• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

10
طی گزارشی بررسی شد؛

شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی چگونه به دموکراسی‌ها آسیب رساندند و همه‌چیز را متلاشی کردند؟

  • کد خبر : 41815
  • 06 اردیبهشت 1401 - 14:23
شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی چگونه به دموکراسی‌ها آسیب رساندند و همه‌چیز را متلاشی کردند؟
تأثیر شبکه‌های ا‌جتماعی بر نوجوانان، به شکل اضطراب، افسردگی و خودزنی ویرانگر است و همه‌ی این موارد از ۲۰۱۰ تاکنون در آمریکا، کانادا و بریتانیا افزایش چشمگیری نشان می‌دهند. هایت امیدی ندارد که آمریکا ظرف ۵ یا ۱۰ سال آینده بتواند به اعتدال و ثبات بازگردد.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، پژوهشگران اجتماعی حداقل سه عامل اصلی را شناسایی کرده‌اند که دموکراسی‌های موفق را به هم پیوند می‌دهد: سرمایه اجتماعی (شبکه‌های اجتماعی گسترده با سطح اعتماد بالا)، نهادهای قوی، و داستان‌های مشترک. رسانه‌های اجتماعی هر سه را ضعیف کرده است.

جاناتان هایت، روان‌شناس برجسته اجتماعی در یادداشت مفصلی با عنوان «چرا زندگی ده سال گذشته‌ی آمریکایی‌ها به طور خاصی احمقانه شده است؟» که در نشریه آتلانتیک نوشته است، ابعاد این موضوع را تشریح کرده است که خلاصه از آن در این رشته توئیت توسط کاوه فیض‌اللهی ترجمه شده است. ترجمه کامل این متن به زودی در این کانال منتشر خواهد شد.

هایت توضیح می‌دهد که چگونه شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه از ۲۰۰۹ تاکنون با تقویت اشاعه‌پذیری (virality) سبب گسترش خشم و اوباش‌گری، غلیان هیجانات که پاشنه آشیل دموکراسی است، و در نتیجه چندپارگی جامعه و فروپاشی تمدنی شده‌اند.

احتمال به اشتراک گذاشتن پست‌هایی که سبب احساس خشم نسبت به غیرخودی‌ها می‌شوند از همه بیشتر است … یکی از مهندسانی که دکمه‌ی ریتوئیت را ساخته از این کارش به‌شدت متأسف است و آن را با دادن اسلحه‌ی پر به کودکی چهار ساله مقایسه می‌کند. چرا؟

زیرا انسان به قدری مستعد جناح‌بازی است که جزئی‌ترین تمایزها برای برانگیختن خشن‌ترین واکنش‌هایش کافی است. شبکه‌های اجتماعی سبب بزرگ‌نمایی این تفاوت‌ها و مسلح شدن جناح‌بازی‌ها شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی با دسته‌بندی آدم‌ها سبب شده‌اند که افراد مستقل جرأت اظهار نظر نداشته باشند.

این شبکه‌ها به دستیابی به اجماع پایدار نیز کمکی نکرده‌اند. در عوض به چپ افراطی، راست افراطی، ترول‌های داخلی، و عوامل خارجی کمک کرده‌اند فضایی به وجود آورند که شباهتی به دموکراسی ندارد بلکه بیشتر شبیه به حاکمیت خشم است.

بیشتر آمریکایی‌ها اکنون شاهد آن هستند که شبکه‌های اجتماعی تأثیری منفی بر کشور دارند و از پیامدهای منفی آن برای کودکان آگاه‌تر شده‌اند. نسل Z (متولدین ۱۹۹۷ به بعد) در برابر این شرایط بیش از همه آسیب‌پذیرند.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر نوجوانان

تأثیر شبکه‌های ا‌جتماعی بر نوجوانان، به شکل اضطراب، افسردگی و خودزنی ویرانگر است و همه‌ی این موارد از ۲۰۱۰ تاکنون در آمریکا، کانادا و بریتانیا افزایش چشمگیری نشان می‌دهند. هایت امیدی ندارد که آمریکا ظرف ۵ یا ۱۰ سال آینده بتواند به اعتدال و ثبات بازگردد.

با ورود هوش مصنوعی به بحث شایعه‌سازی و اطلاعات نادرست اوضاع در آینده به مراتب خراب‌تر خواهد شد. می‌گوید اگر هرچه زودتر تغییرات عمده‌ای ایجاد نکنیم، نهادها، نظام سیاسی، و جامعه‌ی ما فرو خواهد پاشید. برای این فروپاشی، یک بحران اقتصادی، یک پاندمی، یک جنگ بزرگ کافی خواهد بود.

بازگشت به عصر پیش از دیجیتال امکان‌پذیر نیست، اما هایت پیشنهادهایی ارائه می‌کند که چگونه می‌توان دموکراسی را با شرایط کنونی همساز کرد. یکی از آنها اصلاح شبکه‌های اجتماعی در جهتی است که مانع از بی‌اعتمادی و حماقت ساختاری شود.
جزئیات این پیشنهادات در ترجمه کامل این متن به‌زودی منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41815
  • منبع : کانال آکادمی ارتباطات

مطالب مرتبط

08دی
آیا فرهنگ کافه نشینی می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی باشد؟
تأملی در چرایی افزایش کافه ها و اشاره به جای خالی "پاتوق های مذهبی خوش فرم" در شهر؛

آیا فرهنگ کافه نشینی می تواند جایگزین شبکه های اجتماعی باشد؟

13آذر
خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!
در پیش نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، مطرح شد؛

خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!

01خرداد
نماز اول وقت پیرمرد دست‌فروش
روایتی جالب از یک کاربر شبکه های اجتماعی؛

نماز اول وقت پیرمرد دست‌فروش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.