• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
اولین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی فضای مجازی برگزار شد:

بررسی دورنمای حکمرانی فضای مجازی

  • کد خبر : 24829
  • 19 شهریور 1400 - 15:21
بررسی دورنمای حکمرانی فضای مجازی
دکتر فرشاد مهدی‌پور، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی: طبق گزارش‌های فیسبوک ۱۰-۱۵ درصد افراد در فیسبوک جعلی هستند. اساساً گمنامی یک نوع جذابیت در این فضا ایجاد می‌کند که به شما این امکان را می‌دهد تا در همه جا حضور پیدا کنید. فرد به‌صورت طبیعی دوست دارد از وقایع دور باشد و همه چیز را بداند.

به گزارش صدای حوزه، اولین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی فضای مجازی با موضوع دورنمای حکمرانی فضای مجازی با حضور دکتر فرشاد مهدی‌پور، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی و رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه به‌ صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

واقعیتی پیرامون ما

مهدی پور صحبت درباره حکمرانی فضای مجازی را صحبت درباره یک واقعیت پیرامون خود دانست و گفت: ما تا ۳۰ سال پیش چیزی به نام اینترنت و گوشی تلفن همراه را نمی‌شناختیم و با این ابزار به‌عنوان یک وسایل ارتباطی آشنا نبودیم، ولی الآن ضریب نفوذ اینترنت در ایران بیش از ۹۰ درصد و بیش از ۱۰۰ میلیون تلفن همراه در کشور وجود دارد.

وی افزود: اداره کردن این فضا یک ساحتی از فضای حکمرانی مجازی است و اساسا باید ویژگی عصر فضای مجازی را شناخت، سپس درباره چیستی حکمرانی باید صحبت کرد و پس از آن نمونه‌ها و تجارب این حکمرانی را مورد بحث و بررسی قرار داد و نهایتاً بررسی کرد که چه توصیه‌ها و شیوه‌هایی را برای حکمرانی فضای مجازی می‌توان دنبال کرد.

مجازی شدن به مثابه انقلابی بزرگ

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مجازی شدن را انقلاب صنعتی بزرگ دانست و ابراز داشت: ما در این سنت ارتباطات با یک حادثه نوین روبرو هستیم؛ چرا که سیستم‌ها قدرت پیدا کرده‌اند و کار‌های شما را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: شبکه ارتباطی به‌قدری نزدیک شده که شما حتی آن را تا تخت خواب خود وارد می‌سازید، ممکن است خیلی از وسایل خود را فراموش کنید؛ اما کم‌تر پیش می‌آید که تلفن همراه خود را فراموش کنید، احتمالاً خیلی از شما اسم وایبر را نشنیده باشید، با این که ۵ سال پیش وایبر در همه جا بود، ولی الآن دیگر خبری از آن نیست.

سایبروک‌ها عنصر اصلی فضای مجازی

مهدی پور با بیان اینکه ماشین‌های انسانی شده، به شکل گیری این ماهیت مجازی دامن می‌زنند، اظهار داشت: یک سیستم بسته شکل گرفته که به بیرون از خود نیازی ندارد، سیستم‌هایی که به صورت یک ماشین با ارائه خدمات انسانی وجود دارند تخمین زده می‌شود تا ۵ سال آینده به‌جای گوشی تلفن همراه یک چیپ ریزپردازنده را در بدن خودتان می‌توانید نصب کنید و به یک انسان ماشینی تبدیل شوید. سایبروک‌ها عنصر اصلی فضای مجازی هستند.

وی ادامه داد: فضای مجازی وساطت تعامل از طریق وسایل دیجیتالی بین انسان‌ها و ماشین‌های دیجیتالی می‌توانید ببینید، این موضوع در فضای مجازی از سه ساحت برخوردار می‌شود که فضای مجازی را شکل می‌دهد.

فضای مجازی جزء لاینفک زندگی انسان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فضای مجازی را جزء لاینفک زندگی انسان دانست و خاطرنشان کرد: به این دلیل که این وسایل ارتباطی، ارتباط ما را تسهیل کرده، به جزء لاینفک زندگی ما تبدیل شده است.

وی افزود: طبق گزارش‌های فیسبوک ۱۰-۱۵ درصد افراد در فیسبوک جعلی هستند. اساساً گمنامی یک نوع جذابیت در این فضا ایجاد می‌کند که به شما این امکان را می‌دهد تا در همه جا حضور پیدا کنید. فرد به‌صورت طبیعی دوست دارد از وقایع دور باشد و همه چیز را بداند.

مهدی پور با اشاره به بازی پوکمن‌گو گفت: شما از طریق گوشی تلفن همراه می‌توانستید بازی کنید، ولی این بازی خیلی از ابزار‌ها و خدمات گوشی را به‌کار می‌گرفتید، ولی در خیلی از جا‌ها افراد به دلیل پیگیری کردن بازیگر اصلی وارد محیط‌های مختلف و ممنوعه شدند، با مرگ روبرو شدند تمام این مسائل نیز در حالی بود که گفته می‌شد این بازی تنها ۵ درصد از دستگاه شما را درگیر می‌کرد.

وی ادامه داد: امروز امکان جابه‌جا شدن داریم و اساساً در این فضا مکان نزدیک به صفر و زمان بی‌نهایت شده، شما بعد را از بین برده‌اید و در همه ساعات شبانه روز می‌توانید زیست کنید. من همین الآن که در اینجا نشسته‌ام می‌توانستم لایو یک فرد را در کابل ببینم که چه اتفاقی در خیابان‌های کابل در حال رقم خوردن است. این حکمرانی فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24829
  • منبع : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.