• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟

آیا شبکه های اجتماعی مزایایی هم برای جوانان دارند؟

  • کد خبر : 37355
  • 02 اسفند 1400 - 17:50
آیا شبکه های اجتماعی مزایایی هم برای جوانان دارند؟
اینترنت و رسانه­‌های اجتماعی طیفی از مزایا و فرصت‌­هایی را برای جوانان فراهم می­‌کند تا خود را به طرق مختلف توانمند سازند؛ در این مطلب به ۶ مزیت از این موارد اشاره شده است.

به گزارش صدای حوزه، درست است که خیلی وقت‌‌ها تصور ما از فضای مجازی محدود و منحصر به سرهای داخل گوشی جوانان و دور شدن آن‌ها از فضای واقعی و گذران بی‌فایده ساعت‌های روز در چند اپلیکیشن اینترنتی است اما واقعیت این است که فضای مجازی همیشه هم بد نیست!

اینترنت و رسانه­‌های اجتماعی طیف وسیعی از مزایا و فرصت‌­هایی را برای جوانان فراهم می­‌کند تا خود را به طرق مختلف توانمند سازند.

جوانان می‌توانند ارتباطات اجتماعی را حفظ کنند و از شبکه‌­های مختلف اجتماعی حمایت کنند که در غیر این صورت ممکن نبود همچنین می­‌توانند به اطلاعات بیشتری نسبت به قبل دسترسی داشته باشند. گروه­‌ها و تعاملات اجتماعی که جوانان به صورت آنلاین ایجاد می­‌کنند می­‌تواند برای تقویت و توسعه اعتماد به نفس و مهارت­‌های اجتماعی آن‌ها ارزشمند باشد.

استفاده از رسانه‌­های اجتماعی و سرویس‌‌ه­ایی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و اسنپ چت به بخشی جدایی­‌ناپذیر از زندگی روزمره جوانان تبدیل شده است.

در حالی که بسیاری از افراد، رسانه‌های اجتماعی را با کاهش مهارت‌های ارتباطی جوانان مرتبط می‌دانند، بررسی مطالعات منتشر شده توسط مرکز تحقیقات Young and Well Cooperative استرالیا نشان داده که خدمات شبکه‌های اجتماعی در واقع نقشی کلیدی در زندگی جوانان ایفا می‌کنند.

دسترسی به مطالب آموزشی؛  تسهیل روابط حمایتی؛ شکل­‌گیری هویت و ارتقاء حس تعلق از جمله این خدمات هستند.

در ادامه این مطلب، برخی از مزایای مثبت اینترنت و رسانه های اجتماعی را برای جوانان بررسی کرده‌ایم:

جوانان به عنوان مشارکت کنندگان اجتماعی و شهروندان فعال

سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری در دسترس و قدرتمند برای شناسایی و اقدام در مورد موضوعات و عواملی که جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و سبب علاقه جوانان به این موضوعات می­‌شود، ارائه دهند.

از خدمات شبکه­‌های اجتماعی می‌­توان برای سازماندهی فعالیت‌­ها، رویدادها یا گروه­‌ها استفاده کرد تا موضوعات و نظرات را به نمایش بگذارد و مخاطبان بیشتری را از آن‌ها آگاه سازد به عنوان مثال هماهنگی فعالیت­‌های گروه، جمع­‌آوری کمک­‌های مالی و آگاه­‌سازی از مسائل مختلف جامعه و علل آن‌ها.

جوانان در حال توسعه نقش آفرینی و اعتمادسازی

از خدمات شبکه‌­های اجتماعی می‌­توان برای تقویت مهارت‌های بحث و گفت‌وگو در ابعاد محلی، ملی یا بین‌­المللی استفاده کرد. این امر به کاربران کمک می‌­کند تا توانمندی‌های خود را در یک محیط عمومی ارائه داده و توسعه دهند.

مهارت­‌های شخصی در این زمینه بسیار مهم هستند. مهارت­‌های شخصی در ایجاد، توسعه و حفظ دوستی­‌هایی که به عنوان یک ارتباط قابل اعتماد در یک شبکه اجتماعی در نظر گرفته شوند بسیار حائز اهمیت است.

خدمات شبکه‌های اجتماعی می‌تواند فرصت‌هایی را برای جوانان فراهم کند تا یاد بگیرند که چگونه در یک جامعه موفق عمل کنند، در فضای اجتماعی عمومی حرکت کنند و هنجارها و مهارت‌های اجتماعی را به عنوان شرکت‌کنندگان و نقش­‌آفرینان در گروه‌های همسالان توسعه دهند.

جوانان به عنوان تولیدکنندگان، مدیران و منتشرکنندگان محتوا

خدمات شبکه­‌های اجتماعی بر مشارکت فعال متکی هستند. کاربران در فعالیت­‌ها و بحث­‌های یک سایت یا شبکه اجتماعی شرکت می­‌کنند و محتوا را آپلود، اصلاح یا تولید می­‌کنند. مشارکت فعال خلاقیت را تقویت می‌­کند و می­‌تواند به بحث مالکیت محتوا و مدیریت داده نیز کمک کند.

جوانانی که از خدمات شبکه­‌های اجتماعی برای نمایش محتوای تولیدی خود (موسیقی، فیلم، عکاسی یا نوشتن) استفاده می­‌کنند، باید بدانند چه مجوزهایی به سایت میزبان محتوای خود می­‌دهند. با آگاهی از این مجوزها و دسترسی‌ها، جوانان باید تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد نحوه و آن‌چه در سایت‌ها و شبکه­‌های اجتماعی قرار می‌­دهند بگیرند.

جوانان به عنوان همکاران و نقش‌­آفرینان

خدمات شبکه­‌های اجتماعی برای حمایت از کاربرانی که با هم کار می‌­کنند، با هم فکر می­‌کنند و با هم تصمیم می­‌گیرند، طراحی شده­‌اند. جوانان به تقویت مهارت گوش ­دادن و سازش با دیگران نیاز دارند. افراد جوان ممکن است نیاز داشته باشند از دیگران برای استفاده از خدمات مختلف شبکه­‌های اجتماعی کمک و مشاوره بخواهند، یا با مشاهده دیگران، به ویژه در محیط­‌های پیچیده بازی یا مجازی، نحوه عملکرد پلتفرم­‌ها را بشناسند. هنگامی که کاربران در یک محیط جدید اعتماد به نفس پیدا کنند، توانایی و تجربه کمک به دیگران را نیز به دست خواهند آورد.

بیشتر بخوانید:

ضریب نفوذ ۷۱ درصدی شبکه های اجتماعی در کشور/ ایران بالاتر از متوسط جهانی

کشور با بیماری «فناوری شیفتگی» و «حکمرانی هراسی» مواجه است / علت حضور سیاسیون در شبکه های اجتماعی فیلتر شده چیست؟

جوانان به عنوان جویندگان، ماجراجویان و یادگیرندگان فضای مجازی

شبکه­‌های اجتماعی حس کشف مطالب جدید را تشویق می‌­کنند. اگر شخصی به کتاب‌ها، گروه‌ها، دستورالعمل‌ها یا ایده‌های خاصی علاقه‌مند باشد، احتمالاً علاقه او توسط یک سرویس شبکه اجتماعی یا گروهی خاص در یک سرویس تأمین می‌شود.

اگر کاربران به دنبال چیزی خاص یا غیرعادی هستند، می­‌توانند گروه­‌ها یا سایت‌­های شبکه اجتماعی خود را ایجاد کنند. خدمات شبکه­‌های اجتماعی می‌­تواند به جوانان کمک کند تا علایق خود را توسعه دهند و افراد دیگری را پیدا کنند که علایق مشابهی با آن‌ها دارند. شبکه­‌های اجتماعی می­‌توانند به آشناکردن جوانان با مسائل و ایده‌­های جدید و درک عمیق علایق موجود کمک کنند.

شبکه‌­های اجتماعی همچنین می‌­توانند با کشف نحوه زندگی و تفکر دیگران در سایر نقاط جهان، به گسترش افق دید کاربران خود کمک کنند.

جوانان مستقل

فضاهای آنلاین، فضاهای اجتماعی هستند و خدمات شبکه­‌های اجتماعی فرصت­‌های مشابهی را همانند فضاهای واقعی ارائه می­‌دهند؛ مکان‌هایی برای جوانان برای بودن با دوستان یا کشف مسائل جدید به تنهایی، ایجاد استقلال و توسعه مهارت‌­های مورد نیاز برای شناخت و مدیریت ریسک، یادگیری قضاوت و ارزیابی موقعیت‌­ها و برخورد موثر با دنیایی که گاهی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

با این حال، چنین مهارت­‌هایی را نمی­‌توان در تنهایی و انزوا ایجاد کرد. ورود به شبکه‌­های اجتماعی برای اولین بار، به عنوان یک جوان و به تنهایی، می­‌تواند با اولین سفر انفرادی یک جوان به مرکز شهر مقایسه شود و بنابراین برای یک جوان مهم است که بداند چگونه در این محیط جدید ایمن بماند.

جوانان در حال توسعه مهارت­‌های کلیدی در دنیای واقعی

مدیریت حضور آنلاین و توانایی تعامل آنلاین موثر در حال تبدیل­‌شدن به یک مهارت مهم در محل کار است. توانایی تطبیق سریع با فناوری‌ها، خدمات و محیط‌های جدید به عنوان یک مهارت بسیار ارزشمند توسط کارفرمایان تلقی می‌شود و می‌تواند یادگیری رسمی و غیررسمی را تسهیل کند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37355
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

08دی
آیا فرهنگ کافه نشینی می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی باشد؟
تأملی در چرایی افزایش کافه ها و اشاره به جای خالی "پاتوق های مذهبی خوش فرم" در شهر؛

آیا فرهنگ کافه نشینی می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی باشد؟

16مرداد
من‌های هک‌شده!
زنان و فضای مجازی؛

من‌های هک‌شده!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.