• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

1
لحظه‌های طلایی کار رسانه ای در آمریکای لاتین؛

هیسپان تی وی صدای جدید رسانه‌های منتقد نولیبرالیسم

  • کد خبر : 40501
  • 21 فروردین 1401 - 16:19
هیسپان تی وی صدای جدید رسانه‌های منتقد نولیبرالیسم
شبکه «هیسپان تی وی» به عنوان یک صدای جدید در میان رسانه‌های بین المللی، به خوبی می‌تواند از فضای ایجاد شده در آمریکای لاتین استفاده کند و با در پیش گرفتن یک دیپلماسی رسانه‌ای موثر، عملا زمینه را جهت توسعه نفوذ ایران در این منطقه و در عین حال توسعه همکاری‌های ایران در ابعاد مختلف با کشورهای مذکور هموار سازد.

به گزارش صدای حوزه، آمریکای لاتین در ماه‌های اخیر شاهد روندها و تحولاتی تازه به ویژه در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی خود بوده است. در این راستا، به طور خاص در اتفاقی درخورِ توجه، “گابریل بوریچِ” چپ گرا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ شیلی توانست پیروز میدان شود و تبدیل به جوان ترین رئیس جمهور کل تاریخ این کشور گردد. مسئله‌ای که با ابراز شگفتی بسیاری از تحلیلگران و حتی افکار عمومی بین المللی همراه شد. بوریچِ ۳۵ ساله در موضع گیری متعهد شده که “نولیبرالیسم” را در کشورش دفن کند. جالب اینکه بوریچ در شرایطی توانست رقیب کهنه کار خود “خوزه آنتونیو کاست” را با نسبت آرا ۵۶ به ۴۴ درصد شکست دهد که حضور مردم در انتخابت ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ شیلی بی‌سابقه بود و در نوع خود از گرایش شدید مردم این کشور به ایحاد یک چرخش قابل توجه در مدل حکمروایی شیلی حکایت داشت.

 

البته که پیروزی بوریچ به طور خاص به مذاق دولت آمریکا که همواره آمریکای لاتین را به مثابه حیات خلوت خود در نظر گرفته نیز خوش نیامده و سطح نگرانی‌ها در این کشور را به ویژه پس از آنکه رهبران چپ گرایِ دیگری نظیر “پدرو کاستیلو” در پرو، “لولا داسلیوا” در برزیل، و “گوستاو پدرو” در کلمبیا نیز با اقبال گسترده مردمی رو به رو هستند، به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. مساله‌ای که از یک چشم انداز کلی نشان می‌دهد واشینگتن جدای از اینکه در سطح کلانِ نظام بین الملل با اوج گیری رقبای قدرتمندی نظیر چین‌، روسیه و ایران رو به رو است، در محیط پیرامونی خود نیز در شرایط کنونی با چالش‌هایی جدی رو به رو خواهد بود.

در این رابطه، نکته قابل تامل این است که اساسا اوج گیری رهبران چپ گرا در آمریکای لاتین، رابطه‌ای مستقیم با خستگی و سرخوردگی مردم کشورهای این منطقه از نولیبرالیسم سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشورهایشان دارد و در این رابطه آن‌ها انتخابِ سیاستمداران و رهبران جدید و در عین حال شیوه‌های جدید حکمروایی را به مثابه مسئله‌ای راهبردی جهت بهبود وضعیت زندگی خود ارزیابی می‌کنند. در این میان نباید فراموش کرد که منطقه آمریکای لاتین به غیر از کشورهای یاد‌شده، از حضور کشورهای دیگری نظیر ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی و کوبا نیز سود می برد که همگیِ آن‌ها سال‌هاست با مدل حکمروایی و مداخلات سیاسی و اقتصادی آمریکا در کشورهای خود مشکل دارند و حتی با آن‌ها مبارزه نیز می کنند.

هیسپان تی وی صدای جدید

در این راستا، اینطور به نظر می‌رسد که عملا شبکه «هیسپان تی وی» به عنوان یک صدای جدید در میان رسانه‌های بین المللی که منتقد نولیبرالیسم سیاسی و اقتصادی و رویه‌های توسعه طلبانه آن در اقصی نقاط جهان است، به خوبی می‌تواند از فضای ایجاد شده در آمریکای لاتین استفاده کند و با در پیش گرفتن یک دیپلماسی رسانه‌ای موثر، عملا زمینه را جهت توسعه نفوذ ایران در این منطقه و در عین حال توسعه همکاری‌های ایران در ابعاد مختلف با کشورهای مذکور هموار سازد.

البته که «هیسپان تی وی» در این مسیر بایستی طرح و راهبردهای مشخصی را نیز مد نظر داشته باشد. با این حال، تاکید بر فعال سازیِ ظرفیت‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و در عین حال تاکید بر استقبال جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط با کشورهای آزادیخواه و ضدامپریالیست منطقه آمریکای لاتین، همه و همه می تواند نقشی موثر در تقویت همکاری های ایران با بلوک کشورهای این منطقه بازی کند. در این راستا، «هیسپان تی وی» با محوریت تقویت قدرت نرم ایران در منطقه مذکور، باید سه مولفه اساسی این جنبه از قدرت کشورمان را مد نظر قرار دهد و از این طریق، زمینه را جهت تسخیر اذهان و قلوب مردم این منطقه و جلب توجه آنها به سمت کشورمان هموار سازد.

مولفه «درخشش» در چهارچوب قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران

بیش از ۴۰ سال از پیروزی اتنقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و نظام سیاسی برآمده از این انقلاب یعنی جمهوری اسلامی ایران در طول تمامی این سال‌ها، با انوع و اقسام توطئه‌ها و اقدامات مخرب کشورهای غربی(بویژه آمریکا) و متحدان منطقه ای آن‌ها علیه خود رو به رو بوده است. با این حال، جمهوری اسلامی ایران جدای از مقاومت و به شکست کشاندن تمامی این توطئه‌ها، توانسته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را در زمینه های مختلف علمی، فناوری، دفاعی، سیاسی، فرهنگی و غیره کسب کند.

این در حالی است که بسیاری(بویژه در غرب) در روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی بر این باور بودند که انقلاب اسلامی ایران به زودی شکست خواهد خورد و بار دیگر کشورهای غربی یک حاکمِ غرب زده و وابسته را در این کشور حاکم خواهند کرد. مسئله‌ای که نه تنها محقق نشد بلکه ایران عملا در سال‌هایِ پس از پیروزی انقلاب، به ملجا تمامیِ ستمدیدگان و مظلومان منطقه و جهان نیز تبدیل شده است و حتی افرادی که بیشترین دشمنی را نیز با ایران دارند، در موقعیت های مختلف بر قدرت و توان ایران در ابعاد مختلف صحه گذاشته‌اند. در این راستا، پیشرفت‌های چشمگیر ایران در ابعاد گوناکون علی‌رغم فشارهای گسترده کشورهای غربی و مخالفان با نظام جمهوری اسلامی ایران علیه این کشور، خود می‌تواند ایران را به الگویی از مقاومت در میان کشورهای منطقه آمریکای لاتین تبدیل کند.

کشورهایی که اکنون تا حد زیادی از اصول حاکم بر جهان سرمایه‌داری و نولیبرالیسم خسته شده‌اند و در جستجوی چشم اندازهای جایگزین و تجربه تفکراتِ نو هستند. این دقیقا همان نقطه‌ای است که در قالب آن «هیسپان تی وی» می‌تواند وارد میدان شود و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ایران در زمینه های گوناگون را در قالب ملتی که راهِ استقلال و مقاومت در برابر فشارهای غرب را انتخاب کرده، به تصویر بکشد و به طورخاص این پیام را به ملت‌های آمریکای لاتین برساند که ایران و این دسته از کشورها در یک جبهه حضور دارند و می‌توانند به یاری یگدیگر، بسیاری از معادله‌ها را تغییر دهند و به بسیاری از پیشرفت‌ها نیز دست یابند.

مولفه «زیبایی» در چهارچوب قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران

انقلاب اسلامی ایران از جمله آن دسته از انقلاب‌هایی در تاریخ سیاسی جهان است که حامل اصول و ایده‌هایی ناب و در عین حال خطرناک برای قدرت‌های غربی بوده است. اصولی که مرجع رهایی از یوغ استعمار کشورهای غربی هستند و تاکید دارند که ملت‌ها با استقلال و تکیه بر توانایی‌های خود می توانند به دستاوردهای قابل توجهی برسند. در این چهارچوب، سپهر مفهومیِ انقلاب اسلامی ایران که آمیزه‌ای از ارزش‌های ناب اسلامی و ایرانی است می‌تواند در نوع خود پیام‌هایی جذاب و گیرا را برای کشورهای منطقه آمریکای لاتین به همراه داشته باشد و در سوق دادن هر چه بیشترِ آن‌ها به توسعه روابط با ایران، موثر واقع شود(در واقع زیباییِ ایده‌های ایران می‌تواند کشورهای آمریکای لاتین را به سمت خود جذب کند).

هیسپان تی وی

از این رو، شبکه «هیسپان تی وی» می تواند به نوعی در مقام مروج این ایده‌ها و اصول در پیش چشم مردم منطقه آمریکای لاتین کنشگری کند و پیام‌های انقلاب اسلامی و ایده‌های ناب آن را که سال‌هاست قدرت‌های غربی سعی می‌کنند در جهان دیده و شنیده نشود را به سمع و نظر مردم این منطقه برساند. مسئله‌ای که می‌تواند تا حد زیادی قدرت نرم کشورمان درمنطقه آمریکای لاتین را تقویت کند.

مولفه «خیرخواهی و همدلی» در چهارچوب قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران

یکی دیگر از مولفه‌هایی که می‌تواند در توسعه روابط ایران با بلوک کشورهای آمریکای لاتین بویژه در شرایط کنونی که طیفی از کشورهای این منطقه، رویه‌های ضدآمریکایی و ضدغرب گرایانه را در چهارچوب مدل حکمروایی خود پذیرفته‌اند کمک کننده باشد این نکته است که اساسا دستگاه سیاست خارجی کشورمان با یاری دیگر نهادها باید گسترش کمک‌ها به کشورهای این منطقه را در ابعاد گوناگون در دستورکار قرار دهد و در عین حال، جریان‌های رسانه‌ای و رسانه‌هایی نظیر «هیسپان تی وی» نیز با پوشش دقیق این تحرکات، تصویری نزدیک و همدل از ملت ایران و ملت‌های آمریکای لاتین را ارائه کنند.

در چهارچوب مولفه خیرخواهی و همدلی، دستگاه‌ سیاست خارجی ایران و شبکه‌ای نظیر «هیسپان تی وی» باید با نهایت هماهنگی با یکدیگر وارد میدان شوند و تا جای ممکن به نحوی هدفمند، اهداف و منافع کشورمان را در میان کشورهای آمریکای لاتین تقویت کرده و ارتقا بخشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40501
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

12اسفند
آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات
حجت الاسلام محسن مهدیان طی یادداشتی بررسی کرد؛

آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.