• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
بخشی از زندگی نامه شهید محمود قندی:

از کلاس‌های درس آمریکا تا آرزوی تحصیل در حوزه علمیه قم

  • کد خبر : 16743
  • 07 تیر 1400 - 17:36
از کلاس‌های درس آمریکا تا آرزوی تحصیل در حوزه علمیه قم
جزو اولین فارغ‌التحصیلان مدرسه علوی بود. در این مدرسه ضمن توجه به بعد علمی درباره دین و اعتقادات محصلانش نیز حساس بود. برای همین آقا محمود از همان دوران نوجوانی‌اش مقید به فراگیری علوم دینی و انجام فرائض بود.

به گزارش صدای حوزه، شهید محمود قندی در ۷ شهریور سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد، او در هفتم تیر ماه سال۱۳۶۰ در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی بر اثر بمب گذاری منافقین شهید شد، مزار او در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران در قطعه ۲۴، ردیف ۱۴۶، شماره ۱۷ واقع است. در ادامه شرحی مختصر از زندگی این شهید را از نظر می گذرانیم:

دکترایش را از آمریکا گرفت اما عاشق معارف دینی بود و در کنار پست وزارت، پای درس بزرگان حوزه می‌نشست، حتی چند ساعت قبل از شهادت در درس فقه حاضر شد و بعد به جلسه حزب جمهوری اسلامی رفت.

جزو اولین فارغ‌التحصیلان مدرسه علوی بود. در این مدرسه ضمن توجه به بعد علمی درباره دین و اعتقادات محصلانش نیز حساس بود. برای همین آقا محمود از همان دوران نوجوانی‌اش مقید به فراگیری علوم دینی و انجام فرائض بود. او در سال ۱۳۴۱ در کنکور با کسب رتبه نخست در رشته مهندسی الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران قبول شد. در دوران دانشجویی در مقطع کارشناسی‌ فعالیت‌های اسلامی سیاسی‌اش را در کتابخانه اسلامی دانشکده فنی آغاز کرد و از بانیان راه‌اندازی انجمن اسلامی دانشجویان بود.


آقا محمود در کنار تنی چند از دوستانش در دوران تحصیل در آمریکا

بعد از اتمام دوره کارشناسی به سفارش اساتیدش برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و در رشته مهندسی برق و الکترونیک در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تحصیل شد. در این ایام بود که با شهید مصطفی چمران آشنا شد، آنجا نیز انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا را با کمک سایر دوستانش پایه‌گذاری کرد.

در نهایت در سال ۱۳۵۰ دکترای خود را در رشته مهندسی برق و الکترونیک دریافت کرد. پس از بازگشت به ایران عضو هیأت علمی دانشگاه شد و در دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشکده مخابرات (دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) مشغول به تدریس شد.


شهید محمود قندی

پس از پیروزی انقلاب، با توجه به شناختی که شهید مطهری و شهید بهشتی نسبت به آقا محمود داشتند،‌ از طرف شورای انقلاب به وزارت پست و تلگراف و تلفن منصوب شد. او همچنین در حزب جمهوری اسلامی فعالیت داشت. در کابینه شهید رجایی و شهید باهنر نیز عهده‌دار سمت وزارت پست و تلگراف و تلفن بود.

انتصابی که امام خمینی (ره) به شهید قندی داد

در حکم انتصاب شهید محمود قندی به سمت وزارت پست و تلگراف و تلفن اینچنین آمده است: 

تاریخ: ٧ آذر ١٣۵٨/ محرم ١۴٠٠ قم

بسمه تعالی‌

جناب آقای دکتر محمود قندی

طبق پیشنهاد شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، جنابعالی به سمت وزیر پست و تلگراف و تلفن منصوب می‌شوید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ایفای وظایفی که عهده‌دار شده‌اید و جلب رضای مقدسش را خواهانم.

روح الله الموسوی الخمینی


شهید محمود قندی در کنار سایر وزرای کابینه شهید رجایی در یکی از جلسات هیأت دولت در سال ۱۳۵۹؛دومین نفر از سمت راست

وزیری که ناهار نیمرو می‌خورد

در کابینه شهید رجایی اکثر وزرا جوان بودند و روحیه خدمت‌رسانی در آن‌ها شعله‌ور بود. عاشق منصب وزارت نبودند. شهید محمود قندی هم وزارت را فقط به عنوان تکلیف پذیرفت، اما همواره دوست داشت به محیط دانشگاه و مطالعات خودش بازگردد.

با اینکه وزیر بود، اما بسیار ساده‌زیست بود. روزی به یکی از پرسنلش در وقت غذا گفت: بیا برای ناهار نیمرو بخوریم. آن شخص جا خورده بود که وزیر می‌خواهد ناهار نیمرو بخورد. مسأله‌ای که شاید برای خیلی از افراد در محیط کار کسر شأن باشد. همیشه سعی می‌کرد ناهار را از منزل بیاورد. حتی همسرش ناهار را در قابلمه داخل بقچه می‌بست و به او می‌داد تا به سرکار ببرد. اطرافیانش بعد از مدتی ظرف مخصوص غذا براش گرفتند. اما برای آقا محمود این چیزها مهم نبود، چرا که واقعاً ساده‌زیست بود و زندگی را راحت می‌گرفت.


شهید محمود قندی در حاشیه یکی از سفرهای استانی دولت در سال ۱۳۵۹، در تصویر آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی دیده می‌شود

از کلاس‌های درس آمریکا تا آرزوی تحصیل در حوزه علمیه قم

آقا محمود علاقه زیادی به معارف دینی داشت، در سال‌های آخر دبیرستان در ماه‌های گرم تابستان پای درس طلبگی می‌نشست، حتی آرزو داشت به حوزه علمیه قم برود، بعدها پای درس علامه طباطبایی، آیت‌الله مجتهدی تهرانی، آیت‌الله شهید مطهری، آیت‌الله شهید بهشتی و آیت‌الله داوودی نشست. شهید مطهری، شهید قندی را یکی از بهترین شاگردانش می‌دانست و امید داشت که او در زمینه فلسفه یکی از ستارگان جهان اسلام باشد و برای همین گفت: «قندی امید من است». میل و عطش او به فراگیری معارف اهل بیت به حدی بود که حتی در روز هفتم تیر ماه قبل از اینکه به جلسه حزب جمهوری اسلامی برود، در کلاس فقه شرکت کرده بود.

دلتنگی‌ای که به یک هفته نرسید

وقتی دوست و رفیقش شهید چمران در ۳۱ خرداد ماه سال ۶۰ به شهادت رسید،‌ آقا محمود طاقت این دوری را نداشت، بسیار بی‌قرار شده بود به گونه‌ای که تنها دو روز بعد از شهادت دوستش به همسرش گفت: دلم برای چمران تنگ شده است، اما خبر نداشت این دوری به زودی به اتمام می‌رسد. حتی در آخرین سخنرانی‌اش نیز شهادت را لایق شهید چمران توصیف کرد و گفت: شهادت فیض عظیمی است و نصیب هر کسی نمی‌شود. 


عکس پدر و فرزندی

فرزندی که بعد از شهادت آقا محمود به دنیا آمد

وقتی از آمریکا بازگشت در سال ۱۳۵۲  ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک دختر(نرگس) و سه پسر (محمدمهدی، مصطفی و محمود) بود که آخرین فرزند بعد از شهادت آقا محمود به دنیا آمد. هرکدام از فرزندان شهید قندی نیز به بالاترین درجات علمی دست یافتند.


آقا محمود در کنار فرزندان

درباره شهید

شهید محمود قندی در ۷ شهریور سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد، او در هفتم تیر ماه سال۱۳۶۰ در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی بر اثر بمب گذاری منافقین شهید شد، مزار او در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران در قطعه ۲۴، ردیف ۱۴۶، شماره ۱۷ واقع است، بعد از شهادت آقا محمود در تهران خیابان مجاور وزارت پست و تلگراف و تلفن را به نام شهید قندی نام‌گذاری کردند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=16743
  • منبع : farsnews.ir

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.