• امروز : دوشنبه - ۲۸ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 18 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

0
تلاش رسانه های برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس؛

خط تخریب هدفمند حشد شعبی و اختلاف افکنی میان گروه های سیاسی عراقی

  • کد خبر : 28835
  • 29 مهر 1400 - 15:49
خط تخریب هدفمند حشد شعبی و اختلاف افکنی میان گروه های سیاسی عراقی
البیان همانند دیگر رسانه‌های مخالف اکثریت ملت عراق و حشد شعبی، تخریب ائتلاف الفتح از مهمترین حامیان سیاسی حشد شعبی در پارلمان عراق را به صورت هدفمند دنبال می‌کند و در این زمینه نوشت ائتلاف الفتح که در پارلمان قبلی، با کسب 48 کرسی دومین قدرت پارلمان بود، در انتخابات دهم اکتبر این ائتلاف طرفدار ایران، بر اساس نتایج اولیه، تنها 15 کرسی کسب کرده است.

به گزارش صدای حوزه، رسانه‌های برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، عربستان و بحرین همچنان به نادیده گرفتن اعتراضات بخش مهمی از جامعه عراق نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام روز دهم اکتبر(۱۸ مهر) و خط تخریب هدفمند نیروهای بسیج مردمی(حشد شعبی)، تلاش برای ایجاد اختلاف و درگیری در میان مردم، مخدوش کردن وجهه جمهوری اسلامی ایران- که با حمایت‌های گسترده لجستیکی و نظامی از عراق نقش بسزایی در شکست و فروپاشی گروه تروریستی داعش داشت- و اختلاف افکنی میان گروه‌های سیاسی اکثریت ملت عراق یعنی شیعیان و پافشاری بر اینکه هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفته را با انتشار خبرها و گزارش‌ها و تحلیل‌های جهت‌دار ادامه می‌دهند.

به عنوان مثال روزنامه البیان امارات در ادامه هجمه هدفمند خود علیه اکثریت ملت عراق و به طور خاص علیه حشد شعبی با استفاده از واژه فریبنده شبه نظامیان برای این نیروهای مردمی اقدام به قرار دادن یک نظرسنجی از خوانندگان خود کرده است.

البیان این سئوال را پرسیده است که عراق پس از انتخابات پارلمانی به کدام سمت می‌رود؟

۱-پایان دادن به خرابکاری شبه نظامیان

۲-افزایش هرج و مرج و بحرانی‌تر شدن اوضاع

این رسانه در گزارش جهت‌دار دیگری به زعم خود نوشته است که انتخابات عراق با افول فراکسیون طرفدار ایران و صدرنشینی جریان صدر، درها را به روی بازی مذاکرات برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت گشوده است که به نظر می‌رسد مسیر آن، طولانی و پیچیده باشد، در سایه پارلمانی که از هم فروپاشیده است و در سایه اعتراضاتی که بازندگان انتخابات سازماندهی کرده‌اند.

البیان همسو با طرف‌های برگزار کننده انتخابات عراق که هرگونه تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات را نپذیرفته‌اند،‌مدعی شد که ناظران هیچ تخلفی را در فرایند انتخابات ثبت نکرده‌اند.

در گزارش این رسانه آمده است نتایج نهایی و رسمی انتخابات تا چند هفته دیگر اعلام نخواهد شد که این مسئله به پیچیدگی‌هایی اشاره می‌کند و در سایه چنین وضعیتی، پیش‌بینی‌ها در خصوص انتخاب نخست وزیر آینده و وضعیت تشکیل ائتلاف‌ها دشوار است.

این رسانه در تلاش برای تخریب وجهه ایران و القای دخالت آن در امور داخلی عراق نوشت که ایران چه نقشی ممکن است در زمینه تشکیل دولت جدید ایفا کند؟.

البیان همچنین درباره توان افراد به اصطلاح مستقل‌ها در پارلمان آینده برای تاثیرگذاری بر وضعیت موجود عراق سئوال کرده است.

هیچ طرفی تا کنون اکثریت واضحی را در پارلمان جدید به خود اختصاص نداده است. جریان صدر که مقام اول را در انتخابات با کسب بیشترین تعداد کرسی کسب کرده است، ۷۰ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی بر اساس نتایج اولیه تعداد کرسی‌های این جریان اعلام شده است، هر چند برخی آن را ۷۳ کرسی اعلام کرده‌اند.

سناریوهای احتمالی پسا انتخابات عراق

«حارث حسن» پژوهشگر مرکز مطالعات کارنگی ابراز عقیده می‌کند که دو سناریوی احتمالی را می‌توان در خصوص پساانتخابات عراق مطرح کرد:

سناریوی نخست به گفته این تحلیلگر این است که ائتلاف شیعی احیا شود، در صورتی که تلاش‌هایی برای متقاعد کردن یا مجبور کردن مقتدی صدر به پذیرفتن فرمول جدید برای تقسیم قدرت از طریق نامزد توافقی برای تصدی نخست‌وزیری و توافق درباره برخی اصول اصلاحی مانند آینده و ساختار حشد شعبی صورت گیرد.

این تحلیلگر،‌سناریوی دوم را ائتلاف اکثریت عنوان کرده و می‌گوید این سناریو در صورتی که مقتدی صدر تسلیم فشارهای رقبایش نشود، محتمل است و در نتیجه ممکن است به سمت ائتلاف با مسعود بارزانی رئیس حزب کردستان عراق و محمد الحلبوسی رئیس ائتلاف وابسته به اقلیت اهل سنت موسوم به تقدم و احزاب کوچک دیگر شود.

تخریب ائتلاف الفتح، مهمترین حامی حشد شعبی، توسط البیان

البیان همانند دیگر رسانه‌های مخالف اکثریت ملت عراق و حشد شعبی، تخریب ائتلاف الفتح از مهمترین حامیان سیاسی حشد شعبی در پارلمان عراق را به صورت هدفمند دنبال می‌کند و در این زمینه نوشت ائتلاف الفتح که در پارلمان قبلی، با کسب ۴۸ کرسی دومین قدرت پارلمان بود، در انتخابات دهم اکتبر این ائتلاف طرفدار ایران، بر اساس نتایج اولیه، تنها ۱۵ کرسی کسب کرده است.

در این گزارش آمده است انتخاب نخست وزیری مبتنی بر بازی ائتلاف‌ها میان طرف‌های بزرگ در پارلمان و توان آنها برای اعمال فشار است.با وجودی که مقتدی صدر بارها تمایل خود را برای انتخاب نخست وزیری از جریان متبوع خود تکرار کرده است،اما ناظران اعتقادی ندارند که وی در نهایت چنین کاری را انجام دهد.

البیان نوشته است مصطفی الکاظمی همچنان شانس زیادی برای ادامه نخست وزیری دارد، او نه حزبی دارد و نه نماینده پارلمان است. ناظران می‌گویند این ویژگی‌ها مناسب است، زیرا احزاب را رو در روی او قرار نمی‌دهد.

شبکه اسکای نیوز عربی وابسته به امارات هم در گزارشی هدفمند درباره نتایج انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد که هشتاد درصد نمایندگان پارلمان آینده را چهره‌های جدید تشکیل می‌دهند، آیا این پارلمان قادر است معادله را برهم بزند؟

در این گزارش آمده است که آمارها به پیروزی ۲۶۵ نماینده جدید از مجموع ۳۲۹ نماینده در پنجمین پارلمان عراق اشاره می‌کند و تنها ۶۵ نماینده پارلمان چهارم توانسته‌اند کرسی خود را در دوره پنجم حفظ کنند.

این رسانه افزود مهمترین تغییر در استان نجف اشرف صورت گرفته است که تمام نمایندگان آن تغییر کردند. این نشانه‌ها، سئوالاتی را درباره امکان بروز تغییر در صحنه سیاسی چه از نظر عملکرد پارلمانی یا ماهیت ائتلاف‌ها و نیز سیطره نمایندگان جدید بر دولت آینده و تصویب قوانینی به نفع شهروندان! مطرح کرده است.

«عماد محمد» تحلیلگر سیاسی به اسکای نیوز عربی گفته است ورود نمایندگان مستقل به پارلمان جدید که تعداد آنها حدود ۳۵ نفر است و نیز ورود احزاب جدید به پارلمان با کرسی‌های جدید،‌قطعا وضعیت بهتری را از نظر تدوین و تصویب قوانین و پیگیری اجرای آن و نیز نظارت بر عملکرد نهادهای دولتی در پی خواهد داشت.

رسانه اماراتی از واژه لشگر برای نمایندگان مستقل استفاده کرده و به نوعی به بزرگنمایی حضور این افراد به اصطلاح مستقل در پارلمان آینده عراق پرداخته تا نشان دهد رسانه‌های مخالف اکثریت ملت عراق،‌حساب ویژه‌ای بر این افراد باز کرده‌اند.

این رسانه افزود اکثر نمایندگان جدید بر ضرورت حرکت به سمت اینکه به اپوزیسیون سازنده تبدیل شوند و در معادله طایفه‌ای و توزیع مناصب پس از تشکیل دولت وارد نشوند، اصرار می‌ورزند.

اسکای نیوز عربی در ادامه گزارش خود به نقل از ناظران ادعا می‌کند که فراکسیون‌ها و شخصیت‌های مستقلی که به پارلمان راه یافته‌اند و تعدادشان به حدود ۴۰ نماینده می‌رسد، نقش تاثیرگذاری در دوره جدید قانونگذاری خواهند داشت و حضور آنها، پویایی و چند جانبه‌گرایی را به صحنه سیاسی و پارلمانی عراق اضافه می‌کند.

الاتحاد و الخلیج دیگر رسانه‌های مطرح اماراتی هم همچنان خط تخریب حشد شعبی و فضاسازی علیه معترضان به نتایج انتخابات و برهم زدن امنیت و ثبات عراق و خدشه وارد کردن به جایگاه و نقش سازنده و تاثیرگذار ایران در عراق و ضربه زدن به روابط مستحکم دو همسایه را دنبال می‌کنند.

به طوری که روزنامه الخلیج برای تخریب گروه‌های سیاسی شیعه و حشد شعبی اینگونه القا کرد که معترضان به دنبال شورش و شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی هستند. این روزنامه مدعی شد که ائتلاف الفتح به تحریک جامعه در مناطق مختلف برای اعتراض به نتایج انتخابات و تهدید به تشدید تنش در صورتی که نتایج انتخابات اصلاح نشود،‌ مبادرت ورزیده است.تحریک جامعه شکلی از اشکال شورش علیه اراده مردمی و تهدید صلح و آرامش داخلی است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=28835
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.