• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
گزارشی از روند مذاکرات در دور جدید؛

اختلال ها و کارشکنی های فرانسه بعنوان پلیس بد مذاکرات

  • کد خبر : 34349
  • 06 دی 1400 - 14:39
اختلال ها و کارشکنی های فرانسه بعنوان پلیس بد مذاکرات
تیم مذاکره کننده فرانسه نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نمی‌کرد و عمدتا با سنگ‌اندازی ‌های خود، سرعت پیشرفت در گفت و گوها را تا حد قابل توجهی پایین آورده بود.

به گزارش صدای حوزه، در روزهای منتهی به پایان پاییز بود که دور هفتم مذاکرات برای احیای برجام به پایان رسید تا هیئت‌ های دیپلماتیک پس از یک دور مذاکره، با وقفه‌ای در میانه آن که به دلیل ارائه دو سند پیشنهادی از سوی ایران با واکنش سه کشور اروپایی روبه رو شده بود ، برای مشورت به پایتخت‌ های خود بازگردند و حالا براساس اعلام روز پنج شنبه انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از امروز مذاکرات وین در دور هشتم از سر گرفته خواهد شد.

اما استارت دور هشتم در حالی زده می شود که چندی قبل علی باقری رئیس تیم مذاکره ‌کننده کشورمان در خصوص آخرین تحولات مذاکرات وین اظهار کرده بود :« مسئله مهم این است که طرف دیگر مذاکرات با رویکرد ما به عنوان پایه و اساس دور جدید مذاکرات موافقت نمی‌کرد ،مجموعه ۱+۴ بعد از یک هفته مذاکرات فشرده با رویکرد ایران که در پیش نویس مطرح کردیم، موافقت کرد.»

نقش پلیس بد در روند مذاکرات

اکنون دو پیش ‌نویس جدید داریم، یکی درباره برداشت تحریم‌ها و دومی درخصوص اقدامات هسته‌ای… این دو پیش ‌نویس اساس مذاکرات در دور جدید خواهند بود.» در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت و گویی، گریزی به تنظیم پیش نویس در دور هفتم مذاکرات زد و از نقش مخرب و پلیس بد فرانسوی ها در روند تنظیم پیش نویس پرده برداشت:« تیم مذاکره کننده فرانسه نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نمی‌کرد و عمدتا با سنگ‌اندازی ‌های خود، سرعت پیشرفت در گفت و گوها را تا حد قابل توجهی پایین آورده بود.»

این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت:«حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس وزرای خارجه گروه ۷ در لیورپول و غیبت دو روزه آن ها هنگام کار روی پیش ‌نویس‌ها در دور قبلی مذاکرات، باعث شد که متن‌ها پیشرفت زیادی داشته باشد؛ اما دوباره بعد از بازگشت آن ها از لیورپول، مجدد روند اخلالگری آغاز شد.» وی افزود:« پیش ‌نویس‌ها تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده بود ولی بعد از بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و مخالفت آن ها با پیش ‌نویس‌ها، مسیر مذاکرات مختل شد؛ این امر باعث شد که در جلسه داخلی بین کشورهای ۱+۴، بحث‌هایی شکل بگیرد.»

پیش از این نیز حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه دیدار با فواد حسین وزیر خارجه عراق به نقش غیر سازنده و پلیس بد پاریس اشاره و اظهار کرده بود :« در مذاکرات قبلی در مجموع رویکرد برخی کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیم؛ انتظار ما این است که طرف فرانسوی در مذاکرات بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند.» البته باید گفت این اولین بار نیست که فرانسه قصد برهم زدن مذاکرات و بازی در نقش پلیس بد را دارد.

فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای قبل از ۲۰۱۵ نیز مواضع مشابهی را اتخاذ کرده و به طور خاص دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی را در قبال برجام، مدنظر قرار داده بودند. فرانسه سال گذشته نیز در یک موضع‌گیری عجیب خواستار حضور کشورهای منطقه، به ویژه عربستان در مذاکرات شده بود.به نظر می رسد از آن جا که یکی از سودآورترین فعالیت های تجاری دولت فرانسه، فروش انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی به برخی کشورهای منطقه خاورمیانه است، لذا چندان هم عجیب به نظر نمی رسد اگر پاریس بخواهد در مسیر مذاکرات وین با هدف به تاخیر انداختن توافق سنگ اندازی کند.آن گونه که بسیاری از تحلیل گران بین المللی و مقامات عالی دولت های مختلف جهان اذعان دارند، از جمله مهم ترین دستاوردهای حصول توافق وین، تقویت امنیت منطقه خواهد بود.

در صورت افزایش ضریب امنیت در منطقه، تردیدی نیست که بازار فروش سلاح و تجهیزات نظامی در این منطقه دیگر رونق چندانی نخواهد داشت و صادرکنندگان این دست کالاها از پترو دلارهای فراوان برخی اعراب منطقه محروم خواهند شد؛ منطقه ای که سال هاست به دلیل دخالت ها و اختلاف افکنی های بیگانگان، در آتش جنگ و ناآرامی می سوزد. در چنین شرایطی عجیب نیست اگر فرانسه و انگلیس به عنوان دو کشور عمده صادر کننده سلاح به منطقه، بخواهند به بهانه های گوناگون چوب لای چرخ مذاکرات بگذارند.از سوی دیگر،اولیانوف ،نماینده روسیه در مذاکرات وین در توئیتی نوشت:« محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که تهران غنی سازی بیش از ۶۰ درصد انجام نمی دهد که در آستانه هشتمین دور مذاکرات وین پیام مثبتی است».

فرا خبر

رزمایش ایران، کمک برای پیشبرد مذاکرات وین

با برگزاری رزمایش موشکی ایران در آستانه مذاکرات هسته ای وین این سوال مطرح است که آیا این رزمایش برای کمک به پیشبرد مذاکرات وین یا ایجاد مانع بر سر راه آن است؟برخلاف شک و شبهاتی که امکان دارد در ظاهر به نظر برسد یا تبلیغاتی که علیه این رزمایش به راه انداخته شد حداقل از دو جهت برگزاری این رزمایش برای کمک به پیشبرد مذاکرات وین و به نتیجه رسیدن آن است.

نخست این که رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بعد از آن که متوجه پیشرفت در مذاکرات وین شد بر شدت و گستره تهدیدات خود علیه ایران افزود و خیلی از مسئولان سیاسی و نظامی این رژیم به صراحت از حمله به تاسیسات اتمی ایران حرف زدند و حتی بر اجرای قریب الوقوع آن تاکید کردند و در چنین وضعیتی برگزاری رزمایش موشکی ایران که در آن برای اولین بار حملات تدافعی ایران به تاسیسات اتمی رژیم صهیونیستی در صورت حمله این رژیم به تاسیسات هسته ای ایران شبیه سازی شده بود ، نقش بازدارندگی در برابر این حملات ایجاد می کند.

سوابق رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه نیز نشان می دهد بعد از این که گروه های مقاومت به قدرت بازدارندگی موشکی دست یافتند و معادله بیروت و غزه را در برابر تل آویو برقرار کردند از شر حملات هوایی روزمره این رژیم رهایی یافتند. به همین ترتیب پس از این که ایران بعد از صبوری چند ساله به حملات این رژیم به کشتی های ایرانی واکنش نشان داد و به اقدام متقابل دست زد تل آویو به آزار و اذیت های خود علیه کشتی های ایران پایان داد.

دوم این که برگزاری این رزمایش و به طورکلی سخت گیری هایی که ایران انجام می دهد ضمانتی برای بقا و دوام توافق احتمالی جدید فراهم و از دچارشدن به سرنوشت برجام جلوگیری می کند. وقتی برجام امضا شد مخالفان آن به خصوص رژیم صهیونیستی و حامیان آن در آمریکا تصور می کردند می توانند امتیازات بیشتری بگیرند و روی این تصور، ترامپ از برجام خارج شد اما اکنون خودشان نیز به اشتباه شان پی برده اند و علتش این است که ایران کوشید از مزایای لغو برجام استفاده کند و با کنارگذاشتن محدودیت های برجام غنی سازی خود را به ۶۰ درصد افزایش دهد و قابلیت افزایش آن هم تا ۹۰ درصد است.

از این رو اگر طرف های غربی و به خصوص مخالفان برجام به یقین برسند که بیشتر از این نمی توانند ایران را تحت فشار قرار بدهند یا اگر بار دیگر به مخالفت با توافق احتمالی دست بزنند در نهایت خودشان متضرر خواهند شد در این صورت پایبندی شان به توافق احتمالی جدید تقویت می شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34349
  • منبع : روزنامه خراسان

مطالب مرتبط

10اردیبهشت
جزئیاتی از دیدار اخیر مقامات ایران و عربستان
10اردیبهشت
آمریکا دنبال برجام منطقه‌ای!
دلیل عدم رسیدن به نتیجه در مذاکرات؛

آمریکا دنبال برجام منطقه‌ای!

30بهمن
جنگ روانی رویترز در حین مذاکرات و تکرار بازی لوزان
در گفت‌وگو با کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح شد؛

جنگ روانی رویترز در حین مذاکرات و تکرار بازی لوزان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.