• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

10
در مصاحبه با دکتر اسماعیلی مطرح شد؛

از ساده زیستی و اخلاص تا روحیه جهادی و شخصیت ذوابعاد مرحوم دکتر فرج نژاد

  • کد خبر : 20424
  • 10 مرداد 1400 - 11:50
از ساده زیستی و اخلاص تا روحیه جهادی و شخصیت ذوابعاد مرحوم دکتر فرج نژاد
مرحوم فرج نژاد واقعاً ذهن خلاق و ایده پردازی داشت. ایشان از بحث دشمن‌شناسی، یهود و صهیونیست شناسی کارش را شروع کرد و عینک فلسفی جدی برای ورود به این موضوع داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی صدای حوزه ، دکتر اسماعیلی از دوستان و همکاران نزدیک مرحوم دکتر فرج نژاد، در گفت و گو با این پایگاه خبری، از ابعاد شخصیتی، منش، روش و فعالیت های گسترده ی ایشان سخن گفتند که گزارش این گفت و گو از نگاهتان می گذرد:

ساده زیستی مرحوم فرج نژاد زبانزد بود

دکتر اسماعیلی در مورد مشی مرحوم فرج نژاد گفت: ایشان مشی ساده زیستی ای داشت و تمام تلاشش این بود که وضعیت زندگی خودش و کارش به صورت ساده باشد؛ اعتقادش این بود، اینطور نبود که اهل زهد افراطی باشد و نسبت به تامین زندگی خانواده اش تلاش کافی را داشت. اما اعتقاد داشت که نمی شود من از امکاناتی برخوردار باشم که طلبه ها و همسایه و دوستان دیگر آن را نداشته باشند. به همین جهت گاهی بخشی از درآمدش را برای دیگران اختصاص می‌داد. ساده زیستی او زبانزد بود، در عین حال مخارج زندگی خانواده اش را می توانست به راحتی کسب کند و زندگی خوب و رضایت بخشی داشت.

فرج نژاد

دشمن شناسی، محور اصلی فضای علمی و کاری مرحوم فرج نژاد و شخصیت ذوابعاد ایشان

وی در مورد تخصص های مرحوم فرج نژاد افزود: ایشان واقعاً شخصیت ذوابعادی داشتند. حوزه ی فعالیت هایشان گسترده و جدی بود و در هر موضوعی که وارد می شد می توانست با نگاه جدیدی صحبت کند. ذهن خلاق و ایده پردازی داشت. ایشان از بحث دشمن‌شناسی، یهود و صهیونیست شناسی کارش را شروع کرد و عینک فلسفی جدی برای ورود به این موضوع داشت و محور اصلی کارش را در فضای علمی و کاری اش، دشمن شناسی قرار می داد. در بحث های مبانی دینی، فقهی و اصولی با جدیت دروس حوزوی را دنبال می کرد و همین مبانی بود که به او خیلی کمک می کرد که در موضوعات مختلف صاحب نظر و ایده پرداز خوبی شود. بعد از آن به مرور وارد عرصه سینما شد. ایشان در هر موضوعی که وارد می شد، نظریاتی ارائه می داد که در جاهای دیگر کمتر شنیده می شد. وقتی وارد موضوع سینما شد، چندین سال بحث تحلیل، نقد رسانه، شناخت سینمای شرق و غرب را دنبال کرد، آن هم سینماهایی که ما خیلی کم در آن زمینه‌ها در کشور متخصص داریم.

وی اضافه کرد مرحوم فرج نژاد از ابتدا با توجه به مسائل روز، وارد عرصه اینترنت شد. سال ۸۳ و ۸۴ وبلاگ داشت و بسیار جدی و فعال و پر طرفدار، فعالیت می کرد، درحالی که آن زمان کسی آنچنان با اینترنت آشنایی نداشت. ایشان به شاگردانشان آموزش می داد و آن ها را تشویق می‌کرد که هر کدام یک وبلاگ داشته باشند و حرف خود را از این طریق به دیگران و به جهانیان منتقل کنند و بسیار در این زمینه دغدغه مند بود.

اخلاص، تواضع، روحیه جهادی و پرکاری از ویژگی های شخصیتی مرحوم فرج نژاد

دکتر اسماعیلی در مورد زوایای پنهان شخصیتی مرحوم فرج نژاد افزود: ایشان از نظر اخلاقی فرد خاصی بود و هیچ گاه نام و نشان برایش اهمیت نداشت؛ اصلا مهم نبود در کتابی که می‌نویسد اسم او نوشته شود یا خیر؛ برای مثال در یکی از کتاب هایی که اثر ایشان است، اسمی از مرحوم فرج نژاد در آن درج نشده است. مرحوم فرج نژاد به بسیاری از نهادها ایده می‌داد که حتی به نام ایشان هم ثبت نمی‌شد اما ایشان می‌گفتند برای اینکه کار راه بیفتد من باید وظیفه ام را انجام دهم و کار را پیش می‌برد. مهمترین ویژگی ایشان، اخلاصشان بود. هیچ چیز را برای خودش نمیخواست. شب و روز نداشت، نگاه کاملاً جهادی داشت و کاملا پر تواضع بود اصلاً روز تعطیل و جمعه و پنجشنبه برای ایشان معنا نداشت و مهم هدفی بود که می‌خواست به آن برسد و اگر پست و مقام هم به ایشان می دادند، قبول نمی‌کرد. می گفت کسی دیگر پست بگیرد من به کمک او می آیم و مشاوره می‌دهم و کار را جلو میبریم. در چیزی که دغدغه انقلاب و رهبری نبود ورود نمی‌کرد.

رویکرد تربیتی در شاگردپروری

وی اذعان کرد: در مورد شاگردپروی، کار ایشان تربیت بود نه تدریس، می رفت تا افراد را تربیت کند نه صرفاً تدریس کند. ایشان بسیار شوخ طبع بود و با همین روحیه آن ها را جذب خود می کرد و بچه ها را رشد می داد. این که شاگردان ایشان بعد از فوتشان بسیار اندوهگین هستند، به این خاطر است که مرحوم فرج نژاد را مانند پدرشان می دانستند. هرچند برخی از شاگردان ایشان هم سن و سال خودشان بودند. چون ایشان فقط به درس و بحث کلاس توجه نداشت بلکه به زندگی شاگردان خود نیز توجه داشت. اگر کسی از شاگردانش وسیله یا خانه نداشت پیگیر می شد تا برای او خانه یا وسیله ای پیدا کند. گاهی از هزینه های شخصی اش برای مسائل درمانی خانواده دوستان هزینه می کرد.

وی هم چنین گفت: در مورد همسر ایشان باید بگویم بسیار صبور بودند. مرحوم فرج نژاد می‌گفتند اگر من همسری مانند ایشان نداشتم هرگز نمی توانستم بسیاری از این کارها را انجام دهم. همسرشان داستان نویس بود و اهل هنر بود. همان روحیه جهادی که مرحوم فرج‌نژاد داشتند، همسرشان نیز داشتند. نکات و ناگفته هایی از شخصیت فعال ایشان بعد از فوتشان تازه دارد مطرح می‌شود.

اخلاص و روحیه جهادی، لازمه ی ادامه راه مرحوم فرج نژاد

دکتر اسماعیلی برای طلابی که می‌خواهند وارد مسیر مرحوم فرج نژاد شوند ذکر کرد: دو ویژگی اخلاص و جهادی بودن بسیار اساسی است زیرا همین دو ویژگی باعث موفقیت مرحوم فرج نژاد و اعتماد شاگردان به ایشان شد. ایشان زمان شناس و دغدغه مند بودند. مهم‌ترین ویژگی‌ ایشان عینک دشمن‌شناسی بود که آن هم مبتنی بر مبانی دینی و فلسفی و قرآنی بود که در موضوعات مختلف به آن توجه داشت. محور کار ایشان دشمن شناسی بود. آرزوی مرحوم فرج نژاد این بود که روزی در حوزه علمیه یک اندیشکده دشمن شناسی ایجاد شود.

وی در انتها گفت: گره زدن بحث فوت ایشان به مشکلات معیشتی طلاب به نظرم کار درستی نبود هر چند ایشان با سختی زندگی می‌کردند اما همیشه معتقد بودند و می گفتند هر طلبه ای که شهریه بگیرد بی عرضه است. خودش هم بعد از ۵ یا ۶ سال که از طلبگی اش گذشته بود دیگر شهریه نمی گرفت و می‌گفت طلبه باید بتواند خودش درآمد کسب کند. خود ایشان توان کسب درآمد خوبی داشت اما در بسیاری از مواقع خصوصاً در بحث های آموزشی و تربیتی بدون دریافت هزینه به فعالیت می پرداخت و اگر در جایی درامدی داشت که بیش از نیازش بود به دیگران کمک می کرد. ایشان چند مرتبه پولی را برای خرید خودرو جمع کردند اما به خاطر اینکه افراد دیگری در بین دوستان و همکارانشان می‌دیدند که مشکل دارند، پول را به آنها می داد. معتقد بود چه طور من خودرو داشته باشم در حالی که یکی از دوستان یا همسایگان وسایل اولیه زندگی را ندارد؟!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=20424
  • نویسنده : عمار جوکار

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.