• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

6
صدای طلاب |‌ صحبت‌های استاد حوزه در مورد آثار وضعیت بداقتصادی؛

جبر اسنپی در کمین طلاب!

  • کد خبر : 20500
  • 12 مرداد 1400 - 9:19
جبر اسنپی در کمین طلاب!
هزینه‌ای که برای رهن منزل به اساتید داده می‌شود بسیار کم است و باید چندین برابر آن برای رهن یک منزل پرداخت بشود، مسأله بیمه اساتید که حداقل بیمه است و در دوران بازنشستگی پرداختی آن بسیار کم خواهد بود، از دیگر مشکلاتی است که اساتید با آن مواجه هستند.

با توجه به سوالات و ابهاماتی که پیرامون وضعیت معیشتی طلاب و روحانیون در شهرستان ها وجود دارد، پایگاه خبری صدای حوزه در حال جمع آوری نکته نظرات اساتید حوزه و مبلغین عزیز و همچنین کادرهای حوزوی در شهرستان ها می باشد تا از سویی صدای طلاب مبلغ و استاد شنیده شود و از سویی روایتگر دغدغه ها و سبک زندگی آنان باشیم.

همانطور که می دانید در بین عموم مردم گاها نظرات عجیبی در مورد سبک زندگی طلاب و روحانیون شنیده می شود که با واقعیت فاصله بسیاری دارد. تیم مدیای صدای حوزه اخیرا در یکی از فروشگاه های معروف قم مصاحبه هایی از مردم گرفته بودند که نشان می داد حتی در خود قم چقدر دیدگاه مردم نسبت به سطح زندگی طلاب دور از واقعیت می باشد و فکر می کنند که طلاب با پراید می آیند و با آزرا (azera) می روند!

در همین راستا با یکی از اساتید مبرز که سابقه تدریس بالای ده سال دارند گفتگویی انجام دادیم که شما را به مطالعه و دیدن ویدئوی مربوطه دعوت می کنیم:

حجت الاسلام میکائیل آقایاری استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه، با اشاره به مشکلات معیشتی گسترده طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، گفت: کشور در شرایط تورمی قرار دارد و خط فقر زیر ده میلیون تومان است، متأسفانه دریافتی اساتید حوزه علمیه بسیار کمتر است، مشکلات اساتید حوزه علمیه بسیار بیشتر از کارمندان است و باید در خصوص این مشکلات چاره اندیشی شود.

مشکل مسکن اساتید و طلاب شهرستانی

وی با اشاره به مشکل مسکن طلاب و اساتید حوزه علمیه به خصوص در شهرستان‌ها، اظهار کرد: هزینه‌ای که برای رهن منزل به اساتید داده می‌شود بسیار کم است و باید چندین برابر آن برای رهن یک منزل پرداخت بشود، مسأله بیمه اساتید که حداقل بیمه است و در دوران بازنشستگی پرداختی آن بسیار کم خواهد بود، از دیگر مشکلاتی است که اساتید با آن مواجه هستند.

مشکلات معیشتی و خارج شدن روحانیت از زی طلبگی

حجت الاسلام آقایاری با بیان اینکه حدود ۱۰ سال سابقه تدریس در حوزه علمیه دارد، خاطرنشان کرد: هرچند اساتید حوزوی پرسابقه به همراه شهریه و تبلیغ بعضا تا ۵-۶ میلیون تومان درآمد دارند و کم نیست، اما در دوران تورمی کنونی، خط فقر ۱۰ میلیون تومان است و هزینه‌های زندگی بالا رفته است و آنها هم مانند سایر مردم سختی ها رو تحمل می کنند.

وی اضافه کرد: در شرایط کرونا بخشی از درآمد طلاب از عرصه تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی که طلاب داشتند از دست رفته است و امروز طلاب با مشکلات معیشتی جدی مواجه شده‌اند، برخی از طلاب متأسفانه مشغول به کارگری و مسافرکشی برای تأمین معاش هستند و از فعالیت‌های علمی و پژوهشی غافل شده‌اند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه رسالت طلاب فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی و پژوهشی است، تصریح کرد: مشکلات معیشتی باعث شده است طلاب از زی طلبگی خارج بشوند و مسؤولان باید بتوانند در خصوص رفع این مشکلات اقدامات مؤثر و زیربنایی انجام بدهند.

وی در ادامه افزود: مهارت آموزی به طلاب برای کسب درآمد یکی از اقداماتی است که می‌توان برای حل مشکلات معیشتی انجام داد.

حجت الاسلام آقایاری به اثرگذاری مشکلات اقتصادی بر ثبت نام و ورودی‌های حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: ثبت نام حوزه علمیه بسیار کم شده است، امروز نزدیک به ۷۰ درصد ثبت نامی‌ها کم شده است و از طرفی شاهد هستیم وضعیت علمی طلاب هم بسیار ضعیف شده است و لازم است مسؤولان حوزه‌های علمیه در این خصوص چاره اندیشی کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=20500

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.