• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4

چگونه هنگام درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟

  • کد خبر : 5034
  • 19 اسفند 1399 - 12:04
چگونه هنگام درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟
تمرکز داشتن موقع درس خوندن یا مطالعه کردن یکی از مهارت‌های بسیار مهم است که هر فرد باید داشته باشد. ممکنه ساعت ها دفتر و کتاب جلومون باشه ولی مدت زمان مفیدمون خیلی کم باشه. چکار باید انجام بدیم تا تمرکز بیشتری داشته باشیم.
تمرکز داشتن موقع درس خوندن (Focus when studying) یا مطالعه کردن یکی از مهارت های بسیار مهم است که هر فرد باید داشته باشد. ممکنه ساعت ها دفتر و کتاب جلومون باشه ولی مدت زمان مفیدمون خیلی کم باشه. چکار باید انجام بدیم تا تمرکز بیشتری داشته باشیم.
 
بعضی اوقات لازمه که برای خودتون لوازمی را به عنوان جایزه بگیرید. اگر کارهاتون را درست انجام دادید، یک جایزه بگیرید.

۱-یک جدول زمانی درست کنید

اگر لازم باشه که یک شب تا دیر وقت بیدار بمونید و مطالعه کنید از همان صبح برای آن برنامه ریزی کنید. برای هر ۳۰ – ۶۰ دقیقه زمان مطالعه ۵ – ۱۰ دقیقه زمان برای استراحت هم در نظر بگیرید . مغز تون برای شارژ شدن مجدد و یادگیری زیاد نیاز به استراحت داره . این تنبلی نیست بلکه به مغز تون این اجازه را می دهه که مطالب را در ذهن تون جای بگیره.

سعی کنید که هر دفعه و هر ساعت موضوع مطالعه را عوض کنید تا خسته و کسل نشید و مغزتون را تقویت کنید . مغز تون با یادگیری یک سری اطلاعات جدید در زمینه های مختلف قوی تر شده و مسائل را راحت تر یاد گرفته و حفظ می کنه و به عبارت دیگه اگر مسائل در زمینه های مختلف باشند باعث تحریک به یادگیری می شه.

۲-زمانی را برای فکر کردن به کار های دیگه که درباره ی آن نگرانید، اختصاص بدید

بعضی وقتها درس خوندن واقعا سخت می شه چون اتفاقاتی که در اطراف ما در حال رخ دادن هستن این اجاره را به ما نمی دهن که بر روی درس خوندن تمرکز کنیم . فرقی نمی کنه حالا اتفاقات بدی رخ داده باشه یا اتفاقات خوب. ما فکر می کنیم نمی تونیم کنترلی بر روی مغز و افکار خودتون داشته باشیم اما در حقیقت این گونه نیست و ما می تونیم هر کاری را انجام بدیم. به خودتونتون بگید که من درباره ی آن مشکل حتما بعد از اینکه درسم تموم شد خوب فکر می کنم. وقتی درس خوندن تون تموم شد یا زمان استراحتتون شد می تونید درباره اون خوب فکر کنید.

اگر حس کردید که دارید کم کم شگفت زده می شوید از کارتون دست بکشید و چند ثانیه به خودتون استراحت ببدید . افکار و ذهن تون را مرتب کنید . این شما هستید که هم می تونید اون ها را ایجاد کنید و هم جلوی اون ها را بگیرید.

قلم و کاغذ را در نزدیکی خودتون داشته باشید و هر چیزی را که در طول درس خوندن در ذهن تون می آید را بر روی کاغذ بنویسید و وقتی که درس خوندن را تموم کردید در باره ی آن افکاری که به ذهن تون رسیده و روی کاغذ یادداشت کرده اید، فکر کنید.

۳-روش درس خوندن خودتون را عوض کنید

همان مثالی که باید روزی ۲۰ صفحه را مطالعه می کردید را درنظر بگیرید . وقتی که در روز بعدی می خواهید ۲۰ صفحه بعدی را بخونید با استفاده از فلش کارت یا روش های دیگه در مورد ۲۰ صفحه قبلی از خودتون امتحانی بگیرید.

آنچه را که یادگرفته اید، در حد مختصر با کوچیک ترین کلمه ها و جمله های کوتاه همراه مثال های ساده یادداشت برداری کنید. مطلبی را که به یاد دارید بطور خلاصه در دفترچه یادداشت خودتون بنویسید، جوری که وقتی به آن نگاه می کنید کل مفهوم در ذهن تون تداعی بشه.

جدول هایی را درست کنید تا به شما در به خاطر آوردن مسایل صفحات و درس های قبلی کمک کنه. روش هایی را که قبلا استفاده نکردید را این بار به کار بگیرید و با این روش جدید مغزتون را به چالش بکشید. این گونه روش ها باعث می شه که از حالت های خسته کننه قبلی نجات پیدا کنید.

این برای مغز تون راحت تره که مسایل را به خاطر بیاره . تغییر روش مطالعه به مغز تون کمک می کنه که اطلاعات را سریعتر یاد گرفته و در خودش نگه داری و حفظ کنه .آیا شما یادگیری در زمان کم و با سرعت زیاد و یاد آوری خوب دوست ندارید؟ حتما امتحان بکنید.

۴-به خودتون جایزه بدید

بعضی اوقات لازمه که ما برای خودتون لوازمی را به عنوان جایزه بگیرید. اگر کارهاتون را درست انجام دادید، یک جایزه بگیرید ، از یک وسیله ی دیگه برای بالا بردن تمرکز خودتون استفاده کنید . با یک نمایش تئاتر و یا سینما و یا یک نوشیدنی خوب جلوی تلوزیون چطوره؟ خرید لباس چطور؟ یا یک پیام به دوست و یک استراحت خوب ؟ چه چیزهایی باعث می شه فکر تون در طول درس خوندن منحرف بشه؟ همان ها را به عنوان جایزه برای خودتون در نظر بگیرید.
– اگر ممکنه، پدر ومادرتون را هم درگیر این کار کنید . آیا می تونن کارهایی براتون به عنوان جایزه انجام بدن؟ یک نمره ی خوب و عالی آیا می تونه باعث بشه چیز هایی را که لازم دارید را براتون بخرن یا اون اجازه ای را که منتظرش هستید را به تون بدهند ؟ از اونها در باره ی این که چگونه می تونن باعث کمک به تون بشن سوال کنید. و این که چگونه می تونن با جایزه به تون کمک کنن – ضرری نمی کنید اگراین سوالات را از آنها بپرسید.

۵-اگر لازم می دانید، تغییراتی را انجام بدید

آیا تا به حال با حجم زیادی از کارهای دفتری و کاغذی مواجه شده اید و ندونستید که چگونه باید این کارها را پیش ببرید ؟  خیلی از اوقات درس هایی را که می خواهید مطالعه کنید ، هم این طوری هستند . وقت  مطالعه مشخص کنید که کدام صفحات و کدام موضوعات مهم و حجیم هستند و نیاز به این داره که اونها را برای یادگیری به بخش های کوچیکتری تبدیل کنید . اگر درباره ی اساس آن مطلب چیزی نمی دونید، نباید اون را تغییر بدید . ابتدا اون را خوب  بخونید.
– استفاده از یک سوال برای به خاطر سپردن مطالب مهم می تونه و می تونه به تون خیلی کمک کنه. مثلا از خودتون بپرسید ” چرا ناصرالدین شاه به اروپا رفت؟ ” این به تون کمک می کنه تا به یاد بیاورید که ناصرالدین شاه چه کسی بود . نسبت دادن یک چنین سوالاتی باعث می شه که در ذهنتون مطالب به راحتی جای بگیره.

۶-به صورت فعال درس بخونید

همه ی معلم ها در این باره اطلاعات زیادی دارند اما خیلی کم به اون اشاره می کنن که : مطالعه کردن ممکنه خسته کننه باشه ، به خصوص وقتی در مورد موضوعی باشه که به آن هیچ علاقه ای ندارید. برای اینکه مطالعه خودتون را مفیدتر کنید و به آسانی بتونید تمرکز خودتون را حفظ کنید، از تکنیک های مطالعه ی فعال بهره بگیرید . این گونه تکنیک ها مغز تون را فعال و آماده ی پذیرش نگه می دارند و به تون این اطمینان را می دهن که مغزتون در بهترین حالت یادگیری خودش قرار داره. در ادامه چند ایده آورده شده که می تونید از اونها استفاده کنید:

– از خودتون سوالاتی درباره مطالبی که خوانده اید ، بپرسید و سعی کنید که به اونها به درستی پاسخ بدید.
– صفحه ی مورد نظر را ببندید و در یک برگه خالی چند خطی درباره آنچه خوانده اید و یاد گرفته اید، یادداشت کنید.

۷-درباره مفاهیم و شخصیت ها و وقایع توضیحاتی داده و یاد داشت هایی بردارید

آنچه را که یادگرفته اید، در حد مختصر با کوچیک ترین کلمه ها و جمله های کوتاه همراه مثال های ساده یادداشت برداری کنید. مطلبی را که به یاد دارید بطور خلاصه در دفترچه یادداشت خودتون بنویسید ، جوری که وقتی به آن نگاه می کنید کل مفهوم در ذهن تون تداعی بشه. در کنار این خلاصه ها اسم نویسنده، اسم کتاب، صفحه آن کتاب  و موضوع و عنوان را هم یادداشت کنید تا اگر لازم باشه که برگردید و آن مطلب را مرور کنید و یا به جزئیات دیگه نگاهی بیندازید، بتونید در کمترین زمان به هدف خودتون برسید. ازقسمت هایی از یاد داشت هایی که نوشته اید، از خودتون امتحانی بگیرید و اون را نگه دارید که در دفعات بعدی اون را هم مرور کنید.

۸-به شبکه اجتماعی سری بزنید و بعد درست وقتی که زمان استراحت تون تموم شد باز به سراغ درس تون برگردید

در طی زمانی که برای استراحت خودتون در نظر گرفته اید، می تونید سری به شبکه های اجتماعی خودتون بزنید! گوشی تون را روشن کنید و تماس های از دست رفته و یا پیام هایی را که دارید را چک کنید، اما اگر تماس ها واقعا ضروری و مهم نبودند لازم نیست تموم وقت استراحت خودتون را صرف تماس با بقیه کنید و به استراحت نپردازید. قسمتی از این زمان استراحت را به کارهای مورد علاقه ی خودتون اختصاص بدید – اما فقط برای چند دقیقه. بعد از تموم شدن اوقات استراحت تون باز گوشی را خاموش کرده و کنار بگذارید و به سراغ درس تون باز گردید. با این چک کردن ها در زمان های استراحت حس خوبی خواهید داشت، هر چند که برای چند لحظه ی کوتاه باشه.

این حس خوبی که برای چند لحظه به شما دست می دهد باعث می شه که مغز تون هوشیار شده و وقت درس خوندن دیگه نیازی نبینید که گوشی تون را باز بگذارید. خودتون تون متوجه خواهید شد که اگر گوشی تون روشن می ماند باعث می شد حواس تون پرت شده و نتونید به خوبی قبل درس بخونید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=5034
  • منبع : rasekhoon.net

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.