• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری مطرح کرد:

جوانان یا ملت ایران؛ مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب کیست؟

  • کد خبر : 26319
  • 04 مهر 1400 - 11:15
جوانان یا ملت ایران؛ مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب کیست؟
اگر بخواهیم بیانیه گام دوم انقلاب را محقق کنیم باید راه را باز کنیم و جوان را آماده و مجهز کنیم و ساختار را به گونه‌ای همراه کنیم که این کار انجام شود.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم‌زاده نوری در جلسه ستاد پی‌گیری بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص مخاطب قرار گرفتن جوانان در این بیانیه گفت: درباره بیانیه گام دوم انقلاب سخنان فراوانی گفته شده است، اما گویا هنوز درک کاملی از عمق این بیانیه و سخن اصلی آن وجود ندارد. این مشکل به اینجا بازگشت دارد که مخاطب بیانیه معلوم نیست. معمولا گمان می‌شود که این بیانیه خطاب به ملت ایران صادر شده است! در حالی که این به تصریح رهبر انقلاب در متن بیانیه درست نیست، مخاطب بیانیه جوانان هستند نه همه ملت ایران.

البته همه ملت ایران و همه غیرجوانان باید به میدان بیایند و برای تحقق بیانیه باید کارکنند. ولی کاری که باید کنند این است که مخاطبان اصلی بیانیه یعنی جوانان هم بیانیه را بفهمند و هم زمینه‌ی لازم را برای تحقق آن داشته باشند.

جوانان مخاطب اصلی هستند

شواهد این ادعا در کلام خود آقا در متن بیانیه آمده است: «اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ی ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم».

رهبر معظم انقلاب در جای دیگری فرموده‌اند: «جوانان عزیز! اینها بخشی محدود از سرفصل‌های عمده در سرگذشت چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامی است؛ انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوّم را در پیشبرد آن بردارید».

سخن اصلی بیانیه، به میدان آوردن نسل جوان است

عمده پیامی که رهبر انقلاب در این بیانیه به این مخاطب جوان بیان می‌کنند این است که جوان، آماده باشد و مسئولیت انقلاب را تحویل بگیرد و زیر بار حل مسائل انقلاب برود. اگر ما بخواهیم بیانیه را محقق کنیم باید راه را باز کنیم و جوان را آماده و مجهز کنیم و ساختار را به گونه‌ای همراه کنیم که این کار انجام شود. برای اینکه جوان بتواند این امر رهبری را اطاعت کند و با احساس مسئولیت به میدان بیاید باید آمادگی‌هایی داشته باشد. این آمادگی‌ها چگونه ایجاد می‌شود؟ ما چه کاری باید برای این موضوع انجام دهیم؟

خود رهبری در سخنانی که در اول خرداد سال ۹۸ برای دانشجویان داشتند به این موضوع تصریح کرده‌اند: «حالا یک سؤال اینجا مطرح میشود و آن، این است که فرایند ورود جوانان به این حرکت عمومی چیست؟ حالا شما یک جوان متعهّد هستید، میخواهید در این حرکت عمومی حضور داشته باشید؛ شیوه‌ی حضور شما چگونه است؟ این، آن مطلبی است که من یادداشت کرده‌ام که به شما عرض بکنم»…. «بالاخره در هر برهه‌ای راهکارهای عملی لازم است. در هر برهه‌ای از زمان راهکارهای عملی مورد نیاز است. خب محلّ بحث ما اینجا است. آنچه شما سؤال می‌کنید – یعنی نسل جوان ممکن است سؤال بکند و یک سؤال مستتری است – همین است که بالاخره راهکار عملی برای اینکه ما بتوانیم به عنوان یک جوان وارد میدان بشویم چیست؟».

تلاش ما برای تحقق بیانیه: به میدان آوردن نسل جوان

از این عبارات برمی‌آید که ما برای تحقق بیانیه گام دوم باید این تلاش را داشته باشیم که جوان به میدان بیاید. این فرایند نیاز به فکر و برنامه‌ریزی دارد. چه کسی باید برای این موضوع فکر کند و برنامه‌ریزی و هدایت کند؟ آقا فرموده‌اند:

«مسئله‌ی راهکارهای عملی احتیاج دارد به هدایت، تمرکز، پی‌گیری، فعالیت پی‌درپی و لحظه‌به‌لحظه برای اینکه بتواند این کاروان عظیم جامعه را و مهم‌تر از همه جوان‌های جامعه را به پیش ببرد. این کارِ چه کسی است؟ این تمرکز، این ایجاد برنامه‌ی کار، پیدا کردن راهکار، ارائه‌ی راهکار، برنامه‌ریزی، به عهده‌ی چه کسی است؟ این به عهده‌ی جریانهای حلقه‌های میانی است. این، نه به عهده‌ی رهبری است، نه به عهده‌ی دولت است، نه به عهده‌ی دستگاه‌های دیگر است؛ [بلکه] به عهده‌ی مجموعه‌هایی از خود ملّت است که خوشبختانه امروز ما این را کم هم نداریم. ما نخبه‌های فکری در زمینه‌های گوناگونِ مورد نیاز در میان جوانان، در میان مسئولین خودمان داریم. اینها می‌توانند بنشینند برنامه‌ریزی کنند و هدایت کنند».

پس اگر ما بخواهیم به تحقق بیانیه کمک کنیم باید روی این نقطه متمرکز شویم که جوان را با آگاهی و آمادگی و تجهیزات لازم به میدان انقلاب بیاوریم و انگیزه و احساس مسئولیت لازم را در او پدید آوریم.

راهکار پیشنهادی رهبری: مشق کنشگری اجتماعی جوان در قالب کارگروه‌های حل مسائل انقلاب

رهبر انقلاب در ادامه، راهکاری را برای آماده‌سازی نسل جوان و به قول خود ایشان: «کارهایی که می‌تواند نسل جوان را در نقش و شأنِ محور بودنِ حرکت عمومی جامعه کمک کند و ظرفیّت لازم را به آنها بدهد» بیان می‌کنند.

راهکار ایشان این است که جوان برای اینکه بتواند برای پذیرش این مسئولیت سنگین آماده شود باید در «قالب گروهی» (کارگروه) با «دغدغه انقلابی» و «ناظر به افق تمدن اسلامی» فعالیت کند. تا جوان مشق فعالیت اجتماعی نداشته باشد آماده فعالیت اجتماعی نمی‌شود. تا جوان تمرین کنشگری نکرده باشد امکان حضور  اجتماعی موفق ندارد. تا کسی در زمین خاکی محل خود بازی نکرده باشد در تیم ملی نمی‌تواند برود.

در نهایت آقا فرموده‌اند: «نتیجه‌ی اینها چه می‌شود؟ اینجا من این‌ جور یادداشت کرده‌ام که سرانجام [اینها]، کشاندن نسل جوان متعهّد به عرصه‌ی مدیریّت کشور [است]، که یکی از دوستان گِله می کردند که جوان‌ها را به عرصه‌ی مدیریّت راه نمی‌دهند. خب چه ‌جوری وارد عرصه‌ی مدیریّت می‌شوند؟ ورود در عرصه‌ی مدیریّت برای نسل جوان از این راه‌ها اتّفاق می‌افتد». یعنی از راه تمرین فعالیت اجتماعی ناظر به دغدغه انقلابی و تمدنی توسط جوانان در قالب کارگروه‌های متعدد که آقا می‌فرمایند پنجاه مدل یا بیشتر می‌تواند داشته باشد.

پیشنهاد معاونت تهذیب

پیشنهاد روشن معاونت تهذیب این است که برای تحقق بیانیه، بر روی راهکار پیشنهادی رهبری تمرکز داشته باشیم و در این زمینه سه کار بکنیم.

بررسی عالمانه‌ای نسبت به شیوه تشکیل این کارگروه‌ها و ملاحظات اجرایی آن داشته باشیم. به شکل خاص پیشنهاد یک هم‌اندیشی گسترده با موضوع “بیانیه گام دوم و انتقال مسئولیت اجتماعی به نسل جوان” داریم.

این موضوع را در بین طلاب ترویج و تبدیل به گفتمان کنیم. زمینه‌های اجرایی و ساختاری آن را فراهم آوریم. در ادامه هدایت و حمایت و نظارت بر آنها داشته باشیم.

معاونت تهذیب تلاش می‌کند از طریق بسیج در مدارس علمیه این موضوع را دنبال کند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26319

مطالب مرتبط

31خرداد
عقد شیرین در مقابل دوربین!
صبح دیروز اتفاق افتاد؛

عقد شیرین در مقابل دوربین!

29شهریور
اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.