• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در صحن علنی مجلس:

اکنون هنگامه حرکت جهادی، شجاعانه، حکیمانه و مردمی است

  • کد خبر : 22390
  • 30 مرداد 1400 - 11:28
اکنون هنگامه حرکت جهادی، شجاعانه، حکیمانه و مردمی است
رئیس جمهور گفت: اکنون هنگامه حرکت جهادی، شجاعانه، حکیمانه و مردمی است که با استفاده از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت عمومی و همراهی و همدلی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم در چارچوب سند تحول دولت مردمی، زمینه‌ساز تحقق ایران قوی باشد.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد، گفت: وقت بسیار خوبی را مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گذاشت که باید از رئیس مجلس و نمایندگان تشکر کنم.

رئیسی اظهارداشت: خداوند منان را شکرگزاریم که دل‌های مردم عزیز، صبور و فهیم ایران اسلامی را هدایت فرمود و توفیق عظیم خدمت و بار سنگین امانت را به بندگانی از دل مردم سپرد تا در آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی با تکیه بر اصیل‌ترین شعارهای نهضت خمینی کبیر رضوان الله تعالی علیه و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، امانت‌دار اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی در ملک عالم آل محمد(ص) و زمینه‌ساز جهش به سوی ایران قوی باشد.

اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است

رئیس جمهور افزود: اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با بهره‌جویی از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت‌جویی از آحاد ملت و همدلی و همراهی مجلس انقلاب و نمایندگان محترم مردم و در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه‌ساز تحقق ایران قوی باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: سند تحول دولت مردمی به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادین پنجگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی،تأمین و بهبود معیشت جامعه بویژه اقشار کم‌درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هر یک از برنامه‌های دولت عدالت و پیشرفت کانون برنامه‌ریزی قرار گرفته است و برآیند آنها رونق تولید داخلی، تعالی ایران اسلامی خواهد بود، اظهارداشت: زنجیره کامل فرآیند تحولی در هر حوزه شامل توصیف و تحلیل واقع‌بینانه از وضع موجود، تصویرپردازی از آینده مطلوب. تأکید بر ارائه راهبردها و راهکارها معطوف به علل وقوع چالش‌ها، برنامه‌ریزی در چارچوب ظرفیت‌های ساختاری، انسانی و مالی دولت با رویکرد یاری و همراهی دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی مد نظر قرار گرفته است.

رئیسی خاطرنشان کرد: کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌ساز و تسهیل‌گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی بویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشران تحول‌خواهی هستند از دیگر حوزه‌های مورد تأکید در برنامه است.

عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق دو محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد، گفت: عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی، کشف و تقویت استعدادها و هم در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت می‌باشد. رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود.

رییسی اضافه کرد: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه‌جانبه برای مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه و هم در فعال‌سازی با رویکرد خانواده‌گرا و حمایت همه‌جانبه از خانواده است.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه تحول در دو محور عدالت و پیشرفت با مشارکت همگانی، و چرخش های تحول آفرین ایجاد خواهد شد، در مورد برنامه‌های دولت سیزدهم در این زمینه بیان داشت:چرخش از بروکراسی کندکننده و فسادخیز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفاً مقابله‌ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد، چرخش از رویکرد تفکیکی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رویکرد تلفیق سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی. تغییر رویکرد از بخشی ‌نگری و پایتخت‌محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی، شامل برنامه‌های دولت می‌شود.

ممانعت از تغییر پی‌درپی‌ مقررات در جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید

وی همچنین در مورد دیگر محورهای برنامه‌های دولت سیزدهم اظهار داشت: گذار از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته کارشناسی به فرآیندهای جلب مشارکت حداکثری بویژه در حوزه نخبگانی، تغییر رویکرد مداخله‌ای به رویکرد حمایتی، هدایتی، نظارتی در بازارهای سرمایه، ممانعت از تغییر پی‌درپی‌ مقررات در جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت، افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در فضای کسب و کارها، تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری‌های نرم و نوین، تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی و با تکنولوژی بازارمحور را از دیگر برنامه‌های دولت است.

رئیسی در مورد دیگر محورهای دولت در زمینه عدالت و پیشرفت تصریح کرد: تغییر رویکرد از اداره کشور براساس درآمدهای نفتی و روش‌های تورم‌زا در تأمین منابع مالی دولت و افزایش بهره‌وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار، تغییر رویکرد از بودجه‌ریزی سنتی و مبتنی برچانه‌زنی به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، عملیاتی و هوشمند، توجه بیش از پیش به فرصت‌های اقتصادی روستا و تقویت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی، افزایش ساز و کارهای حمایتی و هدایتی جهت تقویت بنیه اقتصادی بخش‌های میانی و گروه‌های محروم به صورت پایدارو صیانت از محیط زیست و کمک به نهادهای مردمی از دیگر برنامه ها خواهد بود.

برنامه فوری برای حل مشکلات کشور

 رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط و وضعیت کشور و مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است، اظهارداشت: با محوریت مشکلات پیش روی دولت، یک برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت تعریف کرده ایم و یک برنامه میان مدت و بلندمدت داریم که انشاءالله به زودی در اختیار نمایندگان و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و دغدغه همه نمایندگان، نخبگان و دلسوزان کشور، در این برنامه تقدیم خواهد شد.

وی گفت: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان است و اولویت بعدی مساله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان، و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران، شرطی کردن اقتصاد و مشکلاتی بوده که کشور با آن مواجه بوده است، گفت: امروز با مشکلاتی از جمله تورم بالای ۴۴ درصد اعلامی مرکز آمار، یا بیش از ۵۵ درصدی بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید مردم و خانوارها، سختی معیشت مردم ، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت مواجه هستیم.

رییسی با بیان اینکه حل مسائل و مشکلات موجود به حول و قوه الهی امکان پذیر است، اظهارداشت: حل مشکلات اولا نیاز به برنامه دارد و ثانیا نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول آفرین باشد و شرط سوم پیگیری و نظارت علی‌الدوام برای اجرای برنامه‌ها و تحقق تحول در کشور است. اگر این سه شرط باشد حتما بر این مشکلات فائق خواهیم آمد. دولت با کمک مجلس می‌تواند بر همه مشکلات فائق بیاید.

وی با اشاره به شاخص‌هایی که در انتخاب وزرای پیشنهادی مورد توجه بوده است ، گفت: تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت، داشتن تعهد کاری، داشتن روحیه انقلابی، روحیه فسادستیزی و مردمی بودن از شاخص‌های مورد تاکید بوده است. در کابینه تلاش شده که ترکیبی از جوان و جوان‌گرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار بگیرد که مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش حوزه ماموریت و تجربه کار، بتواند کارها را به پیش ببرد و از این نتیجه، کارآمدی بسازد.

روند انتخاب وزرا از زبان رئیس جمهور

رئیس جمهور افزود: برای انتخاب همکاران، ابتدا در سایت یک فراخوان دادیم که بسیاری از مردم به ویژه نخبگان در آن شرکت کردند و افراد بسیاری معرفی شدند. احزاب، گروهها و دلسوزان، افراد مختلف و چهره‌های بسیاری را معرفی کردند و مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت بسیار مفید و موثر بود.

وی با اشاره به برنامه‌های کلان دولت سیزدهم تصریح کرد: می‌دانیم فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیار است. کاهش نقش های تصدی گرایانه و افزایش نقش میدان ساز دولت برای بسیج ظرفیت مردمی به خصوص جوانان از حوزه‌های مورد تاکید در برنامه دولت است.

رئیس جمهور با تاکید بر عدالت و پیشرفت گفت: تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که تضمین کننده تحقق دو محور اصلی عدالت و پیشرفت در کشور باشد. عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت است. توجه به تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت، جوانگرایی، تعهد کاری، روحیه انقلابی، فسادستیزی و مردمی بودن از شاخص های مورد تاکید در انتخاب وزیران پیشنهادی بود.

رئیسی اظهار داشت: این دولت تلاش دارد تا با ترکیبی از جوان و جوانگرایی و تجربه در کنار یکدیگر همراه با تخصص، تعهد، دانش حوزه  ماموریت و تجربه کار، کارها را به پیش ببرد.

وی در مورد مشکلات کشور بیان داشت: ما یک برنامه فوری با محوریت مشکلات کشور تدوین کرده‌ایم و یک برنامه میان مدت نیز تدوین خواهد شد. اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقا وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در واکسیناسیون عمومی و ارتقا سطح درمان را در دولت دنبال می‌کنیم. اولویت بعدی تقویت معیشت مردم و تقویت فضای کسب و کار است.

رئیس جمهور بیان داشت: در کابینه تلاش شده ترکیبی از تجربه و جوان‌گرایی باشد. روش انتخابات همکاران به این شکل بوده که یک فراخوانی در سایت کردیم و مردم و نخبگان افراد بسیاری را معرفی کردند و این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت موثر بود.

وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی غیر از دو وزیری که در این اواخر معرفی شدند بقیه ده‌ها بار نامشان در سایت آمده بود و بعد اسامی به ۹ کارگروه ارسال شد. بعد هم این افراد مصاحبه شدند و سپس خودم با عزیزان دیدار داشتم و از مراجعی مانند قوه قضائیه نیز استعلام شدند.

رئیسی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما سراغ بسیاری از افراد که نامشان در ذهن شما است رفتیم. برخی از دوستان ترجیحشان در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی.

کسی نیستم که بخواهم با فشار و تحمیل فردی را انتخاب کنم

وی تاکید کرد: مطلقاً رابطه سببی، نسبی، خانوادگی فشار از فرد، جریان و حزبی مطلقا در پیشنهاد و انتخاب وزرا نقش نداشته است. مرا می‌شناسید کسی نیستم که بخواهم با فشار و تحمیل فردی را انتخاب کنم و این در روحیه من نیست. البته پیشنهاد افراد مختلف و دلسوزان را بررسی کردیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در ارتباط با کار شاید ترکیب را طوری ببینید که هر کدام از یک بخش و جایی هستند که باید بگویم این ترکیب، یک تشکل یا حزب سیاسی نبود که هر کسی در این تشکل بوده، همه را در این کابینه بگذاریم. سعی کردیم افراد شایسته را از بخش‌های مختلف پیگیری و آنان را معرفی کنیم برای همین این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است.

رئیسی تصریح کرد: در بررسی وضعیت و صلاحیت وزرا تلاش شده به این محورهایی که همواره مورد تاکید رهبری است و همه ما بنده به عنوان طلبه و شما تلاش کنیم افرادی که می خواهیم به کار گماریم حتما کارآمدی مورد توجه باشه ارزشی بودن مساله محوری باشد توجه به مردم و مردم گرایی مورد تاکید باشد جوان و نیروی جوان مورد تاکید باشد و ما تلاشمان این است که این شاخص ها قابل توجه باشد.

در ادامه رئیس جمهور به دفاع از وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌‌ها پرداخت.

وی در مورد وزیر آموزش و پرورش گفت: مساله فرهنگ، آینده سازان ومعلمان مساله محوری ما است و طرح رتبه‌بندی مورد تاکید ما است. توجه به مساله شورای عالی آموزش و پرورش مهم است، بررسی کنید روسای جمهور قبلی چقدر در این جلسات حضور داشته‌اند، من خودم در این جلسات حداقل در مسائل مهم حضور خواهم داشت.

رئیس جمهور بیان داشت: حتما فرهنگیان بدانند در برنامه دولت توجه ویژه به فرهنگیان به ویژه طرح رتبه بندی مورد توجه است که با همکاری مجلس دنبال می‌کنیم. علاوه بر این مساله توجه به سند تحول آموزش و پرورش مورد تاکید ماست.

باغ‌گلی وزیری جوان و تحول‌گراست

رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: زمانی که در آستان قدس بودم در دانشگاه فردوسی گفتم برخی از از اساتید برجسته را معرفی کنند که این کار را کردند و ما چند اساتید برجسته را جذب کردیم در بخش تربیت بدنی و مسائل روانشناسی چهره‌های خوبی جذب شدند. در زمینه آموزش و پرورش باغ‌گلی مشغول کار شد با نگاه تحولی یک جوان تحولی وارد کار شد یک جوان تحولگرا وارد شد همان موقع یک عده مقابلش ایستادند نامه و شب‌نامه پخش کردند.

رئیس جمهور بیان داشت: ما یک گروه تخصصی فرستادیم ببینیم که کارهای ایشان اشکالی دارد دیدیم نه، ایشان کار خود را ادامه داد بعد از این که آمدیم تولیت جدید دوباره شروع کردند شب‌نامه پخش کردند تولیت جدید گروه از تهران آوردند و کار ایشان را بررسی کردند که ایشان تا امروز کار خود را ادامه می‌دهند در آموزش و پرورش هم مساله تخصص را در نظر گرفتیم ایشان دکترای تعلیم و تربیت است برخلاف آنچه در برخی سایت‌ها پخش کردند معلمی مدرسه مهد کودک در حوزه دبستان و دبیرستان تا دانشگاه همه مراحل را بوده است.

وی در دفاع از باغ‌گلی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برخی می‌گویند وزیر باید تجربه داشته باشد اداره کردن چندین مجموعه آموزشی هفت هزار دانش آموز قریب هزار معلم و همکاری با بخش های مختلف آموزش و پرورش ما اسم این را تجربه می گذاریم، ایشان این جهت را دارند هم دانش و هم تجربه دارند ما بررسی کردیم همه گزینه‌ها از تیم کارگروه ما عبور کردند تک تک این ها بررسی نسبت به آنان صورت گرفت و به آنان نمره دادند.ایشان تجربه مدیریت بیش از هفت هزار دانش‌آموز و هزار معلم را دارند. در هر حال تصمیم با مجلس شورای اسلامی است.

رئیسی تاکید کرد: در همه ادوار مساله آموزش و پرورش مطرح شده ولی باید حل اساسی شود مساله مهمی که در رابطه با موضوع فرهنگیان است رابطه خانه و مدرسه است که باید به صورت کامل و سیستمی دنبال شود.

زارع‌پور تجربه موفقی دارد

رئیس جمهور در مورد تجربه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: آقای زارع پور تجربه دهه هشتاد را دارند و هم در مدتی که در دستگاه قضایی کار کردند، تجربه موفقی داشتند. برنامه ما در وزارت ارتباطات هوشمندسازی، شفاف سازی، فعال کردن اقتصاد فضای مجازی است. با شناختی که از عیسی زارع پور داریم ایشان می‌توانند با تخصص و تجربه ای که دارند به نتیجه برسانند.

خطیب دانش و تجربه امنیتی دارد

وی در مورد آقای خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: ایشان دانش امنیتی دارند و تجربه سال‌ها حضور در وزارت اطلاعات را دارند. بدنه بسیار انقلاب و حزب اللهی در وزارت اطلاعات داریم و باید نسبت به جریان مدیریتی در وزارت اطلاعات هم نگاه تحولی داشته باشند و پیشگیری از فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از مردم را دنبال کنند.

رئیس در مورد وزیر پیشنهادی امور اقتصاد ودارایی اظهار داشت: در این وزارتخانه موضوع دانش و تخصص و داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تاکید بوده است. بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه بودن در یک مجموعه است البته منحصر به این نیست.

ما یک چهره جوان می‌خواهیم که نظام مالیاتی را عادلانه کند

وی ادامه داد: شناخت یک مجموعه برای فردی که می خواهد احراز یک مسئولیت کند، مهم است.ما یک چهره جوان می‌خواهیم که نظام مالیاتی را عادلانه کند و نظام تامین مالی دولت را فعال و اصلاح کند. در فضای کسب و کار مردم ایجاد اصلاح و تحول کند. بهره وری را ارتقاء دهد و مدیریت دارایی‌ها و شرکت های دولتی را بتواند کاملا سامان دهد. شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. وضع خزانه داری کل را سامان دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما چهره جوان فساد ستیزی را می خواهیم مثل موضوع گمرک،‌ مالیات و بخش های مختلفی که در حوزه اقتصاد و دارایی است را بتواند اصلاح کند. ما این مصمم بودن را در چهره خاندوزی و سوابق او می بینیم و این بخش هم با همکاری تیم اقتصادی که شما نگران آن هستید. به همه هم گفتیم برای این که بگو مگو نباشد معاون اول مسئول هماهنگی است.

وی تصریح کرد: چه تیم اقتصادی به معنی خاص بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه و چه به معنی عام یعنی تمام وزارتخانه های اقتصادی که در این رابطه می توانند نقش داشته باشد. نگاه به تیم اقتصادی برای هماهنگی آن کاملا مورد توجه بوده است.

امیرعبدالهیان علم و دانش دارد

رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان داشت: آقای امیرعبدالهیان علم و دانش دارد و تمام مراحل وزارت خارجه را از ابتدا دنبال کرده است. ایشان در حوزه خارجی هم علم و دانش دارد و هم دارای تجربه است. تمام مراحل وزارت خارجه را هم گذرانده است. فردی خوشنام در رابطه با وزارت خارجه است.

رئیس جمهور ادامه داد: مساله سیاست خارجی متوازن، توسعه روابط همسایگی، اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه با همسایگان و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت خارجه است. او را به عنوان کسی که بتواند سکاندار این بخش باشد پیشنهاد کردیم.

وی در مورد وزارت بهداشت گفت: عزیزان زیادی در این موضوع بررسی شد، مثلا آقای قاضی زاده که اولویت ایشان بهداشت و درمان نبوده است. اما آقای عین‌اللهی چهره شناخته شده‌ای بودند.

عین اللهی را به عنوان یک چهره انقلابی در حوزه بهداشت می شناسند

رئیسی تصریح کرد: با هر چهره انقلابی در وزارت بهداشت و درمان بگویید آقای عین اللهی همه او را به عنوان یک چهره انقلابی در این حوزه می شناسند. او استاد تمام دانشگاه است و فردی است که در میدان است. ما دیگر چهره هایی در این حوزه داشتیم که او را معرفی نکردیم آقای ایمانیه است که چهره ای شاخص در بهداشت و درمان در شیراز است شخصیتی است که هم علم و هم عمل دارند که مسایلی بود که نشد در خدمت او باشیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم که کرونا هرچه زودتر ریشه کن شود اما اگر ادامه دار بود نیازمند به یک مدیریت قوی و کارآمد است که بتواند کار را دنبال کند و او در این رابطه نگاه به مردم و ضعفا همواره در کارنامه اش بوده است.

عبدالملکی جوان، پاکدست و فسادستیز است

رئیس جمهور تصریح کرد: در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ آقای عبدالملکی جوان، پاکدست ، فسادستیز دارای تجربه موفق در جایی که بوده است و امین رهبری در تعاون هستند. ایشان دکترای اقتصاد دارد و از فرهیختگان دانشگاه و اساتید دانشگاه در اقتصاد است. علاوه بر این ایشان معاونت بخش اشتغال کمیته امداد را برعهده داشتند علاوه بر اینکه عضو هیات امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند یعنی امین آقا هم در این وزارتخانه و یکی از هیات امنا هستند.

رئیسی بیان داشت: من از بازرسانی که رفتند و حوزه ایشان را بازرسی کرده‌اند سوال کردم گفته‌اند از حوزه‌های موفق معاونت کمیته امداد امام، معاونت اشتغال است. در این مدت ایشان مبلغی که در اختیارشان بوده سعی کرده‌اند به نحو کامل نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند.

وی در مورد وزارت جهاد کشاورزی گفت: دانش، تخصص و شناخت به مساله کشاورزی مهم بود. آقای ساداتی نژاد نسبت به این حوزه تسلط دارد. ما باید بخش جهاد را در وزارت جهاد کشاورزی فعال کنیم. در برخی وزارت‌خانه ها یک بخشش فعال است و باید بخش‌های دیگر را فعال کنیم.

رحیمی از تجربه و دانش قضایی برخوردار است

رئیسی در مورد وزارت دادگستری گفت: آقای رحیمی هم آشنا به مسائل قضایی و هم آشنایی به مسائل مجلس است و به دلیل حضور در دیوان محاسبات به مسائل دولت هم آشنا است. یعنی کسی که می‌خواهد در وزارت دادگستری باشد که دولت، مجلس، دستگاه قضایی را خوب بشناسد و هم این ارتباطات به خوبی برقرار کند ما آقای رحیمی را هم از تجربه و هم از دانش کافی برخوردار می‌دانیم.

وی در مورد امیر آشتیانی بیان داشت: امیر آشتیانی که هم نیروهای مسلح به عنوان وزیر دفاع از معرفی ایشان خوشحال شدند. ایشان نیروی مجرب با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح و موضوع وزارت دفاع و چهره خوشنام در مجموعه نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی و سپاه است.

رستم قاسمی دارای برنامه است

رئیس جمهور در مورد وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: من وقتی به مجلس آمدم در مورد نام‌هایی که برای وزارت‌خانه مطرح بود مسائلی را نمایندگان به من گفتند اما آقای رستم قاسمی دارای برنامه است. آقای قاسمی در قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران دولت در حوزه راه و شهرسازی کارهای بسیاری انجام داده است. البته افراد دیگری هم برای این وزارتخانه مطرح بودند اما عده زیادی نسبت به افرادی اظهارنظرهایی داشتند که خواستم نظرات نمایندگان را داشته باشم چون قرار است با مجلس کار کنیم.

رئیسی در ادامه در مورد اهمیت وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: موفقیت دولت در گروه همکاری و حمایت مجلس و همچنین همفکری با مجلس است. موضوع مهم ما در این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال است که آقای قاسمی در این زمینه برنامه دارد و برای ما مهم است که کسی بتواند روی کار بیاید که این وعده دولت را عملی کند و با تجربه‌های کاری خود گام‌هایی در این زمینه بردارد که به‌صورت انضباط و با ترکیبی از حرکت انقلابی، تحولی در وزارتخانه ایجاد کند.

وی در مورد وزارت صمت بیان داشت: بخشی از مسائل در این وزارتخانه انجام شده و بخشی به صورت کلان همچنان باقی است. این وزارتخانه در ارتباط با اهداف مهم اقتصادی دولت نقش بسیار مهمی دارد و نیازمند سلامت، شجاعت، جامع‌نگری، تخصص و داشتن روحیه انقلابی و جهادی است. آقای فاطمی امین را از آستان قدس رضوی می‌شناسم. ایشان وقتی من از آستان می‌خواستم بیرون بیایم شرکت‌‌های آستان را در ویترین گذاشتند.

زلفی‌گل در مجموعه آموزش عالی در جهان صاحب نام است

رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی علوم گفت: ایشان ۷ سال رئیس یک دانشگاه بزرگی بوده است و روحیه بسیجی دارد. علاوه بر دوران معلمی، وی الان هم استاد است و مسئول مجمع بسیج است و روحیه انقلابی و تحولی دارد. زلفی‌گل در مجموعه آموزش عالی در جهان هم چهره علمی صاحب نام است و در حوزه مدیریت هم مدیریتی موفقی در همدان داشته است و امیدوارم بتواند منشاء آثار برای وزارت علوم باشد.

وی در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز موضوع اقتصاد را موضوع فوری کشور مطرح می‌کنیم. البته اولویت موضوعی با فرهنگ است به نظر ما در دولت سیزدهم فرهنگ یک موضوع پیشران است که باید به آن توجه کرد. فرهنگ یک موضوع پیشران است. از مجموع بررسی‌ها کسی که دارای دانش و تجربه است آقای اسماعیلی معرفی شد. من با آقای صفارهرندی هم صحبت کردم و ایشان گفتند من آقای اسماعیلی را بهتر می‌دانم.

رئیسی ادامه داد: اهالی فرهنگ و هنر بدانند که ما به شما آزادی ندادیم، خدا داده است و ما تضمین کننده آزادی‌ها هستیم. دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است تا بتواند این آزادی را فراهم کند و ظرفیت‌های اهالی فرهنگ و هنر شکوفا شود که این کار بر عهده این وزارتخانه است و انشاالله انجام خواهد شد.

وحیدی یک چهره راهبردی است

وی در مورد آقای وحیدی برای وزارت کشور تصریح کرد: آقای وحیدی یک چهره راهبردی است. وزارت کشور نخ تسبیح بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور است.

وی در مورد وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه با چهره آقای ضرغامی آشنا هستید. معرفی فرهنگ ایرانی و اقتصاد گردشگری مهم است. بنظرم یک کار تحولی باید انجام شود. با توانمندی ایشان این‌کار دنبال شود.

رئیس جمهور در مورد وزیر نفت گفت: در درون وزات نفت بررسی شد و چهره‌های خوشنام که در علم و دانش مسئولیت‌هایی داشتند آقای اوجی در تمامی ادوار یک چهره موفقی بوده است. در فروش نفت ما امکان و زمینه به لطف خداوند وجود دارد و نگرانی در این زمنیه نداشته باشید.

وی در مورد وزیر پیشنهادی نیرو بیان داشت: ما در این وزارت‌خانه دارای مشکلاتی هستیم و اگر برنامه ششم انجام می‌شد این مشکلات نبود. مدیریت آب در کشور بسیار مهم است و کمبود آب با کمک مردم می‌‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

سجادی روی سکو رفته و دانش و علم دارد

رئیسی در مورد وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: من جلساتی را با نامداران ورزشی داشتیم که از من خواستند یک وزیر ورزشی بگذارم. آقای سجادی روی سکو رفته و دانش و علم در این زمینه را هم دارد. بخش جوانان این وزارت‌خانه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: تا زمانی که روحیه انقلابی، فساد ستیزی و مردم داری در میان وزرا باشد در خدمتشان خواهیم بود. این شرایط را رهبری به من در مراسم تنفیذ تاکید کردند. من این مجموعه را سالم و کارآمد می‌دانم. دوشرط وزیر شدن دارد؛ یک پیشنهاد رئیس جمهو و بعد اعتماد مجلس.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است. بررسی اینکه دولت یا مجلس در رونق تولید و رفع بیکاری موفق بوده‌اند یا نه بگویم مردم همه ما را با هم می‌بینند. ما کمیسیون‌های مجلس را بهترین مشاور می‌دانیم و نشان دهیم در عمل از اصحاب ما می‌تـ‌وانیم باشیم و گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22390
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

03اردیبهشت
بهای «منفعت»، بهای «حقیقت»
دوستانه با آقای قالیباف:

بهای «منفعت»، بهای «حقیقت»

25فروردین
بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی
گزارشی درباره یک طرح سرگردان ملی:

بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی

23فروردین
فراز و فرود طرح «فضای مجازی» مجلس
درباره ضرورت قانونمند شدن فضای مجازی:

فراز و فرود طرح «فضای مجازی» مجلس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.