• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
تلاش متفاوت گروه‌های جهادی در ایام کرونا؛

جهاد متنوع هیئتی‌ها / از منبر تا آب‌رسانی به مناطق محروم

  • کد خبر : 22799
  • 03 شهریور 1400 - 12:31
جهاد متنوع هیئتی‌ها / از منبر تا آب‌رسانی به مناطق محروم
هیئتی‌ها هر جا حرف از خدمت و ایثار باشد، سر از پا نمی‌شناسند؛ گاه خادمی مسجد و گاهی آب‌رسانی به نقاط محروم و این درس مکتب حسین(ع) است که گروه‌های جهادی را در محرم به تکاپوی خدمت انداخته است.
به گزارش صدای حوزه، روزگار کرونایی تأثیرات زیادی بر ابعاد مختلف زندگی مردم داشته است و آئین‌های مذهبی و مراسم دینی هم از این قاعده مستثنی نیستند به‌طوری‌که در این دو سال دستخوش تغییراتی شده‌اند.

علاوه بر تأثیر پروتکل‌های بهداشتی در شیوه اجرای مراسم و رونق برنامه‌های مجازی و غیرحضوری، نگاهی به فعالیت‌های جهادی در دهه اول محرم نشان می‌دهد که محتوای مراسم و نذورات هم تحت تأثیرات شرایط کرونازده امروز تغییرات جالب‌توجهی داشته است.

در این شرایط که هرکس به نحوی به فکر نجات جان خویش است، هستند افرادی که برای خدمت به مردم سر از پا نمی‌شناسند و داوطلبانه در راستای احساس تکلیف خود قدم برداشته‌اند و در پرریسک‌ترین فضاهای موجود فعلی، یعنی بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها به مردم و بیماران کرونایی خدمت‌رسانی می‌کنند.

یک فراخوان و مرهمی بر قلب مضطرب بیماران

در شرایطی که بیمارستان‌های شیراز با کمبود پرستار و نیرو برای مراقبت از بیماران مواجه بودند، یک فراخوان کافی بود تا نیروهای جهادی به میدان بیایند و با عنوان همیار سلامت در کنار کادر درمان قرار گیرند و مرهمی برای قلب مضطرب بیمارانی باشند که از ثانیه‌های بعدی زندگی خود خبر نداشتند.

اعضای پرتلاش گروه جهادی «شهید مسرور» که تربیت‌شده هیئت و مسجد هستند، ازجمله این افراد و گروه‌ها بودند که در ایام محرم هم مانند سایر مناسبت‌های مدت‌زمان شیوع کرونا، در بیمارستان علی‌اصغر (ع) شیراز، دوشادوش کادر درمان و در کنار بیماران مبتلا به کرونا روزهای خود را سپری کردند.

صبح‌ها در شیفت بیمارستان و عصرها بر منبر مراسم عزای حسین (ع)

برخی از اعضای این گروه جهادی ازجمله «حجت‌الاسلام سید روح‌الله ذاکری»، صبح‌ها در بیمارستان شیفت داشتند و غروب هر روز در مراسم سیدالشهدا (ع) منبر می‌رفتند. بعد از مراسم هم تا پاسی از شب به بیماران کرونایی که در منزل قرنطینه بودند، سرکشی می‌کردند.

برخی دیگر هم مانند «حجت‌الاسلام مجید ایمنی»، چون بیمارستان در شیفت‌های عصر نیاز به نیرو داشت، محرم امسال منبر نداشتند و تمام‌وقت در بیمارستان و مدیریت شیفت‌های مختلف مشغول بودند.

البته در کنار مراقبت از بیماران، کادر درمان و همیارانی که دلشان پر می‌زد که مثل همیشه این ایام را در هیئت خادمی کنند، با مراسم توزیع سربند و «دستمال اشک» همراه با توضیح مکتوب درباره فلسفه دستمال اشک، دل‌هایشان را به یاد امام حسین (ع) جلا دادند.

برخی دیگر از همیاران جهادی بیمار نیز در این مسیر با تأسی به امام حسین (ع) و الگو گرفتن از ایثار و گذشت ایشان، سلامتی خود را وقف سلامت بیماران کردند و طی این ایام که مشغول تلاش برای تسکین بیماران بودند، به کرونا مبتلا شدند.

داروهای نذری و اقلام پزشکی در لیست نذورات حسینی

بسیاری از گروه‌های جهادی مانند هر سال چراغ مجلس عزاداری امام حسین (ع) و اجاق نذورات حسینی را در محله‌های مختلف روشن نگه داشتند و بساط غذای نذری و چای و شربت در پاتوق بچه‌های انقلابی شیراز کنار ایستگاه مترو معالی آباد و موکب دلواپسان اربعین در بلوار چمران شیراز تا مساجد و پارک‌های شرقی‌ترین نقاط شیراز فراوان بود.

برخی گروه‌های جهادی مانند گروه جهادی نادیان و گروه‌های جهادی فعال در بخش درمان علاوه بر نذورات معمول هرسال، نذر دارو و تهیه کپسول اکسیژن و اقلام لازم برای نگهداری از بیماران کرونایی در منزل را هم به لیست فعالیت‌های جهادی خود اضافه کردند تا با تأسی از راه و روش امام حسین (ع) برای تسکین آلام بیماران و بیمارداران تلاش کنند.

آب‌رسانی هم از فعالیت‌های معناداری است که در همه سال به‌ویژه ایام محرم موضوعیت دارد و از سوی گروه‌های جهادی دنبال می‌شود.

آبرسانی به هزار خانوار در سیستان و بلوچستان با نذر آب

گروه جهادی شهید «مالکوم ایکس» از گروه‌های پرتلاش و موفق استان فارس، از ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۰ تا دهه اول محرم، گام دیگری برای آبرسانی به تعدادی از روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان برداشت که هم اکنون نیز این پروژه توسط نیروهای فنی مهندسی و داوطلبان جهادی در حال اجرا است.

گروه جهادی شهید «مالکوم ایکس» در این پروژه، آب سالم و قابل شرب لوله‌کشی شده را به هزار خانوار در روستاهای محروم سیستان و بلوچستان می‌رساند.

حجت‌الاسلام وحید معرف، مدیر این پروژه آب‌رسانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اگر امروز یک گروه جهادی با نام شهید مالکوم ایکس در روستاهای محروم، مفتخر به وظیفه آب‌رسانی است که در فرهنگ ما شیعیان معنای خاص دارد، همه را مدیون مردم مهربانی هستیم که اموال خود را در این راه، هدیه می‌کنند.

وی عنوان کرد: مردم نقاط مختلف کشور در حالی سرمایه‌های خود را صرف آب‌رسانی به روستاهای محروم می‌کنند که مردم برخی روستاها با تبلیغات نادرست دشمنان، تصور می‌کردند در گوشه‌ای از خاک میهن عزیزمان فراموش‌شده‌اند، اما حضور نیروهای فنی و خیران نقاط مختلف کشور در روستاهای محروم سیستان و بلوچستان، جان دوباره‌ای در کالبد همدلی و انسجام ملی دمید.

معرف ادامه داد: کاهش هزینه‌های اجرا و سرعت عمل در اجرای پروژه‌های آب‌رسانی، دو ویژگی مهم و برجسته فعالیت فنی تخصصی گروه جهادی شهید مالکوم ایکس در سیستان و بلوچستان است.

ادامه فعالیت‌های جهادی تا پایان ماه صفر

البته فعالیت جهادی بسیاری از گروه‌های جهادی استان فارس محدود به دهه اول محرم نبوده و تا پایان محرم و صفر ادامه دارد.

مجتبی صفری مدیر درمان بسیج جامعه پزشکی فارس با بیان اینکه در حال فراخوان مجدد از گروه‌های جهادی برای واکسیناسیون، درمانگاه‌ها و مراکز دیگر که نیروی داوطلب نیاز دارند هستیم، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر به‌کارگیری همه توان نیروها، کار را تسریع کردیم.

وی با بیان اینکه این فراخوان به‌صورت استانی است، تأکید کرد: از همه نقاط استان متقاضیان و گروه‌های جهادی می‌توانند ثبت‌نام کرده و با بیان نوع خدمتی که می‌توانند ارائه دهند و منطقه خدمتی، به کانون بسیج جامعه پزشکی در همان شهرستان معرفی می‌شوند.

مدیر درمان بسیج جامعه پزشکی فارس با تأکید بر اینکه هر فردی با هر تخصصی و یا حتی بدون تخصص و برای خدمت می‌تواند در این فراخوان شرکت کند، ادامه داد: حتی نیرو برای همراه بیمار هم نیاز است که می‌توانیم از نیروهای جهادی استفاده کنیم.

او با بیان اینکه هم‌اکنون گروه‌های جهادی مستقل، بسیج محلات و دانشجویی با عناوین مختلف در حال فعالیت در مراکز درمانی هستند، ادامه داد: بسیج جامعه پزشکی استان فارس هم با ۱۴ گروه جهادی، به‌صورت پراکنده در سطح استان و بسته به نیاز مراکز در حال ارائه خدمت هستند.

نظیر این همدلی و محبت و مودت در میان جوانان و مردم شیراز کم نیست و اینها بخش کوچکی از مهربانی و شوق مردم این استان برای خدمت است.

گروه‌های جهادی که تا چندی پیش به کار ساخت و ساز و عمران و آبادانی روستاها مشغول بودند یا دغدغه آموزش به کودکان و نوجوانان روستایی داشتند، حالا در سنگری دیگر با اشتیاق و به قصد قرب الهی، آستین‌ها را بالا زده‌اند و از انجام هیچ کاری ابا ندارند.

پرستاری از بیمار کرونایی چه در بیمارستان و چه در منزل، در این روزهای سخت و دلهره‌آور، کار کوچکی نیست و پرستاری که در این مسیر قدم بر می‌دارد، قطعاً الگویی همچون زینب کبری (س) دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22799
  • منبع : mehrnews.com

مطالب مرتبط

22شهریور
ضرورت تربیت نوجوان ها برای مواجهه و پاسخگویی به نیازهای ۱۰ سال آینده
محمد محمدی، مسئول نوجوانان هیئت آیین حسینی عنوان کرد؛

ضرورت تربیت نوجوان ها برای مواجهه و پاسخگویی به نیازهای ۱۰ سال آینده

21اردیبهشت
عواملی که باعث کنترل کرونا شد
وزیر بهداشت مطرح کرد؛

عواملی که باعث کنترل کرونا شد

30فروردین
واکسن‌های ایرانی در مجلات معتبر دنیا می‌درخشند
علی‌رغم هجمه‌ رسانه‌های بیگانه علیه دانشمندان ایرانی؛

واکسن‌های ایرانی در مجلات معتبر دنیا می‌درخشند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.