• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
تبلور دغدغه مندی طلاب در عرصه جهاد و تبلیغ؛

از ایجاد انگیزه برای اشتغال و ترک سیگار تا ساخت مسکن برای نیازمندان

  • کد خبر : 43528
  • 07 شهریور 1401 - 20:31
از ایجاد انگیزه برای اشتغال و ترک سیگار تا ساخت مسکن برای نیازمندان
حجت الاسلام محمد مسلم نوری بیش از ۱۵ سال است که در روستای چنار واقع در ۲۱ کیلومتری شهرستان عجب شیر آذربایجان شرقی مشغول تبلیغ و خدمت به مردم است.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام محمد مسلم نوری، امام روستای چنار واقع در ۲۱ کیلومتری شهرستان عجب‌شیر استان آذربایجان شرقی (روستایی که با نزدیک به ۱۴۰۰ نفر جمعیت و ۴۰۰ خانوار دو مسجد دارد؛ یکی مسجد جامع و دیگری هم که مزین به نام چهارده معصوم(س) است) بیش از ۱۵ سال است که در این روستا مشغول امر مقدس تبلیغ بوده و به نوعی در روستای چنار مو سپید کرده است.

تربیت ۸ مربی قرآن

وی در خصوص برنامه های فرهنگی خود در روستا و مساجد آن می گوید: کلاس های مختلف با موضوعات قرآن، احکام، اخلاق و حتی تقویت دروس دانش آموزان برگزار می شود.

در این سال های حضور این امام روستا ۸ مربی قرآن توسط او تربیت شده اند و حالا خودشان در آموزش قرآن حرفی برای گفتن دارند.

مناسبت های ملی و مذهبی با برنامه های متنوع در مساجد روستا به صورت پر رونق برپا است و اینگونه نیست مناسبتی باشد و مسجد و اهلش به آن بی تفاوت باشند.

برگزاری ۱۲ دوره مسابقه کتابخوانی

از کارهای ویژه و البته ارزشمند این امام محله برگزاری ۱۲ دوره مسابقه کتابخوانی در سال های حضور خود در این روستا است که نوجوانان چند شهرستان مجاور از جمله عجب شیر، مراغه و بناب در این مسابقات شرکت کرده اند. این مسابقات در ایام کرونا هم تعطیل نشده و به صورت مجازی ادامه یافته است.

از دغدغه های اصلی حجت الاسلام نوری مسئله معیشت اقشار کم درآمد است، از این رو با پیگیری های او و اهالی مرکز نیکوکاری تأسیس شده و با استفاده از ظرفیت این مرکز و با مشارکت های مردمی بسته های معیشتی، گوشت قربانی تهیه و بین خانواده های بی بضاعت توزیع می شود. بخشی از خانواده ها نیز به نهادهای حمایتی معرفی می شوند.

ساخت مسکن نیازمندان؛ هر سال ۲ تا ۳ خانه

ساخت مسکن برای نیازمندان از دیگر کارهایی است که حاج آقای نوری در آن خیرین را به کمک فراخوانده، به گونه ای که در این سال ها به طور میانگین ۲ تا ۳ خانه برای نیازمندان ساخته شده است با کمک خیرین و نهادهای حمایتی.

امام محله ای که خود زنبوردار است

بیکاری و اشتغال که دیگر نقل محافل است و مناطق مختلف کشور با آن درگیر هستند و روستای چنار هم از این قاعده مستثنی نیست، از این رو بخشی از خدمات حجت الاسلام نوری به این موضوع معطوف است.

وی خودش هم در مشاغل مختلف دستی بر آتش دارد. در پرورش زنبور عسل خبره است. هم آموزش می دهد و هم مشغول به این کار است.

اشتغال زایی و برگزاری دوره های انگیزشی اشتغال

به گفته این امام روستا دوره های آموزش خیاطی برای بانوان در روستا شکل گرفته و پس از طی دوره ها با کمک های مردمی و دریافت وام برای ۱۰ نفر چرخ خیاطی تهیه شده است و حالا این بانوان مشغول به کار هستند و از قِبل این کار صاحب درآمد.

سال گذشته ۲۵ نفر و امسال هم همین تعداد برای دریافت وام معرفی شده اند تا بتوانند شغل مورد نظر خود را راه اندازی کنند.

کار جالب دیگری که حاج آقای نوری در حوزه اشتغال زایی انجام می دهد برگزاری دوره های انگیزشی است. در این دوره ها جوانان را ترغیب می کند تا به جای کار برای دیگران شغل خود را راه اندازی کنند.

بخش دیگری از این دوره نیز به بازدید از زنبورستان ها و کارخانه ها اختصاص دارد تا از این طریق افراد با مشاغلد مختلف آشنا شوند.

مدرن سازی قالی بافی سنتی روستا

قالی بافی از مشاغل قدیمی این منطقه است، اما شکل سنتی آن سبب کم رونق شدن آن شده است. به همین دلیل امام روستای چنار تلاش کرده تا با کمک اهل فن زمینه ساز بروزرسانی بافت قالی مطابق با نیاز بازار شود. در این راستا قالی ها حالا برخلاف گذشته با ابریشم بافته می شود و مشتری بهتری هم دارد. از طرفی هم نقشه های جدیدتری برای بافت استفاده می شود که آن هم در اقبال مشتریان بسیار مؤثر است.

حجت الاسلام نوری در این خصوص می گوید: قدیم اینطور بود که واسطه ها نخ را برای قالی باف ها تهیه می کردند؛ آن شخص هم مجبور بود که قالی را با قیمتی که واسطه معین می کند به خود او بفروشد.

وی ادامه می دهد: ما تلاش کردیم با ارائه وام کمک کنیم تا افراد با هزینه خود نخ مورد نیاز را تهیه کنند و تحت فشار واسطه ها نباشند و در موقعیت مناسب محصول خود را راهی بازار کنند. برای این منظور ۷۰ نفر را برای دریافت وام معرفی کردیم.

با پیگیری حاج آقای نوری و همراهی هیئت امناء و خیرین مغازه هایی هم برای مسجد ساخته شده که هم برای مسجد آمدزایی می کنند و هم زمینه اشتغال چند نفر را فراهم کرده است.

یکی از کارهای ارزشمندی که این امام روستا در حوزه اشتغال زایی انجام داده و در این کار جوانان هم او را همراهی کرده اند شناسایی نیازهای روستا به شغل های مختلف است. او در این باره می گوید: پس از شناسایی، افراد را توصیه می کنیم که تولیدات متناسب با نیاز روستا، روستاهای اطراف و منطقه داشته باشند.

جایزه برای ترک سیگار

حجت الاسلام نوری در خصوص وضعیت روستای چنار در زمینه آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد می گوید: خوشبختانه در روستا معتاد نداریم اما گاهی به دلیل حضور دانش آموزان در مدارس شبانه روزی و دوری از خانواده زمینه مصرف سیگار در آن ها ایجاد می شود. ما برای ترک سیگار هم تلاش می کنیم به این صورت که کسانی که سیگار را ترک می کنند از ما جایزه می گیرند.

از ابتکارات خوب و نو امام روستای چنار اهدای جایزه برای فرزندآوری است. به این صورت که خانواده هایی که فرزند سومشان به دنیا می آید به یک مهمانی دعوت می شوند و در حد وسع، مسجد هدایای نقدی به آن ها نیز اهدا می شود. جالب اینجاست که این طرح را حاج آقا از سال ۹۸ شروع کرده و منتظر هیچ دولتی هم نبوده.

پیگیری اجرای ۱۵ پروژه عمرانی

حجت الاسلام نوری درباره پیگیری هایش برای تحقق پروژه های عمرانی روستا می گوید: در طول این سال ها ۱۵ پروژه بزرگ و تعداد زیادی پروژه های خرد را پیگیری کرده ایم. از ساخت ورزشگاه و زمین چمن گرفته تا آسفالت معابر، ساخت غسالخانه، کفشداری و آشپزخانه مسجد، آبرسانی و نظایر این ها.

بدون همکاری مردم و جوانان کاری به پیش نمی رود

وی همراهی مردم در انجام کارهای صورت گرفته را اینگونه روایت می کند: کارهایی که در این سال ها انجام شده همه با همکاری و همراهی اهالی و به خصوص جوانان روستا پیش رفته است و اگر این همکاری و همدلی نبود هیچ کاری به ثمر نمی‌رسید.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43528
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

07آذر
مسجد گره‌گشای روستای زندآباد
اشتغال، ازدواج و حل مشکلات جوانان دغدغه این امام محله است؛

مسجد گره‌گشای روستای زندآباد

28اردیبهشت
از حل اختلافات تا اشتغال‌زایی به کمک مردم روستا
فعالیت های متنوع یک امام جماعت فعال؛

از حل اختلافات تا اشتغال‌زایی به کمک مردم روستا

10فروردین
فعالیت های امام روستا؛ از احیای زکات و توسعه مسجد تا راه اندازی اینترنت خانگی
گزارشی از فعالیت های جهادی طلبه دغدغه مند اردبیلی؛

فعالیت های امام روستا؛ از احیای زکات و توسعه مسجد تا راه اندازی اینترنت خانگی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.