• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
یادداشتی در پی پست های اخیر جناب زائری پیرامون حوزه و روحانیت:

سوالی خام و متهورانه که شبیه نمایش بود تا راهبردی برای اصلاح!

  • کد خبر : 35106
  • 14 دی 1400 - 21:44
سوالی خام و متهورانه که شبیه نمایش بود تا راهبردی برای اصلاح!
آقای زائری دگراندیش بودن شما را در حد حضور در خندوانه و گعده های جوانان و کنشگری های مجازی متفاوت می‌توان درک نمود ولی اینکه بدون تئوری عمیق و با اتکا به تجربه زیسته و ادبیات ساختارشکن و منش بیتعارف بخواهید برای اصلاح روحانیت پویش اجتماعی راه انداخته و نسخه ترمیم بپیچید، قابل پذیرفتن نیست.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام زائری را با تفاوت هایش و جملات و عبارات و مواضع متمایزش می‌شناسیم. مخالفتش با گشت ارشاد و موافقتش با فیلم مارمولک و پرداختنش به مسائل مرزی دین و جامعه مثل حجاب از نمونه های این موضوعی است که مطرح کردیم و اندکی درباره اش باید صحبت کنیم و قلم بزنیم.

اخیرا هم پست هایی را در رابطه با دین و روحانیت در اینستاگرامش منتشر کرده که دور از ارتباط با مباحثی نیست که اخیرا در شبکه های اجتماعی پیرامون همین موضوع مطرح و تبدیل به سوژه شده است. کتابی منتشر کرده با “عنوان دینی که آن‌ها می‌گویند، نه!” و درباره علامه جعفری و اعتباری بودن احترام عمامه نیز سخن گفته است و پازل آخر ایده زائری، سوالی است که با مقدمه ای از شهید بهشتی طرح کرده است؛ جامعه بدون روحانیت یا اصلاح جامعه روحانیت؟

زائری

تهور و شجاعت در اندیشه ورزی و انعکاس رسانه ای روحانی در وضعیتی که کنشگری طلاب و نقش‌آفرینی در سطح جامعه و راهبری مردم، حلقه مفقوده حوزه های علمیه است، ستودنی و قابل درک و تحسین است. خیلی سخت است و سنگین وقتی وسط شانتاژهای معاندین و جوسازی رسانه‌ای و جوزدگی اجتماعی، وارد معرکه شوی و در صدد تعمیر کشتی روی اقیانوس باشی! اما با کدام تئوری مهم است. تحت تاثیر چه جو و اتمسفری بسیار مهم است! در چه فرامتنی و اینکه در امتداد کدام فضای برساخته ای حائز اهمیت است.

برخی سوال‌ها، بی‌رحم هستند و ظاهری منصف و منطقی ولی باری روانشناختی و اثری لغزنده دارند.

آقای زائری، از جو رسانه ها فاصله بگیرید!

آقای زائری دگراندیش بودن شما را در حد حضور در خندوانه و گعده های جوانان و کنشگری های مجازی متفاوت می‌توان درک نمود ولی اینکه بدون تئوری عمیق و با اتکا به تجربه زیسته و ادبیات ساختارشکن و منش بی‌تعارف بخواهید برای اصلاح روحانیت پویش اجتماعی راه انداخته و نسخه ترمیم بپیچید، قابل پذیرفتن نیست. لطفا کمی از جو رسانه‌ها فاصله بگیرید و کمی از بساطت و سادگی ایده هایتان فاصله بگیرید و سوال هایتان را دقیق‌تر بنگرید.

بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و من و تو و صدای آمریکا مترصد طرح همین سوالات در سطح اجتماعی هستند تا با مهندسی رسانه‌ای، نسخه “چگونه فکر بکنیم؟” و “به چه چیزی فکر بکنیم؟” را پیاده‌سازی کنند. جامعه پیچیده تر از آن است که فکر می‌کنید و رسانه‌ امروز زیر کلید مستکبرین، بی رحم‌تر از آن است که با سوالات ساده شما، رفتاری ساده داشته باشد.

القای اینکه جامعه روحانیت و دین امروزی نیازمند اصلاح است را کمی بیشتر تلمذ کنید و اندکی عمیق‌تر خلوت نمایید تا نتایج متقن‌تر و رفتارهای رسانه‌ای پخته تر داشته باشید. گاهی حس می‌شود که روحانیت در فضای مجازی دچار رفتار نمایشی و بازی با نقاب‌ها شده و به مخرج مشترکی با سلبریتی‌ها در راستای همان تجارت توجه رسیده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35106
  • نویسنده : حجت الاسلام علیرضا محمدلو

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.