• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل:

پرس تی وی، قدرت چانه زنی مذاکره کنندگان هسته ای را افزایش داد

  • کد خبر : 10656
  • 08 اردیبهشت 1400 - 12:29
پرس تی وی، قدرت چانه زنی مذاکره کنندگان هسته ای را افزایش داد
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها بر این عقیده‌اند که اگر مذاکرات از پنجم خرداد بگذرد و تا 28 خریداد تمدید شود، علاوه بر آن که جمهوری اسلامی ایران اهرم فشار خود را از دست خواهد داد،‌ بلکه اینبار آمریکایی‌ها هستند که به خاطر فرا رسیدن انتخابات اهرم فشار خواهند داشت. این همان توافق بد است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، این روز‌ها در شبکه‌ سه سیما برنامه‌ای با عنوان «پرونده ویژه» در حال پخش است. موضوع امروز این برنامه «بررسی آخرین وضعیت پرونده برجام» است و بخش ویژه آن نیز به مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اشاره دارد. نشست‌ها و مذاکراتی که انجام می‌شود، در تلاش است تا به گونه‌‌ای برجام را زنده کند.

بحث‌ها و اخبار متعددی در رابطه با این مذاکرات که در پشت درهای بسته برگزار می‌شود در رسانه‌ها مطرح بوده و نقل محافل شده است.

برنامه «پرونده ویژه» با حضور کارشناسان مختلف به صورت حضوری و تلفنی، تلاش می‌کند تا ابعاد مختلف و پشت‌پرده این مذاکرات را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.  

اولویت‌های مردم معیشت و اقتصاد است

سید مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل به عنوان نخستین مهمان برنامه در پاسخ به این پرسش که عجله دولت برای به نتیجه رسیدن توافقات برجام، از دغدغه‌ای نسبت به معیشت مردم نشأت می‌گیرد یا رویکرد انتخاباتی دارد، گفت: با توجه به تجاربی که مردم ایران از سال ۹۲ تا به امروز داشته‌اند، برجام و هدف اصلی مذاکرات ایران با ایالات متحده آمریکا را ابزاری برای رفع تحریم می‌دانند.

وی ادامه داد:‌ همین امر به عنوان اولویت اول مردم متأسفانه در چندین انتخابات تأثیرگذاری بسیار زیادی داشته است. در حالی که اولویت‌های مردم معیشت و اقتصاد است و بسیاری از آن به مسائل داخلی مرتبط است.

خوش چشم اظهار داشت:‌ هنگامی که مسئول مربوطه در تلویزیون اعلام می‌کند که فلان کالا بیش از تقاضای بازار وجود دارد، به یکباره قیمت‌ها افزایش یافته و کمبود احساس می‌شود. بنابراین بخش اعظمی از مشکلات داخلی کشور ارتباطی با تحریم‌های خارجی ندارند.

این کارشناس مسائل بین‌الملی ابراز داشت: فارغ از این که توافقی انجام شود یا نشود، یا این که توافق خوبی انجام شود یا خیر، به سبب همزمانی این مذاکرات به ایام انتخابات، مردم نیز آن اقدامات را انتخاباتی می‌بینند. منتهی معتقدم به جای نیت‌خوانی باید به عملکرد و اعمال افراد باید نگریست.

وی خاطرنشان کرد: به شخصه معتقدم اگر دولت بتواند به توافق خوبی در برجام دست یابد، حتی اگر به خاطر آن در چندین دوره از انتخابات نیز برنده شود، اشکالی ندارد. اما توافق خوب.

در برجام باید اقدام و عمل مورد ارزیابی قرار گیرد

خوش‌ چشم با اشاره به ویژگی‌های توافق خوب، تصریح کرد: در این مذاکرات باید همه تحریم‌ها نه تنها روی کاغذ، بلکه به صورت عملی نیز برداشته شود و آحاد مردم آثار آن را در سفره‌ها و زندگی خود لمس کنند. آن هم به صورت تثبیت شده و ادامه‌دار. نه این که برای یک مدت قیمت دلار کاهش داشته باشد ولی بعد از چند هفته یکباره شاهد افزایش آن باشیم. 

وی با اشاره به این که در برجام باید اقدام و عمل مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: آیا اوباما در دورانی که ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را بر عهده داشت، چهارماه یکبار دستور نمی‌دادند که معافیت‌ها تمدید شود؟‌ این کار تعلیق تحریم‌ها است، نه لغو تحریم‌ها.

وی ادامه داد: حتی قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل که باید به صورت کامل ملغی می‌شد، صورت نگرفت. بلکه تعلیق شد و منوط شد به اینکه هر زمانی آمریکا یا دیگران خواستند، مکانیزم ماشه را فعال کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با ابراز تأسف، عنوان کرد: امروزه توافقات ما به جایی رسیده است که حتی به تعلیق تحریم‌ها هم رضایت داریم. اما حداقل همه تحریم‌ها باید تعلیق شود، در ثانی راستی آزمایی نیز انجام شود.

وی علت راستی‌آزمایی را تجربه گذشته جمهوری اسلامی ایران در برجام دانست و گفت: در دوران برجام وقتی در تابستان ۹۴ توافقات حاصل گشت، زمان اجرایی شدن آن به چندین ماه آتی موکول شد.

خوش‌چشم افزود: گروه مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران با گذشت ۶ ماه از روز توافق برجام، تازه متوجه شده‌آند که اوباما کلاهبرداری کرده است.

وی اظهار داشت: نخستین نشانه‌های کلاهبرداری آمریکایی‌ها از سخنان رهبر معظم انقلاب در عید نوروز آشکار شد که از وضعیت به وجود آمده در معیشت مردم، ابراز ناخرسندی کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز داشت: اگر بر فرض محال، بایدن روزی بخواهد دستور تعلیق شدن همه تحریم‌ها را صادر کند، انجام عملی این کار تا ۶ ماه به طول خواهد انجامید.

وی عنوان کرد: مردم توافقی می‌خواهند که فرسایشی نباشد، کوتاه و بد هم نباشد، همه تحریم‌ها برداشته شده و راستی آزمایی شود.

اگر مصوبه مجلس برای بار دوم تمدید شود، اعتبار مجلس زیر سوال خواهد رفت

خوش چشم تصریح کرد: چنانچه تا پنجم خرداد ماه سال جاری، توافق خوبی حاصل نشود، آمریکایی‌ها تقاضای تمدید شدن مصوبه مجلس را خواهند داد. تا به امروز این مصوبه یک بار استثنا و سه ماه تمدید شده است. اگر برای بار دوم چنین شود، اعتبار مجلس زیر سوال رفته و اهرم فشار جمهوری اسلامی ایران از دست خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها در اردیبهشت نتوانند با تحکم این تمدید را به دست آورند، بی‌تردید چند تحریم را به صورت نمادین معلق خواهند کرد و اجازه جابجایی بخش کوچکی از پول‌های ایران در کره را خواهند داد تا جمهوری اسلامی ایران از اهرم فشار خود استفاده نکند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها بر این عقیده‌اند که اگر مذاکرات از پنجم خرداد بگذرد و تا ۲۸ خریداد تمدید شود، علاوه بر آن که جمهوری اسلامی ایران اهرم فشار خود را از دست خواهد داد،‌ بلکه اینبار آمریکایی‌ها هستند که به خاطر فرا رسیدن انتخابات اهرم فشار خواهند داشت. این همان توافق بد است.

توافق خوب با یک بازی تیمی خوب محقق می‌شود

وی با بیان این که توافق خوب با یک بازی تیمی خوب محقق می‌شود، اظهار داشت: در گذشته مجلس مصوبه گذاشت و دولت و رهبر انقلاب از مجلس حمایت کردند و نتیجه آن حضور بایدن پای میز مذاکره بود. در آینده نیز باید چنین شود.  

احمد نوروزی، قائم مقام محتوایی شبکه پرس تی وی به عنوان کارشناس تلفنی در این گفت‌وگو شرکت کرد.

مدت‌هاست که شبکه بین‌المللی پرس تی وی با استناد به یک منبع آگاه، اخباری در رابطه با مذاکرات پشت پرده دولت با آمریکا منتشر می‌کند. چندی پیش، دولت منبع شبکه پرس تی وی را زیر سوال برده و آن را نامعتبر معرفی کردند.

نوروزی نسبت به این مسأله ابراز داشت: کاری که پرس تی وی انجام می‌داد، دادن قدرت چانه‌زنی به مذاکره کنندگان هسته‌ای کشور بود. 

وی ادامه داد: ما بار‌ها و ساعت‌ها با مذاکره کنندگان گفت وگو داشته‌ایم تا آنچه در مذاکرات گذشته رخ داده است، به ما ارائه کنند تا از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شرح مبسوت مذاکرات را نشنویم و رسانه‌های ایرانی هیچ اطلاعاتی در اختار نداشته باشند.

 نوروزی خاطرنشان کرد: در رابطه با منبع آگاه شبکه بین‌المللی پرس تی وی، باید بگویم که در وهله نخست این کار یک تکنیک رسانه‌ای است. در ثانی ما رسانه برون مرزی جمهوری اسلامی ایران هستیم. از این رو نمی‌خواهیم با مطرح کردن مشخصات این منابع، از سوی دولت تحت فشار قرار گیرند. اما هر لحظه‌ای که نیاز باشد، منابع خود را معرفی خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=10656

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
ایران مقابل آمریکا پیروز شده است
اعتراف جالب مشاور ترامپ پس از 41 سال؛

ایران مقابل آمریکا پیروز شده است

24اردیبهشت
گذشت زمان به ضرر اروپا و آمریکاست/ بورل پیشنهاد جدیدی نداشت
10اردیبهشت
آمریکا دنبال برجام منطقه‌ای!
دلیل عدم رسیدن به نتیجه در مذاکرات؛

آمریکا دنبال برجام منطقه‌ای!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.