• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

30
تحلیل مفهوم بدن‌نمایی از دیدگاه روانشاسی؛

رابطه ابراز وجود و حجاب

  • کد خبر : 43807
  • 09 بهمن 1401 - 12:21
رابطه ابراز وجود و حجاب
وقتی تو به یک نفر هیچ ارزش وجودی و هیچ چیز که نشان دهد که هست ندهی، فقط باید بدنش را نشان دهد چرا که بدن حداقل چیزی است که یک موجود زنده و یک موجود بیولوژیک دارد؛ او غیر از این هیچ چیز دیگر ندارد که نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری صدای حوزه، دکتر رضا خاکسار، کارشناس علوم تربیتی و استاد دانشگاه در یادداشتی درباره حجاب نوشت:

انسان موجودی است که برای وجود داشتن باید دلیل داشته باشد(وجود به معنی فلسفی خود مراد نیست). این اصل روانشناسی است، یک اصل علمی است و هر کس این اصل را انکار  کند جاهل است و اصولا نمی‌تواند کار درستی انجام دهد.

ابراز وجود مساوی است با ایجاد وجود داشتن؛ انسان با ابراز  وجود، وجود پیدا می‌کند و اگر هیچ دلیلی وجود نداشته باشد، ابدا وجود ندارد. وقتی تو به یک نفر هیچ ارزش وجودی و هیچ چیز که نشان دهد که هست ندهی، فقط باید بدنش را نشان دهد چرا که بدن حداقل چیزی است که یک موجود زنده و یک موجود بیولوژیک دارد؛ او غیر از این هیچ چیز دیگر ندارد که نشان دهد.

بنابر این بدن نمایی در او یک غریزه طبیعی، جبری علمی، قطعی و ناگزیر است. اگر هم بخواهی جلو او را بگیری یک کار غیر علمی جاهلانه و ناشیانه کرده‌ای که در او بیشتر عکس‌العمل ایجاد می‌کند. حالت طبیعی و فطری او این است.

چرا مردها کمتر نیاز به بدن‌نمایی دارند؟

چرا در  جامعه معمولی (چه شرقی و چه غربی) به طور طبیعی و نه در گروه‌های خاص، مردها کمتر از زن‌ها به بدن نمایی نیاز دارند؟زیرا نظام اجتماعی طوری بوده که مردها توانسته‌اند رشد انسانی، یعنی ارزش‌های غیربدنی بیشتری کسب کنند و برای نمود خودشان نیاز به بدن‌نمایی نداشته باشند.

اما نظام اجتماعی مردانه در شرق و غرب، نظامی بوده که زن از رشد انسانی و ارزش های فکری و روحی و معنوی بازداشته، به طوریکه او خود به خود بدن‌نمایی می‌کند و چیز دیگری ندارد برای ابراز وجود. هر چه او را بیشتر تحت فشار قرار دهی هر چه بیشتر  او را در پوشش قرار دهی، بیشتر عکس‌العمل ایجاد می‌کند و بُعد کمبودش را به شکل انحرافی دیگری جبران می‌کند. همه آن نمودهایی را که یک خانم اروپایی در مثلا فلان هتل بین‌المللی نشان می‌دهد، او بر سر سفره نذری نشان می‌دهد و جلویش را نمی‌توان گرفت و این اصلی علمی است.

حجاب و زیبایی اندیشه

زمانی می‌توانیم جلویش را بگیریم که انگیزه فرد را تحلیل روانی کنیم. وقتی که همین زن به غیر از بدنش یک آرمان انسانی پیدا کرد، چیز مقدس‌تر، باارزش‌تر  ومتعالی‌تر دیگری به صورت آرمان، آگاهی، تعهد، مسئولیت، دانش و ارزش‌های معنوی و انسانی به او ضمیمه شد، اینها وجود داشتن او را اثبات می‌کند و دیگر نه تنها لازم نیست او را بپوشانی، به او زور بگویی و دائما جهنم و ملک عذاب و … به رخش بکشی؛ بلکه برای خود او بطور طبیعی و در یک عکس العمل فطری و روانی، اندامش هرچقدر هم که زیبا باشد بدن‌نمایی نخواهد داشت. کسر شأنش می‌شود برای آنکه شأن مافوقِ بدن و زیبایی اندیشه پیدا کرده است. کسی که زیبایی اندیشه پیدا کند، زیبایی بدنش را نشان نمی‌دهد؛ کسی که شخصیت انسانیش نمود و تلألو دارد، بر او تبلور بدنی کسر شأن و شرم‌آور است. پس آن را نفی و کتمان می‌کند، چرا؟ برای آنکه بتواند بر روی آن ارزش وجودی متعالی تأکید بیشتری کند، یعنی خودنماییِ انسانی بیشتری داشته باشد و این مسیر طبیعی کار است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43807
  • نویسنده : رضا خاکسار

مطالب مرتبط

09بهمن
ضرورت حضور فعال در فضای مجازی
چرا باید در وسط معرکه زمانه باشیم؟

ضرورت حضور فعال در فضای مجازی

28اردیبهشت
۴۱ درصد توبیخ‌شدگان حجاب و عفاف دولتی‌اند!
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مطرح کرد؛

۴۱ درصد توبیخ‌شدگان حجاب و عفاف دولتی‌اند!

17بهمن
در مقابل هجمه دشمن، هجمه‌ای به عنوان جهاد تبیین را آغاز کنیم
آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه قم؛

در مقابل هجمه دشمن، هجمه‌ای به عنوان جهاد تبیین را آغاز کنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.