• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

8
شماره 26 مجله سه نقطه منتشر شد:

همه چیز درباره روحانیت عظام/ آخوند چیست و چرا؟

  • کد خبر : 27042
  • 12 مهر 1400 - 15:33
همه چیز درباره روحانیت عظام/ آخوند چیست و چرا؟
افتتاح شبیه ترین مدرسه های دینی به حوزه های علمیه امروزی احتمالا به قرن چهار بر می گردد . یعنی همان سال هایی که غیبت کبری شروع شده و علما و شاگردان امامان معصوم در عمل به توصیه های آخرین امام شیعه احساس تکلیف و وظیفه کرده اند.

به گزارش صدای حوزه، بیست و ششمین شماره مجله طنز و جد سه‌نقطه با همکاری حجج الاسلام سید یاسر تقوی، سیداحمد بطحایی، مهدی پرنیان، حسین سلیمانی، مهدی مسائلی و دیگر همراهان با موضوعات «همه چیز درباره روحانیت عظام» نوشته شده است.

سه‌نقطه ۲۶ با مطلبی تحت عنوان «تو به ما جرأت توفان دادی»، که نامه فدایت شَوَمی است خطاب به کووید ۱۹ شروع می‌شود و سیدشهاب جدّا شاعر و طنزپرداز قمی آن را نوشته است. پس از این «پیش‌درآمد»، امید مهدی‌نژاد در «اول دفتر» و در مطلب «جمال آقاجمال را عشق است» با آوردن بخش‌هایی از کتاب «عقاید النساء» نوشته آقاجمال خوانساری، سر شوخی را با روحانیت باز می‌کند. «غریب و هزار داماد» نام مطلبی است که در آن علی آینه‌ور شطحی مفصل بر موضوع داغ حال‌وهوای این روزهای کشور دوست و اخوی نوشته است.

«پرونده» این شماره شامل ۱۵ مطلب است که نخستین آنها با نام «آخوندی که خ ندارد» به‌ قلم حجت الاسلام سیداحمد بطحایی نوشته شده است و شرحی است بر اصول و فروع آخوندی. در مطلب بعدی با عنوان «حجت‌الاسلام والمسلمین و برکاته» مهدی پرنیان مدارج و رتبه‌ها و القاب این حوزه را شرح داده است. پاسخ این پرسش که طلبه‌ها از کجا آمده‌اند در متن مهدی شریفی با عنوان «زُراره ماهی‌فروشی+ میگوی اضافه» آمده است.

در بخشی از این مطلب با عنوان «سندباد و بغداد و اسپیس ایکس» می خوانیم: افتتاح شبیه ترین مدرسه های دینی به حوزه های علمیه امروزی احتمالا به قرن چهار بر می گردد . یعنی همان سال هایی که غیبت کبری شروع شده و علما و شاگردان امامان معصوم در عمل به توصیه های آخرین امام شیعه احساس تکلیف و وظیفه کرده اند که حتی به قیمت زندانی شدن و به دار آویخته شدن توسط حاکمان وقت با درس و منبر و تالیف کتاب آموزه های معصومین را زنده نگه دارند . نقش شیخ صدوق، شیخ مفید و شیخ طوسی در تاریخ و هویت حوزه های علمیه نقش استیو جابز در اپل، زاکربرگ در فیس بوک و ایلان ماسک در اسپیس ایکس است.

با این فرق که تا یک جا رونقی ایجاد می کردند حاکمان عباسی سر و کله شان پیدا می شد و قلع و قمعشان می کردند. این کش و قوس تا قرن هفت و هشت در بغداد و قم بعد در نجف و حله و جبل عامل و حلب ادامه داشته. مدرسه ای ساخته می شده، شاگردانی تربیت می شدند. حکومت ها خوف می کردند و طرح صیانتشان را اجرا می کردند و تا مدت ها خفقان بوده تا مدرسه علمیه دیگری متولد شود…

سیداکبر موسوی در یادداشت «وین‌ررهای شیخ تفتازانی و آخوند خراسانی» مهم‌ترین متون حوزوی دوره مقدمات و سطح را به مخاطبان معرفی می‌کند.

امید مهدی‌نژاد در مطلب «با عبا و عمامه در تعویض روغنی» لباس روحانیت را از سرپوش تا پاپوش مورد بررسی قرار داده است. سیداکبر موسوی در «زید و عمرو، ایکس و ایگرگ» به شرح برخی از اصطلاحات مهم طلبگی پرداخته است. «درماندنِ تاجر از پاسخِ عالم» عنوان مطلبی است که سیدمحسن امامیان در آن کوشیده تا گزارشی درباره برخی از مشاغل دوم طلّاب تهیه کند. حجت الاسلام سید یاسر تقوی در مطلب «یک دوره تفسیر المیزان و یک شاخه نبات» راهنمای جامعی برای ازدواج با طلّاب ارائه داده است. «برجام» یا برنامه جامع آخوند مضاف عنوان مطلبی است که حسین سلیمانی در آن برخی از آخوندهای مهم تاریخ را برشمرده است.

علی علیزاده در «کافکا در فیضیه» به این سؤال پاسخ می‌دهد که چه می‌شد اگر بزرگان تاریخ در حوزه درس طلبگی می‌خواندند. مهدی پرنیان در مطلبی با عنوان «همان چهار پیرمرد و دیگر هیچ» روزهای یک هفته را از دید یک طلبه برایمان روایت کرده است. زهرا کاردانی ـ تنها نویسنده زن پرونده این شماره ـ در مطلب «مسئله جدا بودگی» از ظرایف و سختی‌های طلبه زن بودن و زنِ طلبه بودن برایمان گفته است.

سیدمحسن امامیان در «نعلین زرد و پرده نقره‌ای» موارد حضور روحانیت در قاب سینما و تلویزیون را مرور کرده است. «حاشیه کارتر بر عروه الوثقی» گزیده‌ای از لطایف و شوخ‌طبعی‌های علمای بزرگ است که مهدی مسائلی آن‌ها را گردآوری کرده است.

«ای خدا مرجع ضمیر کجاست» نام بخش منظوم این شماره است که در آن اشعاری مرتبط با موضوع پرونده از زکریا اخلاقی، سید عبدالله حسینی، محمد عابدینی، علیرضا محمدعلی بیگی، سید محمد حسینی، مهدی پرنیان، سمیه خردمند و امام خمینی (ره) می‌خوانیم.

در «تهرانشهر» این شماره ابتدا مطلبی با نام «تو دیده بودی آهو در انارستان بگرید؟» می‌خوانیم که ابراهیم افشار در آن دوازده پرده از مناسک سوگواری جمعی تهران قدیم و تعزیه‌خوانی میرزابابا را شرح داده است. سپس محمدحسین افخمی در «داستان یک پایان» قصه سرآغاز و سرگذشت تئاتر شهر تهران را تعریف می‌کند. و در پایان این فصل محسن فراهانی در مطلب «آنارشیسم در نظام‌آباد» داستان مهاجرتش از شهری کوچک و خلوت به پایتخت دود و گوگرد را برایمان بازگو کرده است.

ماهنامه سه‌نقطه با همکاری هنرمندان فاطمه فهیمی، شیما جوهرچی، طیبه دالایی، فاطمه چاوشی، نفیسه رحمانی، حامد رضوی، سید محمد صاحبی، محمد صمدی، محمد باقری، فاطمه فهیمی، سحر نحوی، و سایر دوستان و آشنایان، و به مدیرمسئولی امید مهدی‌نژاد تولید و منتشر می‌شود.

دبیر مهمان این شماره سه‌نقطه مهدی شریفی است. بیست‌وششمین شماره سه‌نقطه، در ۱۹۶ صفحه در کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های آنلاین عرضه شده است.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27042
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.