• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
سواد رسانه ای:

روایت رنگ ها، آشنایی با تکنیک های رسانه ای جنگ شناختی در رادیو گفتگو

  • کد خبر : 19786
  • 03 مرداد 1400 - 9:42
روایت رنگ ها، آشنایی با تکنیک های رسانه ای جنگ شناختی در رادیو گفتگو
نوشین رهگذر مدیر گروه تولید و تامین رادیو گفت و گو: تکنیک های رسانه ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است و از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه ای 90 قسمتی البته 5 دقیقه ای برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک ها را تدارک دیده است.

به گزارش صدای حوزه، سال هاست که رسانه های فارسی زبان معاند با سرمایه گذاری نهادهای امنیتی دولت های متخاصم با ایران به شکلی قارچ گونه رو به افزایش اند. به طوری که اکنون طبق آمار دهها شبکه ماهواره ای ضدایرانی در حال فعالیت هستند. به این شبکه ها باید ده ها ایستگاه رادیویی، هزاران سایت و میلیون ها صفحه مجازی را نیز افزود تا درک کرد کشور ما هدف یک حمله تمام عیار رسانه ای قرار دارد. اما این رسانه ها از چه شگردها و شیوه هایی برای تأثیرگذاری بر مخاطب ایرانی استفاده می کنند. آشنایی با این روش ها می تواند به افزایش سواد رسانه ای منجر شود و بخشی از اهداف آنها را خنثی کند.

نوشین رهگذر مدیر گروه تولید و تامین رادیو گفت و گو با اشاره به رسالت نخبگانی این شبکه از طراحی برنامه ای با هدف بیان تکنیک های جنگ شناختی در رادیو گفت وگو خبر داد وگفت: تکنیک های رسانه ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است و از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه ای ۹۰ قسمتی البته ۵ دقیقه ای برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک ها را تدارک دیده است.

روایت رنگ‌ها

وی در ادامه گفت: «روایت رنگ ها» نام این مجموعه برنامه ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه در جریان سازی موثر برنخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

رهگذر با بیان اینکه رادیو گفت و گو، تکنیک های علوم شناختی را در ۹۰ قسمت ۵ دقیقه ای ، آماده پخش کرده است، افزود: این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با بررسی مصداق های عینی به بیان تکنیک های رسانه های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مردم ایران می پردازد.

سرمایه گذاری علوم شناختی بر مهندسی مخاطب

علیرضا داودی، کارشناس برنامه «روایت رنگ ها» علوم شناختی را مبنای مباحث این برنامه دانست و گفت: حوزه علوم شناختی جزء حوزه های بسیار پیچیده ای است که با توجه به دگردیسی و تکاملی که در امتداد حوزه عملیات روانی و مدیریت های برداشت اتفاق افتاده بعد از سپری شدن سه دهه به واسطه پیچیدگی هایی که در کشورمان به وقوع پیوسته، جزء مهمترین علوم برای طراحی، ساماندهی و سازماندهی عملیات میدانی در حوزه های سخت افزاری، نرم افزاری، فردافزاری و فکرافزاری شده است.پس حوزه علوم شناختی، علوم تکامل صحنه های میدان در حوزه نبرد به سود و یا به زیان یک ملت در هر کشوری تلقی می شود. ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم. به همین دلیل تسلط بر علوم شناختی، تکنیک ها ، تاکتیک ها، اهداف و مسیری که دشمنان در آن حرکت می کنند برای ما بسیار حائز اهمیت است.

در اختیار گرفتن و مهندسی مخاطب

وی افزود: بخش اعظم سرمایه گذاری محتوایی علوم شناختی بر روی طراحی مسیر در اختیار گرفتن و مهندسی مخاطب تلقی می شود. پس فارغ از اینکه  بالاخره هر مسیری که طراحی می شود اگر درست باشد  منتج به نتیجه مورد نظر طراحان هست، اما باید تأکید داشته باشیم که یکی از مهمترین وجوه علوم شناختی طراحی ها و مهندسی های سازه ای است که نسبت به قرار دادن مخاطب در یک مسیر با طراحی ایستگاه های متنوع و متفاوت انجام می شود. پس در واقع کلیه علوم عملیات روانی و مدیریت های برداشت، ایستگاه هایی هستند در مسیری که علوم شناختی دست به طراحی، ایجاد، توزیع، توسیع و رساندن آن به یک مدل خاص تلقی می شود.

داودی با تاکید بر حرکت به جای رسانه برای ورود به حوزه معرفی تکنیک های علوم شناختی بیان کرد: یک عبارت معمولی تحت عنوان سواد رسانه ای وجود دارد. اما به عقیده من در حوزه علوم شناختی باید نسبت به شناخت رسانه ای که فراتر و البته منبعث از سواد رسانه ای است و مجهز شدن های عملیاتی در ذهن مخاطب را در برمی گیرد، قدم برداشت.

وی در پایان گفت: رادیو گفت وگو رسانه ای است که با جرأت مبتنی بر دانش و طراحی برخاسته از ضرورت های رسانه ای به عنوان یک رسانه پیشرو در حوزه طرح مباحث علوم شناختی به صورت دقیق، علمی، عملیاتی و میدانی ورود کرده که هم قابل تحسین است و هم در مسیری حرکت می کند که این نقطه تنها شروع آن تلقی می شود. از آنجایی که علوم شناختی انتها ندارد، کار رادیو گفت وگو نیز در این عرصه حرکت در مسیری بی انتهاست.

روایت رنگ ها هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز روی آنتن می رود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=19786
  • منبع : خبرگزاری فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.