• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

8

زنجیرزنی با قدمت ۳۰۰ سال در دهاقان/آیینی متفاوت از همه کشور

  • کد خبر : 22451
  • 31 مرداد 1400 - 13:33
زنجیرزنی با قدمت ۳۰۰ سال در دهاقان/آیینی متفاوت از همه کشور
زنجیرزنان حسینی در دهاقان با لباسی متحدالشکل، سبکی متفاوت از عزاداری را در دهاقان به نمایش می‌گذارند.
به گزارش صدای حوزه، در دنیا هیچ اتفاق و ماجرایی وجود ندارد که بعد از هزار و سیصد سال هنوز جاودان و زنده باشد اما وقتی پای دل در میان باشد همه چیز رنگ و بوی خاص و بی‌نظیری به خود می‌گیرد و عزاداری برای امام حسین (ع) قطعاً از دل بر می‌آید و بر دل می‌نشیند.

خیل عظیم عاشقان حسینی همواره برای این ماتم بزرگ هر ساله عزاداری می‌کنند و در ایران این سوگواری با سبک‌ها و شیوه‌هایی مختلفی این عزاداری برپا می‌شود.

در شهرستان دهاقان نیز با توجه به حضور سادات جلیل القدر، این عزاداری حال و هوای خاص و دلنشینی دارد تا جایی که افرادی بسیاری در روز تاسوعا و عاشورا مهمان دهاقان هستند تا از نزدیک سبک عزاداری دهاقانی‌ها را تماشا کنند گرچه دو سالی است این شهرستان به دلیل کرونا از حضور عزاداران گردشگر محروم است.

سبک زنجیرزنی در دهاقان متفاوت از سایر نقاط ایران است

در شهرستان دهاقان ۶۰ هیئت عزاداری حسینی به ثبت رسیده است؛ افراد ریش سفید، میان سال، جوان، نوجوان و کودکان در هر هیئتی با شوق و اشتیاق و عشق قدم می‌گذارد تا ارادت خود را به امام حسین ابراز کنند اما آئین سنتی زنجیرزنی نیز به سبکی خاص و متفاوت برگزار می‌شود که به شدت قابل ملاحظه و مشاهده است.

هیئت‌های عزاداری در دهاقان شامل سینه زنی، سنگ زنی یا همان چاقچاقه زنی و زنجیرزنی است، اما زنجیرزنی در دهاقان از سبک و شیوه منحصر به فرد و خاصی برخوردار است و با دیگر نقاط ایران کاملاً متفاوت است.

لباسی متحدالشکل که فقط بر تن زنجیرزنان دهاقانی است

بارزترین ویژگی که آئین زنجیرزنی در دهاقان را با زنجیرزنی با سایر نقاط ایران متمایز نموده است وجود لباسی متحدالشکل است که این سبک لباس و پوشش فقط درهیئت‌های زنجیرزنی دهاقان به چشم می‌آید و قطعاً این لباس متحدالشکل حال و هوایی بی مثال به این هیئت‌ها بخشیده است.

این لباس بی‌نظیر همانند «دشداشه» که لباس مردانه عربی است، از یقه شروع می‌شود و تا زیر زانو را می‌پوشاند و به سبب نشان دادن عزای حسینی سیاه رنگ است.

نوع زنجیر زدن هم قوانین و ریتم خاص و ثبت شده‌ای دارد که همه افراد زنجیرزن باید در نهایت نظم و تمرکز با ریتم و صدای طبل و سنج همزمان با هم زنجیر را بر روی شانه خود بزنند، گام‌ها باید همزمان همانند رژه نظامی از روی زمین برداشته شود و دوباره بر روی زمین قرار گیرد، یک بار به سمت راست خود نگاه می‌کنند و با یک دست زنجیر بر روی شانه خود می‌زنند و یک بار به سمت چپ نگاه می‌کنند و باز زنجیر را بر روی همان شانه می‌زنند، علاوه بر آن با دست دیگر خود سینه می‌زنند و با مداح همراهی می‌کنند و جواب می‌دهند.

حفظ حرمت به سادات و ریش سفیدان در هر هیئتی کاملاً مشهود است و در هیئات‌های زنجیرزنی ریش سفیدان سادات در جلوی صف می‌ایستند و بعد میانسالان، جوانان، نوجوان و کودکان قرار می‌گیرند, شال و کمربند پارچه‌ای سبز رنگ مختص سادات است که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند.

زنجیرزنی با قدمت سیصد سال در دهاقان

بنا بر گفته ریش سفیدان سادات دهاقانی، تا کنون چنین سبک لباس و نحوه زنجیر زدن در هیچ جای ایران دیده نشده استY ۳۰۰ سال قبل افسر نظامی که در دهاقان مشغول به خدمت بوده نخستین هیئت زنجیرزنی حسینی را با استفاده از سربازانش در دهاقان راه اندازی می‌کند.

او برای این کار از قواعد خاص رژه رفتن استفاده می‌کند و لباسی منظم و متحدالشکل که از یقه تا زیر زانوها را می‌پوشانده بر تن سربازان زنجیرزن می‌نماید و به سربازان آموزش می‌دهد که با ریتم و ملودی شعر مداح، گام بردارند که این گام نشأت گرفته از رژه نظامی بوده است.

هم‌چنین شاعران فرهیخته و مشهور از جمله وصال دهاقانی تقاضای سراییدن اشعاری در وصف و مدح امام حسین و یارانش را می‌دهد و با همان اشعار، افسران این نوع سبک زنجیر زدن را تمرین می‌کنند و بعد از گذشت ۳۰۰ سال هنوز که هنوز است آن سبک زنجیر زدن با همان لباس ادامه دارد و عاشقان حسینی در ماه محرم و صفر در دهاقان همان لباس را بر تن می‌کنند و همان‌گونه زنجیر می‌زنند.

همچنین زنجیرزنان حسینی در بدو ورود به مساجد اذن ورود می‌گیرند و هنگام خروج به رسم خداحافظی با هم‌خوانی این بیت که «اهل عزای حسین اجر شما با خدا» از مساجد خارج می‌شوند.

خاص بودن، نظم و ترتیب و نوعی زیبایی در سبک زنجیر زدن دهاقانی‌ها خیل عظیمی از عزاداران حسینی را در این ایام به دهاقان می‌کشاند تا از نزدیک چنین عزاداری بی همتا و بی‌نظیر را مشاهد کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22451
  • منبع : mehrnews.com

مطالب مرتبط

13دی
مراسم عزاداری ایام فاطمیه در محضر رهبر انقلاب از امشب آغاز می شود
همزمان با ایام سوگواری حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها؛

مراسم عزاداری ایام فاطمیه در محضر رهبر انقلاب از امشب آغاز می شود

03دی
آنچه نزد علما مشهور بوده و سند صحیح دارد،فاطمیه اول به روایت ۷۵ روز است/ایام فاطمیه محدود به یک روز نبوده و در چند روز برای آن اقامه عزا میشد
مدیر موسسه یاوران اندیشه فاطمی در ارتباط با صحبت های حجت‌الاسلام والمسلمین ناصرالدین انصاری قمی:

آنچه نزد علما مشهور بوده و سند صحیح دارد،فاطمیه اول به روایت ۷۵ روز است/ایام فاطمیه محدود به یک روز نبوده و در چند روز برای آن اقامه عزا میشد

01دی
انصاری، تنها راه دیده‌شدن را خودکشی معنوی پنداشته است
در پی صحبت های مجید انصاری در ارتباط با عزاداری منتشر شد؛

انصاری، تنها راه دیده‌شدن را خودکشی معنوی پنداشته است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.