• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6
تلاش نافرجام شرق برای نامزدی سید حسن خمینی

ترمیدور مد نظر یافت نشد!

  • کد خبر : 9346
  • 24 فروردین 1400 - 18:36
ترمیدور مد نظر یافت نشد!
گفتنی است برخی تحلیلگران سیاسی تلاش کرده اند نظریه ترمیدور انقلاب ها را بر انقلاب اسلامی ایران نیز تطبیق دهند و از آغاز دوران بازگشت انقلاب به سازگاری با واقعیت ها در مقابل آرمان های انقلابی حرف بزنند.

نامزدی نافرجام سید حسن خمینی

روزنامه شرق دیروز ۲۳ فروردین، از آمدن علی مطهری و محسن هاشمی و تقاضاها برای حضور سیدحسن خمینی در انتخابات نوشته بود که عصر همان روز با اعلام سخنان یاسر خمینی مبنی بر اینکه بعد دیدار برادرش سیدحسن خمینی با رهبرمعظم انقلاب ایشان تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارند این موضع شرق هم سالبه به انتقاء موضوع شد و البته حتی در صورتی نامزدی سیدحسن، احتمال تایید صلاحیت وی بسیار پایین بود چرا که وی ذیل هیچکدام از عناوین رجل سیاسی قرار نداشت.گفتنی است رجل سیاسی طبق آخرین مصوبه یکی از موارد ذیل می تواند باشد:
“معاونین رؤسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات کشور، استاندار، شهردار شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، رئیس سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر‌دولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور و مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور .”

استقبال جانانه شرق از سید حسن خمینی

با تمام این اوصاف و غافل از اینکه آفتاب ریاست جمهوری سید حسن خمینی بناست تا عصر همان روز انتشار یادداشت شرق غروب کند، اینگونه نرم و مهربانانه و با دلی خوش و خرم، در غیاب نامزدی سیدمحمد خاتمی به استقبال سید حسن رفته و نوشته بود:
“درحال‌حاضر در میان خانواده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، سیدحسن خمینی نوه امام، سیاسی‌ترین شخصیت محسوب می‌شود. او که در آستانه ۵۰‌سالگی قرار دارد، فرزند مرحوم سیداحمد خمینی است و تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) و حرم ایشان را بعد از پدر بر عهده دارد. سیدحسن مانند پدر در هیچ گروه و حزبی قرار نگرفته و تقریبا هیچ فعالیت اجرائی نیز نداشته اما همیشه از حامیان اصلاحات بوده و از دولت حسن روحانی نیز حمایت کرده است. او البته در سال ۹۴ برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد اما چون در امتحان اجتهاد شرکت نکرد، صلاحیتش از سوی شورای خبرگان احراز نشد.”
شرق قبلا از سید حسن با عنوان خمینی جوان یاد می کرد و سودای مطرح شدنش در حد رهبری آینده را داشت اما اکنون گویا به عنوان یک اصلاح طلب که صرفا می تواند تفکرات بخشی از ایرانی ها را نمایندگی کند بسنده کرده اند.

اعظم طالقانی غائب بزرگ ثبت نام های ریاست جمهوری

البته این روزنامه اصلاح طلب در تحلیل خود به غیر از فرزند یادگار امام راحل از دختر مرحوم طالقانی نیز یاد می کند و می نویسد:

“در این میان باید یادی کرد از مرحومه اعظم طالقانی، دختر مرحوم آیت‌الله طالقانی که اولین زنی بود که در سال ۷۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و با وجود عدم احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان و با وجود بیماری هر‌سال برای این پست ثبت‌نام کرد تا بحث «رجل سیاسی» را زنده نگه دارد. اعظم طالقانی در سال ۹۸ درگذشت و امسال جای او در محل نام‌نویسی در وزارت کشور خالی است.”

شرق در ادامه به علی مطهری فرزند شهید مطهری و نیز محسن هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی می پردازد و به قول خودش به سه خانواده انقلابی که یکی از اعضایشان قرار است در انتخابات شرکت کنند می پردازد. گویا انتخاب تیتر “چهره‌های انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی” در راستای تحکیم شواهد این انگاره هست که نسل بعدی انقلابی ها، دیگر انقلابی نیستند و گرایشات لیبرال دارند و دوران ترمیدور انقلاب و یا به قول برینتون همان نقاهت پس از فرونشستن تب انقلاب (مرتضی شیرودی، انقلاب اسلامی و تئوری ترمیدوری برینتونی) و و برگشت از ایده‌های انقلابی آغاز شده است!
توییت رضا سراج در همین راستا قابل تامل می باشد:

ترمیدور

ترمیدور ایرانی یافت نشد!

گفتنی است برخی تحلیلگران سیاسی تلاش کرده اند نظریه ترمیدور انقلاب ها را بر انقلاب اسلامی ایران نیز تطبیق دهند و از آغاز دوران بازگشت انقلاب به سازگاری با واقعیت ها در مقابل آرمان های انقلابی حرف بزنند. هر چند به نظر می رسد برخی نشانه های مشهود در جامعه ایرانی این نظریه را در دوران کنونی تقویت می کند و نشانه هایی از غیرسیاسی شدن مردم و رهایی حوزه خصوصی در سبک زندگی ها و نیز خستگی از وضع بد اقتصادی قابل مشاهده می باشد اما اینها همه ماجرا نیستند و احتمالا در انتخابات ۱۴۰۰ مانند انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری مهر باطلی بر تطبیق این نظریه بر انقلاب اسلامی ایران خواهد خورد و نامزدی با همان شعارهای اول انقلاب باز هم سکان دولت را بدست خواهد گرفت. رهبر معظم انقلاب یک سال بعد از انتخابات ۸۴ که به پیروزی احمدی نژاد انجامید فرمودند:
“الان شما مشاهده می کنید که شانزده سال بعد از رحلت امام و بیست وشش سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولتی بر سر کار می آید که شعار اصلیِ آن، پیروی از آرمان های اسلام و انقلاب و عدالت است و مردم هم رأی و دل و خواست و جهت حرکتشان همین است”
ایشان همچنین در زمینه عدم تحقق ترمیدور ایرانی بیان منحصر بفردی دارند:
«یک واقعیت شگفت آوری در انقلاب ما وجود دارد که این انقلاب را یک حالت استثنایی می بخشد و آن این است که در قوانین علوم اجتماعی درباره انقلاب ها، می گویند انقلاب ها همچنانی که یک فرازی دارند، اوجی دارند، یک فرودی هم دارند … آن قوانین می گویند تا وقتی شور و انگیزه انقلابی در مردم هست، انقلاب ها به سمت جلو حرکت می کنند، اوج می گیرند، بعد هم به تدریج این شور و هیجان و این عاملِ حرکت به پیش، کم می شود و در مواردی تبدیل به ضد خود می شود؛ انقلاب ها سقوط می کنند و برمی گردند پایین. انقلاب های بزرگ دنیا که در تاریخ دویست سال اخیر ما اینها را می شناسیم، بنا بر همین تحلیل، همه با آن نظریه قابل انطباق هستند؛ اما انقلاب اسلامی از این تحلیل جامعه شناختی به کلی مستثناست.”

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9346
  • نویسنده : حمید برزگار

مطالب مرتبط

12اسفند
پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
به مناسبت حضور پرشور مردم در انتخابات منتشر شد؛

پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

12اسفند
آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات
حجت الاسلام محسن مهدیان طی یادداشتی بررسی کرد؛

آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.