• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
دلایل عدم توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه؛

چرا تا به حال شاهد توسعه روابط با روسیه نبوده ایم؟

  • کد خبر : 37218
  • 07 بهمن 1400 - 13:54
چرا تا به حال شاهد توسعه روابط با روسیه نبوده ایم؟
در حال حاضر هر دو کشور یکدیگر را فرصتی برای ایجاد کریدور راهبردی و شراکت برابر تلقی می‌کنند، اما باید پذیرفت که چالش‌های گذشته باعث شده است که رابطه تهران و مسکو از انسجام لازم برخوردار نباشد.

به گزارش صدای حوزه، به نظر می‌رسد باروی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی بار دیگر فضای تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و دولت روسیه به سطح قابل‌قبول رسیده است.
در حال حاضر هر دو کشور یکدیگر را فرصتی برای ایجاد کریدور راهبردی و شراکت برابر تلقی می‌کنند، اما باید پذیرفت که چالش‌های گذشته باعث شده است که رابطه تهران و مسکو از انسجام لازم برخوردار نباشد.

به اعتقاد کارشناسان سفر رئیس‌جمهور به روسیه می‌تواند سطح کیفی روابط دوجانبه را چندین پله بالابرده و تا مرز شریک استراتژیک هم سو کند.

دلایل عدم توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه

با توجه به تمایل مسئولین ۲ کشور ایران و روسیه شاهد توسعه روابط خصوصاً در بخش اقتصاد نیستیم؛ این اتفاق ۹ دلیل مهم دارد:

-تعاملات با غرب از گذشته و قبل از انقلاب شکل‌گرفته و شرکت‌های ایرانی مایل به ادامه سنتی این روابط هستند.

-عدم شناخت شرکت‌های ایرانی از توانمندی‌های روسیه

-ذهنیت‌های اشتباه از دلایل شکست بعضی از مراودات تجاری با روسیه

-تبلیغات وسیع غربی‌ها برای این‌که مراودات با روسیه را تقدیم منافع به آن‌ها جلوه دهند.

-بزرگ کردن خیانت‌های روس‌ها به ایران و به فراموشی سپردن خیانت‌های کشورهای استعمارگر غربی به ایران خصوصاً خیانت‌های انگلیس و آمریکا به ایران

-غربی ها خواهان آن هستند که ایران همچنان وابسته به آن‌ها بماند و از این طریق بتواند مقاصد سیاسی خود را به ایران دیکته کنند.

-وجود افرادی در مراکز تصمیم‌گیری دولت با گرایش‌های غربی و شرق ستیز که ساختار لازم برای توسعه روابط را فراهم نمی‌کند.

-عدم وجود زیرساختارهای لازم برای توسعه روابط تجاری خصوصاً در حوزه حمل‌ونقل و بانکی.

-وجود خائنین به ملت در مراکز اجرایی که منافع شخصی خود را در مراوده با شرکت‌های غربی می‌بینند.

شواهد نشان می‌دهد که ایران و روسیه در زمینه‌های دوجانبه (روابط اقتصادی، نظامی-امنیتی)، منطقه‌ای (نقش آن‌ها در نظم جدید امنیتی منطقه خاورمیانه) و بین‌المللی (برجام و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا) اشتراک منافع راهبردی دارند. از این توسعه روابط میان تهران و مسکو به دلایل زیر بسیار مهم است.

۱-مقام معظم رهبری برای ۳ گروه از کشورها اولویت در توسعه روابط قائل شدند: الف-کشورهای همسایه ب-کشورهای مسلمان و ج-کشورهای همسو به نظر من روسیه کشوری است که هر سه ویژگی را دارد و از هر سه اولویت برخوردار است همسایه است، در بسیاری از مواضع با ما همسو است و با داشتن بیش از ۲۵ میلیون مسلمان علاقه‌مند به ایران ظرفیت اسلامی خوبی دارد.

۲- برای خنثی‌سازی فشار تحریم‌ها باید با کشورهایی که باوجود تحریم علاقه‌مند همکاری با ما هستند ازجمله روسیه و چین روابط را توسعه دهیم.

۳-ما با روسیه منافع و تهدیدات مشترک داریم مسائلی مثل دریای خزر، قفقاز، سوریه، عراق و خاورمیانه مسائل مشترک این دو کشور هست و تهدیداتی مثل تحریم‌های امریکا و…تهدیدات مشترک ما است.

۴-روسیه برای اجرای مقاصد خود در خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز، افغانستان و حوزه خلیج‌فارس به کمک ایران نیازمند است. قدرت منطقه‌ای ایران روسیه را نیازمند به روابط با ایران می‌کند.

۵-روسیه کشوری است که عضو دائم شورای امنیت است در پیمان‌های منطقه‌ای نقش محوری دارد جزو کشورهای صنعتی است و در اتحادیه گمرکی اوراسیا و پیمان شانگهای عضو اصلی است.

۶-منابع داخلی روسیه به‌گونه‌ای است که می‌تواند بسیاری از نیازهای ایران را با ترجیحات فراوان تأمین کند به‌عنوان‌مثال ۴۰ میلیون تن گندم مازاد سالانه و همچنین نهاده‌های دامی و گوشت و…

۷- وجود منافع مشترک در حوزه انرژی و نظامی که از اهمیت خاص خود برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

نقدی کوتاه بر ملاقات سفیر ایران در روسیه با کریستینا مارتی

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37218
  • نویسنده : علی باکوئی استاد دانشگاه تربیت‌مدرس
  • منبع : مشرق

مطالب مرتبط

02مهر
غیرت انقلابی ایرانی ها در برابر چشمان معاندان
خروش مردم ایران علیه اغتشاشگران؛

غیرت انقلابی ایرانی ها در برابر چشمان معاندان

02خرداد
پرداخت پول گاز روسیه به روبل
تسلیم اتحادیه اروپا در برابر روسیه؛

پرداخت پول گاز روسیه به روبل

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.