• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
حجت الاسلام والمسلمین محمدی در سخنرانی یکشنبه شب حرم مطهر:

امام حسن علیه السلام در بین ما شیعیان هم غربت داشته و مظلوم واقع شده است

  • کد خبر : 27011
  • 12 مهر 1400 - 13:55
امام حسن علیه السلام در بین ما شیعیان هم غربت داشته و مظلوم واقع شده است
امام مجتبی علیه السلام در بین ما شیعیان هم مظلوم واقع شده و با وجود اینکه رفتار، سیره واخلاق امام حسن علیه السلام در روایات فراوانی بیان شده ولی ما کمتر به این احادیث پرداخته ‎ایم.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی در سخنرانی یکشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت یکی از وظایف مهم ما در قبال اهل بیت(ع) را به دست آوردن معرفت نسبت به آنها و الگو گرفتن از ائمه(ع) در زندگی دانست و اظهار کرد: معرفت به قدری مهم است که بدون معرفت به امام انسان به مرگ جاهلی مرده است و بر اساس روایت، حکمت که خداوند در قرآن از آن به خیر کثیر یاد کرده، معرفت امام است.

وی با اشاره به سیره عبادی، سیاسی و اخلاقی امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: امام مجتبی علیه السلام در بین ما شیعیان هم غربت داشته و مظلوم واقع شده و با وجود اینکه رفتار، سیره واخلاق امام حسن علیه السلام در روایات فراوانی بیان شده ولی ما کمتر به این احادیث پرداخته ‎ایم.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام مجتبی علیه السلام در زمان خود عابدترین انسان‌ها بوده و ۲۵ بار با پای پیاده به مکه مشرف شدند، افزود: امام وقتی می‌خواستند وضو بگیرند رنگ از صورتشان می‌پرید و دستشان می‌لرزید و وقتی اصحاب از علت آن پرسیدند ایشان فرمودند مگر نمی‌دانید که می‌خواهم با پروردگارم روبرو شوم و با او سخن بگویم.

وی با بیان اینکه انسان از هر بعدی که نگاه می کند مظلومیت و غربت را در سیره امام حسن علیه السلام می‌بیند، افزود: امام در تاریخ مظلوم واقع شده و کسی که اینگونه عبادت می‌کرد و زهد داشت در برخی از منابع ساختگی آمده است که ایشان راحت طلب و دنیا دوست بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید بر اینکه همه منابع شیعه و سنی نقل کرده‌اند که امام مجتبی علیه السلام در جود و بخشش نظیر نداشتند و سه بار تمام اموالشان را در راه خدا نصف و در میان فقرا تقسیم کردند، گفت: ما نیز اگر خود را شیعه می دانیم باید پا جای پای امامان بگذاریم و از این سیره امام حسن علیه السلام الگوبرداری و به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به تواضع و فروتنی امام مجتبی علیه السلام گفت: امام هیچ گاه خود را برتر از دیگران نمی دانستند و در روایت است که امام سوار بر مرکب از محلی عبور می کردند و چند فقیر روی زمین نشسته و غذا می خوردند؛ همین که امام را دیدند ایشان را تعارف کردند و امام بدون هیچ تکبری از مرکب پیاده شدند و بر سر سفره آنها بر روی زمین نشستند و بعد فقرا را به خانه خود دعوت و از آنها پذیرایی کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما کمتر از شجاعت امام مجتبی علیه السلام شنیده‌ایم، افزود: امام حسن علیه السلام در شجاعت مانند امام حسین علیه السلام بودند و شجاعت ایشان در جنگ صفین زبان‌زد است به طوری که ابن ابی الحدید گفته است علت اینکه معاویه پیشنهاد صلح را به امام حسن علیه السلام داد به خاطر این بود که شجاعت ایشان در صفین را دیده بود و از روی ترس این پیشنهاد را به ایشان داد.

وی ادامه داد: امام حسن مجتبی علیه السلام در عفو و بخشش هم به گونه ای بودند که چند بار اهل خانه ایشان با وعده و وعید دشمن ایشان را مسموم کردند ولی امام حسن علیه السلام آنها را می‌بخشید و حتی نام کسی که ایشان را مسموم کرده را برای امام حسین علیه السلام و دیگر اصحاب افشا نمی‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در بیان سیره سیاسی امام مجتبی علیه السلام به صلح ایشان با معاویه اشاره کرد و گفت: اگر صلح ساباط نبود واقعه کربلا هم نبود و امروز چیزی به نام اسلام هم نبود.

وی با بیان اینکه در منابع ما کلمه “صلح” نیامده بلکه کلمه “هُدنه” که به معنی ترک مخاصمه و آتش بس است آمده، گفت: امام می دانستند که از طریق جنگ، اسلام حفظ نمی‌شود و به همین خاطر ترک مخاصمه را پذیرفتند زیرا بنی امیه هدفشان بدون تردید نابود کردن اسلام بود و معاویه می‌گفت من تا نام پیامبر(ص) را دفن نکنم از پا نمی‌نشینم ولی امام مجتبی علیه السلام نگذاشتند او به هدفش برسد.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه رفتار امام حسن علیه السلام احیا کننده رفتار جدشان در حدیبیه بود، افزود: اگر صلح امام حسن علیه السلام نبود ما در جنگ تحمیلی هم گرفتار بودیم و رفتار ایشان سیره و الگوی سیاسی مناسبی برای ما شیعیان شده است.

وی با اشاره به رفتار پیامبر(ص) با امام حسن وامام حسین علیهما السلام، گفت: گاهی ایشان به صراحت می فرمودند حسن و حسین دو امام هستند و حق شفاعت امت را دارند و یا در روایتی دیگر فرمودند شما دو امام هستید چه قیام کنید و چه بنشینید.

بهترین عبادت این است که غبار غربت را از این دو ثقل اسلام بزداییم

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه امروز ما باید تلاش کنیم که غبار غربت را از امام مجتبی علیه السلام پاک کنیم، افزود: امروز قرآن و عترت هر دو مهجور و غریب هستند و بهترین عبادت این است که غبار غربت را از این دو ثقل اسلام بزداییم بویژه امام مجتبی علیه السلام که مظلومیت مضاعف دارند و حتی در منزل خود هم غریب بودند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27011
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

28فروردین
صلح امام حسن (ع) از آنچه که خورشید بر آن می‌تابد با ارزش‌تر است
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛

صلح امام حسن (ع) از آنچه که خورشید بر آن می‌تابد با ارزش‌تر است

28فروردین
حکایتی در باب «حلم» حسنی(ع)
به مناسبت میلاد امام حسن (ع)؛

حکایتی در باب «حلم» حسنی(ع)

27فروردین
سرداری شجاع و سیاستمدار
سیره سیاسی امام حسن(ع):

سرداری شجاع و سیاستمدار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.