• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

6
اطلاعات عمومی؛

چرا چرخش زمین را احساس نمی کنیم؟

  • کد خبر : 37510
  • 10 بهمن 1400 - 11:03
چرا چرخش زمین را احساس نمی کنیم؟
شنیدن این جمله اصلا عجیب نیست که فضای اطراف ما و هر چیزی که در آن می باشد، مدام در حال چرخش است. سرعت این چرخش برابر با 1675 کیلومتر در ساعت است. یعنی این سرعت دقیقاً در همین لحظه این میزان است به این معنا که انگار شما هم اکنون در حال سفر کردن با سرعت 465 متر بر ثانیه هستید.

شنیدن این جمله اصلا عجیب نیست که فضای اطراف ما و هر چیزی که در آن می باشد، مدام در حال چرخش است. سرعت این چرخش برابر با ۱۶۷۵ کیلومتر در ساعت است. یعنی این سرعت دقیقاً در همین لحظه این میزان است به این معنا که انگار شما هم اکنون در حال سفر کردن با سرعت ۴۶۵ متر بر ثانیه هستید. البته اگر به یکی از قطب ها نزدیک تر باشید، این سرعت کمی کم تر است بنابراین چرا ما این حرکت را احساس نمی کنیم ؟ پاسخ این سوال، ماهیت حرکت زمین است.

یک هواپیما را در نظر بگیرید که به آرامی و با سرعت مداوم و پایدار در حال پرواز است. ناگهان شما کمربند صندلی را باز می کنید تا در راهروی هواپیما راه بروید. اتفاقی که می افتد، این است که حرکت هواپیما را احساس نمی کنید.

دلیل آن ساده است، شما هواپیما و هر چیزی در داخل آن هستید، با سرعت یکسان در حال حرکت است. به جای این که حرکت هواپیما را احساس کنید، فقط می توانید حرکت ابرها در بیرون از هواپیما را ببینید.

 علت چرخش زمین

چرخش زمین هم دقیقاً همین گونه است و سیاره زمین با یک چرخش کامل در اطراف محور خود هر ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه دور می زند.

این چرخش به طور کاملا پیوسته با سرعت یکسان در حال انجام است. یکی از چیزهایی که باعث می شود این حرکت را احساس کنیم، زمانی است که باد به صورت ما می وزد اما این نکته را به یاد داشته باشید که جو زمین همراه با ما، با یک سرعت یکسان در حال حرکت هستند.

اگر زمین سرعت خود را تغییر می داد، قطعاً متوجه آن می شدیم و اصلا از این موضوع رضایت نداشتیم. انگار که ناگهان یک ضربه سنگین بعد از ترمز اتفاق افتاده است اما همانطور که نمی توانیم سرعت پایدار هواپیما را متوجه شویم، گردش این فضای بزرگ نیز طبیعتاً غیر قابل درک خواهد بود.

بنابراین چرا زمین مداوم در حال چرخش است؟

زیرا هیچ چیز در آن متوقف نمی شود. زمانی که سیستم خورشیدی از یک ابر و گرد و غبار مخروبه به وجود آمد، روی یک سطح صاف به صورت مداوم همراه با یک برآمدگی در وسط، شروع به چرخش کرد و همه سیاره ها نیز این چرخش را انجام دادند. خورشید و همه سیاره های همسایه ما، ماه و هر چیز دیگری در این سیستم است، بعد از میلیاردها سال به دلیل قانون اینرسی هنوز در حال چرخش هستند.

در واقع یک نیروی غیر متعادل خارجی به آن ها اعمال می شود. به عبارت ساده تر اگر این چرخش وجود نداشته باشد، ممکن است که این سیاره ها با یکدیگر برخورد کنند و بی نظمی ایجاد شود.

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، سرعت سیاره ما کاملاً پایدار و یکسان است. اگر دقیق باشیم، می فهمیم که زمین با کاهش سرعت رو به رو شده و علت آن هم نیروی گرانشی به سمت ماه است. این نیروی کششی، برآمدگی های وسط سیاره ها را هل می دهد و باعث اصطکاک کششی می شود و به مدار ماه انرژی وارد خواهد کرد.

در نتیجه گاهی اوقات نیاز داریم که چند ثانیه بیشتر به ساعت خود اضافه کنیم زیرا چرخش زمین با کاهش سرعتِ دو هزارم ثانیه در روز مواجه شده است. اگرچه که این تغییر سرعت، بی نهایت کم است و می توان در نظر گرفت که هنوز هم زمین با همان سرعت یکسان در حال چرخش است. به عبارت دیگر این تغییر سرعت هرگز احساس نمی شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37510
  • منبع : نمناک

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.