• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
رییس پیشین مرکز تربیت معلم مبلغ مطرح کرد؛

اشتغال طلاب، عامل جدایی طلبه از حوزه علمیه نیست‌/اینکه حوزه علمیه در علوم مختلف ورود نداشته باشد یک آسیب است

  • کد خبر : 35842
  • 27 دی 1400 - 17:25
اشتغال طلاب، عامل جدایی طلبه از حوزه علمیه نیست‌/اینکه حوزه علمیه در علوم مختلف ورود نداشته باشد یک آسیب است
حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به اهمیت ورود طلاب به عرصه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش گفت: مرکز تربیت معلم مبلغ نخستین مرکز حوزوی در این زمینه با همکاری حوزه، حاکمیت و آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، مسأله تعلیم و تربیت یکی از مباحث مهم و استراتژیک تمام نظام های حاکمیتی در دنیا است و در نظام اسلامی نیز همواره موضوع تعلیم و تربیت مورد توجه بوده است کما اینکه در منابع روایی و آیات قرآن کریم موضوع تربیت و آموزش به صورت جدی مورد توجه و تذکر واقع شده است.

اما در سالهای اخیر ناظر به خلأها و کاستی‌های نظام آموزشی و خروجی‌های آموزش و پرورش به خوبی ضرورت ورود مبانی ارزشی و فرهنگی برخاسته از تعالیم ناب دینی به عرصه آموزش و پرورش به خوبی مشاهده می‌شود و البته دستاوردهای حضور کم و بیش طلاب و روحانیون در مدارس و در محیط های آموزشی به خوبی ثابت کرده است که حوزه علمیه باید برنامه ویژه ای در خصوص آموزش و پرورش داشته باشد.

اگر چه چند سالی است در مراکز حوزوی و مدارس علمیه در سطوح عالیه و مقاطع تحصیلات تکمیلی دروس علمی مربوط به آموزش و پرورش ارائه شده و طلاب درخشش علمی در این عرصه داشته اند اما تاکنون مرکز تخصصی ویژه ای برای آمده سازی و تربیت طلاب و روحانیون در راستای حضور در نظام آموزشی آموزش و پرورش وجود نداشت تا اینکه حدود سه سال پیش مرکز تربیت معلم مبلغ تأسیس و افتتاح گردید.

در راستای بررسی ابعاد فعالیت ها و کارایی این مرکز، خبرنگار صدای حوزه گفت‌وگویی با حجت الاسلام محمداسماعیل عبداللهی رییس سابق و بنیانگذار مرکز تربیت معلم مبلغ داشته است که مشروح آن در ادامه برای مخاطبین ارائه شده است.

 

الهام گرفتن از امام موسی صدر در تشکیل مرکز تربیت معلم مبلغ

صدای حوزه ـ فعالیت شما در راستای اشتغال و ورود طلاب به آموزش پرورش اقدام فاخری است، در خصوص این اقدامات و انگیزه این حرکت توضیح بفرمایید.

امام موسی صدر مجموعه‌ای دارند که در این مجموعه بچه‌های یتیم و بی سرپرست با مذاهب و ادیان مختلف را جمع و تحت سرپرستی گرفته و تقویت می‌کردند و از مهدکودک تا دانشگاه آنها را حمایت می‌کنند.

در سفری که در چندین سال پیش به لبنان داشتم و بازدیدی که از این مجموعه انجام دادم که خانم ربابه صدر خواهر امام موسی صدر مدیریت آن را برعهده دارد و گفت‌وگوهایی با مسؤولان این مجموعه داشتم در خصوص بحث آینده این کودکان و ورود آنها پس از دانشگاه برای ورود به پست‌های مدیریتی و حاکمیتی توضیحاتی به من ارائه شد.

من چنین ایده‌ای در ذهن خود داشتم که چقدر خوب است کار با کودک و نوجوان و جوان از پایین‌ترین مقاطع تا ورود به عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و علمی و مدیریتی کشور دنبال بشود.

اکنون در کشور مجتمع‌هایی وجود دارند که از مهدکودک تا دبیرستان یا حتی برخی مجموعه‌ها زمینه ساز ورود به دانشگاه یا حتی دارای دانشگاه هستند اما ضمانت اشتغال و اجرایی برای افرادی که فارغ التحصیل این مجموعه‌ها هستند نکته مهم این فرآیند است، یعنی مناسباتی ایجاد بشود که افراد به تناسب زیرساخت‌هایی که برای آنها ایجاد شده یک نقطه هدف هایی در سیستم جامعه و حکومت برای آنها تعریف بشود و هدفمند مشغول به فعالیت بشوند.

دشمن مبلغ و معلم برای جوامع مختلف تربیت می‌کند

این کار مکانیزه شده دقیق و هوشمند، کاری است که دشمنان از همین روش استفاده کرده و در کشورهای مختلف دنیا شاهد آن هستیم دشمن افرادی را برای نقاط خاصی و اهداف مخصوصی در کشورهای مختلف تربیت می‌کنند، و سرمایگذاری گسترده ای می کند.

ایده اینکه چنین کاری در حوزه علمیه صورت بگیرد تا کاری بین چند مجموعه نظام را آغاز کنیم، اگرچه از صفر تا صد امکان شکل گیری این موضوع نبود اما مجموعه‌ای از دانش پژوهان و طلاب را دارا هستیم که در مقطع تحصیلات تکمیلی درس خوانده‌اند و در همان فضا هستند و برخی ممکن است ادامه تحصیل بدهند یا سرگردان باشند و آمار بالایی در این خصوص وجود دارد.

در کنار این دغدغه ذهنی، طرح آمایش با دستور آیت الله اعرافی شروع شده بود و تیم اجرایی دفتر طرح و برنامه حوزه علمیه که این ایده را با آنها مطرح کرده بودم مشغول این طرح آمایش نیز بودند و نامه‌ای در این خصوص به آیت الله اعرافی نوشتم و از طرفی هم زمینه مناسبی در دانشگاه فرهنگیان وجود داشت و آیت الله اعرافی این موضوع را به بخش های مربوطه حوزه ارجاع دادند و بررسی‌هایی اداری انجام شد و نهایتا منجر به این شد که طرح تفصیلی آماده و پیشنهاد تشکیلات این مجموعه را ارائه بدهیم.

این موضوع به اواخر سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ بازمی‌گردد و در واقع اوایل سال ۹۷ کارهای قانونی این تشکیلات در مرکز مدیریت تصویب شد؛

آیت الله اعرافی شخصیت نظریه پرداز در حوزه تعلیم و تربیت هستند و علیرغم همه موانع و مسائلی که بود آیت الله اعرافی گفتند مدتها است ذهن من درگیر این کار است و شما این کار را آغاز کنید و انجام بدهید و بر همین اساس در کنار فعالیت‌هایی که داشتیم این کار را آغاز کردیم و نیمه دوم سال ۹۷ این کار رسما به حقیر واگذار شد که در ساختار مجتمع تبلیغ آمده و کار شروع بشود.

 

صدای حوزه ـ در این مسیر چه موانعی بر سر راه داشتید؟

برای شروع این کار لازم بود که با معاون تبلیغ حوزه علمیه که آن زمان حجت الاسلام نبوی در این سمت بود کار را آغاز کردیم و مورد استقبال واقع شد و این کار شکل گرفت و تا به امروز ادامه داشته است و من مدتی است در آن مجموعه مسؤولیت ندارم به دلیل فعالیت در مجموعه ای دیگر اما آنجا کارها در حال ادامه است.

ایجاد هماهنگی ویژه بین ساختارهای حاکمیتی و حوزه علمیه

برنامه‌هایی شروع شد که واکنش‌های مختلفی را هم به دنبال داشت، ما موانع جدی داشتیم چرا که باید شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان باید این ایده را تصویب می‌کردند و نظر شورای عالی آموزش و پرورش را هم می‌گرفتیم، طلاب محدودیت ورود داشتند و تنها در سه رشته امکان ورود به آموزش و پرورش داشتند.

علیرغم اینکه حوزه علمیه سالها حل شدن این موضوع را دنبال کرده بود به نتیجه نرسیده بود، در کمیسیون آموزش مجلس زمانی که آقای عارف رییس کمیسیون بود و همینطور با همراهی دکتر منادی این موضوع در مجلس شورای اسلامی حل با مشورت معاوت حقوقی وزارتخانه و مطالعات و پشتیبانی مرکز پژوهش‌های مجلس این موضوع حل شد تا طلاب بتوانند در مجموعه علوم انسانی شرکت بکنند و این یکی از موانع ما بود.

مانع دیگر این بود که یک مجموعه با اعتبار و هویت دار حوزوی قرار بود وارد نظام آموزش و پرورش رسمی کشور شده و به رسمیت شناخته شود، این موضوع نیازمند هماهنگی‌های بین دستگاهی زیادی بود.

اولین عرصه کار بین دستگاهی حوزه علمیه و نظام بود که به صورت رسمی همه بخش‌های نظام در حوزه تعلیم و تربیت درگیر این کار شدند، ما ناچار بودیم با شورای عالی حوزه علمیه، شورای عالی آموزش و پرورش، هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی و از سوی هماهنگی با جریانات درون حوزه علمیه مواجه بودیم و باید هماهنگی میان این‌ها را ایجاد کنیم.

از موانع جدی دیگر عدم حمایت مالی از طرف نهادهای حوزوی و دولتی است همه اقدامات و برنامه ها بر پایه کمک های مردمی و مساعدت های مردمی صورت می گرفت. البته همیشه برخوردار حمایت های غیر مالی قابل تحسینی از سوی نهادهای عالی حوزوی و دستگاه های مرتبط در دولت بوده ایم.

حوزه،حجت الاسلام اسماعیل عبدالهی

 

تربیت ۵ هزار طلبه در مرکز تربیت معلم مبلغ در حدود ۳ سال

می‌خواستیم یک صدای واحدی از سمت حوزه علمیه در عرصه ورود تشکیلاتی به نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم هماهنگی خوبی را بین نهادهای حوزوی برقرار کردیم و این کار را با حمایت و همراهی مدیران نهادهای حوزوی پیش بردیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران، مدیر و مسؤولان حوزه علمیه اصفهان، مدیر و مسؤولان حوزه علمیه خراسان که همکاری خیلی خوبی با ما داشتند، مدیر و مسؤولان جامعه الزهرا(س) که همراهی و همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و یک حرکت خوب بین نهادهای حاکمیتی و حوزه علمیه به عنوان اولین کار رسمی در این زمینه شکل گرفت.

از ابتدای انقلاب اسلامی تا زمانی که این حرکت انجام شد حدود ۶ هزار روحانی در آموزش و پرورش مشغول به کار بودند اما از تأسیس این کار تا الان حدود ۵ هزار نفر جذب شده اند.

نخستین دوره ۵۰۰ نفر، دوره دوم بیش از یک هزار نفر و در دوره‌ بعدی بیش از دو هزار نفر که طلاب طرح امین بودند که در مجلس مصوبه‌ خاصی برای آنها در نظر گرفته شده بود و به همین شکل جذب‌های جدید ایجاد شد و هربار به تعداد نفرات اضافه می‌شد و در نهایت تا کنون در حدود ۳ سال نزدیک به ۵ هزار نفر به برکت تأسیس مرکز تربیت معلم مبلغ جذب شده‌اند.

ارتقا مرکز تربیت معلم مبلغ با هدف گسترش فعالیت‌ها

صدای حوزه ـ برنامه‌های جدیدی که در مرکز تربیت معلم مبلغ در نظر گرفته و اجرایی کردید چه بوده است؟

می‌خواستیم این مرکز را ارتقا بدهیم، طرح ارتقا را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان ارائه دادیم و تصویب شد که مرکز ارتقا پیدا کند. ارتقا به معنای توسعه الگوی جذب ما بوده است، جذب ما براساس ماده ۲۸ بود اما ارتقا ما این بود که می‌توانستیم در چند رشته برای این مجموعه از وزارت علوم و حوزه علمیه افراد را جذب کرده و در رشته‌هایی دانشجو و دانش پژوه داشته باشیم و به صورت مستقیم وارد آموزش و پرورش بشوند.

با طرح ارتقا مرکز تبدیل به دانشکده شد و تقاضای ۵ رشته کارشناسی و ۳ رشته کارشناسی ارشد و همچنین جذب هیأت علمی صورت گرفت، این کار تا یک جایی انجام شد و پیش رفت اما در ماه‌های اخیر به دلیل جدایی از آن مجموعه و جذب در مرکز دیگری در جریان اقدامات صورت گرفته اخیر نیستیم.

ما نمی‌توانستیم با ارتقا مرکز از واژه دانشکده استفاده کنیم به همین منظور پیشنهاد دادیم از واژه معادل استفاده کنیم و طی نامه‌ای به مدیر محترم حوزه علمیه خواستار این شدیم که این مرکز تحت عنوان مؤسسه آموزش عالی یا مجتمع آموزشی فعالیت کند که هنوز بخاطر برخی موانع در فضای اداری حوزه این موضوع مانده است.

اما ما تأکید داشتیم که ساختار حوزوی و واژگان حوزوی این مجموعه محفوظ بماند و تأکید هم کردیم که باید این عناوین محفوظ بماند اما نیازمند به توسعه الگوهای جذب در آموزش و پرورش هستیم و حتما نیاز داریم برای تأمین هیأت علمی هم فکری داشته باشیم و دوستان و همکاران ما باید پیگیر ادامه مسائل باشند.

کمیته علمی، هسته‌های فکری و شوراهای علمی در این مرکز شکل گرفت و تلاش کردم افرادی که دانش بارزی داشتند و توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی در این عرصه داشتند وارد این مرکز شده و راهبری و هدایت مرکز در اختیار اساتید علوم تربیتی بود که اتفاقات خوبی را رقم زدند.

بیشتر بخوانید:

برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آمادگی طلاب برای حضور در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

مرکز تربیت معلم مبلغ نماد وحدت عملی حوزه و دانشگاه است

این مجموعه یک کاری بود که نماد عملی وحدت حوزه و دانشگاه بود، یعنی در بخش اساتید در هر ترمی که ارائه می‌شد بخش خواهران از اساتید خواهر و بخش برادران از اساتید برادر استفاده می‌بردند و تعامل با اساتید که مورد تأیید نهاد رهبری دانشگاه بودند با افرادی بود که دارای مهارت و مهارت محور بودند و تعامل مثبتی شکل گرفت.

یکی از الگوهای جذب ما این بود که رشته‌های آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش که دانشگاه فرهنگیان هم برای آنها دانشجو می‌پذیرفت را وارد شورای گسترش حوزه کرده و برای این رشته ها مصوبه از این شورا گرفتیم، یعنی سطح دو و سه و در یک رشته سطح چهار در ۸ رشته مربوطه انجام شد و این کار یک حرکت خلاقانه خوبی بود که حوزه علمیه انجام داد.

در مقطع سطح دو و سطح سه در رشته‌های آموزش تاریخ، جغرافی، علوم اجتماعی و ادبیات فارسی و دیگر رشته‌ها امکان جذب طلبه در سطح دو و سه وجود دارد و چند کارگروه از اساتید فن هر رشته تشکیل و مشغول طراحی سرفصل‌ها هستند و پیشنهاد تأسیس مرکز تخصصی شهید باهنر به منظور اجرای دروس تخصصی مرتبط با آموزش و پرورش در حوزه علمیه را ارائه دادم که کلیت آن مورد موافقت آیت الله اعرافی قرار گرفته و فرآیند آن در شورای گسترش در حال پیشرفت است.

حوزه موظف به پاسخگویی به نیازهای نظام است

صدای حوزه ـ چه دغدغه‌ای باعث شکل گیری ایده و  راه اندازی این مرکز شد و آیا مخالفی داشته است؟

ما در حوزه علمیه حجمی از طلاب دغدغه‌مند را شاهد هستیم که قرار نیست همه آنها مجتهد بشوند، از طرفی حوزه نسبت به این طلاب مسؤولیت دارد و مدیریت باید فعال باشد و اجازه ندهد این طلاب رها بشوند بلکه باید هدفمندی در این عرصه وجود داشته باشد، این اتفاق که ما در مرکز تربیت معلم مبلغ دنبال کردیم.

در واقع این گوشه ای از کار بود که بخشی از طلاب دلسوز و درسخوان که استعداد یا علاقه ادامه فرآیند درس خواندن برای اجتهاد را ندارند وارد این مرکز شده و کارهای خود را در این مرکز دنبال کنند.

فعالیت در این مرکز هم در واقع پاسخگویی به نیازهای نظام است، هم فعالیت تبلیغی درون حوزه علمیه را می توانند پیگیری کنند هم مسائل و مشکلات موجود اقتصادی در جامعه کمتر روی این افراد که تحصیلات عالیه و علم دین دارند و الگوی تربیتی هستند می‌تواند کمک این افراد باشد که مربی و مبلغ و الگو و تکیه گاه معنوی مردم هستند و کارآیی‌های مختلف و ویژگی‌های ذاتی برای طلبه معلم‌ها به دنبال دارد.

اساسا باید حرکت تربیتی و آموزشی کشور باید به این سمت برود که هرکسی که در جایگاه معلمی قرار می گیرد خود را متکفل تبلیغ آموزه‌های دینی بداند، در حکومت دینی باید همه معلمان جنبه‌ای از مبلغی در مسائل دینی داشته باشند، جاری و ساری کردن همین موضوع در میان معلمان نیازمند حضور روحانیون جوان و خوشفکر در میان معلمان است و برای همین این موضوع دنبال می‌شود و تا کنون ثمرات خوبی داشته است.

ارتقا مرکز تربیت معلم مبلغ و جنجال‌ها بر سر گسترش مرکز

یکی از انتقاداتی که به ما صورت می‌گرفت توسعه ۸ رشته در طرح ارتقا مرکز بود و برخی انجمن‌های علمی اعتراضاتی به این صورت داشتند که به این شبهات پاسخ داده شد.

انتظارات در حوزه علمیه امروز با حوزه علمیه ابتدای انقلاب اسلامی بسیار متفاوت است، امروز حوزه علمیه مراکز تخصصی بسیار دارد و چند دانشگاه حوزوی داریم و همه رشته‌های علوم انسانی در این مراکز علمی فعال است، پایان نامه های سطح سه و چهار در رشته‌های تاریخ و علوم تربیتی و علوم انسانی توسط دانشمندان و شخصیت های علمی حوزه علمیه نگارش شده است و حوزه علمیه ظرفیت‌ها و خروجی‌های بسیاری در رشته‌های علوم انسانی دارد.

طلابی که در مرکز تربیت معلم مبلغ جذب می‌شود همزمان در رشته خود با دانشجویان در حال رقابت هستند و هر دو مصاحبه علمی و پذیرش نهایی را باید پشت سر بگذارند و طلاب و دانشجویان در رقابت علمی با یکدیگر مشغول هستند و اینطور نیست که ضابطه‌های علمی در این خصوص وجود نداشته باشد و با یک رقابت علمی کارها جلو رفته است.

از قضا حوزه علمیه در این مرکز کار جدیدی نکرده است، اگر تاریخ حوزه علمیه را مطالعه کنیم می‌بینیم حوزه علمیه مهد علوم مختلف از فلسفه و فقه و اصول تا ریاضیات و فیزیک و مهندسی بوده است.

مهندسان و پزشکان برتر جهان اسلام همگی حوزوی هستند و یک سرچ ساده این اطلاعات در اختیار کسانی که مخالف ورود حوزه به علوم تربیتی هستند ثابت می‌کند.اینکه حوزه علمیه در علوم مختلف ورود نداشته باشد یک آسیب است و باید حوزه علمیه به گذشته خود بازگردد، سطح حوزه و تحول در سطح حوزه علمیه بسیار خوب پیش رفته و در دهه اخیر حوزه علمیه در عرصه تحول اقدامات خوبی را صورت داده است و امیدوار به آینده حوزه علمیه هستیم.

صدای حوزه ـ امروز طلابی که قصد ورود به آموزش و پرورش دارند باید از چه طریقی اقدام کنند؟

پذیرش طلاب در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی است اما باید یک سال و نیم الی دو سال پس از قبولی در آزمون دوره تخصصی تربیت معلم را فرابگیرند اما با تأسیس مرکز تربیت معلم مبلغ طلاب به صورت سیستمی وارد این مرکز می‌شوند.

اینکه الگوهای جذب را در این مجموعه توسعه دادیم و یکی از این الگوها تبدیل شدن مرکز به دانشکده بوده برای همین است. مصوبه هیئت امنا در این زمینه دریافت شده لوازم و اقتضای عملیاتی شدن این مصوبه نیز در حال پیگیری است.

ایجاد رشته‌های علوم انسانی که مورد نیاز آموزش و پرورش است و رشته‌های تخصصی آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان را به همین منظور در توسعه زیرساخت‌ها مرکز مصوب کردیم و همواران جدید در مرکز در تلاش هستند برای مجوز رشته ها و جذب در این رشته ها و اگر این کار ادامه پیدا کند جذب برای این رشته‌ها به خوبی دنبال خواهد شد.

الگوی سوم هم این است که در حوزه علمیه رشته‌های تخصصی آموزش و پرورش را تصویب و دانش پژوه جذب کنیم، این الگو هم پیش رفته تا در قالب مرکز شهید باهنر که مورد موافقت مدیر حوزه علمیه قرار گرفته و در حال تأسیس است این هدف مهم محقق شود؛ فرصت ما در این عرصه کم است چرا که فعلا آموزش و پرورش طی سه چهار سال آینده نیاز مبرم به معلم دارد، معلمی جایگاه بسیار حساسی است و نمی‌توان از هر رشته‌ای معلم جذب کرد و انتظار داشت در امر تربیتی برای کودکان ما مؤثر باشند.

حمایت هدفمند از طلاب ضروری است

صدای حوزه ـ ارزیابی شما از اینکه طلبه وارد عرصه تربیت و آموزش بشود و درآمد از این مسیر هم داشته باشد چیست؟

گر یک طلبه‌ای مسیر اجتهاد و فقاهت را دنبال می‌کند و بالاترین شئون علمی حوزه را هدف گرفته و نخبه و برجسته است همه جنس کارهایی که مطرح می‌شود مانع این کار او خواهد بود، در این مسیر دو راه دارد، یا باید تشکیلات حوزه علمیه از این طلبه حمایت کند یا مثل سابق که تشکیلات حوزه علمیه نبود طلبه مجبور به تحمل مشکلات بسیار زیادی است.

اما امروز در شرایط کنونی با مشکلات اقتصادی و شرایط موجود جامعه باید حوزه علمیه از طلاب حمایت کند، این حمایت نباید در قالب صرفا مبلغ شهریه باشد بلکه باید یک حمایت واقعی از طلبه صورت بگیرد و به نوعی بورسیه بشوند، باید حمایت واقعی از طلاب مستعد تحصیل اجتهادی صورت بگیرد و برای این موضوع باید حوزه علمیه یک اقدام جدی بکند، در این زمینه یک سری رودربایستی و موانع نگرشی وجود دارد یعنی احساس می‌کنیم این کار جواب نخواهد داد.

اما جدای از این مسائل بخشی از طلاب کسانی هستند که باید پاسخگوی فضای نظام اسلامی باشند، اگر مدعی هستیم حوزه پاسخگو و مطالبه گر و مادر انقلاب اسلامی است باید توجه داشته باشیم حوزه علمیه در تأمین منابع نظام رسالت و وظیفه دارد و بخش تبلیغ دین مهمترین این بخش‌ها است که نیازمند بازنگری و بازمهندسی است.

مسؤولان و بزرگان معتقد هستند تبلیغ و شیوه های تبلیغ تغییر کرده است اما باید دقت داشته باشیم ساختار و تشکیلات تبلیغی حوزه علمیه تغییر نکرده است و باید شیوه های توسعه تبلیغ را متحول کنیم.

اشتغال طلاب، عامل جدایی طلبه از حوزه علمیه نیست

حوزه علمیه باید پشتیبان مبلغان باشد و اشکالی ندارد حتی روحانی که هیأت علمی دانشگاه شده است به عنوان مبلغ بدانیم و از او حمایت کنیم، اشکال ما این است که طلبه‌ای که از حوزه وارد عرصه دانشگاه و فضاهای علمی شده است را جدای از حوزه می‌دانیم و دیگر با او ارتباطی نداریم ما اگر کمک کنیم این افراد رشد کنند آنها همچنان خود را بدهکار حوزه می‌دانند و ارتباط بیشتری و بهتری با حوزه علمیه خواهند داشت.

نیازمند نظام جامعی برای طبقه بندی استعدادهای حوزوی هستیم و متناسب با این استعدادها باید نظام آموزشی، تبلیغی و شغلی تعریف بشود.

بدون شک یکی از بایستگی‌های هر طلبه‌ای تبلیغ است، در هر جایگاه و مقام و شرایطی که باشد باید بدانیم طلبه رسالت تبلیغ را برعهده دارد و این هویت طلبگی است. ممکن است پژوهش و تحقیق و تدریس از طلبه جدا بشود اما طلبه بدون تبلیغ هویت خود را از دست داده است و این را باید در همه سیستمی که تعریف می کنیم در نظام جامع استعدادهای حوزه در نظر گرفته شود و متناسب با آن خروجی‌های مربوطه طراحی و تعریف شود.

ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش تشکیلاتی نیست که از آن انتظار کارهای فاخر برود و ساختار نیازمند تغییر است اگر قرار بود این ستاد کاری انجام بدهد، در ۲۰ سال اخیر اقدامی کرده بود و لذا نیازمند تغییر در تشکیلات و بازمهندسی است و باید ارتقاء یابد.

این مرکز همگرای میان نهادهای حوزوی، حاکمیتی و آموزش و پرورش که تحت عنوان مرکز تربیت معلم مبلغ تشکیل شده است باید ۱۵ سال پیش تشکیل می شد.

برای ساختار این مرکز و استقرار آن در مجتمع تبلیغ لازم بود که با معاون تبلیغ حوزه علمیه که آن زمان حجت الاسلام نبوی در این سمت بودند و انصافا زحمات زیادی و حمایت های جدی داشتند کار را آغاز کردند به توسعه الگوهای جذب در آموزش و پرورش هستیم و حتما نیاز داریم برای تأمین هیأت علمی هم فکری داشته باشیم و انتظار میرود دوستان و همکاران این کار مهم را ادامه داده تا انشالله شاهد ثمرات بهتر آن باشیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.