• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

11
در گفت‌وگوی تفصیلی با علی‌اکبر رائفی‌پور مطرح شد؛

نظام سلطه، حکمرانی مجازی و جهان پساکرونا

  • کد خبر : 10319
  • 05 اردیبهشت 1400 - 2:13
نظام سلطه، حکمرانی مجازی و جهان پساکرونا
این استاد دانشگاه گفت: کرونا سرآغاز یک تغییرات ادامه‌دار است و ما وارد عصری شدیم که «فضای سایبری» علی‌الخصوص «هوش مصنوعی» دنیا را متحول خواهد کرد.

اشاره؛

ویروس کرونا که در ماه‌های نوامبر و دسامبر (آذر- دی) در استان «ووهان» چین شیوع یافت در کمتر از سه ماه تقریبا سراسر جهان را فتح کرد. با توجه به کشتاری که این جهان‌گشای میکروسکوپی به راه انداخته و تأثیر زیاد این ویروس بر جهان از جنبه‌های مختلف، بسیاری معتقدند تغییر در نظم موجود جهانی و روابط بین‌الملل در دوره پساکرونا اجتناب ناپذیر است و چینش قدرت در عرصه بین‌الملل دستخوش تغییراتی می شود.

در این میان، جهش‌های ناگهانی این ویروس، پیامدهای مشکوک و یکه‌تازی فضای مجازی در دوران پساکرونا، نگرانی‌های جدی از دست‌ساز بودن این ویروس به وجود آورده است.

علی‌اکبر رائفی‌پور پژوهشگر و محقق در حوزه صهیونیزم و دشمن‌شناسی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار صدای حوزه ضمن تحلیل شکل‌گیری پدیده کرونا، از چالش‌های این پدیده برای تمدن غربی سخن گفت. وی با تاکید بر تغییرات شگرف کرونا بر سبک زندگی و آینده بشریت گفت: نوع تغییراتی که کرونا ایجاد کرده، از جنسی است که ادامه‌دار  خواهد بود، بنده کرونا را سوت مسابقه برای تغییرات گسترده‌تر به عنوان کاتالیزور می‌بینم.

متن تفصیلی این گفت‌وگو‌ در ادامه آمده است:

صدای حوزه ـ با سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید به عنوان اولین سوال، چه لزومی دارد که جهان را به قبل از کرونا و بعد یا پسا کرونا تقسیم بندی کنیم؟ این ادبیاتی است که برای مدیریت بحران آمده یا این ویروسی است که می تواند تاریخ ساز باشد؟ و آیا کرونا می تواند معادلات قدرت جهانی را به هم بزند؟

من خاطرم هست که یک بار برای سخنرانی به چالوس رفته بودم، گفتند فلان اتفاق دو سال بعد از سال برف بوده و اسم سال را (مثلا سال ۱۳۸۳) نگفتند. برای من سوال شده که سال برف چه سالی است؟ گفتند که اینجا به دلیل شرجی بودن برف نمی‌آید و اگر برف بیاید یک اتفاق مهم محسوب می شود و برای همین به آن سال برف می‌گویند. مثل عام‌الفیل که اتفاق عجیبی افتاده و اسم سال به آن مشهور شده است.  در حداقلی‌ترین نگاه کرونا یک اتفاق خاص است، که اولا جهانی شده و در ثانی بسیاری از نُرم‌ها و قواعد از جمله سبک زندگی بشری، اقتصاد ،سلامت ،حکمرانی و… را تحت تاثیر قرار داده است.

کرونا، آغاز یک تغییرات بزرگ در جهان

نوع تغییرات هم از جنسی است که ادامه‌دار  خواهد بود. بنده کرونا را سوت مسابقه برای تغییرات گسترده‌تر به عنوان کاتالیزور می‌بینم. ما وارد عصری شدیم که فضای سایبری و مجازی و علی‌الخصوص هوش مصنوعی دنیا را متحول خواهد کرد. تا ۳۰ سال آینده بسیاری از از مشاغل از بین خواهند رفت و حتی در مواردی نخبگان کارایی سابق را نخواهند داشت؛ و بسیاری از آن، نتیجه پیشرفت و میدان‌داری هوش مصنوعی است.

برای درک بهتر این پدیده ما باید کرونا را همزمان با چند اتفاق دیگر ببینیم که این همزمانی مسئله را مهم‌تر و پیچیده‌تر کرده است.

 اولا درگیری جهان‌گراها و گلوبابیست‌ها با ملی‌گراها در برخی کشورهای غربی علی‌الخصوص امریکا است؛ که این یک موج جهانی بوده و همانطور که می‌بینیم احزاب دست راستی در غرب شروع به قدرت گرفتن کرده‌اند.

مسئله بیرون آمدن از پیمان‌ها و معاهده‌های جهانی قبح‌اش شکسته است مثلا شما براکزیت را در مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ببینید . بنابراین یک جریان ملی‌گرایی جلو جریان جهان‌گرایی در حال رشد است. در آمریکا شخصی مثل ترامپ رای آورد که رویکرد جهان‌گرایی دولت‌های قبلی را تغییر و در جاهایی عقب نشینی فاحش داشت مانند تقابل تجاری با چین و یا خروج از معاهده پاریس.

مسئله دیگر این است که ما شاهد انتقال قدرت از آمریکا به چین هستیم. یعنی برای اولین بار است که فناوری چین علی‌الخصوص در حوزه ارتباطات که فضای مجازی و سایبری را متاثر از خود قرار خواهد داد، مانند فناوری ۵G  از غرب پیشی گرفته و دیدیم آمریکا در مقابل، شرکت هوآوی چین را تحریم کرد.

لذا این‌ها مسایلی نیست که بخواهیم ساده و راحت از کنار آن‌ها بگذریم. از این جهت است که برخی معتقدند این هم‌زمانی اتفاقات با کرونا احتمال دارد عمدی باشد.

بنابراین فارغ از اینکه کرونا ساخته دست بشر است یا نه؟ تغییرات بزرگی در پیش خواهیم داشت، ما باید برای آن سناریو مقابله و سناریو مدیریتی داشته باشیم. برای همین است که تقسیم تاریخی قبل از کرونا یا پسا کرونا شکل گرفته است.

صدای حوزه ـ می‌شود ارتباط کرونا با اختلافات  جهان‌گراها و ملی‌گراها را توضیح بیشتری بدهید؟

ببینید از یک سو جریان های ملی گرا این اتفاق را بهانه ای قرار داده اند که با توجیه خودکفایی در اقلام اساسی به مقابله با جهان‌گرایان بروند و از سویی دیگر جهان‌گرایان با عنوان کردن نیاز جهان به رهبری واحد، ملی‌گرایی را پایان یافته، و سد راه انتقال قدرت به فرصت اقتصادی بزرگ و جدید جهان یعنی چین می‌دانند.

کرونا یک پدیده اتفاقی نیست

صدای حوزه ـ کرونا از چه جهت می تواند دنیا را دگرگون کند، و آیا شما معتقد هستید کرونا می‌تواند سبب بروز ابر قدرت‌های جدیدی در دنیا شود و توازن جدید سیاسی و نظم جدیدی شکل بگیرد؟

همانطور که عرض کردم مهم نیست کرونا پروژه‌ای دست‌ساز بشر باشد یا نه، هرچند من بیشتر کرونا را پدیده ساخت بشری و طراحی شده می‌دانم چون که توالی اتفاقات و ارتباط آن‌ها به نظر می رسد اتفاقی نیست.  برای درک بهتر این موضوع ابتدا می‌بایست پیش زمینه‌ای نسبت به اعتقادات پایه‌ای صهیونیزم داشته باشیم. مبتنی بر اعتقادات صهیونیست‌ها دو شجره و درخت بسیار مهم در کابالا وجود دارد که بصورت استعاره‌ای آرمان‌های صهیونیزم جهانی را نمایندگی می‌کند . یکی درخت علم و دوم درخت جاودانگی (عص هاخی) است.

“در تورات در فصل سوم از سفر پیدایش چنین گزارش شده است: “و مار (شیطان) از همه حیوانات صحرا که خداوند ساخته بود هوشیارتر بود و به زن گفت: آیا خدا حقیقتاً گفته است که از همه ی درختان باغ نخورید؟ زن به مار گفت: از میان درختان می‌خوریم. لکن از میوه درختی که در وسط باغ است، خدا گفت از آن مخورید و آن را لمس مکنید، مبادا بمیرید، مار به زن گفت: هر آینه نخواهید مرد بلکه خدا می داند در روزی که از آن بخورید چشمان شما باز شود و مانند خدا عارفان نیک و بد خواهید بود.

و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و به نظر خوش نما و درختی دلپذیر و دانش افزااست، پس از میوه‌اش گرفته، بخورد و به شوهر خود نیز داد و او خورد. آنگاه چشمان هر دوی ایشان باز شد و فهمیدند که عریانند، پس برگ‌های انجیر به هم دوخته، سترها برای خویشتن ساختند. و آواز خداوند را شنیدند که در هنگام وزیدن نسیم بهار در باغ می‌خرامید و آدم و زنش خویشتن را از حضور خداوند در میان درختان باغ پنهان کردند و خداوند آدم را ندا داد و گفت: کجا هستی؟ گفت: چون آواز تو را در باغ شنیدم ترسان شدم، زیرا که عریانم. پس خود را پنهان کردم. گفت چه کسی تو را آگاهانید که عریانی؟ آیا از آن درختی که تو را قدغن کردم که از آن نخوری، خوردی؟ آدم گفت: این زنی که قرین من ساختی، وی از میوه درخت به من داد که خوردم.”

انسان خداگونه در اندیشه صهیونیست

بنابراین درخت اول درخت علم بود که آدم از آن خورد و مانند خداوند عالم شد (پیش از آن انسان مانند حیوانات بر مبنای غریزه زندگی می کرد).

درخت دوم درخت جاودانگی و حیات است که ده تا میوه و بیست و دو تا شاخه دارد.صهیونیست ها می گویند ما با کمک مار یا همان شیطان علم را بدست آوردیم و زمانی ما به سلطنت یا آنچه خود ملخوت (ملکوت) می‌نامند می رسیم که این درخت دومی را هم به دست بیاوریم.

در قرآن هم می بینیم مسئله جاودانگی و مرگ مسئله بسیار مهمی در اندیشه یهود است. مصحف شریف می‌فرماید این‌ها هرکدام دوست دارند هزار سال عمر کنند؛ و یا در سوره بقره و جمعه وقتی می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد می‌فرماید: فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ

جالب است که میوه اول درخت دوم، که در اندیشه آن‌ها انسان را هم سطح خدا قرار می‌دهد و تنها نقیصه آن‌ها (مسئله جاودانگی) را برطرف می‌کند، کرونا نام دارد و میوه دهم آن ملخوت است. آن‌ها می‌گویند ما با کرونا شروع می‌کنیم و به ملخوت می‌رسیم که بتوانیم جای خدا را بگیریم.

این‌ها همین اعتقادات کفرآمیز را مبنای  کار خود قرار داده‌اند. چندین سال پیش یکی از صهیونیست‌ها کتابی می‎‌نویسد که در چند سال آینده ویروسی در ووهان چین پدید می‌آید. آیا او و امثال او علم غیب دارند؟! یا نه دارند در مردم ایجاد ادراک می‌کنند. آن‌چه گفتم و موارد متعدد دیگری که شاید از حوصله خوانندگان شما خارج باشد احتمال دست‌ساز بودن آن را تقویت می کند.

چه کسی از پدیده کرونا سود می‌برد؟

حالا فارغ از عمدی یا غیر عمدی بودن آن بایداز این منظر به قضیه نظر کنیم که از این موضوع چه کسانی سود می‌برد؟

فرض اول که ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های امریکایی ایجاد شده است تا به کند کردن نرخ رشد اقتصاد چین که به دنبال جایگاه نخست جهانی است، دست پیدا کند و از این طریق از دست رقیب اصلی خود در بازار رهایی یابد.

برای آمریکا این امر بسیار حیاتی است؛ زیرا تمام قدرتش مبتنی بر این باور است که اولین اقتصاد جهان است. مبتنی بر همین باور است که می‌تواند دلار را بدون پشتوانه چاپ کند در حقیقت این هدف حداقل برای کوتاه مدت حاصل شده است.

حتی اگر این ویروس دست ساز هم نباشد آمریکا بنا به دلایلی که عرض کردم به چنین فرصتی نیاز داشت تا به اصطلاح مجالی برای نفس کشیدن پیدا کرده و برای اقتصاد جهانی، حسابرسی مجدد انجام دهد، پس نخبگان آمریکایی می‌توانند از این موقعیت بهره‌برداری مورد نظر خود را کنند.

در فرض دوم که کرونا طراحی شده توسط گلوبالیست‌ها باشد با توجه به افتضاحی که بوقوع پیوست (مانند ماسک دزدی کشورهای اروپایی از یکدیگر) لزوم نظم نوین جهانی و رهبری واحد که کشورها را مقید به تبعیت کند احساس می‌شود، از سویی دیگر بنده معتقدم با کرونا لزوم حکمرانی مجازی بصورت جدی آغاز شده است. این حکمرانی مختصات و ویژگی ها و ابزار خاص خود را دارد: دسترسی عمومی به اینترنت ارزان و پرسرعت، هوش مصنوعی اینترنت اشیا و…

نقش هوش مصنوعی در آینده نزدیک

هوش مصنوعی سبک زندگی را تغییر خواهد داد ویژه‌ترین امکانات از طریق این نوع حکمرانی در اختیار بشر قرار خواهد گرفت. همانطور که مغز ما قابلیت یادگیری دارد، هوش مصنوعی هم علاوه براینکه قدرت پردازش دارد، مانند مغزانسان قدرت یادگیری دارد.

به زودی کشورهای دنیا به دو دسته تقسیم می شود: کشورهای عقب‌مانده و بدوی، و کشورهای دارای هوش مصنوعی. این اهمیت هوش مصنوعی را می‌رساند و اینکه اگر در این زمینه عقب بمانیم امکان جبران خیلی ساده نخواهد بود.

چرا سند توسعه پایدار سازمان ملل کشورها را ملزم می‌کند که اینترنت پر سرعت را هر چه سریع‌تر به همه جاها حتی روستاها برسانند؟ این اثرگذاری حکمرانی مجازی در حوزه ارتباطات است.

مثلا الان اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که به کمک هوش مصنوعی قابلیت تشخیص سن به وسیله چهره را دارد و وقتی بچه‌ای وارد یک سایت شود از ورود او ممانعت به عمل می‌آورد. هوش مصنوعی قدرت تشخیص چهره با دقت بسیار بالایی دارد. همینطور قدرت تشخیص صدا و حتی تمایز در نحوه تایپ کردن افراد مختلف و ده‌ها قابلیت دیگر.

لذا زیر ساخت‌های این سبک از حکمرانی در حال فراهم شدن است و کرونا به مثابه کاتالیزور برای تعجیل این امر عمل نمود. فکر می کنید اگر کشورما به خودی خود رها می شد چقدر زمان لازم بود تا سیستم آموزش و پرورش را به این سرعت آنلاین کند؟

صدای حوزه ـ آیا زندگی تا این حد متاثر از فضای سایبری ترسناک نیست؟!

بالاخره هر چیزی معایب و مزایای خود را دارد ، اما قبول دارم نظام سلطه از طریق حکمرانی مجازی بسیار فریبکارانه‌تر مردم را به زنجیر خواهد کشید. شما ببینید امریکا بزودی از اینترنت ماهواره‌ای و رایگان خود در سرتاسر جهان رونمایی خواهد کرد، اینترنتی که به هیچ وجه امکان فیلتر شدن ندارد.

دقتی در مفهوم آخرالزمانی «دجال»

شاید برخی که می‌گفتند که دجال همان دیجیتال هست از همین حیث گفته باشند. که همچون تلویزیون، یا ال سی دی گوشی و … یک چشم دارد. البته بنده به دجال نگاهی تمدنی و از سویی دیگر استعاری دارم.

دجال یک کلمه فارسی-عبری به معنای ضد خداست. دجال جریانی است که در مقابل همه پیامبران علی‌نبیناوآله و علیهم‌السلام بوده در زمان حضرت نوح

علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام هم بوده و در واقع همان جریان شیطان است. و این نافی این نیست که این جریان در روی زمین هم در هر زمانی سردمداری داشته باشد.

در قرآن به صورت استعاری به چشم اشاره شده است. در یک معنا چشم نماد فهم و بصیرت است. “وَمَنْ کَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الْآخِرَهِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِیلًا” [۱]. کسی که در این دنیا کور است‌(نمی فهمد) در آخرت نیز کور خواهد بود.از سویی دیگر دو مفهوم چپ و راست نیز نماد افعال و عاقبت شر و خیر هستند.

یا در جایی دیگر می فرمایند: “فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ”  و در همان سوره حاقه در باره جهنمیان گفته می شود: “وَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِشِمَالِهِ” می‌بینیم راست نماد تفکر آخرت‌گرا و چپ نماد دنیابینی است؛ لذا با این دریافت قرآنی چشم راست همان چشم آخرت‌بین است و چشم چپ چشم دنیایی است و لذا اینکه در روایت داریم چشم راست دجال کور است (عینه الیمنی ممسوحه) چه بسا از این جهت است. بنابراین دجال یعنی تفکر و تمدنی که فقط دنیا را می‌بیند(چشم چپ دارد) و آخرت را کنار گذاشته است (چشم راستش کور است).

مثال قرآنی از ماجرای حضرت نوح

اجازه دهید یک مثال قرآنی بزنم، چرا معجزه حضرت نوح علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام از جنس تکنولوژی و دانش ساخت کشتی است و چرا مثل حضرت عیسی علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام برای نجات خود و یارانش بر روی آب راه نرفتند؟ به نظر شما شگفت انگیزتر و اعجاز آورتر نبود؟

از آیات قران فهمیده می‌شود که در سرزمین حضرت نوح علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام زیاد باران نمی‌آمده است و امکان وقوع سیل خیلی کم بوده است؛ حتی هنگامی که طوفان می‌آید پسر نوح علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام  می‌گوید بالای کوه می‌روم، یعنی یک امر تجربه شده که معمولا همه همین کار را می‌کنند.

 از قضا حضرت نوح علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام بر مبنای مکانیک سیالات کشتی می‌سازد. حرف نوح علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام این است که پسرم اگر آب از کوه هم بالاتر آمد چه؟ چه کاری می‌خواهی انجاد دهی؟ امر خدای من این است که وسیله‌ای ساخته شود که هر چقدر آب بالا آمد بواسطه چگالی کمترش همیشه روی آب بایستد.

پسر نوح فقط تجربه را می‌فهمد او مانند عموم لائیک‌ها و سکولارهای امروزی اکسپریمنتالیست یا تجربه‌گرا است و چیزی را که تجربه نکرده باشد به رسمیت نمی شناسد.

فرق نوح با پسرش این است که نوح دو چشم دارد یعنی هم قواعد این دنیا را قبول دارد و هم خود را نیاز مند به وحی می داند چون شناخت محدود شده در تجربه حس های بشری را ناکافی می داند و در مقابل پسر او یک چشم است.این دقیقترین و در عین حال مهمترین وجه تمایز شیعه سیاسی و انقلاب اسلامی با دیگر حکومت های عصر حاضر است.

تا رنسانس غرب مسیحی فقط چشم راستی بود و چشم چپ آنها کور بود، به زعم خودشان دنبال بندگی بودند و زندگی و دنیا را کنار گذاشته بودند، رسما شهوت جنسی و قدرت را شیطانی می‌دانستند و غرق در رهبانیت بودند.

از قرون وسطی و رنسانس به بعد همه به دنبال زندگی رفتند و بندگی، وحی،آخرت و خدا را کنار گذاشتند و شد این ملغمه‌ای که در غرب بوجود آورده‌اند و بشریت را به انحطاط و تباهی کشانده‌اند. برای این جماعت فقط دنیا اصل است و مطامع آن، کاری که انقلاب اسلامی کرد این بود که بندگی و زندگی را در کنار هم قرار داد.

 عقلانیت شیعی در کرونا

 عقلانیت شیعی در کرونا خودش را نشان داد. یک فقیه جامع الشرایط می‌فرماید که من هم تابع نظر علمی این پزشکان هستم. اگر از من بپرسند که یکی از دستاورد های کرونا چه بود؟ خواهم گفت همین چند تا فتوایی که مقام معظم رهبری در این خصوص داشتند.

بنابراین کرونا با همه تغیراتی که در مسایل دینی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بوجود آورد می‌توان گفت فارغ از این‌که کرونا دست‌ساز است یا طبیعی، تاریخ را به قبل و پساکرونا تقسیم کرد.

خداوند متعال نمرود را با ریزترین موجود پرنده شناخته شده و معروف برای همه در آن زمان یعنی پشه پایین کشید. نمرود که با دیدن صحنه گلستان شدن آتش، در برابر قوم خود شکست خورده بود، تصمیم گرفت با خدای ابراهیم علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام، بجنگد، به همین خاطر برجی بلند ساخت تا به بالای آن برود و به آسمان نزدیک شده و با دسته‌ای عقاب که به سبدی متصل بودند پرواز کند (بزرگترین پرنده دست ساز بشر تا آن روز) و خدا را پایین بکشد ولی خداوند او را با پشه (کوچکترین پرنده) پایین کشید.

خداوند با ناتوانترین موجوداتش زندگی ننگین او را پایان داد. الان هم ریزترین موجود که بین مردم معروف است همان ویروس می‌باشد. حالا ببینید انسان مغرور و مستکبر آخرالزمانی به هیچ چیز بند نیست. و در ماجرای کرونا درس‌ها و حکمت‌های زیادی نهفته است.

می گویند کل کرونای کره زمین را جمع کنید چند گرم می‌شود، خیلی حکمت‌ها برای مومن در این سخن نهفته است. با همین چند گرم، فقط ۵۰۰ شرکت هواپیمایی ورشکست شد.

چالش‌های تمدنی کرونا برای غرب

صدای حوزه ـ یعنی معتقد هستید کرونا تمدن غرب را به چالش کشید ؟

بله! آن هم بسیار لخت و عریان، بهتر از این نمی‌شد انسان مفهوم غرب وحشی را ببیند، ماسک دزدی کشورهای مثلا متمدن اروپایی را از هم دیدید؟

در تحریم شده‌ترین کشور دنیا یعنی همین ایران عزیز خودمان، فروشگاه‌ها باز بودند و مردم کمک مومنانه می‌کردند و در تحریم کننده‌ترین کشور دنیا یعنی امریکا فروشگاه‌ها غارت شد و جنگ شهری به راه افتاد.

 من نکته پرانتزی عرض کنم، برخی می گویند که شما در این چهل سال انقلاب اسلامی چه کاری انجام دادید؟ قصدم دادن آمار خدمات نیست که خودش مجال دیگری می‌طلبد بلکه می‌خواهم بگویم بازه چهل سال در حوزه تمدنی اصلا چیزی نیست. مدرنیته فقط هشتاد سال زمان را برای تست کردن کمونیسم تلف کرد، آن هم در جغرافیایی به گستره نیمی از دنیا!

برهم زدن تعادل تمدن استکبار، اولین وظیفه مؤمنین 

در نگاه تمدنی که بنده از قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام و امامین انقلاب دریافت کرده‌ام، اولین وظیفه مومن این است که تعادل تمدن استکباری را به هم بزند که مبادا تسلط کامل بر جهان پیدا کند در ابتدای امر کار زیاد دیگری از انسان بر نمی‌آید.

در زمان حضرت نوح علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام این تمدن مستکبر پس از سالها با آزمون و خطا سلطه کامل پیدا کرد برای همین قرآن کریم می فرماید: « إِنَّکَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبَادَکَ وَلَا یَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا کَفَّارًا»[۲]

ببینید می‌فرماید در این حکومت هر کودکی متولد شود محکوم به کافر شدن است! اجازه دهید قدری توضیح دهم مثلا قانون گذاشته‌اند فرزندت را حتما به مدرسه ببری و در مدرسه هم تمام مفاد درسی تولید این حکومت مستکبر است، مخافت ما با SDGS یا همان سند توسعه پایدار سازمان ملل بویژه بخش آموزشی آن که سند ۲۰۳۰ خوانده می‌شود از این جهت است.

بنابراین نباید گذاشت که تمدن شیطانی سلطه کامل پیدا کند. کاری که امام حسین علیه‌السلام انجام داد از همین حیث بود. اجازه تسلط کامل به بنی‌امیه نداد و بعد از آن بنی‌امیه به لاک دفاعی رفت. حضرت کاری کرد که دیگر نتوانند هیچ امامی را علنی به شهادت برسانند؛ یزید کافر دوباره به لاک نفاق رفت. کاری که حضرت امام که رضوان خداوند بر او باد انجام داد نیز از همین جهت بود.

برنامه‌ریزی علیه مستکبرین اقدام بعدی است

قرآن کریم می فرماید: « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍأَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّهٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ»[۳]  نکته مهم آن این بخش از آیه است که می فرماید: «ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» یعنی شما علیه تمدن شیطانی اقدام کن و این تمدن را بر هم بزن، و اجازه نده مسلط شود بعد از آن فکری برای ادامه کار خواهی کرد.

و مراد از این فکر و برنامه‌ریزی همین گام دومی است که حالا زمانش شروع شده، دیگر نمی‌توان حرف سلبی زد که بانکداری غربی ربوی است باید حرف ایجابی بزنیم باید راهکار بدهیم و حالا زمان آن فرارسیده تا قبلش بخاطر سیلی زدن به تمدن غرب و مدرنیته فقط در حال پاسخ‌گویی آن‌هم عموما از جنس امنیتی بودیم.

جایگاه دین پس از کرونا

صدای حوزه ـ  جایگاه دین در پسا کرونا به چه شکلی است؟ با وجود اینکه علوم تجربی به مصاف کرونا آمده و برای مردم این قضیه ملموس می‌شود که علم در تلاش برای پیداکردن واکسن برای این ویروس است و دین نقشی در این بین ندارد. به نظر شما بعد از کرونا جایگاه دین ارتقا پیدا می‌کند یا پسرفت می کند؟

من در کلمه دین با شما اختلاف نظر دارم. من به داستان حضرت نوح علی‌نبیناوآله و علیه‌السلام بر می‌گردم و می‌گویم این علم پزشکی هم مال ماست و جزئی از هندسه دین‌داری ماست . وقتی که رهبر انقلاب ماسک می‌زند هر انسان دیندار واقعی می‌فهمد که ایشان طبق علم پزشکی عمل می‌کند. اگر این را نفهمیم دین‌داری ما معیوب است و  به دین ایرادی نیست.

من دین را همچون یک مثلث می بینم که یک ضلع آن احکام است، یک ضلع آن اخلاق و ضلع دیگر ان اصول اعتقادات است. این سه از هم تفکیک شده نیستند و عین هم می‌باشند. تفکیک این‌ها از یکدیگر  و به هر ضلعی وزن بیشتر از خود دادن انحراف بوجود می‌آورد.

حال ببینیم مثلا در اخلاقیات کرونا چه کرد؟ دیدیم کلی از مساجد و روحانیون کمک کار مردم شدند. در احکام نیز بحث‌هایی در حکم غسل دادن اموات کرونایی مطرح شد. در اصول اعتقادات نیز می‌بینیم خود اهل بیت علیهم السلام بیمار می‌شدند و از دارو استفاده می‌کردند.

کرونا از حیث اجتماعات، علی‌الخصوص بر یک مذهب اجتماع و مناسک محور مثل شیعه اثر گذار بود. بزرگترین تجمعات دنیا (مثل اربعین، عاشورا، مشهد و جمکران و …)  برای شیعه است.  لذا از این حیث کرونا اثر گذار بود. اما راهکارهای خلاقانه‌ای هم وجود داشت مثلا حسینیه مجازی یا هیات‌های ماشینی شکل گرفت.

کرونا در کنار معایب محاسنی هم دارد

هیات‌های ماشینی حسنیی داشت که هیات‌های سابق نداشتند. هیات‌های سابق جنسیت محور بودند یعنی زن و مرد را از هم جدا می‌کردند اما مزیتی که هیات‌های ماشینی داشتند این بود که خانواده محور شدند و اعضای خانواده در کنار هم در داخل یک خودرو عزاداری می‌کردند.

لذا ما باید مزایا و حسن‌های کرونا را نیز ببینیم و از آن غفلت نکنیم. کرونا به مثابه یک دوره فشرده آموزش بهداشت عمومی و خصوصی بود. کرونا این سبک زندگی را بوجود آورد و در مردم این نوع زندگی می‌ماند و به این سادگی ها از بین نمی‌رود.

کرونا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و درون‌زا شدن اقلام اساسی و … اثرگذار بود. من یاداشتی در همین زمینه نوشتم که در مطبوعات انتشار یافت که به صورت خلاصه و چکیده این مباحث را مطرح کردم.[۴] 

صدای حوزه ـ اسلام پسا کرونا به چه شکل خواهد بود؟

مردم به دنبال کارآمدی هستند. اگر اسلام به عنوان یک دین در این زمینه کارآمدی نشان داد و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و مثلا مساجد و هیات ها مرکزیت و محوریت پیدا کردند، لذا اسلام به عنوان یک دین در این زمینه پیشرو خواهد بود.

من در اینجا دین را به عنوان زندگی و بندگی در کنار هم می‌بینم. از سوی دیگر، کرونا روی مسایل و مناسک دنیای اسلام مثل حج، قیام‌های کشورهای اسلامی منطقه و … نیز اثر گذار بوده است.  مذهب در کشورما از جهات مناسکی و تجمعات شاید تضعیف شده اما از جهات دیگر تقویت شده است. اسلام در مقابل کرونا کم نیاورده و ایده‌پردازی کرده و کارهای زیبایی از جمله همین حسینیه‌های مجازی و … انجام داده است. 

صدای حوزه ـ کرونا می‌تواند برخی از افکار عمومی را منحرف کند که بعضی از مستکبرین جهان کارهای خود را انجام دهند، مثلا اسرائیل در فلسطین به اهداف خود دست یابد؟ آمریکا در سوریه نیز به همین شکل به اهداف خود برسد؟

بله همین طور است و هر کسی از هر شرایطی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند. در همین کرونا نیز کسانی بودند مثل کادر درمان که از جان و دل مایه گذاشتند و کسانی بودند که اهداف دیگری مانند افزایش سود ناشی از گران‌فروشی را دنبال می‌کردند.

رژیم صهیونیستی هم همینطور منتها آن‌ها فعلا باید بروند اوضاع نابسامان اقتصادی خودشان را جمع کنند بنده واقعا قلبا ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم در تلویزیون ما هیچ تحلیل درستی از زندگی سگی اسرائیلی‌ها نمی‌دهند ، پس از کرونا تعداد بیکاران در رژیم صهیونیستی به یک میلیون نفر رسیده؛ فراموش نکنید کل جمعیت آنها هشت میلیون است که نیمی از جمعیت که افرادی غیر از سن کار هستند و از این حیث صهیونیست‌ها در حال جان کندن هستند.

صدای حوزه ـ از اینکه این فرصت را در اختیار صدای حوزه قرار دادید سپاسگذارم

 

[۱]  آیه ۷۲  سوره مبارکه اسرا- و هر که در این [دنیا] کور[دل] باشد در آخرت [هم] کور[دل] و گمراهتر خواهد بود.

[۲]  که اگر از آنها هر که را باقی گذاری بندگان (پاک با ایمان) تو را گمراه می‌کنند و فرزندی هم جز بدکار و کافر از آنان به ظهور نمی‌رسد.

[۳]  آیه ۴۶ سوره مبارکه سبا- بگو من فقط به شما یک اندرز مى‏ دهم که دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خیزید سپس بیندیشید که رفیق شما هیچ گونه دیوانگى ندارد او شما را از عذاب سختى که در پیش است جز هشداردهنده‏ اى [بیش] نیست

[۴]  در نگاه ملی گرایان، دنیای پساکرونا با تضعیف شدن شرکت‌های چند ملیتی و زنجیره های عرضه جهانی، اقتصاد را دولتی‌تر خواهد نمود. و از نگاه جهانگرایان و گلوبالیست‌ها ضرورت وجود رهبری واحد در جهان احساس می شود.

سبک زندگی متاثر از حکمرانی بلامنازع مجازی و تغییر فرهنگ تعاملات اجتماعی متفاوت خواهد شد.

افزایش یاد خدا و توجه به نعمت سلامت و امنیت، دینداری پساکرونا را تغییر می‌دهد. در سیاست نیز شدت مرزبندی کشورها، نگرانی از جنگ های بیولوژیک، تاکید بر حقوق بین المللی سلامت از جمله تاثیرات این دوران است و نهایتا در اثر تغییرات نگاه تمدنی، یا نظام سلطه بسیار فریبکارانه تر بر مردم سلطه پیدا می کند و یا با اراده الهی، ضرورت رهبری واحد، مردم را به سوی مهدویت سوق خواهد داد.

تحریم‌ها آسیب اقتصادیِ ایران پساکرونا را کاهش داد اما باید در حوزه ماسک، موادشوینده و ضدعفونی کننده به خودکفایی برسیم و افزایش ذخایر استراتژیک، امنیت غذائی و پزشکی در کنار جهش تولید حتما باید جدی گرفته شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=10319

مطالب مرتبط

11فروردین
قرن جدید هجری شمسی؛ آغاز فروپاشی نظم نوین جهانی
اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی طی یادداشتی بررسی کرد؛

قرن جدید هجری شمسی؛ آغاز فروپاشی نظم نوین جهانی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. بسیار عالی
    کاش مصاحبه تصویری بود

  2. استاد همیشه مانا و پیروز باشید.

  3. خوب بوئ بازم مصاحبه کنید

  4. عالی بود خیلی مطالب جالبی داشتی هرروز سایت شما رو بررسی میکنم ای شاپ http://ishoop.ir

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.