• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
در گفتگوی حجت الاسلام لیالی با صدای حوزه مطرح شد؛

استانداردهای دوگانه در دفاع از مرجعیت! / فقط با آمریکا و اسرائیل قهریم

  • کد خبر : 30033
  • 11 آبان 1400 - 15:28
استانداردهای دوگانه در دفاع از مرجعیت! / فقط با آمریکا و اسرائیل قهریم
چرا در ایامی که توهین های بسیاری به برخی از بزرگان مثل آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی(ره)، علامه حسن زاده آملی(ره) انجام شد این ها سکوت کردند؟ نمی شود در بعضی جاها سکوت کنی و در بعضی جاها از نهادِ مرجعیت دفاع کنی! این گونه عمل کردن استانداردهای دوگانه، استفاده ی ابزاری از مرجعیت را مطرح می کند.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و کارشناس زبده مباحث تاریخی و سیاسی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای حوزه، ضمن اشاره به مباحثی که این روزها به صورت جدی در فضای رسانه، مطبوعات، گفتگوها، مباحثات حوزوی، دانشگاه و نهاد های علمی پیرامون نهاد عالی مرجعیت و رابطه ی نهاد مرجعیت با مردم صورت گرفته است، گفت: استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت و روحانیت چه برای موافقین نهادِ مرجعیت چه برای مخالفین ممنوع است.

لیالی در ادامه با اشاره به اینکه اساسِ اسلام و تشیع به حفظ جایگاهِ نهادِ روحانیت و نهادِ مرجعیت است، افزود:
بر اساس مبانی فقهی و کلامی شیعه، در عصر امام عصر(عج)، فقها، اُمَنایِ رُسُل و جانشینانِ ائمه(ع) در هدایتِ مردم و جامعه یِ اسلامی هستند. لذا واجب است جایگاهِ مرجعیت حفظ شود.

کسانی که از اهانت کنندگانِ به روحانیت بودند، به فکر دفاع از مرجعیت افتاده اند

وی افزود: تذکر به مسئولین، از وظایفِ نهادِ مرجعیت است. اگر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نکاتی را مطرح فرمودند، در واقع تکرارِ تذکراتی است که وظیفه یِ عالیِ مرجعیت نسبت به مشکلات اقتصادی، فقر و تنگدستی مردم است.

لیالی، استفاده ابزاری از مرجعیت را ممنوع خواند و گفت: کسانی که از اهانت کنندگانِ به روحانیت و نهادِ مرجعیت بودند این ایام به فکر دفاع از مرجعیت افتاده اند و مدافع مرجعیت شده اند! عملکرد بَدِ این ها در تاریخ ثبت شده است. کسانیکه توهین ها به نهاد عالی مرجعیت کرده اند نمی توانند مدافع مرجعیت باشند.
وی ادامه داد: ما استانداردهای دوگانه نداریم! از خبرگزاری ها، سایت ها و فضای مجازی خارج از کشور اعم از بی بی سی، اینترنشنال گرفته تا برخی از روزنامه های داخلی مثل جریان کارگزاران، سکولار و لیبرال، مدافع نهاد مرجعیت شدند! البته که خوشحال می شویم این ها مدافع نهاد مرجعیت باشند. اما یادمان باشد که دشمن هیچ گاه فکر جایگاهِ نهادِ مرجعیت نبود و نیست! بلکه فکر دوگانگی بین نهاد مرجعیت و نظام و انقلاب بود و هست و خواهد بود.

محمد علی لیالی
استانداردهای دوگانه در دفاع از مرجعیت!

استاد لیالی در ادامه افزود؛ از همه ی مراجع عظام باید دفاع کرد. آنهایی که این ایام، در حال دفاع از مرجع عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی هستند، چرا از مراجع دیگر مثل آیت الله نوری همدانی‌، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله خامنه ای دفاع نمی کنند؟ چرا در ایامی که توهین های بسیاری به برخی از بزرگان مثل آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی(ره)، علامه حسن زاده آملی(ره) انجام شد این ها سکوت کردند؟ نمی شود در بعضی جاها سکوت کنی و در بعضی جاها از نهادِ مرجعیت دفاع کنی! این گونه عمل کردن استانداردهای دوگانه، استفاده ی ابزاری از مرجعیت را مطرح می کند.

لیالی با اشاره بر مشکلات بسیاری که درکشور وجود دارد بیان داشت: مشکلات امروز، محصولِ عملکردِ هشت ساله یِ جریانِ حاکمی بود که تعلق به جریانِ لیبرالیسم داشت. جریانی در حاکمیت، حکومت و قوه ی مجریه بود که لیبرالیسم را در تمام ساحت های اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی در جامعه حاکم کرد و محصولِ آن، فقر، تنگدستی، فلاکتِ بخشی از مردمی که متاسفانه گرفتار ابزارهای نئولیبرال ها و توسعه و لیبرالیسم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شدند، هست. پس نقدِ عملکردِ چنین کسانی ضروری است.

مراجع عظام به ثروت های بادآورده هم معترضند / عدالت خواهی نقطه اشتراک مردم، جریان ها و نهاد عالی مرجعیت!

ایشان تاکید کرد: در همه ی جهات باید از نظر عالیِ مرجعیت اقبال و استقبال کرد‌. مراجع عظام نسبت به نظام بانکی نقد دارند. نسبت به رانت هایی که در جامعه وجود دارد معترض اند. نسبت به فسادهای اقتصادی و برخواستن طبقه یِ نو کیسه ی اشراف، اعیان و مرفهان بی درد در جامعه نگرانند. باید به این درخواست ها توجه کرد. نسبت به حجاب، عفاف، عفت در جامعه حساس اند. نسبت به بسیاری از مفاسد و ثروت های بادآورده معترض اند!
وی دفاع از مردم، فقرا، محرومین، اندیشه ی عدالت و عدالت خواهی را ضروری و نقطه ی اشتراکِ همه ی مردم، همه ی جریان ها و مهم تر از همه، نهاد عالی روحانیت و مرجعیت خواند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: هر گونه دوگانگی بین نهاد عالی مرجعیت و مراجع با نظام و رهبری اندیشه ی غلطی ست! قطعا چنین اندیشه ای به شکست خواهد انجامید. نهاد عالی مرجعیت نشان داده است که دیدگاه های جریان اصلاحات و سکولار، رَه به جایی نمی برند. و دیدگاهی که به دفاع از مردم، فقرا و صاحبان اصلی انقلاب در کشور هست باید در کشور حاکم باشد.

استقلال حوزه از دولت ها امر پذیرفته شده ایست اما استقلال از حاکمیت و نظام حرف بی ربط و معنایی است!

ایشان استقلال نهاد مرجعیت و حوزه از حاکمیت و حکومت را غلط خواند و گفت: اولا هیچ گاه مرجعیت، حوزه و نهاد عالی روحانیت نمی تواند مستقل از حاکمیت و حکومت باشد. چرا که حاکمیت و حکومت متعلق به روحانیت است. استقلال نهاد حوزه و مرجعیت از دولت ها سخنِ درست و به حقی است. هیچ گاه حوزه و مراجع در اختیار دولت ها نبودند و نیستند. اتفاقا باید استقلال از دولت داشت. دولت ها را باید نقد کرد. اتفاقا ما منتقدیم که بخشی از جریان حوزه و برخی از بزرگان حوزه چرا در هشت سال گذشته نسبت به دولت سکولار و لیبرال سکوت کردند؟!

فقط با آمریکا و اسرائیل قهریم

وی در پایان تصریح کرد: ما با تمام کشورهای جهان ارتباط داریم و داشتیم و خواهیم داشت الّا شیطان بزرگ و اکبر آمریکا. در همین چند ماهه ی ریاست جمهوریِ آقای رئیسی ایران جزء شانگهای شد‌. رئیس جمهور محترم در شانگهای حضور یافت. اما با آمریکا و اسرائیل رابطه نخواهیم داشت. تفکری که هشت سال بر مذاکره ی با اروپا و آمریکا دَم زد، اوباما برای آنها مودب بود، وزیرخارجه ی جمهوری اسلامی با وزیر خارجه ی آمریکا دست داد، عزت و استقلال کشور را فروخت. مذاکره با غرب و اروپا عزت و استقلال جمهوری اسلامی را زیر سوال برد. ما با همه ی کشورهای جهان ارتباط داریم جز آمریکا و اسرائیل.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30033

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
چرا مشکل اساسی در بحران جمعیت از جنس فرهنگ است؟
حجت الاسلام والمسلمین لیالی طی گفت‌وگویی مطرح کرد؛

چرا مشکل اساسی در بحران جمعیت از جنس فرهنگ است؟

01فروردین
خدمتگزاران دین و آئین که در سال ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفتند
30بهمن
چالش های تغییر گفتمان عدالت خواهی به تجمل گرایی در دولت سازندگی
در مصاحبه اختصاصی صدای حوزه با حجت الاسلام لیالی مطرح شد؛

چالش های تغییر گفتمان عدالت خواهی به تجمل گرایی در دولت سازندگی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.