• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

7
مسؤول گروه جهادی علی یاران تشریح کرد؛

آسیب جدی برخی گروه‌های جهادی عدم استفاده از افراد متخصص است/چند سالی است از تمام نرم افزارهای خارجی مربوط به فضای مجازی خارج شده‌ایم

  • کد خبر : 26351
  • 12 مهر 1400 - 14:47
آسیب جدی برخی گروه‌های جهادی عدم استفاده از افراد متخصص است/چند سالی است از تمام نرم افزارهای خارجی مربوط به فضای مجازی خارج شده‌ایم
طلبه جهادی، روح الله ثانی با تأکید بر ضرورت اتکا فعالیت‌های جهادی بر مبانی علمی و تخصصی گفت: مردم از گروه‌های جهادی که عملکرد شفاف و برمبنای تخصص و رویکرد علمی داشته باشند حمایت خواهند کرد.

اشاره؛

امروزه فرهنگ کار جهادی و شکل گیری و فعالیت گروه‌های جهادی بخشی از فرهنگ کشور ما به ویژه در میان جوانان انقلابی است، فعالیت گروه های جهادی در عرصه های مختلف بسیار سازنده و مؤثر بوده و در ایام شیوع کرونا به صورت ویژه این فعالیت‌ها در حوزه بهداشت و درمان و سلامت و همچنین کمک های مؤمنانه به نقطه اوج خود رسیده و اثرگذاری محسوس آن موجب استقبال اقشار مختلف جامعه از این فعالیت‌ها شده است.

در این بین از نخستین اقشاری که وارد عرصه فعالیت جهادی در حوزه بهداشت و درمان به منظور مقابله با کرونا شده‌اند طلاب و روحانیون بوده‌اند که با از خودگذشتگی و فعالیت جهادی به ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و معیشتی به بیماران کرونایی، کادر درمان و اقشار آسیب پذیر کرده‌اند.

خبرنگار صدای حوزه، با هدف احصاء مهمترین عوامل موفقت گروه‌های جهادی، با طلبه جهادی روح الله ثانی مسؤول گروه جهادی علی یاران که از گروه‌های جهادی فعال و اثرگذار در شهر مقدس قم بوده است، گفت‌وگو کرده است که در ادامه مشروح آن را مشاهده می‌کنید.

آغاز کار و ثبت گروه جهادی

صدای حوزه- کسانی که قصد تشکیل گروه جهادی و ورود به این عرصه را دارند باید از کجا آغاز کنند؟

ما سالیان سال در عرصه راهیان نور فعالیت داشتیم و با شیوع بیماری کرونا دور هم جمع شدیم و یک مجموعه تشکیل دادیم. سعی کردیم دانش بنیان با بیماری کرونا مقابله کنیم، تصمیم گرفتیم دسته جمعی با استفاده از متخصصین عرصه طب ایرانی اسلامی یا طب سنتی و با همکاری طب مدرن به درمان بیماران بپردازیم.

ابتدا از بیماران خانگی آغاز کردیم و با همکاری دوستان در دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌های قم کار را ادامه دادیم. خودمان متوجه نشدیم چگونه این یک‌رنگی حاصل شد اما بعد از مدتی که کارها را انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم باید یک گروه جهادی تشکیل بدهیم، به همین منظور به بسیج طلاب مراجعه کردیم و آنها مجوز برای ما صادر کردند و اکنون یک شماره ثبت در بسیج طلاب داریم.

ارائه محصولات کمک درمانی به بیماران کرونایی

اعضای گروه جهادی ما هم طلاب هستند که بیشتر آنها پایه ششم به پایین هستند و در ادامه نوجوان های دبیرستانی هم به ما اضافه شدند.

در یک سال و نیم اخیر که فعالیت داشتیم با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و تعیین اولویت ایشان در خصوص مبارزه با ویروس کرونا و توجه به معیشت مردم با توجه به اینکه در مبارزه با ویروس با استفاده از کارشناسان و متخصصین توانمندی و تخصص پیدا کرده بودیم، وارد این عرصه شدیم.

حتی چند محصول تقویتی و درمانی را به مردم ارائه کردیم، در دوره ای این داروها را به خانه ها و حتی بیماران در بیمارستان‌ها با موافقت مدیران بیمارستان‌ها ارائه می‌کردیم و با استقبال بیماران مواجه شدیم؛ خدا را شاکر هستیم که این مسیر را پیش رفتیم و مردم هم راضی بودند و خدمات درمانی ما دارای مقاله علمی معتبر است که توسط شرکت اقتصاد دانش بنیان ثمره طیبه به ریاست حجت الاسلام طبسی که محقق و پژوهشگر در زمینه طب مدرن و سنتی و مسلط به روایات اهل بیت(ع) در حوزه تغذیه، سبک زندگی و روایات طبی اهل بیت(ع) است، تهیه و تولید شده است.

گروه جهادی علی یاران تلاش کردیم براساس رویکردها و دستاوردهای علمی و با استفاده از علم و کارشناسان و محققین اقدامات لازم را انجام بدهیم. رهبر معظم انقلاب نیز همواره به اهمیت رجوع به متخصصین تأکید دارند و در کلام ایشان نیز مسأله استفاده از متخصصین و مشاوره آنها مشهود است.

ارتباط با مخاطبان در فضای مجازی

صدای حوزه –  آیا در فضای مجازی هم حضور دارید؟

چند سالی است از تمام نرم افزارهای خارجی مربوط به فضای مجازی خارج شده‌ایم و معتقد هستیم که ما می‌توانیم نرم افزاری قدرتمند درست کرده و آن را نشر بدهیم، یعنی مردم دنیا و آزادگان و ضداستکبارهای دنیا نیازمند این هستند که ما برای آنها فضایی را فراهم کنیم. امروز اینستاگرام فضای گسترده‌ای در دنیا دارد اما شاهد هستیم که ارزش‌ها و اولویت‌های ما و شخصیتی نظیر حاج قاسم سلیمانی را بایکوت کرده است و شاهد برخورد سلبی و خشن اینستاگرام با نیروهای ارزشی فعال در این نرم افزار بوده‌ایم.

برهمین مبنا به سراغ نرم افزار ایتا رفتیم که شباهت به نرم افزار محبوب تلگرام بود و خودم در این نرم افزار کانالی  تحت عنوان «علی یاران» داشتم و از دوستان هم خواستم وارد این فضا شده از فضاهای غیر ایرانی خارج بشوند و در همان کانالی که ایجاد کرده بودیم اقدام به تولید محتوا و نوشتن بکنند.

«عدم استفاده از متخصصین» آسیب جدی گروه‌های جهادی

صدای حوزه- خط قرمزهایی که گروه‌های جهادی باید به آن توجه داشته باشند چیست؟

البته من توفیق همراهی گروه‌های جهادی را داشته‌ام اما آسیب جدی برخی گروه‌ها عدم استفاده از افراد متخصص است، در همه عرصه ها و فضاها باید به متخصصین آن حوزه مراجعه کرد. به عنوان مثال عرصه فعالیت ما که عرصه سلامت امت است به شدت به متخصصین و کارشناسان نیاز است؛ در روزهای ابتدایی کرونا هرکسی هر دارویی که می‌خواست به مردم ارائه می‌کرد و بدون توجه به نکات کارشناسی و تخصصی برای مردم دارو تجویز می‌کردند.

داروی منتسب به امام کاظم(ع) دارویی است با طبع گرم و خشک و طبع بیماری کرونا سرد و خشک است، همه می‌دانند خشکی خشکی را درمان نمی‌کند و این موضوعی است که برخی توجه نداشتند و آقای طبسی این نکته را به ما گوشزد کرد و مسأله نقش پیشگیرانه این دارو را به ما یادآوری کرد و ما اقدام به پخش این دارو در میان بیماران کرونایی نکردیم.

گروه‌های جهادی باید از متخصصین و کارشناسان استفاده کنند و ما تلاش کردیم به اعتقاد خود از کارشناسان استفاده کنیم، حتی مطالبی که در کانال‌های خود بارگزاری می‌کردیم اگر ایرادی داشت و آقای طبسی یا افراد صاحب نظر به ما متذکر می‌شدند را اصلاح می‌کردیم.

از گروه‌های جهادی می خواهم بدون استفاده از کارشناسان کار جهادی انجام ندهند. تمام محصولات ما با استفاده از کارشناسان و در محیط مورد تأیید سازمان غذا و دارو تولید می‌شود، محیط خانگی مناسب برای تولید محصول غذایی و دارویی نیست.

حتی در خصوص آش فراسودمند چون داغ باید مصرف می‌شد و باید برای بیمارستان‌ها می‌بردیم و ظرف یکبار مصرف برای غذای داغ مناسب نیست و از ظروف گیاهی باید استفاده می‌کردیم،

شرکت آملون حدود ۳۰ میلیون تومان ظرف صلواتی به ما اهدا کرد که بتوانیم به صورت کاملا سالم به بیمارستان‌ها آش فراسودمند برسانیم و بعدا هم با ۶۰ درصد تخفیف به ما ظرف می‌فروختند و ما یک دونه ظرف پلاستیکی استفاده نکردیم؛ شرکت راه آهن قم هم به ما آشپزخانه‌ای بهداشتی را دادند و خیلی از مردم و خیرینی که ما نمی‌شناختیم از ما حمایت کردند.

 

اگر دقیق و کارشناسی شده عمل کنیم، خیرین اعتماد می‌کنند

صدای حوزه – تأمین منابع مالی از دغدغه های مهم گروه‌های جهادی است، پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیست؟

بزرگواری به ما می‌گفت اگر شما کارتان درجه یک باشد خدا برای شما خواهد رساند. اگر براساس نظر کارشناس و متخصص حرکتی را شروع کردیم و دقیق هم عمل کردیم قطعا خداوند حامی ما خواهد بود. زمانی دسر انجیر را به خاطر نداشتن محل بهداشتی شبها در کارگاهی که شرایط لازم را داشت درست می‌کردیم، در دوره‌ای در اوج پیک دوم پول ما هم تمام شد، تصمیم بر این شد که با قرض مشکلات را برطرف کنیم، از جلسه خارج شدم کسی با من تماس گرفت که به واسطه مصرف دسر درمان شده است و نذر کرده ۱۱ میلیون تومان به حساب ما واریز کند و بلافاصله هم این کار را انجام داد.

موارد متعددی از این دست برای ما پیش آمده است؛ وقتی مردم می‌بینند که یک گروه جهادی بر اساس کار کارشناسی و با ارائه گزارش اقدامات خود را انجام می‌دهد قطعا به آن گروه اطمینان خواهند کرد و این اطمینان موجب حمایت های مادی و معنوی مردم از آن گروه جهادی خواهد شد. ما همواره از حمایت‌های مردمی برخوردار بودیم و به خاطر مشکلات مالی کار ما هرگز متوقف نشده است.

دورهمی «نهج البلاغه خوانی» در مسیر کربلا

صدای حوزه- در خصوص اربعین و مراسم پیاده روی اربعین هم برنامه ای داشته اید؟

گروه جهادی علی یاران پس از کرونا تشکیل شده و ما هنوز در مراسمات اربعین با این گروه فعالیتی نداشته ایم، اما در سالهای گذشته در خدمت نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی بوده‌ایم و در اربعین به اذعان مخاطبین فعالیت خوبی داشته‌ایم، ترویج فرمایشات امام علی(ع) با محوریت نهج البلاغه در مسیر نجف به کربلا از جمله اقداماتی است که انجام داده‌ایم. ما موکب نداشتیم از موکب‌های مختلف ایرانی و عراقی از جمله موکب اصفهانی‌ها استفاده می کردیم.

مدل کار ما به چند صورت بود، استفاده از نماز جماعت و سخنرانی در حد ۱۰ دقیقه بین دو نماز و تبیین اهمیت نهج البلاغه خوانی، گفتگوی چهره به چهره در هنگام پیاده روی و استراحت زوار و تبیین جذابیت‌های نهج البلاغه، ایجاد ارتباط با مخاطبین از طریق فضای مجازی و ارسال محتوای نهج البلاغه به مخاطبین هم از دیگر اقداماتی است که در این خصوص انجام دادیم.

حلقه های نهج البلاغه خوانی و ارائه نهج البلاغه به مردم و ترجمه خوانی نهج البلاغه به ویژه ترجمه روان آقای دشتی از اقداماتی است که در خصوص ترویج نهج البلاغه انجام داده‌ایم. نهضت نهج البلاغه خوانی با قدرت در فضای مجازی مشغول به فعالیت است و تلویزیون اینترنتی را هم راه اندازی کرده و به صورت مستمر و با قوت فراوان برنامه های خود را پیش می‌برند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26351

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.