• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

5
پاسخ امام خمینی(ره) در مورد نماز جماعت در وقت اداری؛

تقدم خدمت به مردم و حراست از بیت المال بر نماز اول وقت

  • کد خبر : 33168
  • 21 آذر 1400 - 17:16
تقدم خدمت به مردم و حراست از بیت المال بر نماز اول وقت
حضرت امام خمینی(س) در 23 مهرماه 1362 در پاسخ به استفتاء نخست وزیر وقت، ذیل بحث نماز اول وقت و جماعت در ادارات دولتی، به نکاتی اشاره می کنند که توجه ایشان به اهمیت خدمت به مردم و عدم اتلاف وقت و سرمایه های ملی را نشان می دهد.

به گزارش صدای حوزه، مهدی سعادتی، نماینده شهرستان بابل و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که نماز خواندنش در جلسه حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشت، در جلسه‌ای دیگر مجددا بعد اقامه اذان در حین برگزاری جلسه شروع به نماز خواندن کرد. حال با توجه به اظهار نظرهای متعدد پیرامون اقدام وی بد نیست پاسخ امام خمینی ره به چند استفتای شرعی در مواردی شبیه این ماجرا را مروری دوباره کنیم. ناگفته پیداست که منظور، شبیه سازی کامل این سوالات و اقدام جناب سعادتی نیست اما کم شباهت هم نیست!

حضرت امام خمینی(س) در ۲۳ مهرماه ۱۳۶۲ در پاسخ به استفتاء نخست وزیر وقت، ذیل بحث نماز اول وقت و جماعت در ادارات دولتی، به نکاتی اشاره می کنند که توجه ایشان به اهمیت خدمت به مردم و عدم اتلاف وقت و سرمایه های ملی را نشان می دهد. متن کامل این استفتا و پاسخ حضرت امام  ره بدین شرح است:

بسمه تعالی؛ محضر مبارک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی – مدّ ظله العالی – بعد از درود و سلام بی‌پایان، از آنجا که در بعضی از شعبات بانکها و ادارات انجام فریضه نماز به صورت جماعت به هنگام وقت فضیلت موجب سوء استفاده و یا اضرار به بیت المال می‌گردد، لذا سؤالات زیر در این رابطه مطرح است:

  1. در صورتی که نماز جماعت در اول وقت باعث افت تولید یک کارخانه شود و یا اختلالی در امر تولید بوجود آورد، آیا مسئول کارخانه می‌تواند از کارکنان بخواهد تا نماز را بعد از اتمام کار بخوانند؟
  2. اگر از بخشنامه دولت مبنی بر اقامه نماز جماعت، در شعبه‌ای از بانک ها و یا ادارات سوء استفاده شود و کار مردم تعطیل گردد، آیا می‌توان اقامه نماز را به اتمام وقت اداری که حدود ساعت ۲ بعدازظهر است محول کرد؟
  3. آیا دولت مجاز است که در صورت مشاهده اضرار به بیت المال و یا وهن حیثیت جمهوری اسلامی به علت سوء استفاده عده‌ای، به صورت موردی نماز جماعت را در اول وقت ملغی نماید؟

۲۳/۷/۶۲ – میرحسین موسوی نخست وزیر

پاسخ امام خمینی (ره) :

بسمه تعالی

  • [جواب‌] ۱- باید نماز را بعد از اتمام کار بخوانند و اگر کارخانه دولتی است، مسئول هم نمی‌تواند اجازه دهد.
  • [جواب‌] ۲- لازم است پس از وقت اداری نماز بخوانند.
  • [جواب‌] ۳- دولت می‌تواند، بلکه در صورت مذکور لازم است الغا کند.

روح الله الموسوی الخمینی

منبع: صحیفه امام، جلد۱۸، صفحه۱۸۵

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33168

مطالب مرتبط

18خرداد
ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی (ره)
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی:

ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی (ره)

15خرداد
وقتی آیت‌ الله وحید خراسانی برای دستگیری امام خمینی گریه گرد
روایتی از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی رجبی دوانی؛

وقتی آیت‌ الله وحید خراسانی برای دستگیری امام خمینی گریه گرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.