• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب؛

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه منصوب گردید + سوابق

  • کد خبر : 16675
  • 10 تیر 1400 - 11:24
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه منصوب گردید + سوابق
رهبر معظم انقلاب: جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب میکنم.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوریهای نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیتها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته

اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب میکنم.

انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد.

و ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه.

و ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی.

و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری.

و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف.

و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.

توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت میکنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته.

و السلام علیکم و رحمهالله

سیّدعلی خامنه‌ای  

      ۱۰ تیر ۱۴۰۰

در ادامه زندگینامه اجمالی و برخی از سوابق وی را مرور خواهیم کرد.

اژه‌ای سال ۱۳۳۵ ( ۶۵ سال) در «اژیه» شهری از توابع بخش جلگه شهرستان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از پایان سطح عالی در مدرسه حقانی، چند سال در درس خارج در حوزهٔ علمیه قم شرکت کرد. محسنی اژه‌ای علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی نیز است.

او یکی از روحانیون سیاستمدار و قاضی ایرانی است که در اصل نامش محسنی اژیه است، اما به محسنی اژه‌ای معروف است. دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل کشور از جمله سمت‌های مهم او به شمار می‌رود. آخرین سمت وی، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه بود و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌باشد.

تحریم توسط اروپا و امریکا

محسنی اژه‌ای طی تصمیمات خصمانه کشورهای غربی در سال‌های اخیر در فروردین ۱۳۹۰ به همراه ۳۱ مقام دیگر ایرانی  به دلیل  ادعای واهی نقش داشتن در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی، توسط اتحادیه اروپا تحریم شد و از ورود به کشورهای این اتحادیه منع گردید.  در هفتم مهر۱۳۸۹ نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا او را به دلیل نقض جدی حقوق بشر تحریم کرد.

مسئولیت‌ها

  • مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴
  • نمایندهٔ قوهٔ قضاییه در وزارت اطلاعات از نیمهٔ دوم سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷
  • دادستان ویژه روحانیت تهران از سال ۱۳۷۴ لغایت ۱۳۷۶
  • دادستان کل ویژه روحانیت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴
  • مسئول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱
  • وزیر اطلاعات از ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ تا برکناری در ۳ مرداد ۱۳۸۸
  • دادستان کل کشور از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳
  • معاون اول قوه قضائیه از سال ۱۳۹۳
  • سخنگوی قوه قضائیه
  • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو دوره هفتم و هشتم

وزارت اطلاعات و چالش با دولت احمدی‌نژاد

اژه‌ای در سال ۱۳۸۴ اولین وزیر اطلاعات محمود احمدی‌نژاد شد و برای تصدی این وزارت از مجلس رأی اعتماد گرفت؛ اما وی در اوج حاشیه‌سازی‌های احمدی‌نژاد در موضوع مشایی، در ۳ مردادماه ۱۳۸۸ توسط رئیس جمهور وقت برکنار شد. این اتفاق تنها چند روز پس از درگیری لفظی وی و چند وزیر دیگر با رییس جمهور در جلسه هیئت دولت و خروج اعتراض آن‌ها از جلسه دولت بر سر تعلل احمدی‌نژاد از پذیرش برکناری اسفندیار رحیم مشایی بود.

همچنین گفته می‌شود علاوه بر این، مخالفت اژه‌ای با پخش اعترافات بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در تلویزیون، احمدی‌نژاد را در تصمیم علیه اژه‌ای موثر بوده است.

برخی از وقایع دوران مسئولیت

وی در سال ۱۳۷۷ قاضی دادگاه محاکمه غلامحسین کرباسچی بود. مباحثات میان او و کرباسچی در جلسات علنی دادگاه که از صداوسیما پخش می‌گردید، بازخورد زیادی داشت.

اژه‌ای، بازجویی از سیدمهدی هاشمی، برادر داماد منتظری که منجر به اعتراف وی در تلویزیون شد را در سن ۳۰ سالگی بر عهده داشت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=16675

مطالب مرتبط

31خرداد
عقد شیرین در مقابل دوربین!
صبح دیروز اتفاق افتاد؛

عقد شیرین در مقابل دوربین!

29شهریور
اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.