• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

4
معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد:

تولید محتوای قوی در کنار تقویت اعتماد مخاطبان؛ مهمترین مطالبه از رسانه ملی است

  • کد خبر : 26662
  • 10 مهر 1400 - 21:21
تولید محتوای قوی در کنار تقویت اعتماد مخاطبان؛ مهمترین مطالبه از رسانه ملی است
تقویت اعتماد مخاطبان و تولید محتوای قوی و جذاب از جمله مهم ترین مطالبات از رسانه ملی در دوره جدید است.

به گزارش صدای حوزه، دکتر لیلا وصالی معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران، با اشاره به معرفی رئیس جدید سازمان صداوسیما و آرزوی موفقیت برای دکتر جبلی در این مسئولیت بسیار مهم ابراز داشت: در حال حاضر رسانه ملی باید در جهت ارتقای اعتماد در میان مخاطبان و نیز تولید محتوای مفید و متناسب با نیاز و خواست و سلایق مخاطبان تلاش کند و این نکته را هم مدنظر داشته باشیم هر چقدر هم که محتواهای خوبی در رسانه ملی تولید شود، اما متناسب با نیاز و سلایق آن ها نباشد، گویا بودجه ها را به هدر داده ایم.

اعتماد مخاطبان به محتواهای رسانه ای تولید شده در رسانه ملی کمتر شده است

وی افزود: در واقع ابتدا باید مخاطبان به تلویزیون اقبال نشان دهند و این بستگی به میزان اعتماد به سازمان صداوسیما دارد و بعد به دنبال پیگیری اهداف و برنامه ها باشیم و این در حالی است که در سال های اخیر تا حدودی اعتماد مخاطبان به محتواهای رسانه ای تولید شده در رسانه ملی کمتر شده و در مقابل، رجوع به دیگر رسانه ها افزایش یافته است که این مساله می بایست به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر در همین سال ها، گاهی اخباری در رسانه ملی منتشر شده که بعداً تکذیب شده و همین مسأله هم باعث شده که از اعتبار صداوسیما نزد مخاطب کاسته شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: آن چه مهم است این که باید در انتشار هر خبر و مطلبی دقت کافی صورت گرفته و از کارشناسان و خبرنگاران حرفه ای و مورد اعتماد در این زمینه استفاده شود.

ذائقه رسانه ای بسیاری از مخاطبان در جامعه تغییر یافته است

وی همچنین بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این که در سال های اخیر به جهت نوع مصرف رسانه ای تعداد قابل توجهی از مخاطبان جامعه، ذائقه های مخاطبان ایرانی تا حدود زیادی افت پیدا کرده و گاه دچار بیماری شده که این مساله نیز باید مورد مداقه و تحلیل کارشناسان و صاحب نظران قرار گیرد که چرا به این وضعیت دچار شده ایم و راه برون رفت از آن چیست!؟

وصالی افزود: در این میان آنچه به نظر می رسد این که اولاً برای مخاطبان ذائقه سازی درست داشته باشیم که این مهم از طریق تولید محتواهای قوی و جذاب بصری و آموزشی و تفریحی رخ می دهد که خودش هم البته باعث جلب مخاطب عام است، کما این که در این سال ها تولید سریال هایی مثل پایتخت آثار خوبی در جذب مخاطب داشته است.

وی ابراز داشت: در واقع اگر فرم و محتوا به درستی انتخاب شده و کار حرفه ای صورت گرفته باشد، می توان از داستان های معمولی و از بازیگران قوی و نه صرفاً بسیار معروف کارهای خوبی برای مخاطبان عام و خانواده های رسانه تولید کرد که در عین حال در درون خود اهداف عالی سازمان صداوسیما را نیز محقق سازد.

وصالی گفت: از سوی دیگر در همین سال ها، محصولات تولید شده در شبکه نمایش خانگی به گونه ای بوده که محتواهایی عرضه شده که بسیاری از آن ها با فرهنگ و باورهای دینی ما همخوانی چندانی نداشته و این مساله نیز بر تغییر سلیقه و ذائقه مخاطب تأثیر نامطلوب گذاشته است.

لزوم تلاش هدفمند در راستای تولید محتوای فاخر و جذاب

معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ما باید بتوانیم هم محتواهای فاخر و قوی و هم جذاب و به روز داشته باشیم که مخاطب جلب رسانه ملی شود، خاطرنشان کرد: این مساله نیازمند برنامه ریزی دقیق و هدفمند است و باید هزینه های درستی صورت گیرد. گاهی در رسانه ملی محتواهای تولید شده که بعضاً به دلیل عدم اختصاص بودجه های مناسب، با وجود ایده های خوب، دیده نشده و در واقع به نوعی کار حرفه ای و قوی ساخته نشده است، کما این که از آن سو در برخی فیلم ها و سریال ها لازم است که از هنرپیشه های مطرح و حرفه ای استفاده شود و البته در کنار آن ها استعدادهای جوان مورد توجه باشند تا تلفیق این ها باعث غنای حرفه ای کارها شود.

وی افزود: گاهی اوقات نیز برخی برنامه های خوب رسانه ملی در ساعات نامناسب پخش شده مثلاً همزمان با برنامه و سریال پرمخاطبی بوده که آن را تحت الشعاع قرار داده است و لذا باید در این زمینه نیز فکری جدی صورت گیرد.

وصالی بیان داشت: هزینه کردن و سرمایه گذاری صحیح در راستای اعتمادافزایی بین مخاطبان رسانه ملی و تولید محتوای قوی با بهره گیری از نیروهای حرفه ای، خوش فکر و کاربلد از جمله بایسته های صداوسیما در مقطع کنونی است که امیدواریم رئیس جدید سازمان در این زمینه موفق باشد.

نیازمند ایده های جدید و خلاقانه هستیم

وی افزود: همچنین نیاز به ایده های هنری جدید و خلاقانه در برنامه های صدا و سیما داریم تا کارهای تولیدی مطابق با نیاز روز مخاطبان باشد، هر چند که از سوی دیگر می بایست از افراد جوان و پویا برای ساخت برنامه ها استفاده شود.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه همچنین با اشاره به ضرورت تغییر و تحول در مدیریت های مختلف سازمان صدا و سیما گفت: در سال های اخیر متأسفانه ذهن های کلیشه ای و بسته در برنامه سازی ها وجود داشته و همین هم باعث شده که سریال ها و برنامه ها نتواند آن طور که باید و شاید نظر مخاطب را جلب کند و گاهی برنامه هایی تولید و ارایه شده که به نظر می رسد بیشتر برای بیلان کاری و پر کردن آنتن تلویزیون ساخته شده است و لذا کمتر شاهد برنامه هایی توأم با جذابیت ویژه و خلاقیت های بصری و محتوایی بوده ایم.

لزوم ارتباط مستمر با نخبگان و کارشناسان

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه اظهار داشت: از این حیث به اعتقاد بنده، دکتر جبلی باید نشست های متعدد و مکرر با صاحبان اندیشه و افراد دارای ذوق و ابتکار عمل داشته و از دیدگاه های مختلف استفاده کند و همچنین از ظرفیت نیروهای جوان و متعهد که دارای خلاقیت و تحصیل کافی هستند نیز غافل نشود تا برنامه هایی تولید شود که قابلیت رقابت با شبکه های ماهواره ای و شبکه نمایش خانگی داشته باشد ضمن آن که در عین پرمحتوا بودن برای توده های مختلف مردم هم توأم با جذابیت لازم باشد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود یادآور شد: در سال های اخیر، یکی از مواردی که باعث آسیب دیدن اعتماد مخاطب در رسانه ملی شده این است که در رابطه با مسایل روز و تحولات جامعه، بعضاً اطلاع رسانی مناسب و به موقع صورت نگرفته است، ضمن آن که گاهی اوقات صدا و سیما به دنبال فضای مجازی حرکت می کند و این که می بینیم گاهی اوقات مطالب جذاب و طنز بعد از یک ماه از انتشار در فضای مجازی، در رسانه ملی پخش می شود که این نشان دهنده عقب بودن از تحولات روز است.

کاهش اعتماد به رسانه ملی؛ زنگ خطری برای مدیران

وی افزود: نکته بعدی بی خبری در جایی است که مردم نیاز به اطلاعات دقیق و کافی و سریع در موضوعات مختلف هستند که این مساله باعث می شود که مخاطب اعتمادش ضعیف شود و به این خاطر بخشی از مخاطبان به سمت رسانه های دیگر گرایش پیدا می کنند و این مساله باعث می شود که مرجعیت خبری صداوسیما در بین توده های مردم تا حدودی کمرنگ شود.

وصالی همچنین گفت: در مسایل مختلف و تحولات روز جامعه، لازم است که با مردم بسیار شفاف بوده و اطلاع رسانی درست و سریعی صورت گیرد، مثلاً در بحث طالبان و افغانستان لازم است که یک سری اطلاعات و مطالب شفاف و قانع کننده برای مخاطب انبوه رسانه ملی مطرح شود که این رویکرد اقناعی در عین تولید محتوای جذاب و حرفه ای باعث افزایش اعتماد به صداوسیما می شود.

وی در خاتمه افزود: از این نکته هم غافل نشویم که سکوت و بایکوت خبری برای مخاطب آزاردهنده است، ضمن آن که خود باعث ایجاد و تقویت شایعات می شود و لذا اطلاع رسانی دقیق و شایسته از جمله انتظارات به حق از رسانه ملی است که امیدواریم دکتر جبلی و همکاران و مدیرانش در صدا و سیما در این زمینه موفق باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26662
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

17اردیبهشت
«سلمان فارسی» یک سریال بزرگ بین المللی و بین الادیانی خواهد بود
معاون سیمای رسانه ملی در گفت‌وگویی مطرح کرد؛

«سلمان فارسی» یک سریال بزرگ بین المللی و بین الادیانی خواهد بود

28اسفند
عملکرد صداوسیما در ۱۴۰۰ چگونه بود؟!
گزارشی درباره سالی که گذشت؛

عملکرد صداوسیما در ۱۴۰۰ چگونه بود؟!

23بهمن
به‌جای تبیینِ جهاد تبیین، وارد اقدام شوید
یادداشتی در پی عملیاتی نشدن فرمان جهاد تبیین توسط مسئولین؛

به‌جای تبیینِ جهاد تبیین، وارد اقدام شوید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.