• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی در نشست «سلاح کشتار جمعی» مطرح کرد؛

فتوای رهبری درباره حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای معطوف به زمان نیست

  • کد خبر : 26522
  • 08 مهر 1400 - 11:37
فتوای رهبری درباره حرمت استفاده از سلاح هسته‌ای معطوف به زمان نیست
فتوای حرمت استفاده از سلاح اتمی که از سوی رهبری صادر شده حکم حکومتی نیست، بلکه یک فتوا است. زیرا حکم حکومتی یک حکم زمان دار است، اما این بیان رهبری، حکم شرعی بوده و معطوف به زمان نیست و بصورت مطلق است.

به گزارش صدای حوزه، اولین نشست تحلیل و تبیین مسئله تولید، داشت، انباشت و استفاده از سلاح کشتار جمعی در مدرسه علمیه مروی تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست در ابتدا به ارائه تعریفی از سلاح کشتار جمعی پرداخته و بیان کرد که سلاح کشتار جمعی به سلاحی گفته می‌شود که سه ویژگی دارد: اولاً از حیث کشتار جمعیت محدوده نامتعارفی دارد و شامل عده‌ی خاصی نمی‌شود؛ ثانیاً از حیث شمولی، شامل عده مخصوص خودش نمی‌شود و غیر از انسان، حیوانات و محیط زیست را هم نابود می‌کند؛ ثالثاً کشتار و تبعات این سلاح‌ها محدود به زمان خاصی نیست و زمان‌ها ونسل‌ها ی بعد را هم شامل می‌شود.

بررسی این بحث از منظر موضوع شناسی

وی در ادامه افزود: در این مبحث ابتدا لازم است این مسئله را از حیث موضوع شناسی مورد بررسی قرار دهیم، وقتی این موضوع به طور کامل تبیین شود، عقل بیّن و بدیهی حکم استفاده از این سلاح را قطعا حرام، ممنوع و قبیح می‌داند، زیرا این سلاح هم مردم را می‌کشد هم نسل را نابود می‌کند و هم زیست محیط را از بین می‌برد. این یعنی نمی‌شود انسانی باشد و بعد از دیدن آثار مخرب این سلاح (در آن ۲ باری که استفاده شده) حکم به جایز بودن استفاده از سلاح اتمی را بدهد. کما اینکه آنانی که از این سلاح استفاده کرده‌اند هنوز نتوانسته‌اند بعد از گذشت این همه سال از ذیل حقوق و ظلمی که در استفاده از این سلاح مرتکب شده‌اند، شانه خالی کنند.

این استاد حوزه با اشاره به آیه ۱۴۹ سوره بقره «فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَیْکُمْ» این سوال را مطرح کرد که آیا این مقابله به مثل شامل استفاده از سلاح کشتار جمعی هم می‌شود؟ و در پاسخ بیان کرد: قطعا در این آیه اطلاق وجود ندارد و این مقابله به مثل عمومیت ندارد. از طرف دیگر سلاح کشتار جمعی بازدارندگی هم ندارد و حفظ نظام هم معطوف به داشتن سلاح کشتار جمعی نیست زیرا که اگر باعث حفظ نظام می‌شد، کشور شوروی به این سرنوشت دچار نمی‌شد، یا اسرائیل دیگر برای بازدارندگی و حفظ خودش دچار این مشکلات و جنگ‌ها و شکست‌های پیاپی دچار نمی‌شد. به بیان دقیق تر بازدارندگی معطوف به قدرت است، آن قدرتی که مانع از تعرض دشمن شود.

راهبرد امنیتی ایران

وی افزود: در این قسمت لازم به اشاره این نکته است که کشور ایران قدرت را به هر قیمتی قبول ندارد و راهبرد ایران در حوزه امنیتی این است که اگر زمانی دشمنی به ایران حمله کرد، همان دشمن را نابود کنیم، یعنی ما دنبال سلاحی هستیم که این ویژگی‌ها را داشته باشد: ۱. کم هزینه باشد، ۲. نقطه زن باشد، ۳. متعارف است، ۴. فقط دشمن را در یک منطقه جغرافیایی مخصوص از بین می‌برد، ۵. به محیط زیست ضرر وارد نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی تأکید کرد: هیچ کشوری به واسطه سلاح اتمی فتح نشده و هیچ نظامی به واسطه سلاح هسته‌ای از بین نرفته است، تنها چیزی که در تاریخ داریم این است که این سلاح در یک مقطع محدودی در دو شهر استفاده شده و تعداد زیادی را از بین برده است، در واقع کارگزاران آن کشور بودند که بخاطر تصمیمی که گرفتند تسلیم شدند اما امروزه دیگر این سلاح امکان استفاده را ندارد و آنهایی هم که این سلاح را دارند هم نمی‌توانند در جایی از آن استفاده کنند.

داشتن سلاح هسته‌ای برای حفظ نظام لازم نیست

وی ادامه داد: در باب احکام ثانویه هم ذکر این نکته لازم است که داشتن سلاح هسته‌ای برای حفظ نظام لازم نیست، از طرفی مقدمه واجب هم نیست، چون مقدمه وقتی واجب باید مقدمه منحصره باشد، به بیان دیگر حفظ نظام از راه‌های غیر حرام ممکن است و لازم به ارتکاب حرمت در بکار گیری سلاح کشتار جمعی نیستیم.

مدیر گروه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: اما در بررسی فتوای حرمت استفاده از سلاح اتمی که از سور رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله) صادر شده است هم باید عرض شود که این مطلب حکم حکومتی نیست بلکه یک فتوا است زیرا که حکم حکومتی یک حکم زمان دار است، در مقام نزاع بوده، برای حل بحران و برای یک مسئله جزئی است، اما این بیان رهبری، حکم شرعی بوده و معطوف به زمان نیست و بصورت مطلق است.

وی در پایان هم به این شبهه اشاره کرد که در حال حاضر با کمتر نمودن غنی‌سازی سلاح اتمی، آثار کشتار آن را محدود کرده‌اند و شاید برخی توهم استفاده از این سلاح هسته‌ای را جایز بدانند، این جواز صحیح نمی‌باشد زیرا که تنها تعداد کشتار محدود می‌شود اما از حیث زمانی و نقصان در نسل هیچ گونه محدودیتی ندارد و باز هم در نسل حاضر و نسل بعدی موجب تبعاتی خواهد شد؛ لذا استفاده از این نوع سلاح هم حرام و ممنوع است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26522
  • منبع : مفتاح اندیشه

مطالب مرتبط

12دی
پروژه «دوگانه‌ی ساختگی نظام اسلامی و دینداری» به دنبال چیست؟
تأملی بر شیوه‌های جذب جریان مذهبی از سوی دشمن؛

پروژه «دوگانه‌ی ساختگی نظام اسلامی و دینداری» به دنبال چیست؟

05فروردین
در نظام اسلامی رابطه مردم و حاکم در هندسه امت و امامت شکل می‌گیرد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛

در نظام اسلامی رابطه مردم و حاکم در هندسه امت و امامت شکل می‌گیرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.