• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
رییس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی شهید نصراصفهانی مطرح کرد؛

حضور طلاب در نیروهای مسلح یک ضرورت است/مشغول آفند و پدافند فرهنگی علیه دشمن هستیم

  • کد خبر : 35979
  • 26 دی 1400 - 14:56
حضور طلاب در نیروهای مسلح یک ضرورت است/مشغول آفند و پدافند فرهنگی علیه دشمن هستیم
حجت الاسلام موسوی با اشاره به ضرورت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن گفت: نفوذ فرهنگی در میان نیروهای مسلح از اولویت‌ها و نقشه‌های خطرناک دشمنان است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، مسأله حضور طلاب و روحانیون در نیروهای مسلح در عین حفظ رسالت‌های طلبگی و انجام وظایف محوله از سوی نیروهای مسلح به ایشان موضوعی است که دغدغه بسیاری از روحانیون است، چرا که برای طلبه حفظ هویت طلبگی و انجام رسالت مهم تبلیغ و ترویج معارف دینی مهمترین مسأله است در عین اینکه مسائل معیشتی و تأمین شغل موضوع مهم دیگری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

از سویی موضوع مهمی که نمی‌توان نسبت به آن غفلت ورزید ظرفیت عظیم و جدی و مهمی است که یگان‌های مختلف نظامی از جمله یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه تبلیغی و معارف دینی داشته و غفلت از این ظرفیت مهم به ویژه با توجه به اهمیت ارائه تعالیم فرهنگی و دینی به نیروهای مسلح خلاف رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه است و این موضوع نیازمند ورود طلاب و روحانیون به عرصه تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی و دینی در نیروهای مسلح است.

اما هنوز برخی طلاب و روحانیون ممکن است نسبت به اینکه یک طلبه حاضر در یک یگان نظامی می‌تواند رسالت طلبگی خود یعنی تبلیغ دین و ترویج معارف دینی و اثرگذاری در جامعه را به نحو احسن انجام بدهد یا خیر تردید داشته باشند، در این خصوص گفت‌وگویی با حجت الاسلام سید جانمراد موسوی رییس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی داشته‌ایم که در ادامه مشروح آن در اختیار شما قرار گرفته است.

صدای حوزه ـ به نظر شما حضور طلاب و روحانیون در نیروهای مسلح چه ضرورتی دارد؟

نظر به اهمیت فرهنگ و معارف اسلامی و ضرورت گسترش آن در جامعه متناسب با این اهمیت حوزه‌های علمیه و نهادهای مربوطه نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد و علما وظایفی را در این راستا برعهده دارند و هرکسی هم نقشی مشخص در انجام این رسالت مهم دارد و باید براساس شرح وظایف خود اقدامات لازم را در راستای گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در سطح مردم و جامعه انجام بدهد.

نیروهای مسلح عضو مهمی از جامعه هستند

فرهنگ در هر کشوری و هر جامعه‌ای نشان دهنده جایگاه و وضعیت آن جامعه است و هرمقدار آن فرهنگ مترقی‌تر و جامع الشمول‌تر باشد در واقع آن جامعه و کشور از جایگاه والاتری در عرصه فرهنگ برخوردار است. فرهنگ دقیقا مانند هوا است که در صورتی که جامعه هوای آلوده تنفس کند آسیب خواهد دید و اگر هوای پاک تنفس کند سلامت خواهد بود، فرهنگی که مبتنی بر شرع و دین و دستورات خداوند متعال باشد هوای مطلوبی است که انسان را زنده خواهد کرد همانطور که فرهنگ آلوده جامعه را به سمت هلاکت خواهد برد و انسان را دچار مشکل می‌کند.

باید مبانی فرهنگی به همه پیکره جامعه ارائه داده بشود و بخشی از پیکره جامعه که عضو مهمی است نیروهای مسلح هستند که نیاز به ایجاد و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در میان نیروهای مسلح در پادگان‌ها و سازمانها و نهادهای نظامی در میان نیروهای کادر و وظیفه و خانواده نیروهای مسلح وجود دارد.

بخشی از این فرهنگ سازی را در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار شده است و به تناسب عقیدتی  سیاسی های یگان های مختلف ارتش این مهم را عهده‌دار شده و در راستای انجام وظایف در تلاش مستمر هستند، مباحثی با موضوعات، اعتقادی، اخلاقی، دینی و مذهبی را عقیدتی سیاسی‌ها توسط روحانیونی که از حوزه علمیه جذب شده‌اند انجام می‌دهند.

طلاب در ارتش از حوزه علمیه و نهادهای تبلیغی جدا نیستند

صدای حوزه ـ آیا حضور در نیروهای مسلح باعث انقطاع طلاب و روحانیون از حوزه علمیه نمی‌شود؟

اینطور نیست که چون یک طلبه‌ای وارد ارتش شده دیگر از حوزه و رسالت‌های طلبگی و حوزوی خود جدا شده باشد، اتفاقا کاملا برعکس است، نیروهای مسلح ما از جامعه و کشور ما جدا نیستند و قطعا و یقینا نیروهای مسلح عضو درهم تنیده کشور هستند که نقش مهمی نیز در پیکره کشور دارند که از سوی روحانیون و طلاب فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی مختلفی برای آنها ارائه می‌شود.

روحانیونی که از حوزه علمیه به نیروهای مسلح پیوسته‌اند فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی را با قوت در نیروهای مسلح پیگیری می‌کنند و اتفاقا نیروهای نظامی به دلیل موقعیت خاصی که دارند و شرایطی که در آن هستند و نقش مهمی که در کشور دارند بیشتر از دیگر اقشار مورد طمع دشمن واقع می‌شوند تا با ایجاد مشکلات فرهنگی و اعتقادی و تضعیف باورهای آنها بتوانند به کشور ما نفوذ کرده و به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی که توسط روحانیون و طلاب در نیروهای مسلح اجرا می‌شود، یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله مکان‌هایی هستند که در بُعد تربیت دینی و مباحث فرهنگی از پیشتازان و برترین سازمان‌ها و نهادها هستند و امروزه در زمینه برگزاری کلاس‌های قرآن کریم، احکام، برپایی مجالس دعا و زیارت و برنامه‌های مناسبتی در ایام مذهبی، ارتش جمهوری اسلامی ایران از برترین سازمان‌های کشور است و هزاران کلاس قرآن در هفته در پادگان‌های ارتش برگزار می‌شود که مدیریت همه اینها از سوی روحانیون انجام می‌شود.

آیا در چنین شرایطی که این رسالت مهم از سوی طلاب و روحانیون با قوت در نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است می‌توان گفت طلاب و روحانیون از حوزه علمیه جدا شده‌اند؟ خیر اتفاقا این افراد با نهادهای حوزوی ارتباط عمیق و بسیاری دارند و ما در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی با سراسر کشور و مردم و اقشار مختلف مردم ارتباط داریم.

روحیه مردمی و شهادت طلبی ارتش حاصل نهادینه شدن تعلیمات دینی است

صدای حوزه ـ اثرگذاری فعالیت های فرهنگی تبلیغی روحانیون در یگان‌های ارتش را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروز ارتش ما ارتشی مردمی است و شاهد هستیم در رخدادهای مختلف و در حوادث گوناگون نیروهای مخلص و فداکار ارتش مردمی جمهوری اسلامی ایران در میان مردم حاضر شده و مشغول به کمک رسانی به مردم می‌شوند و این حضور در صحنه نشأت گرفته از فرهنگ و تربیتی است که توسط روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی در میان نیروهای ارتشی نهادینه شده است، در بحث کمک‌های مردمی و معیشتی که به فرمان رهبر معظم انقلاب آغاز شد، ارتش از پیشتازان کمک به مردم بوده است و مساجد و حسینیه‌ها و هیئات یگان‌های مختلف ارتش با راهبری و هدایت عقیدتی سیاسی و فرماندهی یگان‌ها میلیون‌ها تومان پول نقد و هزاران بسته معیشتی متشکل از اقلام مختلف معیشتی جمع آوری و میان نیازمندان تقسیم و توزیع شده است.

همه آنچه از حضور ارتش در میان مردم شاهد هستیم برخاسته از مبانی فرهنگی موجود در میان یگان‌های مختلف نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که نهادینه شده و اساتید مربوطه از حوزه علمیه به این یگان‌ها اعزام و رسالت‌ها و وظایف فرهنگی تبلیغی خود را انجام داده‌اند. عقیدتی سیاسی ارتش با برنامه ریزی منسجم و هماهنگی همه جانبه و دقیق در حال پیگیری این فرهنگسازی است و رهبر معظم انقلاب در رأس این ساختار هستند و رییس عقیدتی سیاسی ارتش از سوی ایشان تعیین و نمایندگی‌های ولی فقیه زیر نظر مستقیم ایشان هستند و این روند به صورت مطلوبی در حال انجام است.

نابودی فرهنگ ایرانی اسلامی بزرگترین خطر برای کشور است

امروزه بزرگترین خطر برای کشور ما و مردم ما نابودی فرهنگ ما است که نشأت گرفته از اعتقادات و باورهای دینی و ارزشی ما است، دشمن در جنگ سخت، کودتا، تحریم‌های اقتصادی و توطئه‌های مختلف ناکام بوده است و به همین دلیل وارد جنگ نرم با ما شده است و در تلاش است تا از طریق تضعیف باورها و ارزش‌های ما به کشور آسیب بزند.

برای اینکه باورهای ما تضعیف نشود و شاهد تقویت باورها و اعتقادات نیروهای مسلح باشیم برنامه‌های مختلفی را برای کارکنان، سربازان و خانواده نیروهای مسلح در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های بصیرتی مهمترین بخش این برنامه‌ها است که توسط اساتید مطرح و خبره کشوری و استانی حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود، دشمن شناسی، غرب شناسی، جریان شناسی رویدادها و رخدادهای بین المللی، شناخت توطئه‌های دشمنان و همچنین مباحثی نظیر تربیت خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی، مسائل اعتقادی و اخلاقی از موضوعات و مباحثی است که برای کارکنان، سربازان و خانواده کارکنان مطرح و ارائه می‌شود که اثرگذاری خوبی هم داشته است.

در حالی که بسیاری از افراد و خانواده‌ها در جامعه مبتلا به ناهنجاری‌های متعددی هستند این مشکلات در میان خانواده نیروهای مسلح به ندرت به چشم می‌خورد، گرایش به فرقه‌های ضاله در جامعه وجود دارد ولی چنین مشکلات در میان نیروهای مسلح دیده نمی‌شود و علت آن ارائه برنامه‌های مختلف عقیدتی سیاسی در میان کارکنان است.

صدای حوزه ـ چرا در خصوص خانواده کارکنان ارتش جمهوری اسلامی نیز احساس وظیفه کرده و برای آنها برنامه‌های فرهنگی تبلیغی برگزار می کنید؟

برای تقویت باورهای دینی و فرهنگی خانواده نیروهای مسلح باید برنامه‌هایی ارائه داد تا در مقابل نقشه‌های شوم دشمنان بیمه بشوند، دشمنان همواره مشغول توطئه و برنامه ریزی علیه خانواده‌های ما هستند و همه مشکلات فرهنگی که شاهد هستیم برخاسته از اقدامات و برنامه ریزی دشمنان است و به طریق اولی این برنامه‌ها برای خانواده‌های نظامیان در نظر گرفته شده است و ما با برنامه ریزی‌های خود در تلاش هستیم علاوه بر دفع پاتک دشمن یک تکی هم به دشمن بزنیم و با تقویت باورهای فرهنگی و دینی خانواده نیروهای مسلح بتوانیم عملیات آفندی فرهنگی داشته باشیم.

ما هم پدافند فرهنگی در مقابل دشمنان انجام می‌دهیم و هم عملیات آفندی فرهنگی انجام می‌دهیم تا مانع حملات و توطئه‌های دشمنان در حوزه فرهنگی در کشور به ویژه در میان خانواده نیروهای مسلح بوده و فرهنگ اسلامی ایرانی را گسترش و ترویج بدهیم.

صدای حوزه ـ پدافند هوایی یکی از خطوط مقدم کشور در عرصه دفاعی است، وضعیت این نیرو  از نظر روحیه جهادی و مقاومت در مقابل دشمنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روحیه شهادت طلبی و جهادی در میان نیروهای پدافند هوایی به نحو مطلوب و بارزی وجود دارد و این روحیه جهاد و شهادت در میان نظامیان ما به ویژه ارتش ما موج می‌زند و در عرصه‌های مختلف این موضوع به خوبی ثابت شده است و استقبال این عزیزان از شهادت در راه حفظ کشور و انقلاب اسلامی و دفاع از ارزش‌های اسلامی را در زمینه‌های مختلف شاهد هستیم و همه نیروهای مسلح ما آماده و جان برکف منتظر فرمان رهبر معظم انقلاب هستند تا برای اسلام و انقلاب اسلامی جانفشانی کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35979

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.