• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
به‌مناسبت روز پاسدار، توسط نیروی هوافضای سپاه اتفاق افتاد؛

رونمایی از ۲پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه

  • کد خبر : 39092
  • 15 اسفند 1400 - 13:19
رونمایی از ۲پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه
دیروز و درآستانه اعیاد فرخنده شعبانیه 2پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی و وارد چرخه عملیاتی شد تا گام قدرتمند دیگری در راستای توسعه توان رزمی نیروی هوافضای سپاه برداشته شود

به گزارش صدای حوزه، دیروز و درآستانه اعیاد فرخنده شعبانیه ۲پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی و وارد چرخه عملیاتی شد تا گام قدرتمند دیگری در راستای توسعه توان رزمی نیروی هوافضای سپاه برداشته شود؛ گامی که به اذعان کارشناسان و تحلیلگران نظامی تثبیت‌کننده جایگاه نخست منطقه‌ای ایران در حوزه موشکی و پهپادی است. این برای نخستین‌بار است که نیروی هوافضای سپاه از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی رونمایی می‌کند.

براساس آنچه «سپاه‌نیوز» منتشر کرده‌است، ۲پایگاهی که دیروز رونمایی شده‌، ازجمله پایگاه‌های تونلی به‌حساب می‌آیند که در دل کوه‌های مرتفع ساخته شده‌ و محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به‌ زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپادهای تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن هستند. این پایگاه‌های موشکی و پهپادی را که با بهره‌گیری از توان و تخصص نیروهای انقلابی جوان و باانگیزه به‌ بهره‌برداری رسیده می‌توان به‌مثابه ‌دژ مستحکم ایران اسلامی در مقابل دشمنان و بدخواهان به‌شمار آورد که نقش ویژه‌ای را در افزایش توان رزمی واحدهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایفا می‌کنند.

ویژگی پایگاه‌های پهپادی و موشکی

بررسی‌ها نشان می‌دهد وجود پهپادهایی با برد ۲هزارکیلومتر، تعبیه سکوهای پرتاب موشک‌های ۲فروندی، ساخت سکوهای پرتاب چند فروندی پهپاد با دقت و کیفیت ترکیب این سامانه‌ها که اخیراً در رزمایش پیامبراعظم(ص) ۱۷ به نمایش گذاشته شد، از مهم‌ترین ویژگی‌های ۲پایگاه رونمایی شده به‌شمار می‌رود که گویای تأثیرگذاری فوق‌العاده این پایگاه‌ها در دفاع و صیانت از امنیت ایران اسلامی و ملت ایران در مقابل هر تهدیدی است.

این درحالی است که در سال‌های اخیر دشمنان ایران اسلامی، ازجمله صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها، بارها به توان پهپادی و موشکی کشورمان اعتراف و حتی تلاش کرده‌اند با اعمال تحریم‌های مختلف، در مسیر افزایش توان نظامی کشورمان در این حوزه مانع ایجاد کنند؛ تلاشی که گذشت زمان ثابت کرد بی‌نتیجه بوده و نتوانسته سد راه گسترش قدرت بومی ایران در این حوزه شود. همین چندی پیش بود که نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به توانمندی یگان‌های پهپادی جمهوری‌اسلامی نوشت که ایران از بسیاری از کشورهایی که ۲یا ۳برابر بیشتر برای امور دفاعی هزینه می‌کنند، هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری تولید می‌کند.

سباستین رابین، تحلیلگر امور امنیتی و نظامی از دانشگاه «جورج تاون» در این گزارش تصریح‌ کرد که هواپیماهای بدون سرنشین رزمی ایران (UCAV)، می‌توانند با بمب‌ها و موشک‌ها با اهداف مختلف درگیر شوند و همچنین مأموریت‌های شناسایی انجام دهند. وی همچنین معتقد است که «پهپادهای ایرانی ابزاری غیرقابل انکار و مطمئن برای نمایش قدرت نظامی این کشورهستند.»

قدرت‌افزایی براساس دکترین بازدارنده

ازسوی دیگر رونمایی از این پایگاه‌های موشکی و پهپادی بار دیگر ثابت کرد که نیروهای مسلح ایران در سال‌های اخیر در تولید قدرت بر پایه اصول و دکترین دفاعی و بازدارنده به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند که اهدافی مانند «تولید قدرت دفاعی – امنیتی با هدف تضمین بازدارندگی در دفاع از منافع ملی» و «محافظت از تحرکات دشمن و انجام عملیات دقیق و تأثیرمحور در تمام محیط‌های عملیاتی محتمل» را به‌خوبی محقق و جمهوری‌اسلامی ایران را به قدرت نخست موشکی و پهپادی در منطقه و جزو قدرت‌های مطرح جهانی در این زمینه تبدیل کرده‌است.

ارتقای توان رزمی ایران در حوزه موشکی و پهپادی در سال‌های اخیر به اندازه‌ای چشمگیر بوده‌ است که چندی قبل رسانه‌های صهیونیستی مجبور به اذعان چنین موضوعی شدند و برهمین اساس هم بود که چندی قبل روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» اعتراف کرد که «ایران یک قدرت پهپادی و یکی از کشورهایی است که شمار زیادی پهپاد کوچک و بزرگ تاکتیکی و انتحاری را می‌سازد.»

این نشریه به این موضوع هم اشاره کرد که ایران می‌تواند پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین را با پشتیبانی پدافند هوایی و انواع موشک‌های کروز در نیروهای مسلح خود مستقر کند؛ «این کشور به‌وضوح در تلاش است نشان دهد یکی از قدرت‌های جهانی در تولید سلاح و بسیار فراتر از مهندسی معکوس ادوات روسی، چینی یا کره‌شمالی است.»

افزایش لگاریتمی قدرت آتش موشکی

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم رونمایی از ۲پایگاه موشکی و پهپادی این نیرو با تأکید براینکه قدرت ما به‌صورت لگاریتمی افزایش پیدا کرده‌است، گفت: قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان ما بیش‌از ۶ تا ۷برابر شده‌ و زمان آمادگی‌ها و فاصله آمادگی برای شلیک هم بسیار کاهش پیدا کرده‌است.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده افزود: ما بیانی که رهبرمعظم‌انقلاب به‌عنوان یک تکلیف الهی به مجموعه سپاه و نیروهای مسلح فرمودند، مبنی بر اینکه «باید قوی شوید» را به‌عنوان یک فرمان در مجموعه نیروی هوافضای سپاه با جدیت دنبال کردیم و با تلاش شبانه‌روزی و حمایت عزیزان مؤثر، توانستیم این حرکت را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در این پایگاه در لحظه می‌توانیم ۶۰فروند پهپاد را به پرواز درآوریم و به‌دلیل آنکه برد این پرنده‌های بدون‌سرنشین زیاد است و محدود نیست، محدودیت هدف نداریم و هر هدف متخاصمی را می‌توانیم مورد اصابت قرار دهیم.

فرمانده کل سپاه نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه تکیه‌گاه ما سلاح نیست، بلکه عزم، اراده و ایمان است، گفت: با وجود این به‌اندازه کافی سلاح‌های مؤثر با دانش بومی داریم.

سردار حسین سلامی با قدردانی از اقدام‌های تحولی و هوشمندانه با نگاه به آینده فناوری ازسوی نیروی هوافضای سپاه در پیشبرد راهبرد بازدارندگی دفاعی ایران اسلامی، گفت: زمانی از دست‌های خالی صحبت می‌کردیم و جنگیدیم، در همان مقطع هم بر جبهه دشمنان پیروز شدیم، اما امروز همان ایمان را داریم، همان امام و فرمانده را داریم، همان ملت و آرمان را داریم، اما به فضل الهی دست‌‌هایمان پر است.

دستاورد جدید نیروی هوافضای سپاه

دیروز به‌مناسبت روز پاسدار از ۲پایگاه زیرزمینی پهپادی و موشکی سپاه پاسداران رونمایی شد؛ پایگاه‌هایی که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که قدرت آتش و توان رزمی واحدهای موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه را تا حد قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. در ادامه به بخشی از ویژگی‌های این پایگاه‌ها اشاره می‌شود:

مهم‌ترین ویژگی‌ها

  • ساخت این پایگاه‌های تونلی در دل کوه‌های مرتفع
  • نگهداری از سامانه‌های موشکی زمین به‌ زمین با تجهیزات پیشرفته
  • نگهداری از پهپادهای تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن
  • استفاده از توان و تخصص نیروهای بومی
  • وجود پهپادهایی با برد ۲هزارکیلومتر در این پایگاه‌ها
  • تعبیه سکوهای پرتاب موشک‌های ۲فروندی
  • ساخت سکوهای پرتاب چند فروندی پهپاد
  • ارتقای قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان به بیش‌از ۶ تا ۷برابر
  • کاهش قابل‌توجه زمان آمادگی‌ها و فاصله آمادگی برای شلیک
  • توانایی پرواز ۶۰فروند پهپاد در لحظه
  • برای نخستین‌بار است که از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی سپاه رونمایی می‌شود.
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39092
  • منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.