• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
سفری به عمیق ترین قسمت زمین؛

سفری به عمق ۸ کیلومتری “درازگودال آتاکاما”

  • کد خبر : 37261
  • 07 بهمن 1400 - 15:02
سفری به عمق ۸ کیلومتری “درازگودال آتاکاما”
اولین مأموریت سرنشین‌دار جهان به اعماق "ترانشه آتاکاما" تا عمق هشت کیلومتری زیر سطح دریا به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس آرام شرقی رفت.

یک ماموریت انسانی اولین ماموریت سرنشین‌داری بود که به اعماق “ترانشه آتاکاما” در شرق اقیانوس آرام رفت و به عمق حیرت آور هشت کیلومتری زیر سطح دریا رسید.

“ترانشه” به فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته می‌شود که ژرفای آنها از پهنایشان بیشتر و پهنای آنها از درازایشان بسیار کمتر است. ترانشه‌ها اساساً جوی‌های عمیقی هستند که ممکن است دارای ویژگی‌های دیگری نیز باشند. ترانشه‌های طبیعی در کف اقیانوس‌ها به وفور یافت می‌شوند که برخی از آنها مانند ترانشه‌های مغاکی همچون “درازگودال ماریانا” ممکن است عمق بسیار زیادی داشته‌ باشند. این ترانشه‌ها ممکن است زیستگاه جانوران باشند. در سطح خشکی نیز ترانشه‌های طبیعی گوناگون دیده می‌شود که برخی از آنها ممکن است تبدیل به دره یا ویژگی‌های طبیعی بزرگ دیگر شوند.

آتاکاما

“ویکتور وسکوو”(Victor Vescovo) بنیانگذار شرکت”کالادان اوشنیک”(Caladan Oceanic) با دکتر “اسوالدو الوآ”(Osvaldo Ulloa) مدیر موسسه “میلنیو د اوشن‌گرافیا”(Milenio de Oceanografia) در این سفر حماسی همراه شد.

آنها شیرجه خود را به اعماق ترانشه آتاکاما در تاریخ ۲۱ ژانویه انجام دادند و اولین غواصی آنها به عمیق‌ترین نقطه این ترانشه که عمیق‌ترین نقطه جنوب شرقی اقیانوس آرام است و در سواحل کشورهای شیلی و پرو قرار دارد، انجام شد.

“وسکوو” می‌گوید: توانایی غواضی در امتداد کف دریا به مدت سه ساعت و بررسی نکات جالب همراه با شخصی که اغلب دوران حرفه‌ای خود را به مطالعه در این منطقه گذرانده است، فوق‌العاده بود.

هدف از این ماموریت، فراتر از اکتشاف، نقشه‌برداری از بستر این ترانشه، برای تعیین محل قرار دادن حسگرها برای پروژه جدید در اعماق اقیانوس بود.

این خندق که به نام “ترانشه پرو-شیلی” نیز شناخته می‌شود، در اثر فرورانش(حرکت جانبی و رو به پایین) صفحه اقیانوسی “نازکا” در زیر صفحه قاره آمریکای جنوبی ایجاد شده است.

این ترانشه حدود ۵۹۰۰ کیلومتر امتداد دارد و در امتداد بخش بزرگی از سمت غربی قاره آمریکای جنوبی قرار دارد.

البته این اولین شیرجه عمیق برای “وسکوو” که فرمانده سابق نیروی دریایی ایالات متحده است، نبود، چرا که قبلاً نیز به اعماق دریا از جمله عمیق‌ترین نقطه روی زمین به نام “گودال چلنجر”(Challenger Deep) شیرجه زده بود. او همچنین اولین کسی است که به اعماق هر چهار درازگودال اقیانوسی جهان رفته است.

“گودال چلنجر” ژرف‌ترین نقطه شناخته‌شده در اقیانوس‌های جهان است. این نقطه در “درازگودال ماریانا” در اقیانوس آرام واقع است و ژرفای آن ۱۰ هزار و ۹۰۲ تا ۱۰ هزار و ۹۲۹ متر است.

“وسکوو” درباره تجربه جدید خود می‌گوید: حیات دریایی خارق‌العاده‌ای مشاهده شد. بسیاری از خیارهای دریایی و بزرگ‌ترین پیچک‌های باکتریایی را دیدم.

خیارهای دریایی معمولاً به عنوان “هولوتوریان‌ها” شناخته می‌شوند که در کف اقیانوس جایی که هیچ نوری به آنها نمی‌رسد، می‌نشینند. این جانداران بدنی چرم‌گون دارند و بیشتر در کف دریاها زندگی می‌کنند. نامگذاری این جانوران به‌خاطر شکل خیارمانندشان است.

خیار دریایی جانور خزنده‌ای است که به آهستگی به روی گلسنگ‌ها یا صخره‌ها می‌خزد و تکه‌های غذا را از محیط اطراف جمع کرده و مصرف می‌کند. دست‌هایش مایع چسبنده‌ای ترشح می‌کند که جمع‌آوری غذا از روی زمین را برای او آسان می‌سازد. پاهای ردیفی سرخ‌رنگ روشن و مجموعه دست‌های تغذیه‌کننده بنفش و زرد بسیاری از گونه‌های خیار دریایی برای استتار مناسب نیستند.

دکتر “اولوآ” درباره تجربه جدید خود می‌گوید: امروز روز بزرگی برای علم شیلی است. به لطف “ویکتور وسکوو” و شرکت “کالادان اوشنیک” ما توانستیم به طور مستقیم شاهد غنای زمین شناسی و بیولوژیکی شگفت انگیز ترانشه آتاکاما باشیم.

وی افزود: کاوش و اکتشاف در کنار “ویکتور” یک امتیاز فوق‌العاده و تجربه ارزشمندی بود و ما از او و همچنین کل تیم پشتیبانی بسیار سپاسگزاریم.

“وسکوو” نیز گفت: ما در اینجا شاهد پیچک‌های باکتریایی بلندی بودیم که از روی سنگ‌ها خارج شده بودند و هرگز نور خورشید را نمی‌دیدند و انرژی خود را از مواد معدنی و گازهایی که از سنگ‌ها بیرون می‌آید، می‌گرفتند که بسیار خارق‌العاده است.

رسیدن به اعماق ترانشه آتاکاما، تنها اولین مورد از تعدادی از غواصی‌های برنامه‌ریزی شده در شرق اقیانوس آرام بود که به منظور نقشه‌برداری از اعماق اقیانوس‌ها انجام می‌شود.

تاکنون حدود ۱۵ هزار ۴۰۰ کیلومتر مربع از بستر دریا توسط این تیم نقشه‌برداری شده است و عمده اطلاعات جمع آوری شده از مناطقی بوده است که قبلا نقشه‌برداری نشده بود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37261
  • منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.