• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
رییس اندیشکده یقین تشریح کرد؛

مجاهدت آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه استقلال فرهنگی کشور +صوت

  • کد خبر : 1514
  • 14 بهمن 1399 - 15:24
مجاهدت آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه استقلال فرهنگی کشور +صوت
عباسی با بیان اینکه امام خمینی استقلال فرهنگی را مهمتر از استقلال اقتصادی و سیاسی می‌دانست،گفت:پس از انجام نشدن اصلاحات فرهنگی آیت الله مصباح وارد میدان برای ایجاد استقلال فرهنگی در کشور شد.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه دکتر حسن عباسی رییس اندیشکده یقین امشب در سخنرانی مجازی با موضوع «چرا کاخ سفید با مصباح یزدی دشمنی داشت» با بیان اینکه چهره علمی آیت الله مصباح یزدی برای جامعه به ویژه نسل جوان تبیین نشده است، گفت: استراتژیست‌های آمریکایی بارها به صراحت اعلام کرده‌اند مشکل ما در جمهوری اسلامی با آیت الله مصباح یزدی است.

عباسی با اشاره به رصد دقیق سفارت آمریکا پیرامون رخدادهای کشور در ابتدای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: آمریکا در تلاش بود تا از این طریق برآیند دقیقی از انقلاب اسلامی و ایجاد انحراف در انقلاب باشد، از اواسط پاییز 1357 تا بعد از عید 1358 نزدیک به 4 ماه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بود و عملا نخستین سال تحصیلی انقلاب اسلامی از مهر 1358 آغاز شد.

وی ادامه داد: امام خمینی در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها وقتی که هفت ماه از انقلاب می‌گذشت دورنمایی از چشم انداز ضرورت تحول در آموزش و در دانشگاه و مدارس ترسیم کردند، ایشان استقلال فرهنگی را از استقلال سیاسی و اقتصادی مهمتر می‌دانستند و بر این موضوع تأکید ویژه‌ای داشتند.

امام خمینی نبود استقلال فرهنگی را عامل نابودی استقلال اقتصادی و سیاسی می‌دانست

رییس اندیشکده یقین با بیان اینکه امام خمینی معتقد بودند وابستگی پس از مدتی استقلال سیاسی و اقتصادی را هم منتفی خواهد کرد، گفت: در نخستین سال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها امام خمینی ک دورنمای نسبی از ضرورت تحول در آموزش و پرورش و مدارس و دانشگاه و عرصه فرهنگ بیان کردند.

عباسی خاطرنشان کرد: امام خمینی می‌فرمایند دانشگاه مبدأ همه تحولات است، جمله معروفی از ایشان وجود دارد که تا دانشگاه اصلاح نشود دیگر بخش ها نیز اصلاح نخواهد شد، امام در نخستین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها یک خطوط تحول ترسیم کردند که در اسناد لانه جاسوسی این سخنرانی ایشان تجزیه و تحلیل ویژه شده است و به کاخ سفید گزارش شده است.

این کارشناس حوزه استراتژیک نگرانی آمریکا و سفارت آمریکا در هفت ماه بعد از انقلاب اسلامی در سخنرانی امام خمینی را مسأله تغییر و تحول در مدارس و دانشگاه ها دانست و تصریح کرد: نگرانی آمریکا تحول ماهوی در عرصه آموزش و پرورش و دانشگاه بود، آمریکا به دنبال این بود که ایران به دنبال رفع وابستگی فرهنگی خود نرود و مبادا حالا که به استقلال سیاسی رسیده است به استقلال فرهنگی هم دست پیدا کند.

افرادی نظیر زیباکلام و سروش درک درستی از اصلاح دانشگاه نداشتند

رییس اندیشکده یقین به حضور افرادی نظیر صادق زیباکلام و عبدالکریم سروش در ستاد انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: در آن زمان وزارت علوم در اختیار نجفی شهردار سابق تهران بود و اینها در ستاد انقلاب فرهنگی وظیفه داشتند اساتیدی که مبتلا به تفکرات غلط یا وابسته به ساواک یا لژهای فراماسونری بودند پاکسازی کنند، در این خصوص بین زیباکلام و سروش دعوا است و هیچکدام این موضوع را نمی‌پذیرند که مسؤول این مسأله بوده اند.

عباسی خاطرنشان کرد: این افراد اساتید ابتدای انقلاب را حتی به خاطر ظاهر او یعنی کراوات داشتن یا تیغ زدن صورت از دانشگاه اخراج می‌کردند و این درحالی بود که سال 60 حجاب در ایران قانونی شد، اما این افراد سال 59 در حالی که هنوز این مسائل وجود نداشت اساتید را بخاطر ظاهر آنها از دانشگاه اخراج می‌کردند و به تفکرات و وابستگی‌های فکری و فرهنگی اشخاص توجهی نداشتند.

وی با اشاره به وظیفه ستاد انقلاب فرهنگی در پاکسازی متون دانشگاهی، اظهار کرد: شهید مطهری می‌فرماید حتی اگر قرار است مارکسیست در دانشگاه تدریس شود باید از اشخاصی که واقعا مارکسیست هستند برای تدریس آن در دانشگاه استفاده کنیم و متقابلا در مقابل آن اسلام ناب و واقعی هم در دانشگاه معرفی و تدریس شود تا یک فضای یک طرفه پدید نیاید.

نفوذ آمریکا در ستاد انقلاب فرهنگی

رییس اندیشکده یقین فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی در تصحیح متون دانشگاهی را همراه با عجله در شرایط آن زمان کشور توصیف کرد و گفت: افرادی نظیر سروش و زیباکلام با حذف اساتید از دانشگاه و حذف دروس به صورت عجله‌ای در آن شرایط مدعی شدند انقلاب فرهنگی انجام شده است.

وی ادامه داد: استقلال فرهنگی برای آمریکا خطرناک بود و چه بسا از همین زاویه آمریکا نفوذ کرد و این نفوذ در ستاد انقلاب فرهنگی صورت گرفت، شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی بعدها گنجانده شد اما این شورا نتوانست نقشی که داشت را ایفا کند تا جایی که رهبر معظم انقلاب درخصوص مسائل فرهنگی فرمان آتش به اختیار صادر کردند و این درحالی بود که در سال 81 ایشان شورای عالی انقلاب فرهنگی را قرارگاه فرهنگی کشور می دانستند.

عباسی به سند 2030 و موضع صریح و قاطع رهبر معظم انقلاب علیه این سند اشاره کرد و گفت: رییس جمهور روحانی قویا از این سند دفاع کرد، همیشه این تقابل که امروز بین رهبری و رییس جمهور شاهد هستیم از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته است و حتی زمانی که رهبر انقلاب تهاجم فرهنگی را مطرح کردند لیبرال ها این موضوع را هجو کرده و زیر سؤال بردند.

رییس اندیشکده یقین در ادامه افزود: افرادی نظیر شهید مطهری، شهید باهنر، شهید مفتح و شهید بهشتی در ابتدای انقلاب ترور شدند و اینها افرادی بودند که برای تحول فرهنگی می‌شد به روی آنها حساب کرد و رهبر معظم انقلاب را هم ترور کردند که ناکام ماندند، یک نفر دیگر در حوزه علمیه به این تحول فرهنگی باور داشت که آن هم حضرت آیت الله مصباح یزدی بود.

آغاز فعالیت آیت الله مصباح با پاسخگویی به شبهات در جزوه‌هایی کوچک

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه راه حق با چاپ جزواتی کوچک به شبهات آن زمان پاسخ داده و بین جوانان توزیع می‌شد، تصریح کرد: حرکتی در دوران دفاع مقدس انجام شد از سوی آیت الله مصباح یزدی که نمی‌شود با تعطیلی و اخراج افراد و حذف دروس دانشگاه را اصلاح کرد، بلکه باید بین حوزه و دانشگاه وحدت ایجاد کرد و معرفت توحیدی صورت بگیرد.

عباسی با اشاره به مخالفت دولت میرحسین موسوی با طرح تحول حوزه و دانشگاه طراحی شده از سوی آیت الله مصباح، اظهار کرد: آیت الله مصباح هم مانند شهید مطهری معتقد بود باید کتابهای غربی در دانشگاه باشد و در کنار آن دروس و معارف اسلام ارائه شود، اما میرحسین موسوی با تمام قدرت مانع این موضوع در کشور شد.

رییس اندیشکده یقین خاطرنشان کرد: از اوایل دهه هفتاد طرح ولایت از سوی آیت الله مصباح یزدی با هدف تحول معرفتی برای دانشجویان ایجاد شد و در دوره طولانی 25 ساله این طرح ادامه داشته است، ضرورت تحول در دانشگاه که از دید امام خمینی استقلال فرهنگی بود هیچوقت مورد توجه دولت‌ها واقع نشد.

وی استقلال فرهنگی را دارای ریشه در استقلال معرفتی دانست و عنوان کرد: زمانی می‌توانیم به استقلال معرفتی برسیم که نظام معرفتی ما توحیدی باشد، دغدغه آیت الله مصباح یزدی دو مواجهه داشت، یکی مواضع تند دانشگاه‌ها که نفی استقلال انسان مسلمان و ایرانی را می‌کرد و محورها و باورهای حوزه علمیه هم در بعضی بخش ها استقلال معرفتی دینی صرف وجود نداشت.

نگاه ارسطویی مانع استقلال معرفتی است

کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: نگاه ارسطویی موجب شده بود که استقلال معرفتی در حوزه علمیه نیز به خوبی شکل نگیرد، آیت الله مصباح یزدی از دو طرف تحت فشار بود و بیرون از مجموعه هایی نظیر مجلس، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر شهید مطهری نیست آیت الله مصباح است اوج مظلومیت ایشان را می‌رساند.

رییس اندیشکده یقین با بیان اینکه معرفت شناسی و انحراف در معرفت شناسی مبنای آیت الله مصباح یزدی در فعالیت‌های ایشان بود، اظهار کرد: اصلاحاتی که آیت الله مصباح در معرفت شناسی فلسفه ایجاد کرد بی سابقه بود و ایشان در حوزه و دانشگاه و علوم اسلامی و غربی به دنبال مطرح کردن استقلال انسان ایرانی مسلمان بود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب آیت الله مصباح یزدی را سالک معرفت توحیدی توصیف می‌کنند، گفت: زمانی که مسأله اصلاحات توسط خاتمی رییس دولت اصلاحات مطرح شد برخی افراد اصلاحات را تبدیل به براندازی و مبارزه با جمهور اسلامی کردند و اگرچه خاتمی هم چنین دیدگاه‌هایی داشت اما تا این حد پیش نمی‌رفت.

موضع گیری آیت الله مصباح و آیت الله مهدوی کنی علیه شعار اعتدال دولت

عباسی با اشاره به اینکه دولت روحانی اعتدال که شعار خود بود را حد وسط ارسطویی یعنی نه افراط و نه تفریط عنوان کرد و گفت: پس از اینکه این موضوع توسط ربیعی وزیر دولت روحانی در رسانه‌ها اعلام شد، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مهدوی کنی موضع گیری کردند و گفتند از حد وسط ارسطویی اعتدال به دست نخواهد آمد.

وی ادامه داد: این موضع گیری این دو عالم در حالی بود که در طول تاریخ همه حد وسط ارسطویی را پذیرفته بودند، مبنای این دیدگاه این بود که اگر کسی بین حق و باطل قرار بگیرد منافق است معتدل نیست، حق افراط نیست که بگوییم باطل تفریط است، کسی که بین حق و باطل باشد در حقیقت منافق است و نام این رویه را نمی‌تواند اعتدال گذاشت.

رییس اندیشکده یقین خاطرنشان کرد: قرآن کریم به درستی این موضوع را در قالب ذکر مصادیق متعددی بیان کرده است، در دوگانه‌های عرصه خیر و شر و حق و باطل یکی مورد نظر خداوند است و آن چیزی جز حق نیست، وقتی این موضوع تبیین شود و حق اقامه شود ما به معرفت توحیدی خواهیم رسید، نظام معرفت توحیدی حد وسط ندارد.

عباسی دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در خصوص رد اعتدال در منطق ارسطویی را یک انقلاب معرفتی دانست و تصریح کرد: معرفت باید توحیدی باشد، رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم ایلام در سال 93 به صراحت فرمودند اصل معرفت توحیدی مقام امام علی(ع) است، امام کسی است که حق را اقامه می‌کند و باطل را از بین می‌برد، کسی که حق را اقامه کند موحد است و رهبر معظم انقلاب با این فرمایش خود بر دیدگاه آیت الله مصباح یزدی صحه گذاشتند.

ممانعت روحانی از اجرای سند تحول فرهنگی

وی با اشاره به ممانعت رییس جمهور از اجرایی شدن سند تحول علوم انسانی پس از نامه 160 استاد دانشگاه لیبرال به وی در خصوص ضرورت مقابله با این سند تحول، اظهار کرد: رییس جمهور معتقد است علوم انسانی اسلامی و یهودی و مسیحی ندارد و به وضوح در سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کرده است.

رییس اندیشکده یقین ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که مبنای علوم انسانی غربی غیردینی و غیرتوحیدی است و این با مبنای دینی ما سازگار نیست، حتی در علوم غیرانسانی نیز اساس تثلیث است و مشکل فقط در علوم انسانی نیست و بسیاری از علوم با این مشکل مواجه هستند.

علوم غربی عالم را با تثلیث معنا می‌کنند

کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه علوم غربی برای تفسیر عالم نیاز به تثلیث دارند و این در حالی است که مدعی هستند علوم مدرن از تعالیم مسیحی عبور کرده است، عنوان کرد: سه گانه پدر پسر روح القدس در معرفت اسلامی رد شده است و تثلیث در اسلام راهی ندارد، این درحالی است که علوم دانشگاهی تثلیثی است و روندی است که همه علوم را در بر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم با صراحت از تثلیث منع شده است، خاطرنشان کرد: معرفت توحیدی مقام شامخ معنوی امام علی(ع) است و آیت الله مصباح سالک این راه است، ایشان مبانی غیرتوحیدی علوم را به چالش کشید و علوم توحیدی را در مقابل علوم شرقی و غربی مطرح کرد. تا زمانی که در این علوم به مبانی توحیدی نرسیده باشیم به استقلال معرفتی و در نهایت استقلال فرهنگی نخواهیم رسید.

عباسی در ادامه افزود: درحالی که دشمن از دولت‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اصلاحات فرهنگی راحت‌ بود آیت الله مصباح یزدی در این خصوص بدون سر و صدا مشغول به فعالیت بود و به همین دلیل است که استراتژیست آمریکایی فریاد می‌زند مشکل ما در ایران آیت الله مصباح یزدی است.

رییس اندیشکده یقین فعالیت آیت الله مصباح یزدی در عرصه اصلاح فرهنگی و اصلاح علوم انسانی را مجاهدتی شجاعانه توصیف کرد و گفت: روحانی به صورت سطحی به علوم انسانی نگاه می کند و بر همین مبنا می‌گوید علوم انسانی اسلامی و یهودی و مسیحی ندارد، اما جامعه ما و به ویژه نسل جوان به خوبی می‌داند این دیدگاه غلط است و باید همه تلاش کنیم تا علوم را از دست نگاه تثلیثی نجات دهیم تا بتوانیم به استقلال فرهنگی و معرفتی برسیم و تا زمانی که استقلال توحیدی نباشد آزادی توحیدی و جمهوری اسلامی محقق نخواهد شد./1021/ب/203 

 

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=1514

مطالب مرتبط

23اردیبهشت
فرهنگ؛ از تغییر در ظاهر تا تغییر در ذائقه
استاد سطوح عالی حوزه مطرح کرد؛

فرهنگ؛ از تغییر در ظاهر تا تغییر در ذائقه

19اردیبهشت
تفاوت مخرج مشترک نداشتن با صورت مشترک داشتن
حواشی دیدار رهبر معظم انقلاب با دانشجویان؛

تفاوت مخرج مشترک نداشتن با صورت مشترک داشتن

18اردیبهشت
ما و پدیده فرهنگی حجاب
یادداشت رسیده؛

ما و پدیده فرهنگی حجاب

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.