• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

10

چاره‌ای جز اعتماد به هم نداریم

  • کد خبر : 8691
  • 18 فروردین 1400 - 23:59
چاره‌ای جز اعتماد به هم نداریم
هر چی اعتماد بین دو نفر کمتر بشه، رفتارهای خودخواهانه بیشتر میشه، طبیعتا رابطه هم خراب‌تر و عدم اعتماد همینطور بیشتر و بیشتر میشه.
اگه به هم اعتماد نداشته باشیم، سنگ رو سنگ بند نمیشه. دنیا از نگاه یک آدم بی‌اعتماد، شبیه میدون جنگه؛ اگه تو ببری، من می‌بازم؛ پس اگه من دارم می‌بازم، باید به هر قیمتی که شده، خودم رو بالا بکشم. واقعیت اینه که هرچی دانشم در مورد روابط انسانی و اجتماعی بیشتر میشه، اعتقادم به اینکه بدون اعتماد، سنگ رو سنگ بند نمیشه، راسخ تر میشه.
 
اگر من باور نکنم که دوستانم واقعا به من اهمیت میدن، همسرم همون جایی میره که بهم میگه، بانکم برای پس‌انداز کردن جای امنیه و کارمندی که استخدام کردم منافع من رو در نظر میگیره، طبیعتا همه این روابط، تبدیل به اسلحه‌ای بر علیه من میشن که ممکنه هر لحظه کارمو بسازن؛ اونجوری همه چیز بوی تهدید میده. اون وقته که شعارمون میشه: یا از روی آدما رد شو، یا از روت رد میشن؛ و درست همینجا، چرخه باطلی آغاز میشه!

الان چرخه باطل رو خدمتتون دقیق توضیح میدم: ببینید هر چی اعتماد بین دو نفر کمتر بشه، رفتارهای خودخواهانه بیشتر میشه، طبیعتا رابطه هم خراب‌تر و عدم اعتماد همینطور بیشتر و بیشتر میشه. با این اوصاف، هر چی افراد یک جامعه نسبت به هم بی‌اعتمادتر باشند، تصمیماتشون خودخواهانه‌تر، عملکرد نهادها ضعیف‌تر، فساد بیشتر و عدم اعتماد بیشتر میشه.

به علاوه، چنین روابطی تنها تا زمانی ادامه پیدا می‌کنند که حداقل یکی از طرفین، صاحب سود و منفعت شخصی بشه و به محض توقف این منفعت، رابطه هم میپوکه. بی برو برگرد، زندگی در یک حلقه باطل، برای همه ما عواقب داره و آخر این بازی، هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.

پیش فرض اعتماد برای افراد مهم

و اما موضوع اینجاست، که برای رسیدن به جامعه‌ای با اعتماد و امنیت بالا، میانبری وجود نداره. شما باید برای دست پیدا کردن به روابط امن، حاضر به پرداخت بهای اون باشید که چیزی نیست جز پذیرش اینکه ممکنه آسیب ببینید.

پس زمانی که شما هم مثل من، به این نتیجه رسیدید که مهم‌ترین رکن هر رابطه‌ای جاری شدن احساس اعتماده، خودتون هم تبدیل به شخصی بشید که سزاوار دریافت اعتماد دیگران هست. صادق باشید، از کسی سو استفاده نکنید و برای رسیدن به خواسته‌هاتون، کسی رو گول نزنید.

بدیهیه که حرف من به این معنا نیست که به هر کسی از راه میرسه اعتماد کنید، اما معتقدم که بهتره برای افراد مهم، پیش فرض ما اعتماد باشه، مگر اینکه خلافش ثابت بشه و این مبارزه بزرگ زمان ماست، مبارزه‌ای که هیچ چیزی بیشتر از یک بیماری همه‌گیر جهانی، اهمیتش رو نشون نداد.

جوامعی با اعتماد بالا، بحران کوید۱۹ coronavirus disease رو بهتر مدیریت کردند، متوجه وخامت اوضاع شدند و رفتارشون رو به سرعت بر اساس شرایط جدید تنظیم کردند. جوامع بی‌اعتماد و منفعت طلب، حتی ساده‌ترین مطالب علمی رو هم زیر سوال بردند، جبهه گرفتند و با خودخواهی‌هاشون اوضاع رو وخیم تر کردن.

پس با چشمانی باز اعتماد کنید! به خودتون و به دیگران. به دیگران اعتماد کنید، درحالیکه کاملا متوجهین و این احتمال را می دهید، که ممکن است بالاخره یک روز، بهتون صدمه بزنند

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=8691
  • منبع : organicminded.org

مطالب مرتبط

24فروردین
ایرانِ بدون برجام یعنی بازگشت به عهد مغول؟!
صدای واحد روزنامه های زنجیره ای اصلاح‌طلب؛

ایرانِ بدون برجام یعنی بازگشت به عهد مغول؟!

21فروردین
راز دار بودن حس امنیت و آرامش را بیشتر می کند
30بهمن
چرا مردم به اپلیکیشن های داخلی اعتماد ندارند؟!
در گفتگو با کارشناس فناوری اطلاعات بررسی شد؛

چرا مردم به اپلیکیشن های داخلی اعتماد ندارند؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.