• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
گزارشی از تخریب و آزادسازی ساختمان های حریم رودخانه چالوس؛

تا‌کنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است

  • کد خبر : 39071
  • 15 اسفند 1400 - 14:50
تا‌کنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است
از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت‌و‌ساز کرده بودند تا‌کنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است. در فاز دوم، کار آزاد‌سازی حریم رودخانه کرج از ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی و حقوقی غیر‌حاکمیتی آغاز شده است.

به گزارش صدای حوزه، ساعت ۱۰ صبح دیروز ، شنبه با حضور مسؤولان قضایی استان، اداره منابع طبیعی و اداره آب و فاضلاب و در مقابل دوربین‌های خبرنگاران، صادر شد. پس از ورود خبرنگاران به داخل ساختمان هنوز چند کارگر در طبقه همکف در حال جمع کردن وسایل بودند و یک دستگاه پیانو و تعدادی شمعدان و وسایل تزئینی در گوشه سالن باقی مانده بود.

در سمت چپ سالن، راه پله و آسانسوری شیشه‌ای بود که با آن می‌شد تا بستر رودخانه رفت. در طبقه منفی یک، استخر، سونا و جکوزی و یک باشگاه ورزشی مجهز قرار داشت که کارگرها هنوز سراغ این طبقه نیامده بودند و وسایل دست نخورده مانده بود تا جایی که چند قاب عکس متعلق به دو پسر نوجوان هنوز روی میز قرار داشت.

هر طبقه با تابلو نقاشی‌های نفیس تزئین شده بود و طبقه دوم به تراسی با چشم‌انداز رودخانه چالوس ختم می‌شد. پس از بازدید خبرنگاران و عکاسان از ساختمان، تخریب با پتک آغاز شد. به گفته کارگران به دلیل شرایط راه، امکان استفاده از بیل مکانیکی وجود نداشت و تصمیم بر این شد با پتک به جان ابر ساختمان جاده چالوس بیفتند. کاری که عملیات تخریب را با کندی همراه می‌کرد.

سراغ سرایدار ساختمان می‌رویم. از اتباع افغانستان است و می‌گوید: «چهار سالی می‌شود همراه زن و بچه‌ام به اینجا آمده‌ام. نمی‌دانم مالک ساختمان چه کسی است اما خیلی مهربان بود و رفتار خوبی با ما داشت. هر ماه هم حقوق‌مان را پرداخت می‌کرد.

در این چند سالی که من اینجا بودم، چند باری خانواده‌اش آمدند. خودشان بودند و اهل مهمانی و شلوغ بازی نبودند….» وسط مصاحبه مردی سراغش آمد و به او دستور داد به اتاق سرایداری برود و در حالی که از مصاحبه با سرایدار عصبانی بود، گفت: «چرا سراغ این بنده خدا آمدید، برید با همان‌هایی که دعوت‌تان کردند اینجا، مصاحبه کنید. ما هیچی نمی‌دانیم.»

اهالی برای مصاحبه ترسی دارند و می‌گویند: «فقط به شرطی که اسمی از ما برده نشود، حرف می‌زنیم.»

وقتی قول می‌دهیم اسم و عکسی از آنها منتشر نمی‌شود، شروع به صحبت می‌کنند. یکی از آنها که مردی جوان و سرایدار باغی در آن محله است، می‌گوید: «اهالی روستای سرودار بومی هستند اما در محله فرمانیه چند نفر پولدار ،سال‌هاست باغداری می‌کنند. ما هم برای آنها کار می‌کنیم. اغلبشان ساکن تهران هستند و این باغ و ویلاها را برای تفریح آخر هفته خود می‌خواهند.

ویلایی که امروز تخریب شد، پیش از این ساختمانی قدیمی و مربوط به دوره پهلوی بود. مالک آن حدود سال ۹۳ تصمیم به بازسازی گرفت و با تعداد زیادی کارگر و خیلی زود این بنا را ساخت. او مرد خوب و خیری است و در این سال‌ها در روستا کارهای خیری انجام داد. پدرش هم انتهای همین خیابانی که آمدید، یک ویلا دارد.»

یکی دیگر از اهالی ادامه می‌دهد: «به ما می‌گویند تخریب کنید. نقشه‌ای هم وجود ندارد تا حریم مشخصی داشته باشد. ابتدا باید نقشه‌ها دقیق مشخص شود. بعد هر بنایی در حریم بود، خودش تخریب کند. از این دست ساختمان‌ها در این منطقه زیاد است اما بازسازی این ساختمان باعث شد بیشتر در حریم رودخانه ورود کند و تخلفش بیشتر آشکار شد.

مالک ساختمان و پدرش سال‌هاست در این محله ملک دارند و برای نگهبانی از اتباع افغانستانی استفاده می‌کردند. چند روز قبل عده‌ای آمدند و یکی از گنبدها را تخریب کردند و امروز باز هم آمده و تخریب ساختمان را آغاز کردند. با این وضع فکر کنم تخریب کامل بنا چند ماهی طول بکشد.»

پس از تخریب بخشی از نما و دیواره‌های ملک، خبرنگاران به مجتمع ویلایی قوه قضاییه در نزدیکی این ساختمان رفتند تا در آنجا نشست خبری رئیس کل دادگستری البرز برگزار شود. از ساختمان ویلایی این مجموعه خبری نبود و به صورت کامل تخریب شده بود. ساختمانی که در ابتدای برخورد قوه قضاییه تخریب شد تا اثبات شود عزم دستگاه قضا در این مسیر جدی وعملی است.

۴ تخلفی که در این ابر ویلا انجام شد

رئیس کل دادگستری استان البرز دیروز در گفت‌و‌گویی در تشریح اقدامات دستگاه قضا برای آزادسازی بستر رودخانه کرج گفت: از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت‌و‌ساز کرده بودند تا‌کنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است. در فاز دوم، کار آزاد‌سازی حریم رودخانه کرج از ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی و حقوقی غیر‌حاکمیتی آغاز شده است.

فاضلی هریکندی با بیان این‌که طی روزهای گذشته تعدادی از افراد حقیقی به‌صورت داوطلبانه اقدام به آزادسازی اراضی بستر رودخانه کرج کرده‌اند، گفت: تاکنون ۲۲ ملک مربوط به اشخاص حقیقی که در بستر و حریم رودخانه کرج واقع شده بود، رفع‌تصرف شده که با این اقدام، عرصه‌ای به مساحت ۴۰ هزار و ۴۷ مترمربع معادل چهار هکتار آزادسازی شده است. در‌خصوص اشخاص حاکمیتی اعم از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی نیز تاکنون ۴۴ هزار متر مربع آزادسازی شده است. در‌مجموع بیش از ۸۴ هزار متر مربع در حاشیه رودخانه آزاد‌سازی شده است.

وی با اشاره به تخلفات ویلایی که صبح شنبه در حاشیه رودخانه کرج تخریب شد‌، گفت: ساخت این ویلای مجلل به‌صورت غیرمجاز و به بهانه بازسازی ساختمان قدیمی مربوط به سال ۱۳۵۴، در اواخر سال ۱۳۹۳ شروع و در اوایل سال ۱۳۹۵ به اتمام رسید.

این ساختمان، نماد تحقق چند جرم و تخلف است و به‌عبارت دیگر برای احداث این ساختمان بزرگ سه‌طبقه و محوطه آن، چهار جرم و تخلف به شرح ذیل واقع شده است: اول این‌که ، ۱۱۴۲ مترمربع از بستر و ۵۰۸ مترمربع از حریم رودخانه کرج تصرف شده است. دومین تخلف این که ۶۵۲ مترمربع از اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال که بخش عمده‌ای از آن نیز کوه بوده، تراشیده و تصرف شده است.

همچنین به حریم شبکه برق ۲۰ کیلوولت تجاوز و در حریم انتقال برق ساخته شده است. آخرین تخلف هم این‌که بخشی از زمین که جزو مستثنیات مالک بوده، باغ میوه بوده که به‌صورت غیرمجاز ابتدا در سال۱۳۵۴ و هنگام ساخت بنای قدیمی اولیه و مجددا هم در سال ۱۳۹۳ به بعد تغییرکاربری داده شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره صدور اخطاریه برای این ساختمان قبل از تخریب، گفت: اخطاریه‌های متعددی هم در جریان ساخت این ساختمان از‌سوی دستگاه‌های متولی به مالک داده شده و در مقاطعی هم بخش‌هایی از ساختمان در حال احداث تخریب شده بود اما مالک بدون توجه به اخطاریه‌های متعدد، با توجه به امکانات بالای مالی خود با به‌کارگیری تعداد زیاد کارگر نسبت به ساخت و تکمیل این ویلای لاکچری اقدام کرد.

تخریب و آزادسازی ۶۷۵ ساختمان با مالکیت حقوقی و حقیقی

حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره اقدامات دستگاه قضا برای جلوگیری از ساخت و ساز در حریم روخانه گفت: از زمان حضور بنده به‌عنوان دادستان در کرج‌، بحث نظارت بر ساخت و ساز در حریم رودخانه را افزایش دادیم و قرارگاه حفظ حقوق بیت‌المال و جلوگیری از تغییر کاربری در دادگستری البرز تشکیل شد.

وی ادامه داد: بسترها و حریم‌های رودخانه را به‌صورت مستمر پیگیری می‌کنم تا اگر تغییری در کاربری صورت گرفت‌، سریع ورود کنیم. در حال حاضر دیگر در بستر رودخانه شاهد تغییر کاربری نیستیم. اگر از سال‌های قبل نظارت جدی بر ساخت و ساز‌ها از‌سوی متولیان صورت می‌گرفت الان این ملک و تصرفات آن را نداشتیم.

مددی تاکید کرد: تمام مالکان بخش خصوصی بدانند در بحث آزادسازی حریم و بستر قاطعانه برخورد می‌کنیم و در صورت مقاومت، دستگاه قضا برای تخریب ورود می‌کند و اموال‌شان ضایع خواهد شد. در‌مجموع در مسیر رودخانه کرج باید آزادسازی ۶۷۵ ساختمان با مالکیت حقیقی و حقوقی انجام شود. امیدواریم تا سه ماهه اول سال بعد شاهد اجرای کامل این طرح باشیم تا مردم بتوانند از برکات آن استفاده کنند.

هزینه ۱۰۰ میلیونی تخریب بناهای غیرمجاز

حدود یک‌سوم تصرفات عیانی ویلای لاکچری جزو اراضی ملی است که آزاد‌سازی و تحویل اداره منابع طبیعی البرز شد. حامد فرضی‌، مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز که در محل تخریب ساختمان حضور داشت به خبرنگار جام‌جم گفت: تا قبل از سد کرج‌، چهار پرونده تصرف اراضی ملی تشکیل شده که امروز یکی از پرونده‌ها تعیین‌تکلیف و حدود ۷۰۰ متر از اراضی ملی آزاد شد. در سه پرونده دیگر ملکی ساخته نشده و فقط درخت غرس شده که امیدواریم تا هفته منابع طبیعی این تصرفات نیز آزاد شود. در این چهار پرونده در‌مجموع ۱۷۰۰ متر تصرف غیرقانونی شده است.

وی با اشاره به هزینه ۱۰۰ میلیونی تخریب بناهای غیرمجاز گفت: هموطنان هنگام خرید ملک یا ساخت و ساز‌، استعلامات لازم را بگیرند تا در اراضی ملکی اقدام به ساخت و ساز نکرده و مجبور به تخریب ملک خود نشوند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39071
  • منبع : روزنامه جام جم

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.