• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

13
سازش قطعی ۱۷ درصد پرونده‌های طلاق با تلاش‌ حجت الاسلام علی بقایی؛

روایتی خواندنی از کاهش آمار طلاق شاهین‌شهر با تلاش روحانی جوان + بیان راهکارها

  • کد خبر : 30608
  • 16 آبان 1400 - 16:24
روایتی خواندنی از کاهش آمار طلاق شاهین‌شهر با تلاش روحانی جوان + بیان راهکارها
او برای بسته شدن پرونده‌های طلاق، برای زوج‌های بیکار ‌کار پیدا می‏کند، زوجین گرفتار اعتیاد را به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‎کند و با برگزاری کلاس‌های مشاوره نیز برای کاهش آمار طلاق در شاهین شهر تلاش می‌کند.

به گزارش صدای حوزه، با نگاهی به آمار طلاق و ازدواج در کشور‌ به اعداد شوکه‎‌ کننده‎ای می‏رسیم. در برخی کلانشهرهای ایران از هر سه ازدواج یکی به طلاق ختم می‏شود و این زنگ خطری جدی برای جامعه است؛ ‌زنگ خطری که از سوی مدیران و خانواده‌ها باید جدی گرفته شود.

این آمار نگران کننده سبب شد حجت الاسلام علی بقایی، امام جماعت یکی از مساجد شهرستان شاهین‏شهر استان اصفهان به فکر طرح بازدارنده‌ای بیفتد. او زمانی که آمار بالای طلاق در شهرستان محل زندگی‌اش را دید، طرحی را عملی کرد که باعث سازش قطعی ۱۷درصد پرونده‌های طلاقی شد که در یک سال گذشته در دادگستری شاهین‌شهر تشکیل شده است. او برای بسته شدن پرونده‌های طلاق که به دلیل مشکلات بیکاری و اعتیاد در دادگاه خانواده شهرستان تشکیل می‌شود تلاش می‌کند و برای زوج های بیکار ‌با کمک نهادها و ادارات کار پیدا می‏کند.

او زوجینی را که گرفتار اعتیاد شده‌اند به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‎کند.‌ افزون بر این آقای بقایی با برگزاری کلاس‌های مشاوره نیز برای کاهش آمار طلاق در شاهین شهر تلاش می‌کند.

حجت ‏الاسلام علی بقایی، متولد ۵۷ است و تحصیلات خود را تا سطح۲ در حوزه علمیه ادامه داده است. او امام‌جماعت در یکی از مساجد شهرستان شاهین‏ شهر اصفهان، مسجد المهدی (عج) است و تا سال پیش، کارش رسیدگی به امور مسجد بود اما دیدن سیر کاهشی ازدواج و افزایشی طلاق در سال۹۸، او را به فکر انداخت تا به سهم خودش برای بهبود این آمار تلاش کند.

آن طور که او می‌گوید‌، جمعیت شاهین شهر حدود ۲۳۴هزار نفر برآورد می‌شود. در سال ۹۸ اما ۱۴۶۸ مورد ازدواج در این شهرستان ثبت شده، این در حالی است که حدود ۷۷۰مورد طلاق در این سال به ثبت رسیده است. او بعد از دیدن این آمار بررسی‎ها و تحقیقاتش را شروع کرد و به دادگستری شهرش رفت و حدود ۱۱۰۰پرونده را دید که در حوزه طلاق و در ماه‎های نخست سال تشکیل شده بودند.

ذهن بقایی مدتی درگیر این موضوع شد تا این که تصمیم گرفت دغدغه‏ اش را با امام جمعه شهرستان درمیان بگذارد. امام جمعه شهرستان به دغدغه بقایی اهمیت می‏دهد و برای این معضل از او می‏خواهد طرحی ارائه کند. بقایی طرحی برای این موضوع می‌نویسد. طرح او اما برای اجرا‌ نیاز به همکاری همه‌جانبه با دادگستری دارد.
امام جمعه شهرستان طرح را با دادگستری مطرح می‏کند، دادگستری از طرح استقبال و درنتیجه تفاهم‏ نامه‏ ای برای همکاری امضا می‎شود.

کار شروع می‏شود

بقایی دی  سال گذشته، همراه یک گروه ۱۰۰نفره از کارشناسان خانواده و طلاب به دادگستری رفت و ۲۴۹ پرونده را بررسی کرد. دلایل طلاق در هرکدام از پرونده ‏ها متفاوت بود، یک زوج برای بیکاری و زوج دیگری نیز به دلیل اعتیاد، پرونده طلاق تشکیل داده‏ بودند.

بقایی می‏گوید بسته به موضوع طلاق طبقه‌بندی موضوعی انجام دادند، چرا که راهکار حل هر پرونده با پرونده دیگر متفاوت است؛ بنابراین ۴۰پرونده برای بیکاری زوج، ۵۰پرونده برای اعتیاد زوج  یا زوجه، ۴۴پرونده برای ترک نفقه، ۳۵پرونده برای ترک زوجه  یا زوج، ۵۰پرونده برای ناسازگاری و نبود ارتباط سازنده و ۳۰پرونده به دلیل مشکل اخلاقی‌ و خیانت طبقه‌‏بندی می‏شود.

آن طور که او می‌گوید برخی پرونده‌‎ها اما به دلیل موضوع و ساختار غیرقابل حل هستند. در برخی پرونده‌ها، زوج یا زوجه، کشور را ترک کرده‌اند.
او و گروهش اما برای حل مشکلات با همه زوجین صحبت و تمایل به حل مشکل را مطرح می‌کنند و پرونده زوج‌هایی که به حل مشکل تمایل نشان نمی‏دهند از دستور کار خارج می‏شود.

به گفته بقایی، پرونده‌هایی مانند بیکاری و اعتیاد در اولویت رسیدگی قرار می‏گیرد، چراکه برخی زوجین اعلام می‏کنند اگر شغلی داشته باشند  یا معضل اعتیاد از بین برود، برگشت به خانواده انتخاب بعدی آنهاست. بقایی برای حل این معضلات برنامه‌ها دارد و تخصص، توانایی و تحصیلات هرکدام زوج‌ها را در نظر می‏‌گیرد و از ادارات، نهادها و کارخانجات کمک می‌خواهد تا برای اشتغال به کارخانه ها و اداراتی که در شهرستان وجود دارد، معرفی شوند.

بیشتر پرونده‌های تشکیل شده به دلیل بیکاری‌ ‌با این راهکار حل می‌‏شود اما بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که برخی زوج‏ها به کار کردن تمایلی ندارند و از کار خود استعفا می‌کنند. بقایی می‏گوید: «برای زوج‎هایی که به همکاری تمایلی ندارند، نمی‏توانیم کاری کنیم.»
مساله اعتیاد هم با معرفی گرفتاران اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد حل می‏‌شود. هزینه استفاده از خدمات بسیاری از مراکز ترک اعتیاد رایگان است ‌اما اگر برخی مراکز هزینه‌ای طلب کنند این مساله با کمک خیرین حل می‏شود.  حل معضل اعتیاد هم مانند موضوع بیکاری با استقبال و بی‏‌توجهی تعدادی از زوج‌ها روبه‏ رو می‏‌شود.

کلاس مشاوره و مهارت آموزی / مقابله ذهنی و رفتاری با طلاق

درصد زیادی از پرونده‌های درخواست طلاق با موضوع نبود ارتباطات سالم طبقه‏‌بندی‏ می‌شود و امام‌جماعت مسجد المهدی(عج) شهرستان شاهین‌شهر، برای حل این معضل برگزاری کلاس‏های مشاوره را انتخاب کرده است.هر کلاس مشاوره‏ ای اما استاد متخصص می‏‌خواهد. دعوت از اساتید حوزه خانواده راه پیشنهادی اوست. به همین دلیل، دوباره تفاهم‏نامه‌‏ای با حوزه علمیه قم و مرکز تبلیغات اسلامی بسته می‌‏شود تا اساتید حوزه خانواده برای تدریس به شهر او بروند.

بقایی توضیح می‏‌دهد که بخشی از هزینه دعوت از اساتید را مرکز تبلیغات اسلامی و بخش دیگری را امام‌جماعت شهرستان پرداخت می‌کند تا کلاس‎های مشاوره همه رایگان باشند و زوجی دل نگران پرداخت هزینه‌های مشاوره نباشد. اثرات اجرای این طرح در مدت‌زمان کوتاهی از دی‌ماه تا پایان سال ۹۹ قابل‌توجه است. ۴۳ زوج به‌صورت قطعی از طلاق انصراف می‏دهند. یعنی ۱۷درصد پرونده ها به سازش قطعی ختم می‌شود. ۲۰درصد از پرونده‏‌ها هم به بخش زوج‌درمانی معرفی می‌‎شود. درمجموع، با طرحی که بقایی علیه طلاق ارائه کرده است، حدود ۳۷درصد از پرونده‌ها از روند پروسه طلاق در دادگستری خارج می‏شود.

همه پرونده‌های طلاق اما به خوشی حل نمی‏شود. گروه بقایی، برای حدود ۱۵۶ پرونده طلاق نمی‌توانند کاری انجام دهند. او می‏گوید که برخی زوجین تمایلی به سازش و برگشت به خانواده نداشتند و گروه بقایی هم به دادگستری اعلام می‎کند کاری برای این پرونده‌‎ها نمی‎شود کرد و دادگاه به طلاق رای می‏دهد.

دو نمونه بازگشت به زندگی

الف / برای رضا که یک‌سال پیش، پله‏‌های دادگاه خانواده شهرش، شاهین‏ شهر را بالا و پایین می‌رفت، حالا زندگی به شکل دیگری ادامه دارد. او دو سال پیش در یک کارگاه کارگری می‏کرد، بعد اما کرونا آمد و کارگاه تعطیل شد. بیکاری آفت زندگی زناشویی‌اش شد و بعد از شش‌ماه، مسیر او و همسرش را بعد از ۱۰ سال زندگی مشترک، به دادگاه خانواده کشاند.
رضا حدود شش‌ماه، تلاش زیادی برای پیدا کردن شغل انجام داد. یک روز کارگر‌ ساختمانی شد و روز دیگر دستفروش‌ اما زندگی با دو پسربچه خردسال، خیلی سخت می‌گذشت و آنها حتی برای پرداخت اجاره‌خانه هم توانایی نداشتند. به این شکل شرایط، راهی جز جدایی پیش پای او و همسرش نگذاشت اما سرانجام نشانه‌هایی از امید برای رضا نمایان شد. او با کمک گروه بقایی به یکی از کارخانه‌های بزرگ تهیه وسایل لوازم خانگی معرفی و دوباره صاحب شغل شد. ‌این روزها با همسر و بچه‌هایش زیر یک سقف زندگی می‌کند.

ب / پیش از این، برای مریم صحبت از مشکلات زناشویی‎‌ سخت بوده است. او پنج سال پیش به خانه بخت رفت و مانند بسیاری از دختران انتظار داشت که خوشبخت شود. بعد اما اتفاقات زیادی در زندگی‏اش افتاد. مریم می‌گوید او و همسرش‏‌ هیچ‌گاه درباره مشکلات‌شان با هم حرف نمی‏زدند.
اگر از هم ناراحت می‏شدند یا این عصبانیت به دلیل انجام کاری، سراغ‌شان می‌‏آمد، آنها هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و خودخوری تنها راهکارشان بود. خیلی زود اما همه این‎ مشکلات روی هم جمع شد و‌ مانند آتشفشانی فوران کرد. مریم یک روز به خودش آمد که در راهروهای دادگاه خانواده منتظر جدایی از همسرش بود.
بعد از شرکت در کلاس‎‌های مشاوره اما ورق به شکل دیگری برگشت. او می‏‌گوید: اوایل سخت بود که با همسرم صحبت کنم، حالا اما راحت درباره ناراحتی‎ها و مشکلات‌مان حرف می‌زنیم و با کمک هم راهکار مناسبی را در پیش می‌گیریم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30608
  • منبع : جام جم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.