• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

2
آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری:

حجاب یکی از عوامل آزادی اجتماعی و بخشی از هویت ملی ما است

  • کد خبر : 42987
  • 28 اردیبهشت 1401 - 16:33
حجاب یکی از عوامل آزادی اجتماعی و بخشی از هویت ملی ما است
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت تبیین ادله عقلی حجاب برای جامعه، گفت: حجاب هویت ملی ما است و بدحجابی در کنار آسیب زدن به جامعه به هویت ملی ما در جهان نیز آسیب می‌زند. علاوه بر معارف دینی، عقل نیز انسان را ملزم به رعایت حجاب کرده است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جمع مربیان و فعالان فرهنگی با بیان اینکه دستور دین اسلام به پوشش و حجاب برخاسته از عقلانیت است، گفت: اینطور نیست که حجاب تنها مختص به آیات قرآن کریم و روایات باشد، بلکه عقل نیز ما را ملزم به رعایت حجاب کرده است و مسأله حجاب با ادله عقلی مستحکمی همراه است.

ضرورت تبیین ادله عقلی حجاب در جامعه

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: باید در دانشگاه‌ها، فضای شهری و ادارات، استدلال عقلی احکام دینی را به خوبی بیان کنیم، صداوسیما هم این موضوع را به درستی بیان کند و افراد هم این استدلالات را به درستی به دیگران منتقل کنند. همانطور که نیاز به هوای پاک داریم، نیاز به فکر پاک هم داریم و این زمانی است که فکر ما مشغول به غضب و شهوت نباشد.

وی با اشاره به ممانعت اشتغال فکر به شهوت و غضب از کارکرد تفکر در مسیر صحیح، اظهار کرد: مسأله پوشش تنها تعبدی نیست، جوانان ما برای پوشش به دنبال دلیل عقلی هستند و اگر ما بتوانیم استدلال عقلی برای آنها بیاوریم و آنها را قانع کنیم جوانان هم از این ادله پیروی خواهند کرد.

آیت الله مهدوی پوشش چادر را پوشش برتر برای بانوان عنوان کرد و گفت: مردان هم باید پوشش داشته و از اینکه بدنشان برهنه باشد پرهیز کنند. یکی از عوامل اصلی آزادی فکر پوشش مناسب است و برهمین مبنا رعایت حجاب و پوشش برای زنان و مردان لازم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه پوشش و پوشیدگی را برخاسته از فطرت انسان توصیف کرد و افزود: تنبیهی که خداوند برای آدم و حوا قرار داد برهنه شدن بدنشان بود و آنها دنبال پوشاندن بدن خود بودند. خلقت انسان با پوشش آرامش دارد و با برهنگی همراه نیست، برخلاف حیوانات که برهنگی برای آنها عادی است.

حجاب باعث آزادی اجتماعی می‌شود

وی ادامه داد: مسأله آزادی اجتماعی دیگر دلیل عقلی پوشش و حجاب است، دنیای امروز می‌گوید آزادی فردی هرکس تا جایی است که مزاحم آزادی اجتماعی نشود، بسیاری از قوانین مانند قوانین راهنمایی و رانندگی برهمین مبنا است، نباید حضور ما در جامعه باعث سلب آزادی دیگران بشود، اگر پوشش کسی باعث جلب توجه افراد و آسیب دیدن آنها و ذهن آنها بشود باید از این کار پرهیز کند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه غضب و شهوت به شدت باعث تضعیف عقل می‌شود، تصریح کرد: هرچیزی که شهوت و غضب را تقویت کند باید از آن پرهیز کرد و نباید آن را در جامعه نیز ترویج داد، برهمین مبنا است که انسان باید نسبت به رعایت پوشش خود در جامعه دقت نظر داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: استدلال دیگر در خصوص حجاب این است که هرچیزی که ارزش بیشتری دارد بیشتر نیاز به مراقبت دارد، این موضوع بسیار واضح است، انسان چه مرد و چه زن بسیار ارزشمند است و نباید خودش را پایین آورده و در دسترس هوسبازان و سودجویان و شهوت رانی افراد قرار بدهد، بیشتر کسانی که طرفدار برهنگی زنان هستند مردان و کسانی هستند که دنبال سودجویی از برهنگی زنان هستند.

لباس انسان نباید محرک کسی باشد

وی در ادامه افزود: لباس ما باید به نحوی باشد که محرک کسی نباشد و تفاوتی میان زن و مرد نیست. مرد شکار و زن شکارچی است، زن جذابیتی دارد که مرد ندارد، زن با جاذبه‌های خود می‌تواند مرد را شکار و معطوف به خودش کند، مرد هم ساختارش به نحوی است که جذب زیبایی زن می‌شود، با این توصیفات مجذوب کردن و مجذوب شدن باید تحت یک قوانینی باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه رعایت حدود ارتباط زن و مرد تنها محدود به دین نیست، اظهار کرد: مرد یا زنی که همسر دارد نباید به دنبال جنس مخالف و مرد یا زن دیگری برود. لازمه اینکه افراد جذب جنس مخالف نشوند نیز مسأله پوشش و رعایت حجاب است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه باید هویت ملی و جایگاه خودمان را به خوبی حفاظت کنیم، عنوان کرد: هویت تاریخی ما باعث افتخار ما است، مسأله پوشش و حجاب بخشی از هویت ملی ما نیز هست، پوشش نامناسب برخی افراد باعث آسیب دیدن هویت ملی و تاریخی ما می‌شود و این در حالی است که همه جوامع در تلاش هستند هویت خود را حفظ کنند.

حجاب برای زنان ارزش آفرین است

وی ارزش آفرینی برای زنان را از دلایل مهم در خصوص پوشش و حجاب ذکر کرد و گفت: اگر چیزی به سادگی در اختیار ما قرار بگیرد قدردان آن نخواهیم بود. وقتی بانوان پوشش مناسب را رعایت کنند ارزش و جایگاه آنها بیشتر خواهد بود چرا که دست نیافتنی خواهند بود و شأن خود را محفوظ داشته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دلیل‌های عقلی دیگری نیز برای حجاب وجود دارد که مبانی روانشناسی دارد. هرقدر پوشش انسان بهتر باشد حیای بیشتری نیز خواهد داشت، حیا در مسائل مختلف وجود دارد و انسان باید نسبت به رعایت حیا در همه زمینه‌ها حساس باشد.

چادر بهترین حجاب است

آیت الله مهدوی پوشش چادر را بهترین حجاب دانست و تصریح کرد: پوشش انسان اگر مناسب باشد تحریک جنس مخالف حداقلی خواهد بود. حضرت موسی(ع) وقتی دختر شعیب(ع) به ایشان گفت بیا پدرم با شما کار دارد، حضرت موسی(ع) به دختر شعیب(ع) گفت شما پشت سر من حرکت کن و من را راهنمایی کن، چرا که من از خانواده‌ای هستم که از پشت سر به یک زن نگاه نمی‌کنیم. این نشان دهنده حیا و اطلاعات علمی حضرت موسی(ع) است.

وی رنگ مشکی چادر را از عوامل کاهش تحریک عنوان کرد و گفت: پیشگیری از آسیب و خشونت از عوامل مهم حجاب و پوشش است، گاهی پوشش نامناسب بانوان باعث جذب افراد و آسیب دیدن بانوان خواهد شد، پوشش مناسب مانند واکسن برای انسان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: پوشش مناسب زمینه رشد علمی را هم فراهم خواهد کرد، امروز در کشورهای غربی برای رشد علمی در حال ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی هستند و خانواده‌ها تمایل داشتند فرزندان آنها در این دانشگاه‌ها درس بخوانند.

حجاب مانع آلودگی چشم و فکر انسان می‌شود

آیت الله مهدوی پوشش مناسب را مانع بسیاری از تخلفات قانونی برشمرد و اظهار کرد: گاهی ریشه برخوردهای ناصحیح و خارج از عرف در ادارات و سازمان‌ها را باید در بدحجابی بانوان و پوشش نامناسب جست‌وجو کرد. جلوگیری از مقایسه همسر با دیگران نیز از دلایل مهم برای پوشش و حجاب است.

وی دفع چشم و فکر ناپاک را از دیگر ادله عقلی حجاب برشمرد و تصریح کرد: نباید فکر و چشم خود را آلوده کنیم، همانطور که بدن خود را به بیماری و ویروس‌‌ها آلوده نمی‌کنیم، چشمی که آلوده نشود فکرش هم آلوده نخواهد شد و انسان باید با پوشش خود و رعایت حدود مانع این آلودگی بشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به میل به تنوع در برخی مردان، عنوان کرد: اگر مردی به دنبال تنوع طلبی باشد همسر او نیز آسیب خواهد دید، برای جلوگیری از این موضوع مسأله رعایت عفاف و حجاب بسیار مهم است و مردان نیز باید مراقب چشمان خود و دل خود باشند تا مبتلا به تنوع طلبی و هوسرانی نشوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه غیرت را نشانه حیات انسان عنوان کرد و گفت: نباید اجازه بدهیم بی حجابی در جامعه ما عادی بشود و مردان باید نسبت به این موضوع غیرت داشته باشند و ضمن رعایت دستورات دینی نسبت به بدحجابی اطرافیان خود حساسیت داشته باشند.

رابطه حجاب و سلامت دستگاه گوارشی انسان

وی با بیان اینکه بنابر پژوهش‌های دانشمندانی نظیر دکتر الکسیس کارل، منشأ بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش هیجانات ما است، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم آرامش فکر، پوشش مناسب برای زنان و مردان است. در فضای مجازی به من نسبت دادند که حجاب را عامل سلامت از بیماری گوارشی معرفی کردم و این تحریف به دلیل ناتوانی اشخاص در مقابله با ادله عقلی ما است، بلکه ما آرامش ناشی از حجاب را عامل این سلامتی می‌دانیم.

آیت الله مهدوی رنگ مشکی را دارای کمترین میزان تحریک کنندگی دانست و تصریح کرد: هرمقدار جسمی تیره‌تر باشد نور کمتری بازتاب خواهد داد و افرادی که آن را مشاهده می‌کنند احساس دوری نسبت به آن خواهند داشت و کمترین میزان توجه و جذب شدن و تحریک کنندگی در پوشش نیز از همین طریق خواهد بود.

آیات قرآن کریم نیز به ادله عقلی حجاب اشاره دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آیات قرآن کریم در خصوص حجاب نیز با پشتوانه عقلانی است، افزود: قرآن کریم می‌‌فرماید حجاب را رعایت کنید تا به دیگران نشان بدهید که یک زن عفیفه و با حیا هستید. این یک دلیل عقلی بر مسأله حجاب است.

وی به پذیرش ادله عقلی حجاب از سوی شخصیت‌ها و اندیشمندان غیرمسلمان و خارجی، اشاره کرد و گفت: نماینده سابق پارلمان انگلیس پس از سفر به ایران می‌گوید، من تازه متوجه شدم که زنان ایرانی آزادی دارند، من وقتی در کشور خودم بودم به دلیل نداشتن حجاب احساس امنیت و آزادی نمی‌کردم اما زمانی که در ایران بودم به واسطه حجاب خود احساس امنیت و آرامش فکری داشتم.

در این مورد بخوانید:

جنبه های فردی و اجتماعی حجاب

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42987

مطالب مرتبط

18دی
با تعریف صحیح حجاب، دایره آن را گسترده‌تر و پذیرفتنی‌تر کنیم
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا مطرح کرد؛

با تعریف صحیح حجاب، دایره آن را گسترده‌تر و پذیرفتنی‌تر کنیم

21تیر
حجاب یا اختلاس، کدام یک موضوع مهم تری است؟
در گفتگو با حجت الاسلام بیاتی مطرح شد:

حجاب یا اختلاس، کدام یک موضوع مهم تری است؟

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.