• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

5
یادداشتی از حجت الاسلام منصوری قائم مقام سابق مرکز تخصصی فلسفه:

تأملی بر فرصت معماری اسلامی در بلوار پیامبر اعظم قم

  • کد خبر : 35709
  • 22 دی 1400 - 11:23
تأملی بر فرصت معماری اسلامی در بلوار پیامبر اعظم قم
لازمه اینکه انقلاب اسلامی مقدمیت برای تمدن اسلامی داشته باشد، حرکت در راستای عینیت بخشی به ابعاد مختلف زندگی از جمله معماری است که بایستی در آن گام هایی برداشته شود.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام منصوری ، قائم مقام سابق مرکز تخصصی فلسفه، طی یادداشتی به بررسی فرصت معماری اسلامی در بلوار پیامبر اعظم پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

دوره صفویه برخوردار از اثر معماری اسلامی شد و اثر آن ماندگار ماند ولی متأسفانه تاکنون از اثر معماری اسلامی در انقلاب اسلامی خبری نیست.

لازمه اینکه انقلاب اسلامی مقدمیت برای تمدن اسلامی داشته باشد، حرکت در راستای عینیت بخشی به ابعاد مختلف زندگی از جمله معماری است که بایستی در آن گام هایی برداشته شود.

با تحقیقی که حقیر با گروهی داشته ایم طرح و نقشه معماری بلوار پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در شهر مقدس قم، با توجه به موقعیتی که از همه جهت دارد، قرار نیست که به عنوان یک اثر معماری برای انقلاب اسلامی و عینیت بخش الگوی حوزه های علمیه در معماری باشد.

اگر چنین فرصت هایی مثل بلوار پیامبر اعظم که می تواند تعین بخش یک طرح کلان باشد، از دست رود _به جهت اینکه یک چنین موقعیت هایی در کلان شهرها یا نیست و یا اگر هم باشد بسیار کم است _ چندین دهه و یا حتی چندین قرن عقب می مانیم و اثری مناسب نمی توانیم به جای بگذاریم و حوزه علمیه طرح هایش در حوزه تمدنی فقط در حد حمل اولی باقی بماند.

طراحی فعلی برای بلوار _ بر اساس اطلاعاتی که پیدا کرده ایم _ به جای اینکه فرهنگی باشد و از پیوست اقتصادی برخوردار باشد، بالعکس است و حوزه فرهنگی پیوست می باشد.

به نظر می رسد مطالبه اگر عمومی نشود و مسئولان حوزه علمیه دست به کار نشوند و مراجع تقلید دخالتی نداشته باشند، نمی توان موثر واقع شویم چرا که کیسه های بزرگ اقتصادی برای اینجا دوخته شده است و نمی توان با چند درخواست، موثر واقع شد.

خلاصه اینکه حوزه علمیه بایستی با در دست داشتن طراحی برای بلوار ، به طور سازمانی مطالبه خود را داشته باشد و شروع به رایزنی کند و مواظب باشد که با به دست آوردن چند هزار متر زمین برای ساخت حوزه علمیه و چند مسجد از مطالبه خود دست نکشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35709
  • نویسنده : حجت الاسلام منصوری

مطالب مرتبط

27دی
ضعف بزرگی به نام استبداد علمی در حوزه علوم انسانی
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطرح کرد؛

ضعف بزرگی به نام استبداد علمی در حوزه علوم انسانی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.