• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

1
گفت‌وگوی سفیر ایران با شبکه تلویزیونی الشرقیه؛

مسجدی: از هر کجا به ایران حمله شود، به آنجا ضربه می‌زنیم

  • کد خبر : 40991
  • 27 فروردین 1401 - 11:25
مسجدی: از هر کجا به ایران حمله شود، به آنجا ضربه می‌زنیم
مسجدی: ما بارها به آن‌ها هشدار دادیم زیرا ما خواهان این نیستیم که مساله به درگیری برسد اما اگر نگرانی‌های امنیتی ما برطرف نشد. ما نمی‌توانیم دست بسته بمانیم، این گروه‌ها وارد خاک ما می‌شوند و نیروی‌های امنیتی ما را ترور می‌کنند و به خاک کردستان بازمی‌گردند.

به گزارش صدای حوزه، ایرج مسجدی سفیر کشورمان در بغداد گفت‌وگوی مشروحی با شبکه تلویزیونی الشرقیه داشت که در آن سوالات بسیار صریح و البته پاسخ‌های صریح‌تری داده شد. آنچه در ادامه می خوانید، بخشی از این گفت‌وگو است:

مسجدی:پیام شهید سلیمانی و سردار قاآنی یکی است

سفیر کشورمان در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا شهید سلیمانی نسبت به سردار قاآنی تاثیر بیشتری بر نیروهای عراقی دارد، گفت:

این دو شخصیت مختلف هستند و ضرب المثل فارسی وجود دارد که می‌گوید انگشتان یک دست شبیه هم نیستند، مساله مهم این است که پیام هر دو یکی است، شهید سلیمانی امکانات و توانایی‌های خود را داشت و اکنون سردار قاآنی نیز امکانات و توانایی‌های خود را دارد و هر فردی از نظر مدیریت و توانایی نسبت به فرد دیگر تفاوت دارد اما مساله مهم سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران و تلاش و پیگیری‌هایش برای عراق است، در این مساله هیچ تفاوتی وجود ندارد و سردار قاآنی نیز اکنون پیگیر است و به همه طرف‌ها کمک می‌کند.

حاکمیت عراق برای ما کاملا مورد احترام است

ایرج مسجدی در پاسخ به سوالی درخصوص حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی صهیونیست‌ها در اربیل گفت: من در دیدار با مسئول وزارت خارجه عراق این مساله را شرح دادم و گفتم که حاکمیت عراق برای ما کاملا مورد احترام است اما شما باید نگرانی‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرید، ما نباید از یک طرف دوست باشیم و از یک طرف گام‌هایی برداشته شود که امنیت ایران را به خطر بیاندازد.

برای مثال گروه‌های معارض جمهوری اسلامی ایران در خاک اقلیم کردستان چکار می‌کنند؟ اینها پایگاه‌هایی دارند و دائما درحال رفت آمد به خارج و اقلیم کردستان هستند، بدتر از همه این‌ها این گروه‌ها وارد خاک ایران می‌شوند و اقدامات امنیتی انجام می‌دهند سپس به خاک اقلیم بازمی‌گردند.

مسجدی در پاسخ به این سوال که منظور از این گروه‌ها کدامند گفت: حزب دموکرات کردستان ایران و پایگاه آن‌ها در کوی سنجق در اقلیم کردستان که این یک امر علنی است و هیچکس نمی‌تواند آن را انکار کند، همچنین پژاک و گروه‌های دیگر. بنابراین ما در وهله اول از مقامات اقلیم کردستان و عراق می‌خواهیم که به فعالیت این گروه‌ها پایان دهد.

ما نمی‌توانیم دست بسته بمانیم

مسجدی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود در ابتدا از دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان نسبت به این امر خبر دهید گفت: ما بارها به آن‌ها هشدار دادیم زیرا ما خواهان این نیستیم که مساله به درگیری برسد اما اگر نگرانی‌های امنیتی ما برطرف نشد. ما نمی‌توانیم دست بسته بمانیم، این گروه‌ها وارد خاک ما می‌شوند و نیروی‌های امنیتی ما را ترور می‌کنند و به خاک کردستان بازمی‌گردند.

مسجدی، سفیر ایران در پاسخ به این سوال که شما پیش از این دلیل حمله به اربیل را اسرائیل اعلام کردید اما اکنون در خصوص گروه‌ها صحبت می‌کنید، دلایل حمله موشکی چه بود، گفت: شما گفتید مثال بزنید و من نیز مثال زدم اما درخصوص حمله موشکی باید بگویم که مقامات کردستان نگرانی‌های امنیتی ما را جدی نمی‌گیرند و اسرائیلی‌ها از داخل اقلیم کردستان امنیت ما را هدف قرار می‌دهند.

دلیل حمله موشکی عملیات نیروهای اسرائیلی بود

دلیل این حمله موشکی عملیاتی بود که نیروهای اسرائیلی از داخل خاک اقلیم کردستان علیه پایگاه وابسته به سپاه پاسدارن در کرمانشاه انجام دادند و حمله موشکی پاسخی به این عملیات بود و گرنه ایران به دنبال ایجاد مشکلات با اقلیم کردستان نیست، من مثال دیگری برایتان ذکر می‌کنم و آن هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد است، ما چرا این پایگاه را مورد هدف قرار دادیم، زیرا آمریکایی‌ها اقدام به ترور شهید سلیمانی کردند و این ترور در خاک عراق انجام شد.

ما دولت عراق را دلیل این ترور نمی‌دانیم بلکه آمریکا و دونالد ترامپ را عامل آن می‌دانیم و بعد از ترور ما به این عملیات پاسخ دادیم و پایگاه عین الاسد را مورد هدف قرار دادیم بنابراین جمهوری اسلامی ایران خواهان امنیت و حاکمیت کامل از حاکمیت عراق است، اما من از شما این سوال را می‌پرسم که در صورت انجام عملیات از سوی آمریکا و یا اسرائیل و یا نیروهای ضد انقلاب علیه ایران ما باید چه اقدامی انجام دهیم، ایران باید دست بسته بماند یا باید از خودش دفاع کند، ما از امنیت خود دفاع کردیم.

ایرج مسجدی در پاسخ به این سوال که چرا شما در بلندی‌های جولان سوریه علیه اسرائیلی‌ها عملیات انجام نمی‌دهید زیرا آنجا نیز نیروهای اسرائیلی حضور دارند گفت: زیرا آن‌ها از خاک عراق علیه ما عملیات انجام دادند و اگر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از هر کشور دیگری علیه ما چنین اقدامی مرتکب شوند ما نیز پاسخش را خواهیم داد. تمام اقدامات ما پاسخی به اقدامات آن‌ها بود.

مسجدی در پاسخ به این سوال که اگر آن‌ها نیز به اقدام شما پاسخ دادند شما چکار خواهید کرد گفت: پاسخ سخت‌تری به آن ها خواهیم داد.

کمیته مشترک میان ایران و دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان

مسجدی در پاسخ به این سوال که ایران می‌گوید عناصر اسرائیلی در خاک کردستان حضور دارند درحالی که دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان این مساله را رد می‌کنند، من به‌عنوان یک شهروند عراقی حرف کدام یک را باور کنم، گفت: ما پیشنهادی برای حل این مشکل مطرح کردیم و این موضوع را دنبال می‌کنیم.

ما گفتیم که می توانیم یک کمیته مشترک میان ایران و دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان تشکیل دهیم و اعضای این کمیته مذاکرات و مباحثاتی میان خود انجام می‌دهند و اقدام به از بین بردن نگرانی‌های امنیتی می‌کنند و اطلاعاتی که دارند را در آن کمیته مطرح می‌کنند، به نظر من اگر این پیشنهاد اجرایی شود می‌توان مشکل را حل کند.

تعیین سفیر جدید ایران در عراق

ایرج مسجدی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعیین سفیر جدید ایران در عراق آیا شما نصیحتی برای وی دارید، گفت: ابتدا من از تمام اقشار عراقی و خصوصا رسانه‌ها به خاطر این پنج سالی که در اینجا به عنوان سفیر بودم تشکر می‌کنم، پایان یافتن ماموریت‌ها و جایگزین شدن افراد دیگر، امری طبیعی است.

ماموریت من چهار ساله بود که یک سال دیگر نیز به آن اضافه شد، من خوشحال هستم که سفیر جدید این مسولیت را برعهده می‌گیرد و روابط دوجانبه میان دوکشور را پیگیری می‌کند، این یک امر طبیعی است که دوره ماموریت من تمام شد و باید کس دیگری جایگزین شود و حتی دوستان عراقی از من درخواست کردند که دوره ماموریت خود را افزایش دهم اما این تغییر کاملا اداری و طبیعی است.

نصیحت من این است که از روابط و دوستی موجود میان ایران و عراق محافظت شود و این روابط دوجانبه گسترش یابد، ما دو همسایه هستیم و از ناحیه ژئوپلتیک به هم وابسته هستیم و به یکدیگر نیاز داریم بنابراین دو کشور باید همواره روابط سازنده‌ای با یک دیگر داشته باشند و ان شاالله که سفیر جدید این ماموریت را بهتر از من ایفا کند.

دلیل جایگزین کردن سفیر

مسجدی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند دلیل جایگزین کردن سفیر دیگر با شما حمله به اربیل و احضار شما به وزارت خارجه است و برخی دیگر می‌گویند که دلیل این تغییر حمایت‌های شما از گروه‌های مقاومت عراق است، آیا این اظهارات صحت دارد، تاکید کرد: دفاع از جبهه مقاومت و دفاع از مستضعفان جهان سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران است و این سیاست ارتباطی به کشورها و یا سفرا و هر شخص دیگری ندارد.

جمهوری اسلامی ایران از حق و مظلومان دفاع می‌کند و این در قانون اساسی ما نوشته شده است و این موضع مقام معظم رهبری است. گروه‌های مقاومت عراق هیچ مشکلی با دولت این کشور ندارند، مشکل آن‌ها با حضور آمریکا است، گروه‌های مقاومت حضور آمریکا را تهدیدی برای خود و تهدیدی برای امنیت منطقه می‌دانند. آمریکایی‌ها گروه مقاومت را تروریست می‌دانند، آن‌ها شهید سلیمانی را تروریست می‌خوانند در حالی که آن شهید جان خود را در راه مبارزه با تروریسم فدا کرد، آمریکایی‌ها و اسرائلی‌ها تنها به دنبال تحقق منافع خود هستند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40991

مطالب مرتبط

02مهر
غیرت انقلابی ایرانی ها در برابر چشمان معاندان
خروش مردم ایران علیه اغتشاشگران؛

غیرت انقلابی ایرانی ها در برابر چشمان معاندان

01خرداد
تلاش بی‌مانند ایران برای اتحاد مسلمین ستودنی است
امام جمعه شهر دهلی هندوستان در قم؛

تلاش بی‌مانند ایران برای اتحاد مسلمین ستودنی است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.