شامگاه دوشنبه در همایش «نقش مساجد و ائمه جماعات در ایجاد شهر اسلامی» اظهار کرد: اگر نگاهی به تاریخ اسلام و تاریخ کهن ایران‌زمین بعد از اسلام بیندازیم، همواره مسجد محور شهر و محلات اسکان و تجارت بوده است.

وی با اشاره به محل قرارگیری مسجد جامع اصفهان در میان بازار و خانه‌ها و مسجد امام(ره) در میدان امام و در کنار مرکز حکومت ها و تفریح‌ها و تجارت، گفت: مسجد در زمان رسول الله(ص) مأوای مردم و مرکز حکومت بوده و ما این سنت را در زمان صفوی و معماری مسجد امام(ره) می بینیم.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان خطاب به ائمه جماعات، اظهار کرد: نباید فقط مسجد را گرفت و محله را رها کرد، چرا که این امر سیاست شاه سلطان حسینی است، دستور اکید اسلام این است که ائمه جماعات باید مراقب خانه های دور تا دور مسجد باشد و از حال و روز آنها مطلع باشد.

وی با بیان اینکه در مسجد اسلامی این گونه نیست که فقط ائمه جماعت برای اقامه چند رکعت نماز در مسجد حاضر و سپس محله را رها کند، خاطرنشان کرد: فلسفه مسجد و نماز جماعت این است که مردم محله همدیگر را ببینند و از حال هم خبردار شوند.

ابطحی عنوان کرد: مسجد باید به عنوان یک نماد اسلامی در شهر اسلامی خود را تبلور کند که مستلزم چندین عامل از جمله محل قرارگیری مسجد در مرکزیت محلات و حضور جوانان در آن است.

وی ادامه داد: امروز باید توازنی نسبت به جمعیت و تعداد مسجد در محلات برقرار باشد؛ متاسفانه در برخی از شهرکهای مسکونی هیچ مسجدی پیش بینی نشده است و این جای تاسف دارد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان ابراز کرد: باید مسئولین پیش از شهرک سازی و ساخت و ساز، محل مسجد را تعیین مکان کنند؛ دسترسی آسان به مسجد، نخستین امر در شهر اسلامی و روحانی دلسوز و دغدغه مند لازمه موفقیت این مسجد و کارآمدی مسجد است.

وی ادامه داد: لازمه کارآمدی یک مسجد، جوانسازی هیئت امنای مساجد است که در دوران مدیریت جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان تصمیم به این امر گرفته شد و حداقل سن را برای انتخاب هیئت امناء ۲۵ سال قرار دادیم.

ابطحی، حضور کمرنگ جوانان در مساجد را بزرگترین مصیبت خواند و گفت: امروز به جای افزایش جمعیت جوانان در مساجد، شاهد افزایش میز و صندلی برای افراد مسن در مساجد هستیم.

رقبای مساجد ما برای جذب جوانان زیاد است

وی ابراز داشت: رقبای مساجد ما برای جذب جوانان زیاد است؛ نباید ائمه جماعات دلخوش به جمعیت اندک میانسال کنند، بلکه باید حتی نسبت به امر دعاوی خانوادگی، امر تسهیل ازدواج جوانان محله و نامگذاری فرزندان نمازگزاران و فعالیت های اجتماعی متناسب با محله اهتمام ورزند.

وی در پایان گفت: مطالبه ما از شهردار اصفهان این است که معماری اسلامی در ساخت مساجد مورد نظر قرار گیرد و برای هر دخل و تصرف عمرانی در مساجد شهری با امور مساجد هماهنگی کامل داشته باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=29265
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.